Tıp
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Tıp Fakültesi
Tıp Programı
Ders Bolognaları
Tıp Fakültesi
Tıp Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| KURUL22 | Sinir Sistemi ve Duyu Organları | 2 | Güz | 3 | 143+0+44 | 10 | 12 |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | - |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Gülben AKCAN |
| Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi Şerife ALPA |
| Yardımcı(lar) | Arş.Gör. Fatma Nur TÜRKOĞLU, Arş.Gör. Kaniye Zeynep ÇALIŞKAN SAK |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
| Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
|---|---|---|---|---|
| Dr. Öğr. Üyesi Şerife ALPA | BZ-02 | [email protected] | 7411 | Pazartesi 10:00-11:00 |
Dersin İçeriği
Zorunlu kurul dersleri (Anatomi, Fizyoloji, Tıbbi Biyokimya, Histoloji ve Embriyoloji, Biyofizik ve Hekimlik Uygulamaları) ve seçmeli derslerden oluşur. Teorik dersler tam katılımlı olarak dönem dersliklerinde verilir. Uygulamalar Anatomi Maket Odası ve Temel Tıp Bilimleri Laboratuvarlarında yapılır.
Dersin Amacı
Ders kurulunda; • Sinir sistemi ve duyu organlarının gelişimleri • Duyu ve sinir sistemini oluşturan tüm bu yapıların lokalizasyonun • Somatik ve motor duyuların histolojik, anatomik ve fizyolojik açıdan • Görme ve işitme duyuları ile ilgili fizik ilke ve kavramlarının öğretilmesi amaçlanmaktadır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | X |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
| Destek Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P1 | Temel ve klinik tıp bilgisine sahiptir. | 2 |
| P2 | Tanı, teşhis ve tedavi için gereken mesleki beceriye sahiptir. | 1 |
| P3 | Birey ve toplum sağlığını korumaya ve geliştirmeye yönelik temel ilkeleri bilir ve uygular. | 3 |
| P4 | Yaşam boyu öğrenme sorumluluğunu üstlenir ve özdeğerlendirme yapar. | 5 |
| P5 | Bireysel ve ekip olarak etkin biçimde çalışır. | 5 |
| P6 | Tıp alanında gerekli olan güncel araçlar başta olmak üzere bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | 5 |
| P7 | Sözlü ve yazılı olarak etkin şekilde iletişim kurar. | 5 |
| P8 | Mesleksel değerler, etik ilkeler ve yasal düzenlemelere uygun davranır. | 5 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Vücudu oluşturan sistemlerin anatomik, histolojik fizyolojik ve biyokimyasal özelliklerini bilir ve temel deneysel çalışmalarını uygulayabilir. | P.1.1 | 1,7 |
| Ö2 | Güncel tıp terminolojisine hakimdir. | P.1.2 | 1,4 |
| Ö3 | Hekimin öncelikli görevinin, hastalıkları önleyici tedbirler alarak insan yaşamını ve sağlığını korumak olduğunu benimser. | P.3.1 | 1,4 |
| Ö4 | Tıp alanında yabancı dile uygun terimleri tanımlar ve kullanabilir. | P.7.3 | 5 |
| Ö5 | Yabancı bir dilde güncel literatürü okuyup anlar ve eleştirel olarak değerlendirebilir. | P.7.4 | 5 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Sinir Sistemine Giriş Medulla Spinalis Anatomisi Bulbus-Pons- Mesencephalon Sinir Doku Merkezi Sinir Sistemi Giriş ve Cerebrum Histoloji Cerebellum Histolojisi Medulla Spinalis Histolojisi Sinir Sistemine Giriş Nöronların ve Glial Hücrelerin İşlevleri Nöronlarda Sinyal İletim Mekanizmaları ve Sinaptik İşlevler |
| 2 | Cerebellum Anatomisi Diencephalon Telencephalon Nöronun Elektriksel Özellikleri Bileşik Aksiyon Potansiyeli Otonom Sinir Sistemi Periferik Sinir ve Gangliyonlar Nörotransmitterler, Asetilkolin ve Reseptörleri Amin Grubu Nörotransmitterler Nöromodülatörler, Nöoropeptitler ve Gaz Nörotransmitterler Medulla Spinalis İşlevleri Duyuların MSS'de İletilmesi Duyusal Korteks İşlevleri Motor Korteks İşlevleri |
| 3 | Limbik Sistem Beyin Ventrikülleri- Bos- Meninksler EEG'nin Biyofiziksel Temelleri Duyuların Genel Özellikleri Reseptör ve Sinir Sonlanmaları MSS Gelişimi Medulla Gelişim Anomalileri Motor Korteks İşlevleri Thalamus ve İşlevleri Motor İşlevlerde Bazal Nükleusların Rolü Motor İşlevlerde Cerebellum'un Rolü |
