İşleminiz Devam Ediyor.
Lütfen Bekleyiniz...
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Tıp Fakültesi
Tıp Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu Ders Adı Yıl Dönem Yarıyıl T+U+L Kredi AKTS
KURUL31 Halk Sağlığı, Hastalıkların Biyolojik Temeli ve Neoplazi 3 Güz 5 126+15+0 8 8
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Düzeyi Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey)
Dersin Dili Türkçe
Yöntem ve Teknikler -
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Ön Koşullar -
Dersin Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Esra ŞUMLU
Dersi Veren(ler) Dr. Öğr. Üyesi Esra ŞUMLU
Yardımcı(lar) -
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı Oda No. E-Posta Adresi Dahili Görüşme Saatleri
Dr. Öğr. Üyesi Esra ŞUMLU B-Z07 [email protected] 7946 Salı
08:30-10:00
Dersin İçeriği
Zorunlu kurul dersleri (Tıbbi Farmakoloji, Tıbbi Patoloji, Halk Sağlığı, Tıbbi Biyokimya, Tıbbi Genetik, Nükleer Tıp, Radyasyon Onkolojisi, Hekimlik Uygulamaları, Su Altı Hekimliği, Tıbbi Mikrobiyoloji ) ve zorunlu kurul dışı derslerden oluşur.Teorik dersler tam katılımlı olarak dönem dersliklerinde verilir. Uygulamalar Temel Tıp Bilimleri laboratuvarlarında yapılır.
Dersin Amacı
Ders kurulunda; • Hastalıkların biyolojik temellerini, oluşma mekanizmalarını, patolojisini, semptomlarını ve nasıl tedavi edileceklerini, patolojinin temel kavramları ve hastalıkların tanısındaki öneminin • Halk sağlığı ve aile hekimliği ile ilgili temel bilgilerin yanı sıra sağlığı koruma ve ileri götürme ilkelerinin, • Hekimin yasal sorumluluklarının ve tıbbi etik ile ilgili temel kavramların öğretilmesi amaçlanmaktadır.Şoklu hastaya yaklaşım, Yetişkin hastada ateş, Koma Nöbet geçiren hasta, Baş ağrısına yaklaşım, Dispneik hastaya yaklaşım, Göğüs ağrılı hastaya yaklaşım, Senkop, Afet tıbbı, Karın ağrısına yaklaşım, Gastrointestinal kanamalı hastaya yaklaşım değerlendirmek, Stres Fizyopatolojisi ve Ağrı Fizyopatolojisi hakında bilgi edinmek ve değerlendirmek, Farmakogenetiğin temelleri, Halk Sağlığına giriş Hekimliğin ilkesel gelişimi ve halk sağlığı kavramları Hekimlikte geleneksel ve toplumsal görüş, Sağlık-hastalık kavramı ve etkili faktörler, Koruma kavramı, TSH ve HİS 21, Dünyada ve Türkiye'de halk sağlığı sorunları, Sağlık yönetimi ve süreçleri, Genetik hastalıklarda dismorfoloji klinik yaklaşım, Tek gen hastalıkları,Neoplazi, Nekroz, Apoptoz, Otofaji terimlerini bilerek, tümörlerin morfolojik özellikleri, epidemiyolojisi, gelişimi ve yayılması, klinik özelliklerini öğrenmek, Kan akımı bozuklukları, hemoraji, tromboz, emboli, infakt, şok ifadelerini kavrar. Genetik bozukluklar ve kanserin moleküler ve genetik temeli, teratomlar ve gelişim bozuklukları tanımlar ve sistemlerle ilgili selim ve habis tümörler, bağ, deri yağ ve kas tümörlerini değerlendirmek, Radyasyon onkolojisinin tanımı ve biyolojik temelleri ve radyasyondan korunma yollarını öğrenmek, Su altı fizyolojisi ve hastalıkları, Hiberbarik oksijen tedavisi ve endikasyonları ile ilgili bilgi edinmek ve değerlendirmek, Numune alınma tekniklerinin, biyolojik varyasyonların, Ksenobiyotik metabolizması ve detoksifikasyonunun, Referans Aralıklarının, Tümör biyokimyası ve markırlarının, Laboratuvarda Toksikoloji kullanım alanlarının değerlendirilmesi, Enfeksiyon hastalıklarının, bulaşma ve korunma yolları, etyopatogenezi, bu hastalıkların belirtileri, temel klinik, laboratuvar bulguları, antimikrobiyal ajanların öğrenilmesi amaçlanmaktadır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri X
