İşleminiz Devam Ediyor.
Lütfen Bekleyiniz...
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Tıp Fakültesi
Tıp Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu Ders Adı Yıl Dönem Yarıyıl T+U+L Kredi AKTS
STAJ408 Klinik Farmakoloji Staj Programı 4 Güz 7 31+12+0 3 3
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Düzeyi Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey)
Dersin Dili Türkçe
Yöntem ve Teknikler -
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Ön Koşullar -
Dersin Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Esra ŞUMLU
Dersi Veren(ler) Dr. Öğr. Üyesi Elif GÜLBAHÇE MUTLU
Yardımcı(lar) -
Dersin İçeriği
Akılcı İlaç Kullanımının Genel İlkeleri, Klinik Farmakolojide Genel İlkeler, Antibiyotik Kullanımında Genel İlkeler, İlaç Zehirlenmelerinde Yaklaşımlar/Antidot tedavisi, Hipertansiyonda K-ilaç seçimi, Antibiyotik tedavisinde K-ilaç seçimi, Yaşlılarda İlaç Kullanımı, Gebelik ve Emzirme Döneminde İlaç Kullanımı, Analjezikler, Çocukluk Çağı İlaç Kullanımı, Geleneksel Bitkisel Tıbbi Ürünler ve İlaç Etkileşimleri, K-ilaç seçimi.
Dersin Amacı
Klinik Farmakoloji stajının sonunda Dönem IV öğrencilerinin K-ilaç listesi oluşturabilmesi ve kişiye özel ilaç seçimi yapabilmesi.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri
Uzmanlık / Alan Dersleri X
Destek Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Program Yeterlilikleri Düzey
P1 Temel ve klinik tıp bilgisine sahiptir. 5
P2 Tanı, teşhis ve tedavi için gereken mesleki beceriye sahiptir. 4
P3 Birey ve toplum sağlığını korumaya ve geliştirmeye yönelik temel ilkeleri bilir ve uygular. 5
P4 Yaşam boyu öğrenme sorumluluğunu üstlenir ve özdeğerlendirme yapar. 5
P5 Bireysel ve ekip olarak etkin biçimde çalışır. 4
P6 Tıp alanında gerekli olan güncel araçlar başta olmak üzere bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. 5
P7 Sözlü ve yazılı olarak etkin şekilde iletişim kurar. 5
P8 Mesleksel değerler, etik ilkeler ve yasal düzenlemelere uygun davranır. 5
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
No Öğrenme Çıktıları Prog. Yet. İlişkisi Ölçme Yöntemi **
Ö1 Vücudu oluşturan sistemlerin anatomik, histolojik fizyolojik ve biyokimyasal özelliklerini bilir ve temel deneysel çalışmalarını uygulayabilir. P.1.1 1,2
Ö2 Güncel tıp terminolojisine hakimdir. P.1.2 1,2
Ö3 İyi hekimlik uygulamaları ve kanıta dayalı tıp prensipleri çerçevesinde anemnez, fizik muayene ve hastaya klinik yaklaşımı bilir. P.1.3 1,2
Ö4 Kan basıncı ölçme, kan alma, enjeksiyon gibi temel tıbbi becerileri uygular ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir. P.1.4 1,2
Ö5 Hastalıkların etyopatogenezi, semptomları ve temel kliniğini tanımlayabilir ve değerlendirebilir. P.1.5 1,2
Ö6 Hastalıkların biyokimyasal ve mikrobiyolojik laboratuvar sonuçları ile tıbbi görüntüleme ve histopatolojik bulgularını bilir. P.1.6 1,2
Ö7 Hastalığa uygun farmakolojik, fiziksel ve psikososyal tedavi yöntemlerini bilir. P.1.7 1,2
Ö8 Hastalığa uygun güncel ve güvenilir tanı yöntemlerini seçebilir. P.2.1 1,2
Ö9 Tanı ve tedavinin genel prensiplerini bilir, kanıta dayalı yöntemleri ile hastalığa uygun farmakolojik, fiziksel ve psikososyal tedavi yöntemlerini seçebilir. P.2.2 1,2
Ö10 Acil müdahale gerektiren durumlarda, ilk yardım ve temel yaşam desteği sağlar ve sonraki süreci planlar. P.2.3 1,2
Ö11 Klinik karar verme basamaklarını uygulayabilir. P.2.4 1,2
Ö12 Görevini uygularken evrensel tıp etiği ilkesi olan "önce zarar verme" ilkesini gözetir. P.2.5 1,2
Ö13 Mesleğini özveriyle iyi hekimlik uygulamalarını ve mesleki sorumluluklarını dikkate alarak uygular. P.2.6 1,2
