Tıp
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Tıp Fakültesi
Tıp Programı
Ders Bolognaları
Tıp Fakültesi
Tıp Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| KURUL35 | Gastrointestinal Sistem, Endokrinoloji, Obstetrik ve Jinekoloji | 3 | Güz | 5 | 1+0+0 | 12 | 12 |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | - |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Esra ŞUMLU |
| Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi Esra ŞUMLU |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin İçeriği
Zorunlu kurul dersleri (Tıbbi Patoloji, Tıbbi Farmakoloji, Kadın Hastalıkları ve Doğum, Semptomdan Ayırıcı Tanıya, Nükleer Tıp, İç Hastalıkları, Genel Cerrahi, Tıbbi Biyokimya, Radyoloji, Radyasyon Onkolojisi, Pediatri, Tıbbi Genetik, Hekimlik Uygulamaları) ve zorunlu kurul dışı derslerden oluşur.Teorik dersler tam katılımlı olarak Dönem dersliklerinde verilir. Uygulamalar Temel Tıp Bilimleri laboratuvarlarında yapılır.
Dersin Amacı
Ders kurulunda; • Gastrointestinal sistem ile ilgili hastalıklarının oluşum mekanizmaları, yaygınlıkları ve meydana getirdikleri klinik tablonun • Gastrointestinal sistem ile ilgili hastalıkların tedavisinde kullanılan ilaçların etki mekanizmaları, kullanım şekilleri, dozları ve yan etkilerin • Gastrointestinal sistem hastalıklarının tanısında ve ayırıcı tanısında kullanılan radyolojik ve laboratuar yöntemlerinin tanıtılması ve algoritmasının • Endokrinoloji ve metabolizma hastalıkları sisteminin fizyolojisini ve ilgili hastalıkların • Hastalıkların fizyopatolojisi, semptomları ve fizik muayene bulgularını öğrenerek, ayırıcı tanı için detaylı sorgulamanın nasıl yapıldığının öğretilmesi amaçlanmaktadır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | X |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
| Destek Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P1 | Temel ve klinik tıp bilgisine sahiptir. | 5 |
| P2 | Tanı, teşhis ve tedavi için gereken mesleki beceriye sahiptir. | 4 |
| P3 | Birey ve toplum sağlığını korumaya ve geliştirmeye yönelik temel ilkeleri bilir ve uygular. | 5 |
| P4 | Yaşam boyu öğrenme sorumluluğunu üstlenir ve özdeğerlendirme yapar. | 4 |
| P5 | Bireysel ve ekip olarak etkin biçimde çalışır. | 4 |
| P6 | Tıp alanında gerekli olan güncel araçlar başta olmak üzere bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | 4 |
| P7 | Sözlü ve yazılı olarak etkin şekilde iletişim kurar. | 4 |
| P8 | Mesleksel değerler, etik ilkeler ve yasal düzenlemelere uygun davranır. | 4 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Hastalıkların etyopatogenezi, semptomları ve temel kliniğini tanımlayabilir ve değerlendirebilir. | P.1.5 | 1,7 |
| Ö2 | Hastalıkların biyokimyasal ve mikrobiyolojik laboratuvar sonuçları ile tıbbi görüntüleme ve histopatolojik bulgularını bilir. | P.1.6 | 1 |
| Ö3 | Hastalığa uygun farmakolojik, fiziksel ve psikososyal tedavi yöntemlerini bilir. | P.1.7 | 1 |
| Ö4 | Yaş, hastalık ya da engellilik, inanç, etnik köken, cinsiyet, konum gözetmeksizin hasta ve yakınlarına yaklaşır ve bunun bir etik zorunluluk olduğunu benimser. | P.8.1 | 1 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Pediatrik Biyokimya Metabolik Sendrom Diyabet biyokimyası ve laboratuvar bulguları Endokrin bozuklukları biyokimyasal testler Karaciğer fonksiyon testleri Porfirin ve bilirubin metabolizması bozuklukları Kalıtsal metabolik hastalıklar Klinik Enzimoloji Peptik ülser ilaçları Laksatif ve purgatifler Antidiyareikler ve sindirim sistemini etkileyen diğer ilaçlar Cerrahide Anamnez ve Fizik Muayene Karın Ağrısı Karın Ön