Business Administration
Course Details
KTO KARATAY UNIVERSITY
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Programme of Business Administration
Course Details
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Programme of Business Administration
Course Details
Course Code | Course Name | Year | Period | Semester | T+A+L | Credit | ECTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
99700004 | Business Mathematics I | 1 | Autumn | 1 | 3+0+0 | 5 | 5 |
Course Type | Compulsory |
Course Cycle | Bachelor's (First Cycle) (TQF-HE: Level 6 / QF-EHEA: Level 1 / EQF-LLL: Level 6) |
Course Language | Turkish |
Methods and Techniques | - |
Mode of Delivery | Face to Face |
Prerequisites | - |
Coordinator | - |
Instructor(s) | Asst. Prof. Fatma ÇİFTCİ |
Instructor Assistant(s) | - |
Course Instructor(s)
Name and Surname | Room | E-Mail Address | Internal | Meeting Hours |
---|---|---|---|---|
Asst. Prof. Fatma ÇİFTCİ | C-105 | [email protected] | 7429 | Wednesday 14:00 |
Course Content
İşletme Matematiği dersi, öğrencileri iş analizi ve karar verme için gerekli matematiksel araçlarla donatmak üzere tasarlanmış kapsamlı bir dizi konuyu kapsamaktadır. Temel çalışma alanları arasında aritmetik işlemler, yüzdeler, oranlar ve oranların yanı sıra cebirsel denklemler ve fonksiyonlar yer almaktadır. Dersler, alıştırmalar ve gerçek dünya vaka çalışmaları aracılığıyla öğrenciler, matematiksel teknikleri çeşitli iş senaryolarına uygulamak için gereken becerileri geliştireceklerdir.
Objectives of the Course
İşletme Matematiği dersinin amacı, öğrencilere gerçek dünyadaki iş problemlerini analiz etmek ve çözmek için gerekli olan matematiksel kavramlar ve teknikler konusunda sağlam bir temel sağlamaktır. Bu ders, öğrencilerin kantitatif becerilerini geliştirerek bilinçli kararlar almalarını, iş operasyonlarını optimize etmelerini ve finansal verileri etkili bir şekilde yorumlamalarını sağlamayı amaçlamaktadır. Pratik uygulamaları teorik bilgilerle bütünleştirerek, öğrenciler matematiksel muhakemeyi finans, pazarlama, operasyonlar ve stratejik planlama gibi çeşitli iş fonksiyonlarına uygulamaya hazırlanacaklardır.
Contribution of the Course to Field Teaching
Basic Vocational Courses | X |
Specialization / Field Courses | |
Support Courses | |
Transferable Skills Courses | |
Humanities, Communication and Management Skills Courses |
Relationships between Course Learning Outcomes and Program Outcomes
Relationship Levels | ||||
Lowest | Low | Medium | High | Highest |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|
P1 | 1) To have advanced theoretical and / or practical knowledge and skills related to the basic functions of businesses (management and organisation, accounting and finance, production management and marketing). | 2 |
P2 | 2) Identify, analyse and evaluate the current and potential problems of businesses by thinking critically and develop alternative solutions by using scientific methods. | 4 |
P3 | 3) Organises and implements projects and activities for the social environment in line with regional and economic development goals with a sense of social responsibility. | 1 |
P4 | 4) Act with innovative and creative thinking when establishing a new business and can perform basic activities such as risk taking, finding resources, making market analysis, preparing a business plan for the sustainability of the business. | 1 |
P5 | 5) Can research and analyse information related to the field of business administration and can set operational, tactical and strategic goals according to the results obtained. | 4 |
P6 | 6) With the awareness that the learning process continues throughout life, can follow scientific and technological developments related to businesses and can critically evaluate and apply them for their own organisation. | 1 |
P7 | 7) Can work effectively in interdisciplinary work or multicultural teams, take responsibility, take initiative, transfer information to teammates, work for common goals by cooperating with team members. | 1 |
P8 | 8) To be able to establish effective written and oral communication with colleagues and all internal and external stakeholders of businesses, in the language of learning and at least one foreign language, and to be able to conduct relations. | 1 |
