Tıp
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Tıp Fakültesi
Tıp Programı
Ders Bolognaları
Tıp Fakültesi
Tıp Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
STAJ408 | Klinik Farmakoloji Staj Programı | 4 | Güz | 7 | 31+12+0 | 3 | 3 |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
Dersin Dili | Türkçe |
Yöntem ve Teknikler | - |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
Ön Koşullar | - |
Dersin Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Esra ŞUMLU |
Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi Elif GÜLBAHÇE MUTLU |
Yardımcı(lar) | - |
Dersin İçeriği
Akılcı İlaç Kullanımının Genel İlkeleri, Klinik Farmakolojide Genel İlkeler, Antibiyotik Kullanımında Genel İlkeler, İlaç Zehirlenmelerinde Yaklaşımlar/Antidot tedavisi, Hipertansiyonda K-ilaç seçimi, Antibiyotik tedavisinde K-ilaç seçimi, Yaşlılarda İlaç Kullanımı, Gebelik ve Emzirme Döneminde İlaç Kullanımı, Analjezikler, Çocukluk Çağı İlaç Kullanımı, Geleneksel Bitkisel Tıbbi Ürünler ve İlaç Etkileşimleri, K-ilaç seçimi.
Dersin Amacı
Klinik Farmakoloji stajının sonunda Dönem IV öğrencilerinin K-ilaç listesi oluşturabilmesi ve kişiye özel ilaç seçimi yapabilmesi.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri | |
Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
Destek Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Program Yeterlilikleri | Düzey |
---|---|---|
P1 | Temel ve klinik tıp bilgisine sahiptir. | 5 |
P2 | Tanı, teşhis ve tedavi için gereken mesleki beceriye sahiptir. | 4 |
P3 | Birey ve toplum sağlığını korumaya ve geliştirmeye yönelik temel ilkeleri bilir ve uygular. | 5 |
P4 | Yaşam boyu öğrenme sorumluluğunu üstlenir ve özdeğerlendirme yapar. | 5 |
P5 | Bireysel ve ekip olarak etkin biçimde çalışır. | 4 |
P6 | Tıp alanında gerekli olan güncel araçlar başta olmak üzere bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | 5 |
P7 | Sözlü ve yazılı olarak etkin şekilde iletişim kurar. | 5 |
P8 | Mesleksel değerler, etik ilkeler ve yasal düzenlemelere uygun davranır. | 5 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
---|---|---|---|
No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
Ö1 | Vücudu oluşturan sistemlerin anatomik, histolojik fizyolojik ve biyokimyasal özelliklerini bilir ve temel deneysel çalışmalarını uygulayabilir. | P.1.1 | 1,2 |
Ö2 | Güncel tıp terminolojisine hakimdir. | P.1.2 | 1,2 |
Ö3 | İyi hekimlik uygulamaları ve kanıta dayalı tıp prensipleri çerçevesinde anemnez, fizik muayene ve hastaya klinik yaklaşımı bilir. | P.1.3 | 1,2 |
Ö4 | Kan basıncı ölçme, kan alma, enjeksiyon gibi temel tıbbi becerileri uygular ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir. | P.1.4 | 1,2 |
Ö5 | Hastalıkların etyopatogenezi, semptomları ve temel kliniğini tanımlayabilir ve değerlendirebilir. | P.1.5 | 1,2 |
Ö6 | Hastalıkların biyokimyasal ve mikrobiyolojik laboratuvar sonuçları ile tıbbi görüntüleme ve histopatolojik bulgularını bilir. | P.1.6 | 1,2 |
Ö7 | Hastalığa uygun farmakolojik, fiziksel ve psikososyal tedavi yöntemlerini bilir. | P.1.7 | 1,2 |
Ö8 | Hastalığa uygun güncel ve güvenilir tanı yöntemlerini seçebilir. | P.2.1 | 1,2 |
Ö9 | Tanı ve tedavinin genel prensiplerini bilir, kanıta dayalı yöntemleri ile hastalığa uygun farmakolojik, fiziksel ve psikososyal tedavi yöntemlerini seçebilir. | P.2.2 | 1,2 |
Ö10 | Acil müdahale gerektiren durumlarda, ilk yardım ve temel yaşam desteği sağlar ve sonraki süreci planlar. | P.2.3 | 1,2 |
Ö11 | Klinik karar verme basamaklarını uygulayabilir. | P.2.4 | 1,2 |
Ö12 | Görevini uygularken evrensel tıp etiği ilkesi olan "önce zarar verme" ilkesini gözetir. | P.2.5 | 1,2 |
Ö13 | Mesleğini özveriyle iyi hekimlik uygulamalarını ve mesleki sorumluluklarını dikkate alarak uygular. | P.2.6 | 1,2 |
