Tıp
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Tıp Fakültesi
Tıp Programı
Ders Bolognaları
Tıp Fakültesi
Tıp Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| KURUL11 | Hücre Yapısı | 1 | Güz | 1 | 1+0+0 | 10 | 12 |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | Teorik ders ve pratik uygulamaları içermektedir. |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | Bu ders için herhangi bir ön koşul aranmamaktadır. |
| Dersin Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Kamile YÜCEL |
| Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi Tuğçe DURAN |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin İçeriği
Zorunlu kurul dersleri (Anatomi, Tıbbi Biyokimya, Tıbbi Biyoloji, Davranış Bilimleri ve Psikiyatri, Tıp Tarihi ve Etik, Histoloji ve Embriyoloji, Biyofizik, Tıp Eğitimi ve Bilişimi, Hekimlik Uygulamaları, Panel) ve seçmeli derslerden oluşur. Teorik dersler tam katılımlı olarak dönem dersliklerinde; uygulamalar Temel Tıp Bilimleri Laboratuarlarında yapılır.
Dersin Amacı
Ders kurulunda; • Medikal fiziğin temellerinin • Tıp bilişimi ile ilgili temel kavramlarının • Hücrenin yapısını ve işlevsel özelliklerinin • Tıp bilimlerinde ve tanıda kullanılan mikroskopların teknik özellikleri ve kullanım yöntemlerinin • Organik kimyanın temel yapılarının • Tıp tarihi, hekim ve hekimlik konusunda kuramsal ilkelerinin • Hasta-hekim ilişkisinde ve tıbbi uygulamalarda hekim kimliğine uygun etik ve profesyonel yaklaşımın temel ilkelerinin • İnsanın gelişim dönemlerindeki psikolojik farklılıklarını, davranışların psikolojik temellerinin • Hekimlik uygulamaları dersi ile öğrencilere hijyenik el yıkama, nabız alma, arteriyel kan basıncı ve beden sıcaklığının ölçülmesinin öğretilmesi amaçlanmaktadır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | X |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
| Destek Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P1 | Temel ve klinik tıp bilgisine sahiptir. | 3 |
| P2 | Tanı, teşhis ve tedavi için gereken mesleki beceriye sahiptir. | 2 |
| P3 | Birey ve toplum sağlığını korumaya ve geliştirmeye yönelik temel ilkeleri bilir ve uygular. | 3 |
| P4 | Yaşam boyu öğrenme sorumluluğunu üstlenir ve özdeğerlendirme yapar. | 4 |
| P5 | Bireysel ve ekip olarak etkin biçimde çalışır. | 4 |
| P6 | Tıp alanında gerekli olan güncel araçlar başta olmak üzere bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | 3 |
| P7 | Sözlü ve yazılı olarak etkin şekilde iletişim kurar. | 3 |
| P8 | Mesleksel değerler, etik ilkeler ve yasal düzenlemelere uygun davranır. | 2 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Vücudu oluşturan sistemlerin anatomik, histolojik fizyolojik ve biyokimyasal özelliklerini bilir ve temel deneysel çalışmalarını uygulayabilir. | P.1.1 | 1 |
| Ö2 | Güncel tıp terminolojisine hakimdir. | P.1.2 | 1 |
| Ö3 | İyi hekimlik uygulamaları ve kanıta dayalı tıp prensipleri çerçevesinde anemnez, fizik muayene ve hastaya klinik yaklaşımı bilir. | P.1.3 | 1 |
| Ö4 | Hekimin öncelikli görevinin, hastalıkları önleyici tedbirler alarak insan yaşamını ve sağlığını korumak olduğunu benimser. | P.3.1 | 1 |
| Ö5 | Sağlık alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar ve multimedya eğitim araç gereçleri kullanır. | P.6.1 | 1 |
| Ö6 | Profesyonel görüş, deneyim ve değerlendirmelerini iletişim araçları ve bilişim teknolojilerini kullanarak paylaşır. | P.6.2 | 1 |
| Ö7 | Yaş, hastalık ya da engellilik, inanç, etnik köken, cinsiyet, konum gözetmeksizin hasta ve yakınlarına yaklaşır ve bunun bir etik zorunluluk olduğunu benimser. | P.8.1 | 1 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Tıp Tarihi ve İnsan Anatomisine Giriş Biyokimyaya Giriş Hücre Konsantrasyon Kavramları Su, Asit, Baz Tıbbi Biyolojiye Giriş Hücre Bileşenleri-Karbonhidratlar Hücre Bileşenleri-Lipitler Hücre Bileşenleri-Nükleik asitler Biyofiziğe Giriş Biyoelektrik Ölçü ve Gözlem Araçları Davranış ve Davranış Bilimlerine Giriş Ruh Sağlığında Normallik ve Bozukluk Kavramları Tıp Eğitimi Amacı ve Süreci Tıp Eğitiminde Öğrenme Yöntemleri ve UZEM Modeli |
