Tıp
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Tıp Fakültesi
Tıp Programı
Ders Bolognaları
Tıp Fakültesi
Tıp Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| KURUL21 | Hareket Sistemi | 2 | Güz | 3 | 76+8+36 | 13 | 13 |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | - |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Şerife ALPA |
| Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi Şerife ALPA |
| Yardımcı(lar) | Arş.Gör. Kaniye Zeynep ÇALIŞKAN SAK, Arş.Gör. Fatma Nur TÜRKOĞLU |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
| Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
|---|---|---|---|---|
| Dr. Öğr. Üyesi Şerife ALPA | BZ-02 | [email protected] | 7411 | Pazartesi 10:00-11:00 |
Dersin İçeriği
Ders kurulunda;
• Kas ve sinir yapılarının normal mikroskobik ve makroskobik yapısı ve işlevleri hakkında temel bilgilerin verilmesi ve bu bilgileri temel klinik bilgiler ile pekiştirebilmesinin;
• Hareket sistemine ait tüm kasları makroskobik (anatomik) olarak tanılayabilmeleri, lokalizasyonlarını ve fonksiyonlarını, mikroskobik düzeyde ise bir sinir hücresi ile bir kas hücresinin ve bu hücrelerin oluşturduğu farklı dokuların ayırt edebilmelerinin;
• Kasların işlevlerini fizyoloji, biyofizik ve biyokimya bilgisi yardımı ile tanımlayabilmelerinin;
• Patojen mikroorganizma ve normal flora elemanlarının; antibiyotiklerin etki ve direnç mekanizmaları ile mikroorganizmaların üretilme metotlarının öğretilmesi amaçlanmaktadır.
• Kas ve sinir yapılarının normal mikroskobik ve makroskobik yapısı ve işlevleri hakkında temel bilgilerin verilmesi ve bu bilgileri temel klinik bilgiler ile pekiştirebilmesinin;
• Hareket sistemine ait tüm kasları makroskobik (anatomik) olarak tanılayabilmeleri, lokalizasyonlarını ve fonksiyonlarını, mikroskobik düzeyde ise bir sinir hücresi ile bir kas hücresinin ve bu hücrelerin oluşturduğu farklı dokuların ayırt edebilmelerinin;
• Kasların işlevlerini fizyoloji, biyofizik ve biyokimya bilgisi yardımı ile tanımlayabilmelerinin;
• Patojen mikroorganizma ve normal flora elemanlarının; antibiyotiklerin etki ve direnç mekanizmaları ile mikroorganizmaların üretilme metotlarının öğretilmesi amaçlanmaktadır.
Dersin Amacı
Zorunlu kurul dersleri (Anatomi, Fizyoloji, Tıbbi Biyokimya, Histoloji ve Embriyoloji, Biyofizik ve Hekimlik Uygulamaları) ve seçmeli derslerden oluşur. Teorik dersler tam katılımlı olarak dönem dersliklerinde verilir. Uygulamalar Anatomi Maket Odası ve Temel Tıp Bilimleri Laboratuvarlarında yapılır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | X |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
| Destek Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P1 | Temel ve klinik tıp bilgisine sahiptir. | 2 |
| P2 | Tanı, teşhis ve tedavi için gereken mesleki beceriye sahiptir. | 1 |
| P3 | Birey ve toplum sağlığını korumaya ve geliştirmeye yönelik temel ilkeleri bilir ve uygular. | 2 |
| P4 | Yaşam boyu öğrenme sorumluluğunu üstlenir ve özdeğerlendirme yapar. | 5 |
| P5 | Bireysel ve ekip olarak etkin biçimde çalışır. | 5 |
| P6 | Tıp alanında gerekli olan güncel araçlar başta olmak üzere bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | 3 |
| P7 | Sözlü ve yazılı olarak etkin şekilde iletişim kurar. | 5 |
| P8 | Mesleksel değerler, etik ilkeler ve yasal düzenlemelere uygun davranır. | 5 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Vücudu oluşturan sistemlerin anatomik, histolojik fizyolojik ve biyokimyasal özelliklerini bilir ve temel deneysel çalışmalarını uygulayabilir. | P.1.1 | 1,7 |
| Ö2 | Güncel tıp terminolojisine hakimdir. | P.1.2 | 1,4 |
| Ö3 | İyi hekimlik uygulamaları ve kanıta dayalı tıp prensipleri çerçevesinde anemnez, fizik muayene ve hastaya klinik yaklaşımı bilir. | P.1.3 | 7 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Kaslar Hakkında Genel Bilgi Baş – Boyun Kasları ve Fasyaları Kas Dokusu Kas-İskelet Sistemi Oluşumu Kas İskelet Sistemi Anomalileri Uyarılabilir Hücrelerde İstirahat Membran Potansiyelleri ve Aksiyon Potansiyelleri Sinir Kas Kavşağında İletim Metabolizmaya Giriş Karbonhidrat Metabolizmasına Giriş, Emilim-Sindirim |