Ö14 | Hekimin öncelikli görevinin, hastalıkları önleyici tedbirler alarak insan yaşamını ve sağlığını korumak olduğunu benimser. | P.3.1 | 1,2 |
Ö15 | Sahip olduğu yetkinlikleri kullanarak hastalar ve aileleri ile diğer sağlık çalışanlarına etkin rehberlik hizmeti sunar. | P.3.2 | 1,2 |
Ö16 | Sağlık sistemleri, politikaları ve uygulamalarının birey ve toplum sağlığı üzerindeki etkilerini bilir. | P.3.3 | 1,2 |
Ö17 | Doğru bilginin paylaşılmasına, uygulanmasına ve geliştirilmesine katkıda bulunur. | P.3.4 | 1,2 |
Ö18 | Toplumun sağlık açısından riskli gruplarının sağlık ihtiyaçlarını dikkate alır. | P.3.5 | 1,2 |
Ö19 | Çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. | P.3.6 | 1,2 |
Ö20 | Çağdaş hekimlik anlayışına uygun hasta yönetiminin gerektirdiği güncel bilgi, beceri ve davranışları uygular. | P.4.1 | 1,2 |
Ö21 | Yaşam boyu ve kendi kendine öğrenmenin önemini kavrar. | P.4.2 | 1,2 |
Ö22 | Etki altında kalmadan bilimsel kanıtların ışığında bağımsız bir şekilde öğrenir. | P.4.3 | 1,2 |
Ö23 | Tıbbi beceri ve bilgi açısından eksikliklerini fark ederek bunları güncel bilgi ile giderir. | P.4.4 | 1,2 |
Ö24 | Temel ve klinik bilgiyi değerlendirerek bütüncül bir bakış açısıyla bakabilir. | P.5.1 | 1,2 |
Ö25 | Sağlık ekibine etkin ve uygun şekilde katkı sağlayabilir. | P.5.3 | 1,2 |
Ö26 | Sağlık hizmetini sunduğu kişi ve yakınlarıyla ekip anlayışını sürdürebilir. | P.5.4 | 1,2 |
Ö27 | Sağlık alanı dışındaki disiplinlerle girişimci ve ortak çalışmalarda bulunabilir. | P.5.5 | 1,2 |
Ö28 | Alanında karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunları çözmek için bireysel ve ekip olarak sorumluluk alabilir. | P.5.6 | 1,2 |
Ö29 | Sağlık alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar ve multimedya eğitim araç gereçleri kullanır. | P.6.1 | 1,2 |
Ö30 | Tıbbi bilişim ve iletişim teknolojilerinden faydalanır. | P.6.3 | 1,2 |
Ö31 | Bilim ve teknolojideki gelişmeler ışığında kendini sürekli yenileyebilir. | P.6.4 | 1,2 |
Ö32 | Hasta, hasta yakınları, meslektaşları ve diğer sağlık personeline karşı uygun ve etkin iletişim yöntemlerini kullanır. | P.7.1 | 1,2 |
Ö33 | Sağlık alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirme ve düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme becerisine sahiptir. | P.7.1 | 1,2 |
Ö34 | Tıp alanında yabancı dile uygun terimleri tanımlar ve kullanabilir. | P.7.3 | 1,2 |
Ö35 | Yabancı bir dilde güncel literatürü okuyup anlar ve eleştirel olarak değerlendirebilir. | P.7.4 | 1,2 |
Ö36 | Ulusal ve uluslararası alanda meslektaşları ile etkin sözlü ve yazılı iletişim kurar ve sağlık alanında güncel bilgileri ve gelişmeleri paylaşabilir. | P.7.5 | 1,2 |
Ö37 | Yaş, hastalık ya da engellilik, inanç, etnik köken, cinsiyet, konum gözetmeksizin hasta ve yakınlarına yaklaşır ve bunun bir etik zorunluluk olduğunu benimser. | P.8.1 | 1,2 |
Ö38 | Doğru ve güvenilir kayıt tutar, veri toplar, epidemik, klinik ve laboratuvar verileri analiz eder, yorumlar ve sonuçlarının paylaşılmasında etik ilkelere uygun davranır. | P.8.2 | 1,2 |
Ö39 | Mesleğinin gerektirdiği evrensel koşullara, yasa ve yönetmelik ile mevzuatları benimser. | P.8.3 | 1,2 |
Ö40 | Meslektaşlarına, hastalarına ve kurumuna karşı hukuki sorumluluklarının ve haklarının farkındadır. | P.8.4 | 1,2 |
Ö41 | Meslektaşlarına ve hastalarına karşı dürüst, sorumlu ve saygılı olmaya özen gösterir. | P.8.5 | 1,2 |
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 |
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta | Konu |
---|---|
1 | Akılcı İlaç Kullanımının Genel İlkeleri, Klinik Farmakolojide Genel İlkeler, Antibiyotik Kullanımında Genel İlkeler, Grup Çalışmasına Hazırlık. -İlaç |
