Tıp
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Tıp Fakültesi
Tıp Programı
Ders Bolognaları
Tıp Fakültesi
Tıp Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| KURUL36 | Santral Sinir Sistemi, Ürogenital Sistem ve Halk Sağlığı | 3 | Güz | 5 | 1+0+0 | 10 | 10 |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | - |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Esra ŞUMLU |
| Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi Esra ŞUMLU |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
| Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
|---|---|---|---|---|
| Dr. Öğr. Üyesi Esra ŞUMLU | - | [email protected] |
Dersin İçeriği
Zorunlu kurul dersleri (Ortopedi, İç Hastalıkları, Tıbbi Patoloji, Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon, Tıbbi Farmakoloji, Üroloji, Tıbbi Biyokimya, Semptomdan Ayırıcı Tanıya, Pediatri, Tıbbi Genetik, Radyasyon Onkolojisi, Nükleer Tıp, Radyoloji, Psikiyatri, Nöroşirürji, Nöroloji, Spor Hekimliği, Hekimlik Uygulamaları) ve zorunlu kurul dışı derslerden oluşur .Teorik dersler tam katılımlı olarak dönem dersliklerinde verilir. Uygulamalar Temel Tıp Bilimleri laboratuvarlarında yapılır.
Dersin Amacı
Ders kurulunda; Ürogenital sistem ve meme ile ilgili belli başlı hastalıkların semptomatoloji, anamnez ve fizik muayenesini, bu sistemler ile ilgili hastalıkların patolojik ve farmakolojik özelliklerininin • Gebelik ve doğum fizyolojisi ve cinsiyet hormonlarının etkilerinin • Ürogenital sistem hastalıklarının patolojik özelliklerinin tanımlanması, bu sistemlerle ilgili hastalıklara klinik yaklaşımın öğrenilmesi, tanı için yardımcı muayene ve görüntüleme yöntemleri ile muayene sonuçlarının değerlendirilmesinin • Üreme sağlığı fizyolojisi ve hastalıklarının • Çocuklarda ürogenital sistem gelişimi ve hastalıklarının • Böbrek ve idrar yolu hastalıkları, semptomları, muayene ve tanı yöntemlerinin öğretilmesi amaçlanmaktadır. • Merkezi sinir sistemi travmalarında klinik ve patolojik değişikliklerin • Kas iskelet sisteminin dejeneratif, inflamatuvar ve postüral bozukluklarının • Nörolojik muayeneleri yapabilme ve elde edilen sonuçların yorumlanmasının • Psikiyatrik hastalara temel yaklaşım yöntemlerinin • Fiziksel tıp ve rehabilitasyon kavramı ve hareket sisteminin muayenesinin basamak sıralamasının • Merkezi sinir sistemi, kas iskelet sistemi ile ilgili hastalıklarda kullanılan ilaçların etki mekanizması, farmakokinetiği, toksik etkileri, ilaç etkileşimleri ve klinik kullanımının öğretilmesi amaçlanmaktadır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | X |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
| Destek Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P1 | Temel ve klinik tıp bilgisine sahiptir. | 5 |
| P2 | Tanı, teşhis ve tedavi için gereken mesleki beceriye sahiptir. | 5 |
| P3 | Birey ve toplum sağlığını korumaya ve geliştirmeye yönelik temel ilkeleri bilir ve uygular. | 4 |
| P4 | Yaşam boyu öğrenme sorumluluğunu üstlenir ve özdeğerlendirme yapar. | 5 |
| P5 | Bireysel ve ekip olarak etkin biçimde çalışır. | 5 |
| P6 | Tıp alanında gerekli olan güncel araçlar başta olmak üzere bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | 5 |
| P7 | Sözlü ve yazılı olarak etkin şekilde iletişim kurar. | 5 |
| P8 | Mesleksel değerler, etik ilkeler ve yasal düzenlemelere uygun davranır. | 5 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Hastalıkların etyopatogenezi, semptomları ve temel kliniğini tanımlayabilir ve değerlendirebilir. | P.1.5 | 1,7 |
