Pilotaj
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Uygulamalı Bilimler Yüksekokulu
Pilotaj Programı
Ders Bolognaları
Uygulamalı Bilimler Yüksekokulu
Pilotaj Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 04010006 | Havacılık Psikolojisi | 1 | Güz | 1 | 3+0+0 | 4 | 4 |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | - |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | Öğr.Gör. Seçil Bera DEMİREL |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
| Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
|---|---|---|---|---|
| Öğr.Gör. Seçil Bera DEMİREL | - | [email protected] |
Dersin İçeriği
Uçuş psikolojisi ve fizyolojisine ilişkin tüm etkiler ve durumlar.
Dersin Amacı
Uçuş psikolojisi hakkında öğrencileri bilgilendirmek ve temel becerileri kazandırmaktır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | X |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
| Destek Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P3 | Teorik olarak öğrendiği bilgi ve becerileri fiili uçuş kabiliyetinin kazanımı ve gelişiminde etkili bir şekilde kullanabilmek. | 4 |
| P5 | Sözlü ve yazılı olarak etkili iletişim yeteneğine sahip olmak. | 5 |
| P7 | Verileri analiz etme ve grafik yorumlama becerisine sahip olmak. | 5 |
| P11 | Havacılık emniyeti ve insan faktörlerini bilmek. | 5 |
| P12 | Havacılık meslek, kariyer planlama ve sertifikasyon özellikleri bilgisine sahip olmak. | 3 |
| P13 | İnsan fizyolojisi ve mürettebat performansı bilgisini zorlu şartlar altında operasyonel problem çözme senaryolarında uygulayarak gösterebilmek. | 5 |
| P14 | Havaalanlarının, havayollarının, resmi, özel, genel havacılık işletmelerinin yönetimi için beceri, teknik ve usulleri bilmek. | 4 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Öğrenci, teorik bilgilerin uçuş sırasındaki pratik uygulamalarını anlar ve bu bilgilerin uçuş güvenliği ve performans üzerindeki etkilerini kavrar. | P.3.2 | 1 |
| Ö2 | Öğrenci, etkili sözlü ve yazılı iletişim tekniklerini ve dil bilgisini bilir ve bu bilgileri çeşitli iletişim ortamlarında nasıl kullanacağını anlar. | P.5.1 | 1 |
| Ö3 | Öğrenci, iletişim sırasında karşılaştığı engelleri ve yanlış anlaşılmaları analiz eder, bu sorunları çözmek için ileri düzey iletişim tekniklerini kullanır. | P.5.4 | 1 |
| Ö4 | Temel veri analizi kavramlarını ve grafik türlerini tanımlayabilir. | P.7.1 | 1 |
| Ö5 | Havacılık emniyetiyle ilgili geçmiş olayları analiz ederek insan faktörlerinin rolünü inceler. | P.11.6 | 1 |
| Ö6 | Belirli havacılık kariyer yollarının avantajlarını ve dezavantajlarını analiz eder. | P.12.5 | 1 |
| Ö7 | İnsan fizyolojisinin havacılık operasyonlarına etkisini tanımlar. | P.13.1 | 1 |
| Ö8 | Mürettebat performansını etkileyen temel faktörleri listeler. | P.13.2 | 1 |
| Ö9 | Zorlu şartlar altında insan fizyolojisinin nasıl değiştiğini açıklar. | P.13.3 | 1 |
| Ö10 | Stresin ve diğer dış faktörlerin mürettebat performansı üzerindeki etkilerini sıralar. | P.13.4 | 1 |
| Ö11 | İnsan fizyolojisi ve mürettebat performansını etkileyen stres, yorgunluk ve diğer faktörlerin etkilerini açıklar. | P.13.5 | 1 |
| Ö12 | Mürettebatın performansını optimize etmek için temel stratejileri açıklar. | P.13.6 | 1 |