| 2 | Sırt Kasları ve Fasyaları Göğüs Kasları ve Fasyaları Karın Kasları ve Fasyaları İskelet Kasının Yapısı ve Özellikleri İskelet Kasında Kasılmanın Moleküler Temelleri Glikoliz ve Diğer Monosakkarit Metabolizması Pentoz Fosfat Yolu Glikoneogenez Glikojenez ve Glikojenoliz |
| 3 | Pelvis-Perine Kasları Alt Ekstremite Kasları İskelet Kasında Uyarılma-Kasılma Eşleşmesi Kas Lifi ve Kasılma Tipleri İskelet kasında kuvvet-gerim ilişkisi Krebs Devri Solunum Zinciri ve Diğer Elektron Transport Sistemleri |
| 4 | Alt Ekstremite Kasları Üst Ekstremite Kasları İskelet Kasında Enerji Kaynakları İskelet Kasında Yorgunluk-Atrofi-Hipertrofi ve Elektromiyografi (EMG) Karbonhidrat Metabolizma Bozuklukları Kas Dokusu Biyokimyası Kas Enerji Metabolizması |
| 5 | İskelet Kasında Yorgunluk-Atrofi-Hipertrofi ve Elektromiyografi (EMG) Düz Kasların Genel Özellikleri ve Kasılma Kalp Kasının Genel Özellikleri ve Kasılma |
| 6 | SINAV HAFTASI |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Biyokimya (Prof.Dr. Figen Gürdöl,Doç.Dr.Evin Ademoğlu, Nobel Tıp Kitabevi) |
| Anatomi. Prof. Dr. Kaplan ARINCI, Prof. Dr. Alaittin ELHAN. 2006. Güneş Kitabevi | |
| Lehninger Biyokimyanın İlkeleri (David L.Nelson Michael M. Cox, Palme Yayıncılık) | |
| Fizyoloji. İnsan Fizyolojisi. Prof.Dr. Erdal AĞAR, İstanbul Tıp Kitabevleri, 2020 | |
| Anatomi atlası ve ders kitabı. Prof. Dr. Fahri DERE. 2010. Nobel Tıp Kitabevi | |
| Color Text Book of Histology. Second ed. SAUNDERS | |
| Langman's Medical Embryology, Eleventh Edition. Lippincott Williams & Wilkins, USA 6 Schoenwolf G.C | |
| Larsen's Human Embryology. 4. Ed. CHURCHILL LIVINGSTONE ELSEVIER | |
| Klinik Yönleri ile İnsan Embriyolojisi. 6. Ed. NOBEL TIP 8 Junqueira L.C., Carneiro J. Çev. Ed: Aytekin Y, Solakoğlu S | |
| Temel Histoloji. NOBEL TIP | |
| Harper Biyokimya, Robert Murray, Nobel Tıp Kitabevi) | |
| Color Atlas of Histology, Fifth Edition. Lippincott Williams & Wilkins, USA | |
| Sobotta Histoloji Atlası. BETA | |
| Langman's Medical Embryology, Eleventh Edition. Lippincott Williams & Wilkins, USA | |
| İnsan Biyokimyası (Prof.Dr.Taner Onat-Prof.Dr.Kaya Emerk, Palme Yayıncılık) | |
| Tıbbi Fizyoloji, Guyton – Hall | |
| Clinical Anatomy, Snell | |
| Biyokimya, Montgomery – Conwey – Spector | |
| Histology: A Text and Atlas, Ross – Kaye – Pawlina | |
| Sobotta İnsan Anatomisi Atlası (3 Cilt Takım). J. Sobotta. 2015. Beta yayınları. (Çeviri editörü: Prof. Dr. Alaittin ELHAN) | |
| Fizyoloji. Nobel Tıp Kitabevleri Ganong'un Tıbbi Fizyolojisi - Susan M. Barman, 1. Baskı,2018 | |
| Biyokimya Açıklamalı Soru ve Cevaplı, Prof.Dr. Kadirhan Sunguroğlu, Akademi Yayıncılık) | |
| Mesleki beceri labarotuvar malzemeleri. Hasta hekim ilişkileri için düzenlenmiş föyler. Hasta hekim ilişkileri için düzenlenmiş drama föyleri Toplum sağlığı hizmeti verilen yerlere ziyaretler |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Laboratuvar | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 100 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | - | - |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 5 | 20 | 100 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 1 | 40 | 40 |
| Ara Sınav | 1 | 50 | 50 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 5 | 9 | 45 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 70 | 70 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 305 | ||
| Toplam Yük / 30 | 10,17 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 10 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P1 |
|---|---|---|
| Ö1 | Vücudu oluşturan sistemlerin anatomik, histolojik fizyolojik ve biyokimyasal özelliklerini bilir ve temel deneysel çalışmalarını uygulayabilir. | 4 |
| Ö2 | Güncel tıp terminolojisine hakimdir. | 5 |
| Ö3 | İyi hekimlik uygulamaları ve kanıta dayalı tıp prensipleri çerçevesinde anemnez, fizik muayene ve hastaya klinik yaklaşımı bilir. | 3 |
