Tıp
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Tıp Fakültesi
Tıp Programı
Ders Bolognaları
Tıp Fakültesi
Tıp Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| KURUL24 | Sindirim Sistemi ve Metabolizma | 2 | Güz | 3 | 94+10+30 | 12 | 10 |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | - |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Şerife ALPA |
| Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi Şerife ALPA |
| Yardımcı(lar) | Arş.Gör. Fatma Nur TÜRKOĞLU, Arş.Gör. Kaniye Zeynep ÇALIŞKAN SAK |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
| Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
|---|---|---|---|---|
| Dr. Öğr. Üyesi Şerife ALPA | BZ-02 | [email protected] | 7411 | Pazartesi 10:00-11:00 |
Dersin İçeriği
Zorunlu kurul dersleri (Anatomi, Fizyoloji, Tıbbi Biyokimya, Histoloji ve Embriyoloji, Biyofizik, Hekimlik Uygulamaları, Topluma Dayalı Tıp) ve seçmeli derslerden oluşur. Teorik dersler tam katılımlı olarak Dönem dersliklerinde verilir. Uygulamalar Anatomi Maket Odası ve Temel Tıp Bilimleri Laboratuvarlarında yapılır.
Dersin Amacı
Ders kurulunda; • Sindirim sistemine ait yapıların gelişimlerinin • İmmun sistemin elemanları, immün yanıt oluşumu ve işleyişi, enfeksiyon etkenlerine karşı savunma, dokulara karşı bağışıklık yanıtı ve aşırı duyarlılık reaksiyonlarının • Kan ve kan hücrelerinin yapısal ve işlevsel özellikleri ile ilgili temel bilgileri ve dolaşım sistemini oluşturan yapıların mikroskobik (histolojik) düzeyde • Sindirim sisteminin gelişimi ile ilgili tüm detaylı bilgilerin • Sindirim sistemini oluşturan yapıları anatomik ve histolojik olarak tanımlayabilmeleri ve işlevlerini fizyoloji ve biyokimya bilgileri ile açıklayabilmelerinin • Moleküler düzeyde, sindirim biyokimyası ve çeşitli organik bileşiklerin metabolizmasının • Karbonhidrat, lipit ve proteinlerin sindirim ve emilimi, safranın oluşumu, salgılanması ve içeriğinin öğretilmesi amaçlanmaktadır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | X |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | |
| Destek Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | X |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P1 | Temel ve klinik tıp bilgisine sahiptir. | 4 |
| P2 | Tanı, teşhis ve tedavi için gereken mesleki beceriye sahiptir. | 4 |
| P3 | Birey ve toplum sağlığını korumaya ve geliştirmeye yönelik temel ilkeleri bilir ve uygular. | 3 |
| P4 | Yaşam boyu öğrenme sorumluluğunu üstlenir ve özdeğerlendirme yapar. | 5 |
| P5 | Bireysel ve ekip olarak etkin biçimde çalışır. | 5 |
| P6 | Tıp alanında gerekli olan güncel araçlar başta olmak üzere bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | 3 |
| P7 | Sözlü ve yazılı olarak etkin şekilde iletişim kurar. | 5 |
| P8 | Mesleksel değerler, etik ilkeler ve yasal düzenlemelere uygun davranır. | 5 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Güncel tıp terminolojisine hakimdir. | P.1.2 | 1,4 |
| Ö2 | Kan basıncı ölçme, kan alma, enjeksiyon gibi temel tıbbi becerileri uygular ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir. | P.1.4 | 1,4 |
| Ö3 | Sağlık sistemleri, politikaları ve uygulamalarının birey ve toplum sağlığı üzerindeki etkilerini bilir. | P.3.3 | 1,4 |
| Ö4 | Çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. | P.3.6 | 1,4 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Sindirim Sistemine Giriş Ağız Boşluğu-Dişler-Dil Ve Damak Anatomisi, Tükrük Bezleri Farinks Anatomisi Özofagus Anatomisi Mide Anatomisi Yüzün Gelişimi Dişlerin Gelişimi Diş Histolojisi – Yanak, Dil, Dudak Histolojisi Metabolizma Hakkında Genel Bilgi, Enerji Metabolizması ve Bazal Metabolizma Karbonhidrat, Protein, Yağ Metabolizması ve Esansiyel Besin Maddeleri Çiğneme ve Yutma Fonksiyonları Lipidlerin Sindirim ve Emilimi Yağ Asidi Sentezi Alfa, Beta ve Gama Oksidasyon Kolesterol Metabolizması, Safra Tuzları Lipoprotein Metabolizması, Keton Cisimleri |