| Ö2 | Hastalıkların biyokimyasal ve mikrobiyolojik laboratuvar sonuçları ile tıbbi görüntüleme ve histopatolojik bulgularını bilir. | P.1.6 | 1 |
| Ö3 | Hastalığa uygun farmakolojik, fiziksel ve psikososyal tedavi yöntemlerini bilir. | P.1.7 | 1 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Asit-baz ve sıvı-elektrolit dengesini etkileyen ilaçlar Diüretikler Eikozanoidler NSAİ ilaçlar S.S.S farmakolojisine giriş Narkotik (opioid) analjezikler Parkinson Nörolojik hastalıklarda Semiyoloji |
| 2 | Böbrek fonksiyon testleri Elektrolit,kan gazları,asidoz,alkaloz Vücut sıvıları biyokimyası BOS sıvıları ve parasentez sıvılar Gelişim Genetiği ve İnfertilite Nörogenetik Böbrek hastalıklarında anamnez ve fizik muayene (Nefroloji) Böbrek hastalıklarında belirtiler, bulgular(Nefroloji) Proteinüriler(Nefroloji) Ödem fizyopatolojisi(Nefroloji) Böbrek fonksiyon testleri tanı ve yöntemleri(Nefroloji) Hipertansiyon etyopatogenez ve fizyopatolojisi (Nefroloji) Hematüriler(Nefroloji) Glomerüler hastalıklara yaklaşım(Nefroloji) Kronik böbrek yetmezliği(Nefroloji) Asid-Baz Dengesi Fizyopatolojisi(Nefroloji) Sıvı elektrolit dengesi fizyopatolojisi(Nefroloji) Akut böbrek yetmezliği fizyopatolojisi(Nefroloji) Serebrovasküler hastalıklar Epilepsi Üriner sistem hastalıklarında algoritma ve olgu örnekleri Sinir sistemi hastalıklarında algoritma ve olgu örnekleri Glomerül hastalıkları Tübüler ve tübülointerstisyel hast. ve üriner akım obstrüksiyonu Konjenital ve kistik böbrek hastalıkları Böbrek tümörleri ve Böbrek damar hastalıkları Üreter, mesane, üretra hastalıkları Kas hast. ve tümörleri Başağrısı Ödem Mitokondriyal hastalıklar Motor mental gelişim Motor mental retardasyon Sık kullanım arızaları Spor yaralanmalarında korunma ve tedavi yaklaşımları Egzersiz ve Ruh Sağlığı |
| 3 | Histamin ve Antihistaminik ilaçlar Ortopedik terminoloji Kemik ve eklem enfeksiyonları Doğumsal ortopedik hastalıklar Multitravmalı hastalara yaklaşım Kırık iyileşmesi ve komplikasyonları+C393 Kemik ve yumuşak doku tümörleri Çocuk kırıkları Gelişimsel kalça çıkığı Kemik hastalıkları Kıkırdak ve kemik dokusu tümörleri Prostat hastalıkları ve tümörleri Penis, testis, epididim hast.ve tümörleri Eklem hastalıkları ve Tümörleri Yağ doku tümörleri Psikiyatrik muayene ve anamnez alma Duygudurum bozuklukları Anksiyete Bozuklukları psikotik bozukluklar nörobililsel bozukluklar ve deliryum Ürogenital sistem tümörlerinde radyoterapi Kemik ve yumuşak doku tümörlerinde radyoterapi Beyin (Santral Sinir Sistemi) tümörlerinde radyoterapi Obstruksiyon fizyopatolojisi Benign prostat hipertrofisi Üriner sistem tümörleri Taş hastalıkları |
| 4 | Genel anestezikler Lokal anestezikler Nöromüsküler bloke edici ilaçlar Rehabilitasyonun anlamı ve önlemi Nörolojik hastalıklarda üst ekstremite fonksiyonel anatomisi ve ağrı nedenleri Belin fonksiyonel anatomisi ve bel ağrısı nedenleri Boynun fonksiyonel anatomisi ve boyun ağrısı nedenleri Başağrısı ve Migren Kafa travmaları KİBAS Çocukluk çağı konvülsiyonları Vertebra-spinal hastalıklarda algoritma ve olgu örnekleri Kas iskelet sistemi hastalıkları radyolojisinde algori Beyin ödemi, intrakraniyal basınç artışı Beynin vasküler hastalıkları ve travma Beyin tümörleri Beyin ve medülla sipinalisin konjental hastalıkları Üriner sistem enfekisyonları Genitoüriner travmalar Üriner inkontinans |
