Pilotaj
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Uygulamalı Bilimler Yüksekokulu
Pilotaj Programı
Ders Bolognaları
Uygulamalı Bilimler Yüksekokulu
Pilotaj Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 04081003 | Uçak Performansına Giriş | 4 | Güz | 7 | 3+0+0 | 5 | 5 |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | - |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi Haydar UYANIK |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
| Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
|---|---|---|---|---|
| Dr. Öğr. Üyesi Haydar UYANIK | - | [email protected] |
Dersin İçeriği
Uçak performansı parametreleri ve performansa etkiyen faktörler ve hesaplamaları, Uçuş aşamalarında uçağın maruz kaldığı basınç, yük hesaplamaları
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, uçuş aşamalarında uçağın maruz kaldığı parametreler ve buna göre uçak performansında meydana gelen değişimler konusunda hakimiyeti arttırmaktır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | X |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
| Destek Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P1 | Teorik uçuş eğitiminin yanı sıra matematik ve fen bilimleri alanında lisans programı seviyesinde yeterli bilgi birikimine sahip olmak ve analitik düşünme kabiliyetini geliştirmek. | 5 |
| P9 | Uçak tasarımı, performansı ve işletme karakteristiklerini bilmek. | 5 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Analitik düşünme tekniklerini kullanarak uçuş problemlerine çözümler üretir. | P.1.5 | 1 |
| Ö2 | Temel uçuş teorilerini ve uçuş eğitimiyle ilgili kavramları tanımlar. | P.1.1 | 1 |
| Ö3 | Uçuş teorilerinin nasıl çalıştığını ve neden önemli olduklarını açıklar. | P.1.3 | 1 |
| Ö4 | Uçak performansı ve işletme karakteristikleriyle ilgili temel terimleri ve kavramları tanımlar. | P.9.2 | 1 |
| Ö5 | Uçak performansı ve işletme karakteristiklerinin nasıl etkileşime girdiğini anlatır. | P.9.3 | 1 |
| Ö6 | Uçak tasarımındaki farklı bileşenlerin performans üzerindeki etkisini analiz eder. | P.9.6 | 1 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Uçak Performansı ders tanıtımı, Tanımlar, Uçak Performansı Parametreleri |
| 2 | Akışkan Tanımı ve Fiziksel Özellikleri, Hidro/Aero Statik Kaldırma, Atmosfer, Stratosfer, Troposfer, İzafi Yoğunluk, Viskozite, Ses Hızı, Akım Tipleri, Sürtünmeli Akımlar ve Sınır Tabaka |
| 3 | Bir Boyutlu Akımlar ve Bernoulli Denklemi, Sıkıştırılamaz Akımda Hız Ölçümü, Pitot-Statik Tüpü, Gösterge Hızı – Eş değer Hız |
| 4 | Kanat ve Kanat Profili Geometrisi, Aerodinamik Kuvvet ve Momentler, Aerodinamik Katsayılar |
| 5 | Kanat Profillerinin Aerodinamiği, Kanat Profili Üzerinde Basınç Dağılımı, Taşıma ve Sürüklenme Kuvvetleri |
| 6 | Taşıma ve Sürükleme Katsayıları |
| 7 | Hareket Denklemleri, Sabit İrtifada İvmesiz Uçuş, Süzülüş Uçuşu |
| 8 | Ara Sınav |
| 9 | Sabit İrtifada Dönüş Uçuşu |
| 10 | Kalkış Performansı, İniş Performansı |
| 11 | Sunulabilir Güç ve Maksimum Hız |
| 12 | Güç Üzerinde İrtifa Etkisi, Tırmanma Oranı |
| 13 | Uçuş Menzili, Havada Kalma Süresi |
| 14 | Uçuş Menzili, Havada Kalma Süresi |
| 15 | Final Sınavına Hazırlık |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Uçuş Prensipleri, Anadolu Üniversitesi Yayınları, Aydan Cavcar, Mustafa Cavcar 1999 |
| Uçuşa Başlangıç, Nobel Akademik Yayıncılık, John D. Anderson (Çevirmen Adil Yükselen) 2016 |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Alan Çalışması | - | - |
| Ödev | - | - |
| Sunum | - | - |
| Projeler | - | - |
| Kısa sınav (Quiz) | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
| Ara Sınav | 1 | 14 | 14 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 24 | 24 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 150 | ||
| Toplam Yük / 30 | 5 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P1 | P9 |
|---|---|---|---|
| Ö1 | Temel uçuş teorilerini ve uçuş eğitimiyle ilgili kavramları tanımlar. | 5 | - |
| Ö2 | Uçuş teorilerinin nasıl çalıştığını ve neden önemli olduklarını açıklar. | 5 | - |
| Ö3 | Analitik düşünme tekniklerini kullanarak uçuş problemlerine çözümler üretir. | 5 | - |
| Ö4 | Uçak performansı ve işletme karakteristikleriyle ilgili temel terimleri ve kavramları tanımlar. | - | 5 |
| Ö5 | Uçak performansı ve işletme karakteristiklerinin nasıl etkileşime girdiğini anlatır. | - | 5 |
| Ö6 | Uçak tasarımındaki farklı bileşenlerin performans üzerindeki etkisini analiz eder. | - | 5 |