| 4 | Beyin Damarları Otonom Sinir Sistemi Spinal Sinirler Kranial Sinirler (I) (1-4) Kranial Sinirler (II) (5) Kranial Sinirler (III) (6-9) Görme Biyofiziği Beyin Sapı İşlevleri Öğrenme, Bellek ve Dikkat Mekanizmaları EEG, Uyku ve Uyanıklık Fizyolojisi Serebral Korteks, Lateralizasyon, Dil ve İletişim |
| 5 | Kranial Sinirler (IV) (10-12) Somatik Duyu Organları Göz Anatomisi İşitme Biyofiziği Deri Histolojisi Göz Histolojisi- Göz Gelişimi Düşünce, Duygu ve Motivasyon Fizyolojisi Beyin Dolaşımı ve Beyin Omurilik Sıvısı Kan Beyin Bariyeri, Beyin Metabolizması ve Nöronal Plastisite Otonom Sinir Sisteminin Genel Özellikleri Otonom Sinir Sisteminin İşleyişi Yaşlanma Fizyolojisi ve Alzheimer Hastalığı Duyu Fizyolojisine Giriş Deri ve Ağrı Duyuları |
| 6 | Göz Anatomisi Kulak Anatomisi Kulak histolojisi – Kulak gelişimi ve anomalileri Tat ve Koku Duyuları Görme Duyusu İşitme Duyusu Görme Biyokimyası Büyüme Faktörleri, Büyüme Hormonları |
| 7 | Spinal Sinirler Kranial Sinirler Göz Anatomisi Kulak Anatomisi Göz Histolojisi Kulak Histolojisi Duyu Fizyolojisi- Dokunma ve Tat Duyu fizyolojisi- Görme Duyu Fizyolojisi-Elektrookülografi Duyu Fizyolojisi-İşitme |
| 8 | SINAV HAFTASI |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Biyokimya (Prof.Dr. Figen Gürdöl,Doç.Dr.Evin Ademoğlu, Nobel Tıp Kitabevi) |
| Anatomi. Prof. Dr. Kaplan ARINCI, Prof. Dr. Alaittin ELHAN. 2006. Güneş Kitabevi | |
| Lehninger Biyokimyanın İlkeleri (David L.Nelson Michael M. Cox, Palme Yayıncılık) | |
| Fizyoloji. İnsan Fizyolojisi. Prof.Dr. Erdal AĞAR, İstanbul Tıp Kitabevleri, 2020 | |
| Anatomi atlası ve ders kitabı. Prof. Dr. Fahri DERE. 2010. Nobel Tıp Kitabevi | |
| Color Text Book of Histology. Second ed. SAUNDERS | |
| Langman's Medical Embryology, Eleventh Edition. Lippincott Williams & Wilkins, USA 6 Schoenwolf G.C | |
| Larsen's Human Embryology. 4. Ed. CHURCHILL LIVINGSTONE ELSEVIER | |
| Klinik Yönleri ile İnsan Embriyolojisi. 6. Ed. NOBEL TIP 8 Junqueira L.C., Carneiro J. Çev. Ed: Aytekin Y, Solakoğlu S | |
| Temel Histoloji. NOBEL TIP | |
| Color Atlas of Histology, Fifth Edition. Lippincott Williams & Wilkins, USA | |
| Sobotta Histoloji Atlası. BETA | |
| Langman's Medical Embryology, Eleventh Edition. Lippincott Williams & Wilkins, USA | |
| İnsan Biyokimyası (Prof.Dr.Taner Onat-Prof.Dr.Kaya Emerk, Palme Yayıncılık) | |
| Tıbbi Fizyoloji, Guyton – Hall | |
| Clinical Anatomy, Snell | |
| Biyokimya, Montgomery – Conwey – Spector | |
| Histology: A Text and Atlas, Ross – Kaye – Pawlina | |
| Sobotta İnsan Anatomisi Atlası (3 Cilt Takım). J. Sobotta. 2015. Beta yayınları. (Çeviri editörü: Prof. Dr. Alaittin ELHAN) | |
| Fizyoloji. Nobel Tıp Kitabevleri Ganong'un Tıbbi Fizyolojisi - Susan M. Barman, 1. Baskı,2018 | |
| Biyokimya Açıklamalı Soru ve Cevaplı, Prof.Dr. Kadirhan Sunguroğlu, Akademi Yayıncılık) | |
| Harper Biyokimya, Robert Murray, Nobel Tıp Kitabevi) |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Laboratuvar | 1 | 20 (%) |
| Uygulama | - | - |
| Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 80 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | - | - |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 5 | 29 | 145 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 1 | 20 | 20 |
| Ara Sınav | 1 | 60 | 60 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 3 | 15 | 45 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 90 | 90 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 360 | ||
| Toplam Yük / 30 | 12 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 12 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P1 | P3 | P7 |
|---|---|---|---|---|
| Ö1 | Vücudu oluşturan sistemlerin anatomik, histolojik fizyolojik ve biyokimyasal özelliklerini bilir ve temel deneysel çalışmalarını uygulayabilir. | 4 | - | - |
| Ö2 | Güncel tıp terminolojisine hakimdir. | 5 | - | - |
| Ö3 | Hekimin öncelikli görevinin, hastalıkları önleyici tedbirler alarak insan yaşamını ve sağlığını korumak olduğunu benimser. | - | 4 | - |
| Ö4 | Tıp alanında yabancı dile uygun terimleri tanımlar ve kullanabilir. | - | - | 5 |
| Ö5 | Yabancı bir dilde güncel literatürü okuyup anlar ve eleştirel olarak değerlendirebilir. | - | - | 4 |
