Business Administration
Course Details
KTO KARATAY UNIVERSITY
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Programme of Business Administration
Course Details
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Programme of Business Administration
Course Details
Course Code | Course Name | Year | Period | Semester | T+A+L | Credit | ECTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
99700011 | Statistics I | 2 | Autumn | 3 | 3+0+0 | 4 | 4 |
Course Type | Compulsory |
Course Cycle | Bachelor's (First Cycle) (TQF-HE: Level 6 / QF-EHEA: Level 1 / EQF-LLL: Level 6) |
Course Language | Turkish |
Methods and Techniques | - |
Mode of Delivery | Face to Face |
Prerequisites | - |
Coordinator | - |
Instructor(s) | Asst. Prof. Fatma ÇİFTCİ |
Instructor Assistant(s) | - |
Course Instructor(s)
Name and Surname | Room | E-Mail Address | Internal | Meeting Hours |
---|---|---|---|---|
Asst. Prof. Fatma ÇİFTCİ | C-105 | [email protected] | 7429 | Wednesday 14:00 |
Course Content
İstatistik dersi, iş dünyasında etkili veri analizi ve karar verme için gerekli olan kapsamlı bir dizi konuyu kapsamaktadır. Temel çalışma alanları arasında tanımlayıcı istatistikler, olasılık teorisi ve çeşitli olasılık dağılımları yer almaktadır. Öğrenciler hipotez testi, güven aralıkları ve regresyon analizi dahil olmak üzere çıkarımsal istatistikler hakkında bilgi edineceklerdir. Ders ayrıca veri analizi ve görselleştirme için istatistiksel yazılım kullanımını da ele almaktadır. Vaka çalışmaları ve pratik alıştırmalar yoluyla pazar araştırması, kalite kontrol ve finansal analiz gibi gerçek dünya uygulamalarına vurgu yapılacaktır. Dersin sonunda öğrenciler, iş verilerini analiz etmek ve eyleme geçirilebilir içgörüler elde etmek için istatistiksel teknikleri uygulama konusunda yetkin olacaklardır.
Objectives of the Course
İstatistik dersinin amacı, öğrencileri verileri analiz etmek ve bilinçli iş kararları almak için gerekli temel istatistiksel beceri ve bilgilerle donatmaktır. Bu ders, öğrencilerin nicel bilgileri toplama, yorumlama ve sunma yeteneklerini geliştirmeyi, istatistiksel yöntemler ve bunların iş bağlamındaki uygulamaları konusunda sağlam bir temel sağlamayı amaçlamaktadır. Teorik kavramları pratik uygulamalarla bütünleştirerek, öğrenciler iş problemlerini çözmek, operasyonları optimize etmek ve stratejik planlamayı desteklemek için istatistiksel araçları yöntemleri kullanmaya hazır olacaklardır.
Contribution of the Course to Field Teaching
Basic Vocational Courses | X |
Specialization / Field Courses | |
Support Courses | |
Transferable Skills Courses | |
Humanities, Communication and Management Skills Courses |
Relationships between Course Learning Outcomes and Program Outcomes
Relationship Levels | ||||
Lowest | Low | Medium | High | Highest |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|
P1 | 1) To have advanced theoretical and / or practical knowledge and skills related to the basic functions of businesses (management and organisation, accounting and finance, production management and marketing). | 2 |
P2 | 2) Identify, analyse and evaluate the current and potential problems of businesses by thinking critically and develop alternative solutions by using scientific methods. | 4 |
P3 | 3) Organises and implements projects and activities for the social environment in line with regional and economic development goals with a sense of social responsibility. | 1 |
P4 | 4) Act with innovative and creative thinking when establishing a new business and can perform basic activities such as risk taking, finding resources, making market analysis, preparing a business plan for the sustainability of the business. | 1 |
P5 | 5) Can research and analyse information related to the field of business administration and can set operational, tactical and strategic goals according to the results obtained. | 4 |
P6 | 6) With the awareness that the learning process continues throughout life, can follow scientific and technological developments related to businesses and can critically evaluate and apply them for their own organisation. | 1 |