| 2 | İnce Barsak Anatomisi Kalın Barsak Anatomisi Karaciğer-Safra Kesesi Anatomisi Tükürük Bezleri Histolojisi Özofagus, Mide Gelişimi Özofagus Histolojisi Mide Histolojisi Barsakların Gelişimi İnce ve Kalın Barsak Histolojisi Mide Fonksiyonları İnce Barsak Salgısı ve Kontrolü İnce Barsaklarda Sindirim Kalın Barsaklarda Sindirim Protein, Yağ ve Karbanhidrat Sindirimi Karaciğer Fonksiyonları Safra Salgıları |
| 3 | Pankreas ve Dalak Anatomisi Sindirim Sistemi Damar ve Sinirleri Karaciğer ve Safra Yolları Gelişimi Karaciğer ve Safra Kesesi Histolojisi Klinik Embriyoloji Pankreas Salgıları Besinlerin Emilimi ve Beslenmenin Düzenlenmesi Dışkılama, Dışkı Vücut Sıcaklığının Düzenlenmesi Ekinozanoidler Lipid Metabolizması Bozuklukları Protein Sindirim ve Emilimi Aminoasit Metobolizmasına Giriş |
| 4 | Açlık, Tokluk, Susama Obezite Nonesansiyel Aminoasit Sentezi Transaminasyondeaminasyon ve Üre Döngüsü Aminoasitlerin Karbon İskeletinin Yıkımı Aminoasitlerden Sentezlenen Biyomoleküler Protein Metabolizma Hastalıkları Pürin Metabolizma |
| 5 | Periton Pirimidin Metabolizması Beslenme Biyokimyası Metabolizmanın Entegrasyonu Alkol Metabolizması |
| 6 | SINAV HAFTASI |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Biyokimya (Prof.Dr. Figen Gürdöl,Doç.Dr.Evin Ademoğlu, Nobel Tıp Kitabevi) |
| Anatomi. Prof. Dr. Kaplan ARINCI, Prof. Dr. Alaittin ELHAN. 2006. Güneş Kitabevi | |
| Lehninger Biyokimyanın İlkeleri (David L.Nelson Michael M. Cox, Palme Yayıncılık) | |
| Fizyoloji. İnsan Fizyolojisi. Prof.Dr. Erdal AĞAR, İstanbul Tıp Kitabevleri, 2020 | |
| Anatomi atlası ve ders kitabı. Prof. Dr. Fahri DERE. 2010. Nobel Tıp Kitabevi | |
| Color Text Book of Histology. Second ed. SAUNDERS | |
| Langman's Medical Embryology, Eleventh Edition. Lippincott Williams & Wilkins, USA 6 Schoenwolf G.C | |
| Larsen's Human Embryology. 4. Ed. CHURCHILL LIVINGSTONE ELSEVIER | |
| Klinik Yönleri ile İnsan Embriyolojisi. 6. Ed. NOBEL TIP 8 Junqueira L.C., Carneiro J. Çev. Ed: Aytekin Y, Solakoğlu S | |
| Temel Histoloji. NOBEL TIP | |
| Color Atlas of Histology, Fifth Edition. Lippincott Williams & Wilkins, USA | |
| Sobotta Histoloji Atlası. BETA | |
| Langman's Medical Embryology, Eleventh Edition. Lippincott Williams & Wilkins, USA | |
| İnsan Biyokimyası (Prof.Dr.Taner Onat-Prof.Dr.Kaya Emerk, Palme Yayıncılık) | |
| Tıbbi Fizyoloji, Guyton – Hall | |
| Clinical Anatomy, Snell | |
| Biyokimya, Montgomery – Conwey – Spector | |
| Histology: A Text and Atlas, Ross – Kaye – Pawlina | |
| Sobotta İnsan Anatomisi Atlası (3 Cilt Takım). J. Sobotta. 2015. Beta yayınları. (Çeviri editörü: Prof. Dr. Alaittin ELHAN) | |
| Fizyoloji. Nobel Tıp Kitabevleri Ganong'un Tıbbi Fizyolojisi - Susan M. Barman, 1. Baskı,2018 | |
| Biyokimya Açıklamalı Soru ve Cevaplı, Prof.Dr. Kadirhan Sunguroğlu, Akademi Yayıncılık) | |
| Harper Biyokimya, Robert Murray, Nobel Tıp Kitabevi) | |
| Mesleki beceri labarotuvar malzemeleri. Hasta hekim ilişkileri için düzenlenmiş föyler. Hasta hekim ilişkileri için düzenlenmiş drama föyleri Toplum sağlığı hizmeti verilen yerlere ziyaretler |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Laboratuvar | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 100 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | - | - |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 4 | 23 | 92 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 1 | 25 | 25 |
| Ara Sınav | 1 | 60 | 60 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 6 | 7 | 42 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 80 | 80 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 299 | ||
| Toplam Yük / 30 | 9,97 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 10 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P1 | P3 |
|---|---|---|---|
| Ö1 | Güncel tıp terminolojisine hakimdir. | 4 | - |
| Ö2 | Kan basıncı ölçme, kan alma, enjeksiyon gibi temel tıbbi becerileri uygular ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir. | 5 | - |
| Ö3 | Sağlık sistemleri, politikaları ve uygulamalarının birey ve toplum sağlığı üzerindeki etkilerini bilir. | - | 4 |
| Ö4 | Çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. | - | 4 |