Duvarı ve Kasık Fıtıklarının Semiyoloji Özefagus Hastalıklarının Semiyolojisi Mide, Duodenum ve İnce Barsak Hastalıklarının Semiyolojisi Kolon, Rektum, Perianal Bölge Hastalıklarının Semiyolojisi Karaciğer Hastalıklarının Semiyolojisi Poliüri ve polidipsi Gebelik ve böbrek Diyabetik nefropati Sistemik hastalıklarda böbrek tutulumu Yetişkinde ön hipofiz hastalıkları (Endokrinoloji) Lipoprotein metabolizması bozuklukları(Endokrinoloji) Ca ve D vitamini metabolizması(Endokrinoloji) Hipertansiyona neden olan endokrin hastalıklar (Endokrinoloji) Adrenal korteks hastalıkları (Endokrinoloji) Ağız ve tükrük bezi hastalıkları Özefagus hastalıkları ve tümörleri Mide hastalıkları ve tümörleri Safra kesesi hastalıkları Safra kesesi ve yollarının tümörleri |
| 2 | Emetik ve antiemetik ilaçlar Hormonların farmakolojik ve farmakokinetik yönleri Hipofiz ve hipotalamus hormonları Androgenler, anabolik steroidler ve antiandrogenik ilaçlar Kortikosteroidler, kortikosteroid antagonistleri ve ACTH Kontraseptiflerin farmakolojik yönü Adrena medulla hastalıkları(Endokrinoloji) Hipoglisemiler (Endokrinoloji) DM'da Kronik komplikasyonlar(Endokrinoloji) DM'da akut komplikasyonlar(Endokrinoloji) Diyabetesin mellitus fizyopatolojisi ve DM kliniği (Endokrinoloji) Tirotoksikoz(Endokrinoloji) İyot Yetersizliği(Endokrinoloji) Hipotiroidi(Endokrinoloji) Jinekolojik aciller Normal gebelikler Jinekolojide anamnez ve muayene usulleri Kadın Genital Anatomisi Pelvik ağrı Adneksiyal kitleler Postmenapozal kanamalar Amenore Endometriyoziste fizyopatoloji Intrauterin enfeksiyonlar Jinekolojik kanserlere giriş epidemiyolojisi Antenatal bakım Pankreas hastalıkları ve tümörleri İnce barsak hastalıkları ve tümörleri Kalın barsak,apendiks,periton has.ve tümörleri Kusmalı hastaya yaklaşım (pilor stenozu) Karın ağrılı hastaya yaklaşım Çocuk hastada kusma Vajinal kanama (disfonksiyonel uterin) Gebelikte peripartum kanama Radyolojik yaklaşım |
| 3 | Östrojenler ve projestinler ve antagonistleri Preimplantasyon ve Prenatal Tanıda Genetik Endokrin ve Metabolik Hastalıkların Genetiği Bireysel Tıp ve Genetik Danışma Gebelik endokrinolojisi Overlerin değerlendirilmesi Preeklampsi-eklampsi Gebelik komplikasyonları: Genel bakış Obstetrik aciller Adelösan Jinekoloji ve Puberte Menopoz Postpartum kanamalar Geç gebelik kanamaları Normal doğum eylemi Menstrual siklus ve üreme hücre gelişimi Obstetride anamnez ve muayene usuller Yüksek riskli gebelikler Karaciğer hastalıkları ve tümörleri Hipofiz,hipotalamus hast. ve tümörleri Sürrenal hastalıkları ve tümörleri Tiroid, paratiroid hast.ve tümörleri Pankreas Hastalıklarının Semiyolojisi Safra Kesesi ve Safra Yolları Hastalıklarının Semiyolojisi Tiroid ve Paratiroid Hastalıklarının Semiyolojisi Meme Hastalıklarının Semiyolojisi |
| 4 | İnsülin, oral antidiyabetik ilaçlar ve glukagon Kalsiyotropik ilaçlar Tiroid hormonları ve antitiroid ilaçlar Gastroenterolojik Anamnez GORH (Gastroözafageal Reflü Hastalığı) Akalazya Dispepsi Peptik Ülser Mide Kanseri Safra Kesesi Hastalıkları Pankreas hastalıkları Kronik Hepatitler Siroz ve Komplikasyonları Kronik Diyareler Kabızlık Hepatosplenomegaliler Sarılık nedenleri ve sarılıklı hastaya yaklaşım İBH (inflamatuar barsak hastalıkları) Crohn İBH (inflamatuar barsak hastalıkları) Ülseratif Kolit Kolon Kanseri Malabsorbsiyon Hastalıkları (Çölyak) Uterus hast. ve tümörleri Vulva vagina hast. ve tümörleri Tuba uterina over hast. ve tümörleri Plesenta hast. ve tümörleri Meme hastalıkları ve tümörleri Kronik karın ağrısı Tip I Diabetes mellitusun patogenezi Çocuk ve adölesanda diyabetin özellikleri Karın ağrısı Hipoglisemi Meme hastalıklarında algoritma ve olgu örnekleri ve olgu örnekleri Jinekolojik ve obstetrik hastalıklarda algoritma ve olgu örnekleri örnekleri Plasenta yerleşim anomalileri M. |
