İşleminiz Devam Ediyor.
Lütfen Bekleyiniz...
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Tıp Fakültesi
Tıp Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu Ders Adı Yıl Dönem Yarıyıl T+U+L Kredi AKTS
KURUL25 Üreme/Boşaltım ve Endokrin Sistem 2 Güz 3 121+10+22 10 10
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Düzeyi Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey)
Dersin Dili Türkçe
Yöntem ve Teknikler -
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Ön Koşullar -
Dersin Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Şerife ALPA
Dersi Veren(ler) Dr. Öğr. Üyesi Şerife ALPA
Yardımcı(lar) Arş.Gör. Kaniye Zeynep ÇALIŞKAN SAK, Arş.Gör. Fatma Nur TÜRKOĞLU
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı Oda No. E-Posta Adresi Dahili Görüşme Saatleri
Dr. Öğr. Üyesi Şerife ALPA BZ-02 [email protected] 7411 Pazartesi
10:00-11:00
Dersin İçeriği
Zorunlu kurul dersleri (Anatomi, Fizyoloji, Tıbbi Biyokimya, Histoloji ve Embriyoloji, Farmakoloji, Hekimlik Uygulamaları, Kanıta Dayalı Tıp, Topluma Dayalı Tıp) ve seçmeli derslerden oluşur. Teorik dersler tam katılımlı olarak dönem dersliklerinde verilir. Uygulamalar Anatomi Maket Odası ve Temel Tıp Bilimleri Laboratuvarlarında yapılır.
Dersin Amacı
Ders kurulunda; • Endokrin, üreme ve boşaltım sistemini oluşturan yapıların gelişimi, lokalizasyonu, bu yapıların anatomik, mikroskobik, fonksiyonel ve biyokimyasal özelliklerinin ve bu bilgilerin klinik bilgiler ile pekiştirebilmesinin • Endokrin sistemin gelişiminin ve endokrin bezlerin anatomik ve histolojik özelliklerinin • Hormonların fizyolojik ve biyokimyasal analizi, hipotalamo-hipofizer hormonal sistem ve işleyişinin • Ürogenital sistemin gelişimi ve sistemi oluşturan yapıların mikroskobik ve makroskobik özellikleri ile işlevlerinin • Vücudun su ve inorganik kompozisyonu, homeostazis, menstrüel siklus, gebelik ve laktasyon ile ilgili detaylı temel bilgilerin öğretilmesi amaçlanmaktadır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri X
Uzmanlık / Alan Dersleri
Destek Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri X
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Program Yeterlilikleri Düzey
P1 Temel ve klinik tıp bilgisine sahiptir. 4
P2 Tanı, teşhis ve tedavi için gereken mesleki beceriye sahiptir. 4
P3 Birey ve toplum sağlığını korumaya ve geliştirmeye yönelik temel ilkeleri bilir ve uygular. 3
P4 Yaşam boyu öğrenme sorumluluğunu üstlenir ve özdeğerlendirme yapar. 5
P5 Bireysel ve ekip olarak etkin biçimde çalışır. 5
P6 Tıp alanında gerekli olan güncel araçlar başta olmak üzere bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. 3
P7 Sözlü ve yazılı olarak etkin şekilde iletişim kurar. 5
P8 Mesleksel değerler, etik ilkeler ve yasal düzenlemelere uygun davranır. 5
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
No Öğrenme Çıktıları Prog. Yet. İlişkisi Ölçme Yöntemi **
Ö1 Güncel tıp terminolojisine hakimdir. P.1.2 1,7
Ö2 Kan basıncı ölçme, kan alma, enjeksiyon gibi temel tıbbi becerileri uygular ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir. P.1.4 1,7
Ö3 Hekimin öncelikli görevinin, hastalıkları önleyici tedbirler alarak insan yaşamını ve sağlığını korumak olduğunu benimser. P.3.1
Ö4 Tıbbi bilişim ve iletişim teknolojilerinden faydalanır. P.6.3
Ö5 Bilim ve teknolojideki gelişmeler ışığında kendini sürekli yenileyebilir. P.6.4
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta Konu
1 Üriner Sistem Anatomisi, Böbrekler Üriner Sistem Anatomisi Endokrin Sistem Anatomisi – Gl. Thyroidea ve Gl. Parathyroidea Farmakolojiye Giriş İlaçların Veriliş Yolları ve Absorpsiyonu İlaçların Dağılımı İlaçların Metabolizması ve Eliminasyonu Farmakodinamik ve Farmakokinetik İlaç Etkileşmeleri İlaçların Etkisini Değiştiren Faktörler İlaçların Etki Mekanizmaları Boşaltım Sisteminin Fonksiyonel Yapısı ve Genel Özellikleri Nefron'un Yapısı ve İşlevleri Böbrek Kan Akımı Glomeruler Filtrasyon Mekanizmaları Tübüler Yapılar ve İşlevleri Mesanenin İşlevi ve Miksiyon Refleksi Elektrolit ve Sıvı Dengesinin Düzenlenmesinde Böbreklerin Rolü Asit ve Baz Dengesinin Düzenlenmesinde Böbreklerin Rolü Üriner Sistem Gelişimi Böbrek Histolojisi Üreter,Mesane ve Üretra
