Pilotaj
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Uygulamalı Bilimler Yüksekokulu
Pilotaj Programı
Ders Bolognaları
Uygulamalı Bilimler Yüksekokulu
Pilotaj Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 04081002 | Uçuş Mekaniği | 4 | Güz | 7 | 3+0+0 | 5 | 5 |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | - |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi Haydar UYANIK |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
| Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
|---|---|---|---|---|
| Dr. Öğr. Üyesi Haydar UYANIK | A-305 | [email protected] | 7875 |
Dersin İçeriği
Uçuş kumandaları, Düzgün daimi uçuş, Temel manevralar ve Uçuş kararlılığı
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, temel uçuş terimlerine, temel manevralara ve uçuş kararlılığı konularına hakimiyeti sağlamaktır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | X |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
| Destek Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P3 | Teorik olarak öğrendiği bilgi ve becerileri fiili uçuş kabiliyetinin kazanımı ve gelişiminde etkili bir şekilde kullanabilmek. | 5 |
| P9 | Uçak tasarımı, performansı ve işletme karakteristiklerini bilmek. | 5 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Öğrenci, teorik uçuş bilgilerini ve ilgili havacılık kurallarını detaylı olarak tanır ve bu bilgileri uçuş öncesi hazırlıklarında kullanabilir. | P.3.1 | 1 |
| Ö2 | Öğrenci, teorik bilgilerin uçuş sırasındaki pratik uygulamalarını anlar ve bu bilgilerin uçuş güvenliği ve performans üzerindeki etkilerini kavrar. | P.3.2 | 1 |
| Ö3 | Uçak tasarımının temel bileşenlerini tanımlar ve uçakların ana parçalarını sıralar. | P.9.1 | 1 |
| Ö4 | Uçak performansı ve işletme karakteristikleriyle ilgili temel terimleri ve kavramları tanımlar. | P.9.2 | 1 |
| Ö5 | Uçak tasarımının belirli bir kullanım amacına uygun olup olmadığını değerlendirir. | P.9.4 | 1 |
| Ö6 | Uçak tasarımındaki farklı bileşenlerin performans üzerindeki etkisini analiz eder. | P.9.6 | 1 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Temel Tanımlar: Koordinat sistemleri ve eksenler; kanat plan biçimi, taşıma, ağırlık, itki ve sürükleme kuvvetleri arasındaki ilişki. |
| 2 | Taşımanın Arttırılması: Flaplar, hücum kenarı slotları, sınır tabaka kontrolü, slat ve slotlu flap kombinasyonu |
| 3 | Uçuş Kumandaları: Aerodinamik balans, güç tahrikli kontrol, kütle balansı, Üç-eksende control, tablar. |
| 4 | Düzgün daimi uçuş: Daimi düz uçuş ve performans karakteristikleri |
| 5 | Düzgün-daimi Uçuş: Daimi tırmanma, daimi alçalma ve süzülme, süzülme oranı. |
| 6 | Düzgün-daimi Uçuş: Daimi tırmanma, daimi alçalma ve süzülme, süzülme oranı |
| 7 | Temel Manevralar: Koordine viraj, yük faktörü, yatış açısı, tutunma kaybı. |
| 8 | ARA SINAV |
| 9 | Uçuş Kararlılığı: Temel kavramlar, statik ve dinamik kararlılık. |
| 10 | Uçuş Kararlılığı: Yüksek hızda uçuşun kararlılık üzerine etkileri |
| 11 | Uçuş Kararlılığı: Uzunlamasına kararlılık |
| 12 | Uçuş Kararlılığı: Yunuslama momenti |
| 13 | Uçuş Kararlılığı: Yanlamasına kararlılık |
| 14 | Uçuş Kararlılığı: Yön kararlılığı. |
| 15 | Final Sınavına Hazırlık |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Alan Çalışması | - | - |
| Ödev | - | - |
| Sunum | - | - |
| Projeler | - | - |
| Kısa sınav (Quiz) | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
| Ara Sınav | 1 | 14 | 14 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 24 | 24 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 150 | ||
| Toplam Yük / 30 | 5 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P3 | P9 |
|---|---|---|---|
| Ö1 | Öğrenci, teorik uçuş bilgilerini ve ilgili havacılık kurallarını detaylı olarak tanır ve bu bilgileri uçuş öncesi hazırlıklarında kullanabilir. | 5 | - |
| Ö2 | Öğrenci, teorik bilgilerin uçuş sırasındaki pratik uygulamalarını anlar ve bu bilgilerin uçuş güvenliği ve performans üzerindeki etkilerini kavrar. | 5 | - |
| Ö3 | Uçak tasarımının temel bileşenlerini tanımlar ve uçakların ana parçalarını sıralar. | - | 5 |
| Ö4 | Uçak performansı ve işletme karakteristikleriyle ilgili temel terimleri ve kavramları tanımlar. | - | 5 |
| Ö5 | Uçak tasarımının belirli bir kullanım amacına uygun olup olmadığını değerlendirir. | - | 5 |
| Ö6 | Uçak tasarımındaki farklı bileşenlerin performans üzerindeki etkisini analiz eder. | - | 5 |