Uzmanlık / Alan Dersleri X
Destek Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Program Yeterlilikleri Düzey
P1 Temel ve klinik tıp bilgisine sahiptir. 4
P2 Tanı, teşhis ve tedavi için gereken mesleki beceriye sahiptir. 4
P3 Birey ve toplum sağlığını korumaya ve geliştirmeye yönelik temel ilkeleri bilir ve uygular. 4
P4 Yaşam boyu öğrenme sorumluluğunu üstlenir ve özdeğerlendirme yapar. 5
P5 Bireysel ve ekip olarak etkin biçimde çalışır. 3
P6 Tıp alanında gerekli olan güncel araçlar başta olmak üzere bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. 4
P7 Sözlü ve yazılı olarak etkin şekilde iletişim kurar. 4
P8 Mesleksel değerler, etik ilkeler ve yasal düzenlemelere uygun davranır. 5
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
No Öğrenme Çıktıları Prog. Yet. İlişkisi Ölçme Yöntemi **
Ö1 Hastalıkların etyopatogenezi, semptomları ve temel kliniğini tanımlayabilir ve değerlendirebilir. P.1.5 1
Ö2 Hastalıkların biyokimyasal ve mikrobiyolojik laboratuvar sonuçları ile tıbbi görüntüleme ve histopatolojik bulgularını bilir. P.1.6 1,4
Ö3 Hastalığa uygun farmakolojik, fiziksel ve psikososyal tedavi yöntemlerini bilir. P.1.7 1
Ö4 Yaşam boyu ve kendi kendine öğrenmenin önemini kavrar. P.4.2 1
Ö5 Etki altında kalmadan bilimsel kanıtların ışığında bağımsız bir şekilde öğrenir. P.4.3 1
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta Konu
1 İlaç reseptör etkileşimleri (Agonizma, Antagonizma) İlaç etkileşimleri ve faz çalışmaları İlaçların toksik etkileri Akut intoksikasyon tedavisinde temel ilkeler Farmakogenetik Kanser Kemoterapisi ile ilgili temel kavramlar Antineoplastik İlaçlar Halk Sağlığına giriş Hekimliğin ilkesel gelişimi ve halk sağlığı kavramları Hekimlikte geleneksel ve toplumsal görüş Sağlık-hastalık kavramı ve etkili faktörler Koruma kavramı, TSH ve HİS 21 Dünyada ve Türkiye'de halk sağlığı sorunları Numune alınma usulleri, hata kaynakları ve biyolojik varyasyon Ksenobiyotik metabolizması ve detoksifikasyon Stafilokoklar Streptokoklar Streptococcus pneumoniae, Enterokoklar ve diğer gram pozitif koklar Aerob sporsuz Gram pozitif çomaklar (Corynebacterium, Listeria, Erysipelothrix, Actinomyces ve Nocardia) Enterik Gram Negatif Çomaklar (Enterobacteriacea genel özellikleri) Escherichia coli ve infeksiyonları Klebsiella, Edwardsiella, Enterobacter, Hafnia, Proteus, Providencia, Morganella Patolojiye giriş Hücre zedelenmesi adaptasyon, patolojik kalsifikasyon Hücre içi ve dışı madde birikimleri, hyalin değişim Su altı fizyolojisi Su altı hastalıkları
2 Kanser Kemoterapisi ile ilgili temel kavramlar Antineoplastik İlaçlar Monoklonal Antikorlar Sağlık yönetimi ve süreçleri Sağlık hizmetlerinde TKY ve kurumsal iletişim Sağlık hizmetlerinde örgütlenme Türkiye'de sağlık hizmetleri Referans Aralıkları Toksikolojide Laboratuvar Biyokimya sonuçlarını etkileyen faktörler Salmonella ve Shigella Nonfermentatif gram negatif bakteriler ve Ender Gram Negatif Bakteriler (Pseudomonas, Acinetobacter, Burkholderia, Stenotrophomonas, Moraxella Vibriolar, Aeromonas ve Plesiomonas Campylobacter, Helicobacter Haemophilus, Bordatella Brucella ve Francisella Yersinia ve Pasteurella Nekroz, Apoptoz, Otofaji Ödem, Hiperemi, Konjesyon, Kanama Hemostaz Tromboz Emboli, İnfarktüs, Şok Hiberbarik oksijen tedavisi Hiberbarik oksijen tedavisi endikasyonları Radyasyon onkolojisinin tanımı, biyolojik temelleri ve radyasyondan korunma