2 Endokrin Sistem Anatomisi – Gl. Suprarenalis, Gl. Pituiteria ve Gl. Pinealis Erkek Üreme Sistemi Anatomisi Reseptörler ve İlaç – Reseptör İlişkisi Hormonların Fizyolojik Özellikleri Hormon Reseptör Etkileşimleri Hipotalamus-Hipofiz Hormonları Büyüme Hormonu ve IGF'ler Tiroit Hormonları Kalsiyum Metabolizmasını Düzenleyen Hormonlar Adrenal Korteks Hormonları Adrenal Medulla Hormonları Endokrin Pankreas Sirkadiyen Ritim ve Pineal Bez Hormonları Grelin, Leptin ve Diğer Hormonlar Endokrin Sistem Gelişimi Tiroid ve Paratiroid Hipofiz Adrenal Bez Diğer Endokrin Bezler Erkek Genital Sistemi Gelişimi İdrar Biyokimyası Hormonlara Giriş – Etki Tarzı Hipotalamus ve Hipofiz Hormonları
3 Dişi Üreme Sistemi Anatomisi Erkek Genital Sistemi Histolojisi Tiroid ve Paratroid Hormonları Pankreas ve GİS Hormonları Steroidogenez Glukokortikoitler-Minarelokortikoidler Katekolaminler
4 Meme Anatomisi Erkek Üreme Fizyolojisi Dişi Genital Sistemi Gelişimi Gonadal Hormonlar Renin Anjiotensin Aldesteron Büyüme Faktörleri ve Büyüme Hormonları
6 Kadın Üreme Fziyolojisi Gebelik, Doğum ve Laktasyon Fizyolojisi Neonatal Fizyoloji Fetal Fizyoloji Dişi Genital Sistemi Histolojisi Meme Bezleri
7 SINAV HAFTASI
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar Biyokimya (Prof.Dr. Figen Gürdöl,Doç.Dr.Evin Ademoğlu, Nobel Tıp Kitabevi)
Anatomi. Prof. Dr. Kaplan ARINCI, Prof. Dr. Alaittin ELHAN. 2006. Güneş Kitabevi
Lehninger Biyokimyanın İlkeleri (David L.Nelson Michael M. Cox, Palme Yayıncılık)
Fizyoloji. İnsan Fizyolojisi. Prof.Dr. Erdal AĞAR, İstanbul Tıp Kitabevleri, 2020
Anatomi atlası ve ders kitabı. Prof. Dr. Fahri DERE. 2010. Nobel Tıp Kitabevi
Color Text Book of Histology. Second ed. SAUNDERS
Langman's Medical Embryology, Eleventh Edition. Lippincott Williams & Wilkins, USA 6 Schoenwolf G.C
Larsen's Human Embryology. 4. Ed. CHURCHILL LIVINGSTONE ELSEVIER
Klinik Yönleri ile İnsan Embriyolojisi. 6. Ed. NOBEL TIP 8 Junqueira L.C., Carneiro J. Çev. Ed: Aytekin Y, Solakoğlu S
Temel Histoloji. NOBEL TIP
Color Atlas of Histology, Fifth Edition. Lippincott Williams & Wilkins, USA
Sobotta Histoloji Atlası. BETA
Langman's Medical Embryology, Eleventh Edition. Lippincott Williams & Wilkins, USA
İnsan Biyokimyası (Prof.Dr.Taner Onat-Prof.Dr.Kaya Emerk, Palme Yayıncılık)
Tıbbi Fizyoloji, Guyton – Hall
Clinical Anatomy, Snell
Biyokimya, Montgomery – Conwey – Spector
Histology: A Text and Atlas, Ross – Kaye – Pawlina
Sobotta İnsan Anatomisi Atlası (3 Cilt Takım). J. Sobotta. 2015. Beta yayınları. (Çeviri editörü: Prof. Dr. Alaittin ELHAN)
Fizyoloji. Nobel Tıp Kitabevleri Ganong'un Tıbbi Fizyolojisi - Susan M. Barman, 1. Baskı,2018
Biyokimya Açıklamalı Soru ve Cevaplı, Prof.Dr. Kadirhan Sunguroğlu, Akademi Yayıncılık)
Harper Biochemistry, Robert Murray, Nobel Medical Bookstore)
Mesleki beceri labarotuvar malzemeleri. Hasta hekim ilişkileri için düzenlenmiş föyler. Hasta hekim ilişkileri için düzenlenmiş drama föyleri Toplum sağlığı hizmeti verilen yerlere ziyaretler
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı (%)
Devam - -
Laboratuvar 1 17 (%)
Uygulama 1 3 (%)
Derse Özgü Staj (Varsa) - -
Ara Sınavlar 1 80 (%)
Yarıyıl Sonu Sınavı - -
Toplam 100 (%)
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik Sayı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Hafta Sayısı ve Saati 5 25 125
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) 1 63 63
Ara Sınav 1 80 80
Kısa Sınav 0 0 0
Ödev 0 0 0
Uygulama 2 4 8
Laboratuvar 4 6 24
Proje 0 0 0
Atölye 0 0 0
Sunum/Seminer Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Dönem Sonu Sınavı 0 0 0
Diğer 0 0 0
Toplam İş Yükü: 300
Toplam Yük / 30 10
Dersin AKTS Kredisi: 10
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Öğrenme Çıktıları P1 P3 P6
Ö1 Güncel tıp terminolojisine hakimdir. 4 - -
Ö2 Kan basıncı ölçme, kan alma, enjeksiyon gibi temel tıbbi becerileri uygular ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir. 5 - -
Ö3 Hekimin öncelikli görevinin, hastalıkları önleyici tedbirler alarak insan yaşamını ve sağlığını korumak olduğunu benimser. - 4 -
Ö4 Tıbbi bilişim ve iletişim teknolojilerinden faydalanır. - - 4
Ö5 Bilim ve teknolojideki gelişmeler ışığında kendini sürekli yenileyebilir. - - 5