| 2 | Tıbbi Terminoloji Tarihi-Latince Gramerin Temel Özellikleri ve Tıbbi Terminolojide Kullanımı Tıbbi Terimlerde Ön Ekler ve Son Ekler Kimyasal Bağlar, İzomeri Tamponlar Alkanlar, Alkenler, Alkinler, Alkil Halojenler Hücre Bileşenleri-Proteinler Prokaryot, Ökaryot Hücre Yetişkin Eğitimi İlkeleri Tıp Eğitiminde Ölçme Değerlendirme Biyomekanik Termodinamiğin Temel Kavram ve Yasaları Psikodinamik Temeller Savunma Düzenekleri Tıp Tarihi Eğitiminin Amacı, Tarih Öncesi Dönemlerde Tıp (Hekimin Tanımı, Hasta ve Tedavi Yöntemleri) Yazılı Dönemde (Antik Çağda) Tıp, Yunan Tıbbı, Orta Çağda Avrupa'da Tıp |
| 3 | Sıfatlarla İlgili Terimler ve Tıbbi Terminolojide Kullanılan Genel Terimler Tıbbi Terminolojide Genel Terimler ve Kısaltmalar Biyolojik Tamponlar Alkoller Karbonil Bileşikler Eterler ve organik Kükürt Bileşikleri Aminler, Amidler ve Aromatik Bileşikler Deneysel model olarak Hücreler Hücre zarı ve Dinamiği Sitoplazma ve Organeller Mitokondri Tıpta PDÖ ve İnteraktif Eğitim PDO Tanıtım Dersi İslam Medeniyetinde Tıp Tıpta Rönesans ve Tıpta Reform |
| 4 | Aminoasit ve Proteinlere Giriş Peptid Bağı ve Proteinlerin Yapısı Yapısal Proteinler Hemoglobin ve Myoglobinin Yapısı Endoplazmik Retikulum, Ribozomlar Golgi Lizozom ve Peroksizom Hücre Organellerinin Degradasyonu Hücre iskeleti: Aktin filamanlar Hücre iskeleti: Ara filamanlar Türk Dünyasında Tıp Tıp ve Minyatür Savunma Düzenekleri Psikososyal Gelişim Kuramı Mikroskobun Tarihçesi, Çeşitleri ve Bölümleri |
| 5 | Karbonhidratlara Giriş Monosakkaritler ve Reaksiyonları Glikozid Bağı ve Glikozidler Disakkaritler, Polisakkaritlerve Türev Karbonhidratlar Hücre iskeleti: Mikrotübüller ve Motor Proteinler Hücre İçi Hareket ve Hücre Hareketi Çekirdek, Çekirdekçik ve Organizasyonları Çekirdek ve Sitoplazma Trafiği PDO Tanıtım Dersi Sağlığa Genel Bakış Piaget ve Gelişim Kuramı Stres ve Ruh Sağlığı Mikroskopların Teknik ve Kullanım Özellikleri |
| 6 | Protein Kanal Tipleri Dinlenim Membran Potansiyeli Gibbs Serbest Enerjisi Sağlıklı Yaşamın Korunması ve Pandemilerden Korunma Sağlıklı Yaşama Yönelik Tehditler (Bağımlılık) Lipidlere Giriş ve Yağ Asitleri Triaçilgliseroller, Glikolipid ve Fosfolipidler Sterol, Kolesterol ve Terpenler Lipoproteinler Duygu ve Duygudurum Bozukluklarına Giriş |
| 7 | Sınav haftası |
Ders Kitabı veya Malzemesi
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | 8 | 80 (%) |
| Laboratuvar | 2 | 20 (%) |
| Uygulama | - | - |
| Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
| Toplam | 200 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 9 | 25 | 225 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 1 | 18 | 18 |
| Ara Sınav | 1 | 45 | 45 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 2 | 11 | 22 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 50 | 50 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 360 | ||
| Toplam Yük / 30 | 12 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 12 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P1 | P3 | P6 | P8 |
|---|---|---|---|---|---|
| Ö1 | Vücudu oluşturan sistemlerin anatomik, histolojik fizyolojik ve biyokimyasal özelliklerini bilir ve temel deneysel çalışmalarını uygulayabilir. | 5 | - | - | - |
| Ö2 | Güncel tıp terminolojisine hakimdir. | 4 | - | - | - |
| Ö3 | İyi hekimlik uygulamaları ve kanıta dayalı tıp prensipleri çerçevesinde anemnez, fizik muayene ve hastaya klinik yaklaşımı bilir. | 5 | - | - | - |
| Ö4 | Hekimin öncelikli görevinin, hastalıkları önleyici tedbirler alarak insan yaşamını ve sağlığını korumak olduğunu benimser. | - | 5 | - | - |
| Ö5 | Sağlık alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar ve multimedya eğitim araç gereçleri kullanır. | - | - | 5 | - |
| Ö6 | Profesyonel görüş, deneyim ve değerlendirmelerini iletişim araçları ve bilişim teknolojilerini kullanarak paylaşır. | - | - | 3 | - |
| Ö7 | Yaş, hastalık ya da engellilik, inanç, etnik köken, cinsiyet, konum gözetmeksizin hasta ve yakınlarına yaklaşır ve bunun bir etik zorunluluk olduğunu benimser. | - | - | - | 5 |