3 Monoklonal Antikorlar İmmünomodülatör İlaçlar Antimikrobiyal Kemoterapötiklerin Temel Özellikleri Neisseria Anaerop Sporlu Gram pozitif çomaklar (Clostridium türleri, Bacillus türleri) Tümörlerde adlandırma-Bening ve malign neoplazilerin özellikleri-Tümör epidemiyolojisi Karsinogenez Kanserin moleküler ve genetik temeli Karsinojen Etkenler Tümör biyokimyası ve markırları Serbest Radikallar Nükleer Tıp Giriş Dersi Nükleer Fizik Genetikte Dismorfoloji Kromozom ve Mikrodelesyon Sendromları
4 Penisilinler Sefalosporinler Diğer Beta Laktam Antibiyotikler Makrolid ve Linkozamidler Tetrasiklin, kloromfenikol ve fluorakinolonlar, Aminoglikozidler Sülfanamidler Tüberküloz tedavisinde kullanılan İlaçlar Klinikte Önemli Anaerop Bakteriler Chlamidya Antimikrobiyal Duyarlılık Testleri Tümörlerin Klinik Özellikleri ve Kanserde Laboratuvar Tanı Epitelyal kaynaklı tümörler Tümör İmmünitesi Teratom ve Gelişim Bozuklukları Çevresel ve beslenme ile ilgili hastalıklar Bakteri İdentifikasyon Testleri Antimikrobiyal Duyarlılık Testleri
5 Legionella ve Bartonellae Treponema Borrelia ve Leptospira Mycoplasma ve Ureaplasma Rickettsia, Coxiella, Ehrlichia, Anaplazma Mycobacterium ve infeksiyonları Lepra, M.avium kompleks ve diğer yavaş üreyen Mycobacterium'lar Genel sistem anamnez ve muayenesi Baş boyun temel semptomlar ve anamnezi EZN Boyama
6 SINAV HAFTASI
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar Akılcıl Tedavi Yönünden Tıbbi Farmakoloji- Prof.Dr. S. Oğuz Kayaalp
Bilgehan, H. (2009). Klinik Mikrobiyolojik Tanı, 5. baskı, Fakülteler Kitabevi.
Biyokimya, Harper
Biyokimya, Lippincott
Biyokimya, Montgomery – Conwey – Spector
Clinical Anatomy, Snell
Goodman and Gilman'ın Farmakoloji ve Tedavi El Kitabı-
Hiperbarik Tıp, Prof. Dr. Maide Çimşit
Histology: A Text and Atlas, Ross – Kaye - Pawlina
İnsan biyokimyası, Prof. Dr. Taner Onat
Murray RP, Rosenthal KS, Pfaller MA. Tıbbi Mikrobiyoloji, 6. Baskı (Çeviri editörü: Dr Ahmet Başustaoğlu) Ankara, 2010, Atlas Kitapçılık Tic.Ltd.Şti.
Radyasyon Onkolojisi Tedavi Kararları, K.S.Clifford Chao,Carlos A.Perez,Luther
Robbins Patoloji Atlası, Robbins ve Cotran
Temel Patoloji, Robbins
Temel ve Klinik Farmakoloji- Bertram G. Katzung
the cell
Thompson&Thompson Tıbbi Genetik
Tıbbi Fizyoloji, Guyton – Hall
Tıbbi Genetiğin Esasları
Tintinalli's Emergency Medicine: A Comprehensive Study Guide
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı (%)
Devam - -
Laboratuvar - -
Uygulama - -
Derse Özgü Staj (Varsa) - -
Ara Sınavlar 1 100 (%)
Yarıyıl Sonu Sınavı - -
Toplam 100 (%)
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik Sayı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Hafta Sayısı ve Saati 1 126 126
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) 1 89 89
Ara Sınav 1 1 1
Kısa Sınav 0 0 0
Ödev 0 0 0
Uygulama 1 15 15
Laboratuvar 0 0 0
Proje 0 0 0
Atölye 0 0 0
Sunum/Seminer Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Dönem Sonu Sınavı 0 0 0
Diğer 0 0 0
Toplam İş Yükü: 231
Toplam Yük / 30 7,70
Dersin AKTS Kredisi: 8
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Öğrenme Çıktıları P1 P4
Ö1 Hastalıkların etyopatogenezi, semptomları ve temel kliniğini tanımlayabilir ve değerlendirebilir. 4 -
Ö2 Hastalıkların biyokimyasal ve mikrobiyolojik laboratuvar sonuçları ile tıbbi görüntüleme ve histopatolojik bulgularını bilir. 5 -
Ö3 Hastalığa uygun farmakolojik, fiziksel ve psikososyal tedavi yöntemlerini bilir. 3 -
Ö4 Yaşam boyu ve kendi kendine öğrenmenin önemini kavrar. - 5
Ö5 Etki altında kalmadan bilimsel kanıtların ışığında bağımsız bir şekilde öğrenir. - 4