P7 | 7) Can work effectively in interdisciplinary work or multicultural teams, take responsibility, take initiative, transfer information to teammates, work for common goals by cooperating with team members. | 1 |
P8 | 8) To be able to establish effective written and oral communication with colleagues and all internal and external stakeholders of businesses, in the language of learning and at least one foreign language, and to be able to conduct relations. | 1 |
P9 | 9) Applies the activities carried out in the field of business administration in line with the awareness of professional ethics, social responsibility, universal and cultural values | 1 |
P10 | 10) To be able to evaluate the social and legal consequences of the applications related to all the basic functions of businesses. | 1 |
P11 | 11) Can effectively use, report and interpret the information systems needed in the field of business administration. | 1 |
P12 | İşletme uygulamalarını değerlendirerek, mevcut uygulamaların sürekli iyileştirilmesi için alanında yetkin ve yeterli sayıda çalışan istihdam edilmesini, eğitilmesini ve işe devam etmelerini sağlar. | 1 |
Course Learning Outcomes
Upon the successful completion of this course, students will be able to: | |||
---|---|---|---|
No | Learning Outcomes | Outcome Relationship | Measurement Method ** |
O1 | P.1.4 | ||
O2 | P.2.5 | ||
O3 | P.2.6 | ||
O4 | P.5.6 | ||
O5 | P.2.7 | ||
O6 | P.5.7 | ||
** Written Exam: 1, Oral Exam: 2, Homework: 3, Lab./Exam: 4, Seminar/Presentation: 5, Term Paper: 6, Application: 7 |
Evaluation Method and Passing Criteria
In-Term Studies | Quantity | Percentage |
---|---|---|
Attendance | - | - |
Laboratory | - | - |
Practice | - | - |
Field Study | - | - |
Course Specific Internship (If Any) | - | - |
Homework | - | - |
Presentation | - | - |
Projects | - | - |
Seminar | - | - |
Quiz | - | - |
Listening | - | - |
Midterms | 1 | 40 (%) |
Final Exam | 1 | 60 (%) |
Total | 100 (%) |
ECTS / Working Load Table
Quantity | Duration | Total Work Load | |
---|---|---|---|
Course Week Number and Time | 14 | 3 | 42 |
Out-of-Class Study Time (Pre-study, Library, Reinforcement) | 14 | 2 | 28 |
Midterms | 1 | 20 | 20 |
Quiz | 0 | 0 | 0 |
Homework | 0 | 0 | 0 |
Practice | 0 | 0 | 0 |
Laboratory | 0 | 0 | 0 |
Project | 0 | 0 | 0 |
Workshop | 0 | 0 | 0 |
Presentation/Seminar Preparation | 0 | 0 | 0 |
Fieldwork | 0 | 0 | 0 |
Final Exam | 1 | 30 | 30 |
Other | 0 | 0 | 0 |
Total Work Load: | 120 | ||
Total Work Load / 30 | 4 | ||
Course ECTS Credits: | 4 |
Course - Learning Outcomes Matrix
Relationship Levels | ||||
Lowest | Low | Medium | High | Highest |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Learning Outcomes | P1 | P2 | P5 |
---|---|---|---|---|
O1 | Merkezi eğilim ölçüleri, değişkenlik ve olasılık dağılımları gibi temel istatistiksel kavramlar ve terminoloji hakkında bilgi sahibi olacaklardır. | 2 | 1 | 1 |
O2 | Regresyon ve korelasyon gibi temel istatistiksel analiz ilke ve yöntemlerini açıklayabilir ve bunların iş karar verme sürecindeki önemini anlar. | 1 | 4 | 1 |
O3 | Pazar araştırması anketleri, satış raporları ve mali tablolar gibi iş bağlamlarından toplanan veri setlerini analiz etmek ve yorumlamak için istatistiksel teknikleri uygulayabilirler. | 1 | 4 | 1 |
O4 | Örneklem büyüklüğü, veri kalitesi ve istatistiksel anlamlılık gibi faktörleri göz önünde bulundurarak, belirli iş sorunlarını veya araştırma sorularını ele almada farklı istatistiksel yöntem ve tekniklerin uygunluğunu ve etkinliğini değerlendirebilirler. | 1 | 1 | 4 |
O5 | Örüntüleri, eğilimleri ve ilişkileri belirlemek ve iş stratejileri ve kararları hakkında bilgi vermek üzere anlamlı iç görüler ve sonuçlar çıkarmak için istatistiksel verileri analiz edebilirler. | 1 | 4 | 1 |
O6 | Gelecekteki iş trendlerini tahmin etmek için istatistiksel deneyler veya çalışmalar tasarlayabilir ve yürütebilir, istatistiksel ilkeleri uygularken yaratıcılık ve yenilikçilik sergileyebilir. | 1 | 1 | 4 |