P9 | 9) Applies the activities carried out in the field of business administration in line with the awareness of professional ethics, social responsibility, universal and cultural values | 1 |
P10 | 10) To be able to evaluate the social and legal consequences of the applications related to all the basic functions of businesses. | 1 |
P11 | 11) Can effectively use, report and interpret the information systems needed in the field of business administration. | 1 |
P12 | İşletme uygulamalarını değerlendirerek, mevcut uygulamaların sürekli iyileştirilmesi için alanında yetkin ve yeterli sayıda çalışan istihdam edilmesini, eğitilmesini ve işe devam etmelerini sağlar. | 1 |
Course Learning Outcomes
Upon the successful completion of this course, students will be able to: | |||
---|---|---|---|
No | Learning Outcomes | Outcome Relationship | Measurement Method ** |
O1 | P.1.3 | 1,3 | |
O2 | P.2.2 | 1,3 | |
O3 | P.2.3 | 1 | |
O4 | P.2.4 | 1 | |
O5 | P.5.4 | 1 | |
O6 | P.5.5 | 1 | |
** Written Exam: 1, Oral Exam: 2, Homework: 3, Lab./Exam: 4, Seminar/Presentation: 5, Term Paper: 6, Application: 7 |
Weekly Detailed Course Contents
Week | Topics |
---|---|
1 | Basic Concepts of Mathematics |
2 | Numbers and Sets |
3 | Ratio, proportion and factoring |
4 | Percentage accounts |
5 | Functions and Linear Functions |
7 | An overview |
8 | Polynomial Functions, Exponential and Logarithmic Functions |
9 | Polynomial Functions, Exponential and Logarithmic Functions |
10 | Limit and Continuity |
11 | Limit and Continuity |
12 | Derivative |
13 | Derivative |
14 | General review |
Textbook or Material
Resources | Prof.Dr.Önalan Ö.(2020), business mathematics |
Evaluation Method and Passing Criteria
In-Term Studies | Quantity | Percentage |
---|---|---|
Attendance | - | - |
Laboratory | - | - |
Practice | - | - |
Field Study | - | - |
Course Specific Internship (If Any) | - | - |
Homework | - | - |
Presentation | - | - |
Projects | - | - |
Seminar | - | - |
Quiz | - | - |
Listening | - | - |
Midterms | 1 | 40 (%) |
Final Exam | 1 | 60 (%) |
Total | 100 (%) |
ECTS / Working Load Table
Quantity | Duration | Total Work Load | |
---|---|---|---|
Course Week Number and Time | 14 | 3 | 42 |
Out-of-Class Study Time (Pre-study, Library, Reinforcement) | 14 | 1 | 14 |
Midterms | 1 | 30 | 30 |
Quiz | 0 | 0 | 0 |
Homework | 1 | 31 | 31 |
Practice | 0 | 0 | 0 |
Laboratory | 0 | 0 | 0 |
Project | 0 | 0 | 0 |
Workshop | 0 | 0 | 0 |
Presentation/Seminar Preparation | 0 | 0 | 0 |
Fieldwork | 0 | 0 | 0 |
Final Exam | 1 | 33 | 33 |
Other | 0 | 0 | 0 |
Total Work Load: | 150 | ||
Total Work Load / 30 | 5 | ||
Course ECTS Credits: | 5 |
Course - Learning Outcomes Matrix
Relationship Levels | ||||
Lowest | Low | Medium | High | Highest |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Learning Outcomes | P1 | P2 | P5 |
---|---|---|---|---|
O1 | İş bağlamlarıyla ilgili aritmetik, cebir ve temel geometri dahil olmak üzere temel matematiksel kavramları ve işlemleri hatırlayabilecek ve uygulayabilecektir. | 2 | 1 | 1 |
O2 | İş dünyasındaki temel matematiksel konuları ve uygulamaları yüzdesel, orantısal ve basit faiz hesaplamaları aracılığıyla açıklayabilir. | 1 | 4 | 1 |
O3 | Finansal hesaplamalar, envanter yönetimi ve fiyatlandırma stratejileri de dahil olmak üzere çeşitli iş senaryolarında karşılaşılan pratik sorunları çözmek için matematiksel teknikleri uygulayabilirler. | 1 | 4 | 1 |
O4 | Sayısal verileri ve mali tabloları analiz ederek eğilimleri, kalıpları ve ilişkileri belirleyebilecek ve iş dünyasında karar alma süreçlerine yönelik çıkarımları yorumlayabilir. | 1 | 4 | 1 |
O5 | Varsayımlar, sınırlamalar ve risk gibi faktörleri göz önünde bulundurarak, iş analizi ve karar verme süreçlerinde kullanılan matematiksel model ve yöntemlerin uygunluğunu ve doğruluğunu değerlendirebileceklerdir. | 1 | 1 | 4 |
O6 | Bütçeleme planları geliştirmek, finansal tahminler oluşturmak veya envanter yönetim sistemlerini optimize etmek gibi iş sorunlarına pratik çözümler tasarlamak için matematiksel ilkeleri kullanabileceklerdir. | 1 | 1 | 4 |