| 5 | Nükleer Tıpta Gastrointestinal Sistem Görüntülemeleri Nükleer Tıpta Endokrin Sistem Görüntülemeleri Kusması olan çocuğun değerlendirilmesi Konjenital adrenal hiperplazi Normal puberte fizyolojisi ve hastalıkları İshalli hastaya yaklaşım Gastrointestinal sistem hastalıklarında algoritma ve olgu örnekleri örnekleri Hepatopankreatikobiliyer sistem hastalıklarında algoritma ve olgu örnekleri örnekleri |
| 6 | Nükleer Tıpta Tedavi Genital ve endokrin sistem değerlendirmesi Yenidoğan tarama testleri Gastrointestinal sistem kanserlerinde radyoterapi Meme kanserinde radyoterapi Radyolojik yaklaşım |
| 7 | Sınav Haftası |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | 1. Tuncel E. , 2002; Klinik Radyoloji Güneş Nobel Kitabevleri, İstanbul. 2. Sancak İT., 2015; Temel Radyoloji, Güneş Tıp Kitapevleri, İstanbul. 3. Putman CH, 1994; Texbook of Diagnostic İmaging 2 nd ed.W.B. Saunders Company ,US,2132p |
| Campbell Urology 11. Baskı | |
| Wein, K., Novick, PP., 2007; Campbell-Walsh Urology, 11. edition Philedelphia USA. | |
| Akılcıl Tedavi Yönünden Tıbbi Farmakoloji | |
| Bertram G. Katzung Goodman and Gilman'ın Farmakoloji ve Tedavi El Kitabı | |
| Biyokimya, Montgomery – Conwey – Spector | |
| Brukner& Khan's Klinik Spor Hekimliği- Peter Brukner | |
| Clinical Anatomy, Snell | |
| Cunningham , F., Leveno, K., Hauth, SJ., Dwight R., Spong C. 2009; Williams Obstetrics, McGraw | |
| Histology: A Text and Atlas, Ross – Kaye - Pawlina | |
| Kenneth W. Lindsay. 1997; Neurlogy and Neurosurgery Illusrated, London | |
| Lewis PR, and Timothy AP, 2009; Merritt's Neurology, UK. | |
| Nelson Essentials of Pediatrics, Robert M. Kliegman | |
| Principles of Internal Medicine, Harrison | |
| Prof.Dr. S. Oğuz Kayaalp Temel ve Klinik Farmakoloji | |
| Radyasyon Onkolojisi Tedavi Kararları, K.S.Clifford Chao,Carlos A.Perez,Luther | |
| Robbins Patoloji Atlası, Robbins ve Cotran | |
| Schwartz Cerrahinin İlkeleri- F. Charles Brunicardi | |
| Temel Patoloji, Robbins | |
| Temel Radyoloji- İbrahim Tanzer Sancak | |
| the cell | |
| Thompson&Thompson Tıbbi Genetik | |
| Tıbbi Fizyoloji, Guyton – Hall |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Laboratuvar | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 100 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | - | - |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 15 | 15 | 225 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 1 | 50 | 50 |
| Ara Sınav | 1 | 50 | 50 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 2 | 14 | 28 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 0 | 0 | 0 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 353 | ||
| Toplam Yük / 30 | 11,77 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 12 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P1 | P8 |
|---|---|---|---|
| Ö1 | Hastalıkların etyopatogenezi, semptomları ve temel kliniğini tanımlayabilir ve değerlendirebilir. | 5 | - |
| Ö2 | Hastalıkların biyokimyasal ve mikrobiyolojik laboratuvar sonuçları ile tıbbi görüntüleme ve histopatolojik bulgularını bilir. | 4 | - |
| Ö3 | Hastalığa uygun farmakolojik, fiziksel ve psikososyal tedavi yöntemlerini bilir. | 5 | - |
| Ö4 | Yaş, hastalık ya da engellilik, inanç, etnik köken, cinsiyet, konum gözetmeksizin hasta ve yakınlarına yaklaşır ve bunun bir etik zorunluluk olduğunu benimser. | - | 5 |