Ö14 Hekimin öncelikli görevinin, hastalıkları önleyici tedbirler alarak insan yaşamını ve sağlığını korumak olduğunu benimser. P.3.1 1,2
Ö15 Sahip olduğu yetkinlikleri kullanarak hastalar ve aileleri ile diğer sağlık çalışanlarına etkin rehberlik hizmeti sunar. P.3.2 1,2
Ö16 Sağlık sistemleri, politikaları ve uygulamalarının birey ve toplum sağlığı üzerindeki etkilerini bilir. P.3.3 1,2
Ö17 Doğru bilginin paylaşılmasına, uygulanmasına ve geliştirilmesine katkıda bulunur. P.3.4 1,2
Ö18 Toplumun sağlık açısından riskli gruplarının sağlık ihtiyaçlarını dikkate alır. P.3.5 1,2
Ö19 Çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. P.3.6 1,2
Ö20 Çağdaş hekimlik anlayışına uygun hasta yönetiminin gerektirdiği güncel bilgi, beceri ve davranışları uygular. P.4.1 1,2
Ö21 Yaşam boyu ve kendi kendine öğrenmenin önemini kavrar. P.4.2 1,2
Ö22 Etki altında kalmadan bilimsel kanıtların ışığında bağımsız bir şekilde öğrenir. P.4.3 1,2
Ö23 Tıbbi beceri ve bilgi açısından eksikliklerini fark ederek bunları güncel bilgi ile giderir. P.4.4 1,2
Ö24 Temel ve klinik bilgiyi değerlendirerek bütüncül bir bakış açısıyla bakabilir. P.5.1 1,2
Ö25 Sağlık ekibine etkin ve uygun şekilde katkı sağlayabilir. P.5.3 1,2
Ö26 Sağlık hizmetini sunduğu kişi ve yakınlarıyla ekip anlayışını sürdürebilir. P.5.4 1,2
Ö27 Sağlık alanı dışındaki disiplinlerle girişimci ve ortak çalışmalarda bulunabilir. P.5.5 1,2
Ö28 Alanında karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunları çözmek için bireysel ve ekip olarak sorumluluk alabilir. P.5.6 1,2
Ö29 Sağlık alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar ve multimedya eğitim araç gereçleri kullanır. P.6.1 1,2
Ö30 Tıbbi bilişim ve iletişim teknolojilerinden faydalanır. P.6.3 1,2
Ö31 Bilim ve teknolojideki gelişmeler ışığında kendini sürekli yenileyebilir. P.6.4 1,2
Ö32 Hasta, hasta yakınları, meslektaşları ve diğer sağlık personeline karşı uygun ve etkin iletişim yöntemlerini kullanır. P.7.1 1,2
Ö33 Sağlık alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirme ve düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme becerisine sahiptir. P.7.1 1,2
Ö34 Tıp alanında yabancı dile uygun terimleri tanımlar ve kullanabilir. P.7.3 1,2
Ö35 Yabancı bir dilde güncel literatürü okuyup anlar ve eleştirel olarak değerlendirebilir. P.7.4 1,2
Ö36 Ulusal ve uluslararası alanda meslektaşları ile etkin sözlü ve yazılı iletişim kurar ve sağlık alanında güncel bilgileri ve gelişmeleri paylaşabilir. P.7.5 1,2
Ö37 Yaş, hastalık ya da engellilik, inanç, etnik köken, cinsiyet, konum gözetmeksizin hasta ve yakınlarına yaklaşır ve bunun bir etik zorunluluk olduğunu benimser. P.8.1 1,2
Ö38 Doğru ve güvenilir kayıt tutar, veri toplar, epidemik, klinik ve laboratuvar verileri analiz eder, yorumlar ve sonuçlarının paylaşılmasında etik ilkelere uygun davranır. P.8.2 1,2
Ö39 Mesleğinin gerektirdiği evrensel koşullara, yasa ve yönetmelik ile mevzuatları benimser. P.8.3 1,2
Ö40 Meslektaşlarına, hastalarına ve kurumuna karşı hukuki sorumluluklarının ve haklarının farkındadır. P.8.4 1,2
Ö41 Meslektaşlarına ve hastalarına karşı dürüst, sorumlu ve saygılı olmaya özen gösterir. P.8.5 1,2
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta Konu
1 Akılcı İlaç Kullanımının Genel İlkeleri, Klinik Farmakolojide Genel İlkeler, Antibiyotik Kullanımında Genel İlkeler, Grup Çalışmasına Hazırlık. -İlaç
2 Çocukluk Çağı İlaç Kullanımı, Grup Çalışmasına Hazırlık, Antibiyotik tedavisinde K-ilaç seçimi, Hipertansiyonda Kilaç seçimi. -Geleneksel Bitkisel Tıbbi Ürünler ve İlaç Etkileşimleri, Grup Çalışmasına Hazırlık, Antibiyotik tedavisinde K-ilaç seçimi, Hipertansiyonda K-ilaç seçimi. - K-ilaç seçimi, Grup Çalışması.
