Pilotaj
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Uygulamalı Bilimler Yüksekokulu
Pilotaj Programı
Ders Bolognaları
Uygulamalı Bilimler Yüksekokulu
Pilotaj Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 04071004 | Ekip Kaynakları Yönetimi (CRM) | 4 | Güz | 7 | 3+0+0 | 5 | 5 |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | - |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | Öğr.Gör. Seçil Bera DEMİREL |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
| Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
|---|---|---|---|---|
| Öğr.Gör. Seçil Bera DEMİREL | - | [email protected] |
Dersin İçeriği
İletişim, durumsal farkındalık, ekip çalışması, görev analizi, stres yönetimi gibi teknik olmayan beceriler
Dersin Amacı
Havacılıkta emniyet açısından kritik rol oynayan uçuş ekibinin, güvenli ve verimli bir uçuş operasyonu için tüm kaynakların etkin kullanılmasıdır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | X |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
| Destek Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | X |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P11 | Havacılık emniyeti ve insan faktörlerini bilmek. | 5 |
| P13 | İnsan fizyolojisi ve mürettebat performansı bilgisini zorlu şartlar altında operasyonel problem çözme senaryolarında uygulayarak gösterebilmek. | 5 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Havacılık emniyetinin temel ilkelerini ve güvenlikle ilgili terimleri tanımlar. | P.11.1 | 1 |
| Ö2 | İnsan faktörleriyle ilgili temel teorileri ve bunların havacılık emniyetine etkilerini özetler. | P.11.2 | 1 |
| Ö3 | Havacılıkta kullanılan emniyet yönetim sistemlerinin temel bileşenlerini tanımlar. | P.11.3 | 1 |
| Ö4 | Uçuş operasyonlarında insan faktörlerini göz önünde bulundurarak emniyet önlemleri alır. | P.11.4 | 1 |
| Ö5 | Havacılık emniyetini artırmak için insan faktörlerini yönetme stratejilerini açıklar. | P.11.5 | 1 |
| Ö6 | Havacılık emniyetiyle ilgili geçmiş olayları analiz ederek insan faktörlerinin rolünü inceler. | P.11.6 | 1 |
| Ö7 | İnsan fizyolojisinin havacılık operasyonlarına etkisini tanımlar. | P.13.1 | 1 |
| Ö8 | Mürettebat performansını etkileyen temel faktörleri listeler. | P.13.2 | 1 |
| Ö9 | Zorlu şartlar altında insan fizyolojisinin nasıl değiştiğini açıklar. | P.13.3 | 1 |
| Ö10 | Stresin ve diğer dış faktörlerin mürettebat performansı üzerindeki etkilerini sıralar. | P.13.4 | 1 |
| Ö11 | İnsan fizyolojisi ve mürettebat performansını etkileyen stres, yorgunluk ve diğer faktörlerin etkilerini açıklar. | P.13.5 | 1 |
| Ö12 | Mürettebatın performansını optimize etmek için temel stratejileri açıklar. | P.13.6 | 1 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | CRM Dersin Amacı -Tarihçesi - Gelişimi Ve Saffaları , CRM'nin Hedefleri Ve Tanımı - Kaynakları- Havacılıkta Kaza Kavramı -Havacılıkta Kaza Üreten Faktörler- Dört M Modeli/Beş M Modeli |
| 2 | Hava Aracı Kazalarında İnsan Faktörü – İnsan Faktörlerinin Tanımı Ve Kapsamı- Havacılıkta İnsan Aktörünün Kavramsal Modeli Shell –Havacılıkta Hata - İnsan Hatalarının İncelenmesinde Sebep Modeli |
| 3 | CRM Becerileri : Görev Analizi (Mission Analysis)- MOTİVASYON-BRİFİNG-DEBRİFİNG . Uyum Yeteneği Ve Esneklik (Adaptability – Flexibility) |
| 4 | CRM Becerileri : Liderlik – Leadership ve İnisiyatif -KararVerme (Decision Making) ve Kendine Güven(Assertiveness) – Incapacitation |
| 5 | CRM Becerileri : Durum Muhakemesi - Situational Awareness Ve İnsan Performansını Temelini Oluşturan Duyusal-Fizyolojik-Çevresel Faktörler |
| 6 | CRM Becerileri : Durum Muhakemesi - Situational Awareness Ve İnsan Performansını Temelini Oluşturan Psikolojik-Diğer Faktörler (Uyku-Alkol, Uyuşturucu,İlaçKullanımı-Vardiyalı Çalışma) Durum Muhakemesinin Kaybında Teyakkuz -Rehavet ve Steril Kokpit |
| 7 | CRM Becerileri : İletişim (Communication)Ve Kendini İfade Etme- Feed Back-Kalabalığın Kontrolü-Etkili Brıfıng/De-Brıfıng-Eleştiri |
| 8 | ARA SINAV |
| 9 | Durumsal Farkındalık - Diğer Harekat Ve Yer Personeli İle Etkin İletişim Ve Koordinasyon |
| 10 | Kokpit içi CRM ve Uyuşmazlıklar ve Durumsal Farkındalık |
| 11 | Kokpit içi CRM ve Uyuşmazlıklar ve Durumsal Farkındalık |
| 12 | UÇAK KAZA ANALİZİ VE CRM MÜLAKATLARI |
| 13 | UÇAK KAZA ANALİZİ VE CRM MÜLAKATLARI |
| 14 | UÇAK KAZA ANALİZİ VE CRM MÜLAKATLARI |
| 15 | YIL SONU SINAVINA HAZIRLIK |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Ekip Kaynak Yönetimi, Havacılık ve Uzay Psikolojisi |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Alan Çalışması | - | - |
| Ödev | - | - |
| Sunum | - | - |
| Projeler | - | - |
| Kısa sınav (Quiz) | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
| Ara Sınav | 1 | 14 | 14 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 24 | 24 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 150 | ||
| Toplam Yük / 30 | 5 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P11 | P13 |
|---|---|---|---|
| Ö1 | Havacılık emniyetinin temel ilkelerini ve güvenlikle ilgili terimleri tanımlar. | 5 | - |
| Ö2 | İnsan faktörleriyle ilgili temel teorileri ve bunların havacılık emniyetine etkilerini özetler. | 5 | - |
| Ö3 | Havacılıkta kullanılan emniyet yönetim sistemlerinin temel bileşenlerini tanımlar. | 5 | - |
| Ö4 | Uçuş operasyonlarında insan faktörlerini göz önünde bulundurarak emniyet önlemleri alır. | 5 | - |
| Ö5 | Havacılık emniyetini artırmak için insan faktörlerini yönetme stratejilerini açıklar. | 5 | - |
| Ö6 | Havacılık emniyetiyle ilgili geçmiş olayları analiz ederek insan faktörlerinin rolünü inceler. | 5 | - |
| Ö7 | İnsan fizyolojisinin havacılık operasyonlarına etkisini tanımlar. | - | 5 |
| Ö8 | Mürettebat performansını etkileyen temel faktörleri listeler. | - | 5 |
| Ö9 | Zorlu şartlar altında insan fizyolojisinin nasıl değiştiğini açıklar. | - | 5 |
| Ö10 | Stresin ve diğer dış faktörlerin mürettebat performansı üzerindeki etkilerini sıralar. | - | 5 |
| Ö11 | İnsan fizyolojisi ve mürettebat performansını etkileyen stres, yorgunluk ve diğer faktörlerin etkilerini açıklar. | - | 5 |
| Ö12 | Mürettebatın performansını optimize etmek için temel stratejileri açıklar. | - | 5 |