| Ö13 | Havaalanları, havayolları ve genel havacılık işletmelerinin temel yapılarını tanımlar. | P.14.1 | 1 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Havacılık ve Uzay Psikolojisine giriş |
| 2 | Uçuş Motivasyonunun Kökeni |
| 3 | Pilot Seçiminde Psikolojik Değerlendirme |
| 4 | Uçuş Korkuları ve Uçuş Korkularında Tedavi |
| 5 | Uçuş Ekiplerinde Stres ve Stres Yönetimi |
| 6 | Pilot İntiharları - Pilotlarda Psikoz |
| 7 | Havacılıkta Kaza, Kriz ve Travmalar |
| 8 | ARA SINAV |
| 9 | Bilişsel ve Psikomotor Bozukluk Yapan Havacılığa Özel Durumlar |
| 10 | Psikotrop ve Diğer İlaçların Uçuş Emniyetine Etkileri - Pilotların Alkol Kullanımı |
| 11 | Havacılıkta Yorgunluk - Pilotun Yaşlanması |
| 12 | Havacılıkta Karar Verme Yöntemleri |
| 13 | Uçuş Kazalarında İnsan Faktörü - CRM |
| 14 | Risk Unsuru Düşünüş ve Davranış Kalıpları |
| 15 | Uçakta Psikiyatrik Hastalar |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Ders notları - Havacılık ve Uzay Psikolojisi |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Alan Çalışması | - | - |
| Ödev | - | - |
| Sunum | - | - |
| Projeler | - | - |
| Kısa sınav (Quiz) | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
| Ara Sınav | 1 | 16 | 16 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 0 | 0 | 0 |
| Diğer | 1 | 20 | 20 |
| Toplam İş Yükü: | 120 | ||
| Toplam Yük / 30 | 4 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P3 | P5 | P7 | P11 | P12 | P13 | P14 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Ö1 | Öğrenci, teorik bilgilerin uçuş sırasındaki pratik uygulamalarını anlar ve bu bilgilerin uçuş güvenliği ve performans üzerindeki etkilerini kavrar. | 5 | - | - | - | - | - | - |
| Ö2 | Öğrenci, etkili sözlü ve yazılı iletişim tekniklerini ve dil bilgisini bilir ve bu bilgileri çeşitli iletişim ortamlarında nasıl kullanacağını anlar. | - | 5 | - | - | - | - | - |
| Ö3 | Öğrenci, iletişim sırasında karşılaştığı engelleri ve yanlış anlaşılmaları analiz eder, bu sorunları çözmek için ileri düzey iletişim tekniklerini kullanır. | - | 5 | - | - | - | - | - |
| Ö4 | Temel veri analizi kavramlarını ve grafik türlerini tanımlayabilir. | - | - | 3 | - | - | - | - |
| Ö5 | Havacılık emniyetiyle ilgili geçmiş olayları analiz ederek insan faktörlerinin rolünü inceler. | - | - | - | 5 | - | - | - |
| Ö6 | Belirli havacılık kariyer yollarının avantajlarını ve dezavantajlarını analiz eder. | - | - | - | - | 3 | - | - |
| Ö7 | İnsan fizyolojisinin havacılık operasyonlarına etkisini tanımlar. | - | - | - | - | - | 5 | - |
| Ö8 | Mürettebat performansını etkileyen temel faktörleri listeler. | - | - | - | - | - | 4 | - |
| Ö9 | Zorlu şartlar altında insan fizyolojisinin nasıl değiştiğini açıklar. | - | - | - | - | - | 5 | - |
| Ö10 | Stresin ve diğer dış faktörlerin mürettebat performansı üzerindeki etkilerini sıralar. | - | - | - | - | - | 5 | - |
| Ö11 | İnsan fizyolojisi ve mürettebat performansını etkileyen stres, yorgunluk ve diğer faktörlerin etkilerini açıklar. | - | - | - | - | - | 5 | - |
| Ö12 | Mürettebatın performansını optimize etmek için temel stratejileri açıklar. | - | - | - | - | - | 4 | - |
| Ö13 | Havaalanları, havayolları ve genel havacılık işletmelerinin temel yapılarını tanımlar. | - | - | - | - | - | - | 4 |