| 5 | Santral etkili kas gevşeticiler Hipnosedatifler ve alkoller Nöroleptikler Antidepresan ilaçlar SSS stimülanları ve halüsinogenler Antiepileptik ilaçlar Antiparkinson ilaçlar Alt ekstremite fonksiyonel anatomisi ve ağrı nedenleri Osteoporoz ve osteomalazi Romatolojik Muayene (Romatoloji) Kompleman sistemi- I (Romatoloji) Tıbbi Hipotez ve Hatalar(Romatoloji) Romatolojik hastalıklarda laboratuvar (Romatoloji) MHC (Romatoloji) Artritler ve ayırıcı tanısı (Romatoloji) Nükleer Tıpta Kas İskelet Sistemi Görüntülemeleri Nükleer Tıpta Genitoüriner Sistem Görüntülemeleri Nükleer Tıpta Nörölojik Görüntülemeleri Periferik sinir hastalıkları ve tümörleri, demiyelinizan ve dejeneratif beyin hastalıkları Beslenme ve metabolik beyin hastalıkları, beyin enfeksiyonları Kas doku tümörleri Deri tümörleri Bağ doku tümörleri Melanositik tümörler Enfeksiyöz ve metabolik durumların radyolojisi Tümör ve tümör benzeri durumların radyolojisi Üriner enfeksiyonlu hastaya yaklaşım Çocukta üriner enfeksiyon Akut karın Radyolojik yaklaşım |
| 6 | Pediatride nörolojik muayene Beyin, damar hastalıkları Bilinç bulanıklığı MS'eli olguya yaklaşım S.S.S. Enfeksiyonları Hemiplejik hastaya yaklaşım Radyolojik yaklaşım |
| 7 | Sınav Haftası |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Biyokimya, Harper Biyokimya, Lippincott İnsan biyokimyası, Prof. Dr. Taner Onat |
| Campbell Urology 11. Baskı Wein, K., Novick, PP., 2007; Campbell-Walsh Urology, 11. edition Philedelphia USA. | |
| Güleç C.,Köroğlu E., 2007; Psikiyatri Temel Kitabı, 2 Cild., Ankara Nicholi, A.,2004; The Harvard to Psychiatry, USA | |
| Nelson Essentials of Pediatrics, Robert M. Kliegman | |
| Physical Medicine and Rehabilitation, Braddom's | |
| Principles of Internal Medicine, Harrison | |
| Radyasyon Onkolojisi Tedavi Kararları, K.S.Clifford Chao,Carlos A.Perez,Luther | |
| Temel Patoloji, Robbins Robbins Patoloji Atlası, Robbins ve Cotran | |
| Temel Radyoloji- İbrahim Tanzer Sancak | |
| Thompson&Thompson Tıbbi Genetik The Cell Tıbbi Genetiğin Esasları | |
| Yücetürk G. 1997; Ortopedi ve Travmatoloji, Saray Publications Marc D. MİLLER 2016 Review Of Orthopaedics, Güneş Tıp Kitapevleri Sterry Canale, MD.2003; Campbell's Operative Orthopaedics, Mosby inc. Yücetürk G. 1997; Ortopedi ve Travmatoloji, Saray Publications Marc D. MİLLER 2016 Review Of Orthopaedics, Güneş Tıp Kitapevleri Sterry Canale, MD.2003; Campbell's Operative Orthopaedics, Mosby inc. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Laboratuvar | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 100 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | - | - |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 19 | 11 | 209 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 1 | 20 | 20 |
| Ara Sınav | 1 | 55 | 55 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 2 | 10 | 20 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 0 | 0 | 0 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 304 | ||
| Toplam Yük / 30 | 10,13 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 10 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P1 |
|---|---|---|
| Ö1 | Hastalıkların etyopatogenezi, semptomları ve temel kliniğini tanımlayabilir ve değerlendirebilir. | 5 |
| Ö2 | Hastalıkların biyokimyasal ve mikrobiyolojik laboratuvar sonuçları ile tıbbi görüntüleme ve histopatolojik bulgularını bilir. | 4 |
| Ö3 | Hastalığa uygun farmakolojik, fiziksel ve psikososyal tedavi yöntemlerini bilir. | 5 |