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar Temel ve klinik farmakoloji
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı (%)
Devam - -
Laboratuvar - -
Uygulama - -
Derse Özgü Staj (Varsa) 1 60 (%)
Ara Sınavlar 1 40 (%)
Yarıyıl Sonu Sınavı - -
Toplam 100 (%)
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik Sayı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Hafta Sayısı ve Saati 26 1 26
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) 25 2 50
Ara Sınav 1 4 4
Kısa Sınav 0 0 0
Ödev 0 0 0
Uygulama 12 1 12
Laboratuvar 0 0 0
Proje 0 0 0
Atölye 0 0 0
Sunum/Seminer Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Dönem Sonu Sınavı 0 0 0
Diğer 0 0 0
Toplam İş Yükü: 92
Toplam Yük / 30 3,07
Dersin AKTS Kredisi: 3
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Öğrenme Çıktıları P1 P2 P3 P4 P5 P6 P7 P8
Ö1 Vücudu oluşturan sistemlerin anatomik, histolojik fizyolojik ve biyokimyasal özelliklerini bilir ve temel deneysel çalışmalarını uygulayabilir. 5 4 5 5 4 5 5 5
Ö2 Güncel tıp terminolojisine hakimdir. 5 5 5 5 5 5 5 5
Ö3 İyi hekimlik uygulamaları ve kanıta dayalı tıp prensipleri çerçevesinde anemnez, fizik muayene ve hastaya klinik yaklaşımı bilir. 5 4 5 5 4 5 5 5
Ö4 Kan basıncı ölçme, kan alma, enjeksiyon gibi temel tıbbi becerileri uygular ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir. 5 5 5 5 5 5 5 5
Ö5 Hastalıkların etyopatogenezi, semptomları ve temel kliniğini tanımlayabilir ve değerlendirebilir. 5 5 5 5 5 5 5 5
Ö6 Hastalıkların biyokimyasal ve mikrobiyolojik laboratuvar sonuçları ile tıbbi görüntüleme ve histopatolojik bulgularını bilir. 5 5 5 5 5 5 5 5
Ö7 Hastalığa uygun farmakolojik, fiziksel ve psikososyal tedavi yöntemlerini bilir. 5 5 5 5 5 5 5 5
Ö8 Hastalığa uygun güncel ve güvenilir tanı yöntemlerini seçebilir. 5 5 5 5 5 5 5 5
Ö9 Tanı ve tedavinin genel prensiplerini bilir, kanıta dayalı yöntemleri ile hastalığa uygun farmakolojik, fiziksel ve psikososyal tedavi yöntemlerini seçebilir. 5 5 5 5 5 5 5 5
Ö10 Acil müdahale gerektiren durumlarda, ilk yardım ve temel yaşam desteği sağlar ve sonraki süreci planlar. 5 5 5 5 5 5 5 5
Ö11 Klinik karar verme basamaklarını uygulayabilir. 5 4 5 5 4 5 5 5
Ö12 Görevini uygularken evrensel tıp etiği ilkesi olan "önce zarar verme" ilkesini gözetir. 5 5 5 5 5 5 5 5
Ö13 Mesleğini özveriyle iyi hekimlik uygulamalarını ve mesleki sorumluluklarını dikkate alarak uygular. 5 5 5 5 5 5 5 5
Ö14 Hekimin öncelikli görevinin, hastalıkları önleyici tedbirler alarak insan yaşamını ve sağlığını korumak olduğunu benimser. 5 5 5 5 5 5 5 5
Ö15 Sahip olduğu yetkinlikleri kullanarak hastalar ve aileleri ile diğer sağlık çalışanlarına etkin rehberlik hizmeti sunar. 5 5 5 5 5 5 5 5
Ö16 Sağlık sistemleri, politikaları ve uygulamalarının birey ve toplum sağlığı üzerindeki etkilerini bilir. 5 5 5 5 5 5 5 5
Ö17 Doğru bilginin paylaşılmasına, uygulanmasına ve geliştirilmesine katkıda bulunur. 5 5 5 5 5 5 5 5
Ö18 Toplumun sağlık açısından riskli gruplarının sağlık ihtiyaçlarını dikkate alır. 5 5 5 5 5 5 5 5
Ö19 Çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. 5 5 5 5 5 5 5 5
Ö20 Çağdaş hekimlik anlayışına uygun hasta yönetiminin gerektirdiği güncel bilgi, beceri ve davranışları uygular. 5 5 5 5 5 5 5 5
Ö21 Yaşam boyu ve kendi kendine öğrenmenin önemini kavrar. 5 5 5 5 5 5 5 5
Ö22 Etki altında kalmadan bilimsel kanıtların ışığında bağımsız bir şekilde öğrenir. 5 5 5 5 5 5 5 5
Ö23 Tıbbi beceri ve bilgi açısından eksikliklerini fark ederek bunları güncel bilgi ile giderir. 5 4 5 5 4 5 5 5
Ö24 Temel ve klinik bilgiyi değerlendirerek bütüncül bir bakış açısıyla bakabilir. 3 5 5 5 5 5 5 5
Ö25 Sağlık ekibine etkin ve uygun şekilde katkı sağlayabilir. 5 5 5 5 5 5 5 5
Ö26 Sağlık hizmetini sunduğu kişi ve yakınlarıyla ekip anlayışını sürdürebilir. 5 5 5 5 5 5 5 5
Ö27 Sağlık alanı dışındaki disiplinlerle girişimci ve ortak çalışmalarda bulunabilir. 5 5 5 5 5 5 5 5
Ö28 Alanında karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunları çözmek için bireysel ve ekip olarak sorumluluk alabilir. 5 3 5 5 3 5 5 5
Ö29 Sağlık alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar ve multimedya eğitim araç gereçleri kullanır. 5 5 5 5 5 5 5 5
Ö30 Tıbbi bilişim ve iletişim teknolojilerinden faydalanır. 5 5 5 5 5 5 5 5
Ö31 Bilim ve teknolojideki gelişmeler ışığında kendini sürekli yenileyebilir. 5 5 5 5 5 5 5 5
Ö32 Sağlık alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirme ve düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme becerisine sahiptir. 5 5 5 5 5 5 5 5
Ö33 Hasta, hasta yakınları, meslektaşları ve diğer sağlık personeline karşı uygun ve etkin iletişim yöntemlerini kullanır. 5 5 5 5 5 5 5 5
Ö34 Tıp alanında yabancı dile uygun terimleri tanımlar ve kullanabilir. 5 5 5 5 5 5 5 5
Ö35 Yabancı bir dilde güncel literatürü okuyup anlar ve eleştirel olarak değerlendirebilir. 5 4 5 5 4 5 5 5
Ö36 Ulusal ve uluslararası alanda meslektaşları ile etkin sözlü ve yazılı iletişim kurar ve sağlık alanında güncel bilgileri ve gelişmeleri paylaşabilir. 5 4 5 5 4 5 5 5
Ö37 Yaş, hastalık ya da engellilik, inanç, etnik köken, cinsiyet, konum gözetmeksizin hasta ve yakınlarına yaklaşır ve bunun bir etik zorunluluk olduğunu benimser. 5 5 5 5 5 5 5 5
Ö38 Doğru ve güvenilir kayıt tutar, veri toplar, epidemik, klinik ve laboratuvar verileri analiz eder, yorumlar ve sonuçlarının paylaşılmasında etik ilkelere uygun davranır. 4 5 5 5 5 5 5 5
Ö39 Mesleğinin gerektirdiği evrensel koşullara, yasa ve yönetmelik ile mevzuatları benimser. 5 5 5 5 5 5 5 5
Ö40 Meslektaşlarına, hastalarına ve kurumuna karşı hukuki sorumluluklarının ve haklarının farkındadır. 5 5 5 5 5 5 5 5
Ö41 Meslektaşlarına ve hastalarına karşı dürüst, sorumlu ve saygılı olmaya özen gösterir. 5 5 5 5 5 5 5 5