2 | Çocukluk Çağı İlaç Kullanımı, Grup Çalışmasına Hazırlık, Antibiyotik tedavisinde K-ilaç seçimi, Hipertansiyonda Kilaç seçimi. -Geleneksel Bitkisel Tıbbi Ürünler ve İlaç Etkileşimleri, Grup Çalışmasına Hazırlık, Antibiyotik tedavisinde K-ilaç seçimi, Hipertansiyonda K-ilaç seçimi. - K-ilaç seçimi, Grup Çalışması. |
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar | Temel ve klinik farmakoloji |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
---|---|---|
Devam | - | - |
Laboratuvar | - | - |
Uygulama | - | - |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 1 | 60 (%) |
Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
Yarıyıl Sonu Sınavı | - | - |
Toplam | 100 (%) |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Hafta Sayısı ve Saati | 26 | 1 | 26 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 25 | 2 | 50 |
Ara Sınav | 1 | 4 | 4 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 12 | 1 | 12 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Atölye | 0 | 0 | 0 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Dönem Sonu Sınavı | 0 | 0 | 0 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü: | 92 | ||
Toplam Yük / 30 | 3,07 | ||
Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Öğrenme Çıktıları | P1 | P2 | P3 | P4 | P5 | P6 | P7 | P8 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ö1 | Vücudu oluşturan sistemlerin anatomik, histolojik fizyolojik ve biyokimyasal özelliklerini bilir ve temel deneysel çalışmalarını uygulayabilir. | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 |
Ö2 | Güncel tıp terminolojisine hakimdir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Ö3 | İyi hekimlik uygulamaları ve kanıta dayalı tıp prensipleri çerçevesinde anemnez, fizik muayene ve hastaya klinik yaklaşımı bilir. | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 |
Ö4 | Kan basıncı ölçme, kan alma, enjeksiyon gibi temel tıbbi becerileri uygular ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Ö5 | Hastalıkların etyopatogenezi, semptomları ve temel kliniğini tanımlayabilir ve değerlendirebilir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Ö6 | Hastalıkların biyokimyasal ve mikrobiyolojik laboratuvar sonuçları ile tıbbi görüntüleme ve histopatolojik bulgularını bilir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Ö7 | Hastalığa uygun farmakolojik, fiziksel ve psikososyal tedavi yöntemlerini bilir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Ö8 | Hastalığa uygun güncel ve güvenilir tanı yöntemlerini seçebilir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Ö9 | Tanı ve tedavinin genel prensiplerini bilir, kanıta dayalı yöntemleri ile hastalığa uygun farmakolojik, fiziksel ve psikososyal tedavi yöntemlerini seçebilir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Ö10 | Acil müdahale gerektiren durumlarda, ilk yardım ve temel yaşam desteği sağlar ve sonraki süreci planlar. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Ö11 | Klinik karar verme basamaklarını uygulayabilir. | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 |
Ö12 | Görevini uygularken evrensel tıp etiği ilkesi olan "önce zarar verme" ilkesini gözetir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Ö13 | Mesleğini özveriyle iyi hekimlik uygulamalarını ve mesleki sorumluluklarını dikkate alarak uygular. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Ö14 | Hekimin öncelikli görevinin, hastalıkları önleyici tedbirler alarak insan yaşamını ve sağlığını korumak olduğunu benimser. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Ö15 | Sahip olduğu yetkinlikleri kullanarak hastalar ve aileleri ile diğer sağlık çalışanlarına etkin rehberlik hizmeti sunar. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Ö16 | Sağlık sistemleri, politikaları ve uygulamalarının birey ve toplum sağlığı üzerindeki etkilerini bilir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Ö17 | Doğru bilginin paylaşılmasına, uygulanmasına ve geliştirilmesine katkıda bulunur. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Ö18 | Toplumun sağlık açısından riskli gruplarının sağlık ihtiyaçlarını dikkate alır. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Ö19 | Çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Ö20 | Çağdaş hekimlik anlayışına uygun hasta yönetiminin gerektirdiği güncel bilgi, beceri ve davranışları uygular. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Ö21 | Yaşam boyu ve kendi kendine öğrenmenin önemini kavrar. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Ö22 | Etki altında kalmadan bilimsel kanıtların ışığında bağımsız bir şekilde öğrenir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Ö23 | Tıbbi beceri ve bilgi açısından eksikliklerini fark ederek bunları güncel bilgi ile giderir. | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 |
Ö24 | Temel ve klinik bilgiyi değerlendirerek bütüncül bir bakış açısıyla bakabilir. | 3 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Ö25 | Sağlık ekibine etkin ve uygun şekilde katkı sağlayabilir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Ö26 | Sağlık hizmetini sunduğu kişi ve yakınlarıyla ekip anlayışını sürdürebilir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Ö27 | Sağlık alanı dışındaki disiplinlerle girişimci ve ortak çalışmalarda bulunabilir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Ö28 | Alanında karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunları çözmek için bireysel ve ekip olarak sorumluluk alabilir. | 5 | 3 | 5 | 5 | 3 | 5 | 5 | 5 |
Ö29 | Sağlık alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar ve multimedya eğitim araç gereçleri kullanır. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Ö30 | Tıbbi bilişim ve iletişim teknolojilerinden faydalanır. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Ö31 | Bilim ve teknolojideki gelişmeler ışığında kendini sürekli yenileyebilir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Ö32 | Sağlık alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirme ve düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme becerisine sahiptir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Ö33 | Hasta, hasta yakınları, meslektaşları ve diğer sağlık personeline karşı uygun ve etkin iletişim yöntemlerini kullanır. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Ö34 | Tıp alanında yabancı dile uygun terimleri tanımlar ve kullanabilir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Ö35 | Yabancı bir dilde güncel literatürü okuyup anlar ve eleştirel olarak değerlendirebilir. | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 |
Ö36 | Ulusal ve uluslararası alanda meslektaşları ile etkin sözlü ve yazılı iletişim kurar ve sağlık alanında güncel bilgileri ve gelişmeleri paylaşabilir. | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 |
Ö37 | Yaş, hastalık ya da engellilik, inanç, etnik köken, cinsiyet, konum gözetmeksizin hasta ve yakınlarına yaklaşır ve bunun bir etik zorunluluk olduğunu benimser. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Ö38 | Doğru ve güvenilir kayıt tutar, veri toplar, epidemik, klinik ve laboratuvar verileri analiz eder, yorumlar ve sonuçlarının paylaşılmasında etik ilkelere uygun davranır. | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Ö39 | Mesleğinin gerektirdiği evrensel koşullara, yasa ve yönetmelik ile mevzuatları benimser. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Ö40 | Meslektaşlarına, hastalarına ve kurumuna karşı hukuki sorumluluklarının ve haklarının farkındadır. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Ö41 | Meslektaşlarına ve hastalarına karşı dürüst, sorumlu ve saygılı olmaya özen gösterir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |