Mekatronik
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Ticaret ve Sanayi Meslek Yüksekokulu
Mekatronik Programı
Ders Bolognaları
Ticaret ve Sanayi Meslek Yüksekokulu
Mekatronik Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
03741117 | Makine Bilimi ve Elemanları | 2 | Bahar | 4 | 2+0+2 | 5 | 5 |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Düzeyi | Önlisans (TYYÇ: 5. Düzey / QF-EHEA: Kısa Düzey / EQF-LLL: 5. Düzey) |
Dersin Dili | Türkçe |
Yöntem ve Teknikler | - |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
Ön Koşullar | - |
Dersin Koordinatörü | - |
Dersi Veren(ler) | Öğr.Gör. Yasin USLUGİL |
Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
---|---|---|---|---|
Öğr.Gör. Yasin USLUGİL | T-202 | [email protected] | 7328 |
Dersin İçeriği
Üç boyutlu stres analizi. Toleranslar. Statik tasarım kriteri; stres toplama (concentration), güvenlik faktörü, Kırılgan malzemeler ve borular için hata teorileri. Kaba ve bileşik stresler için yorulma tasarım kriteri. aftların tasarımı. Sürekli bağlantıların tasarımı; perçin bağlantıları, kaynak bağlantıları. Sökülebilir bağlantı tasarımı, cıvatalı bağlantılar, vida gücü, anahtarlar, cıvata ve somunlar. Zemberek (yay) tasarımı. Sürtünme, aşınma ve yaşlanma; yağlama sistemi. Taşıma tipi seçimi için kriter. Çekme kayaçlarının tasarımı; Sürtünmesiz taşıma; Güç iletimi. Dişli çark tasarımı ve çeşitleri; Birleştirme tasarımı, kavrama ve frenleme. Sürücü kemer tasarımı; yassı kayışlar, V-kayışları. Halat ve zincir çekişi tasarımı.
Dersin Amacı
Makine konstrüksiyonunda, analiz safhası ile makine elemanlarının tanıtılması Fonksiyonel ve mukavemet hesapları için temel mühendislik bilimleri kullanarak matematik modeller kurmak, mevcut tecrübi modeller yardımı ile giriş çıkış değerlerini bulmak. Standartlar ve dizayn kriterlerini kullanmak. Hayal gücü, yaratıcılık ve önseziyi geliştirmek ve tecrübe kazandırmak. Tasarlama ve sentez safhaları için gerekli bilgi ve kabiliyeti sağlamak ve prototip imalatı, deneme ve pazarlama ileri safhalarına hazırlamak.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri | |
Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
Destek Dersleri | X |
Aktarılabilir Beceri Dersleri | X |
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Program Yeterlilikleri | Düzey |
---|---|---|
P1 | Mesleği ile İlgili Temel, Güncel ve Uygulamalı Bilgilere Sahip Olur | 2 |
P3 | Mesleği için Güncel Gelişmeleri ve Uygulamaları Takip Eder, Etkin Şekilde Kullanır | 2 |
P13 | Makine Elemanlarını Tanır, Matematiksel Hesaplamaları Yapar ve Mekanik Sistemleri Tasarlar | 4 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
---|---|---|---|
No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
Ö1 | Mekanik, elektrik ve elektronik sistemlerin temel prensiplerini anlar. | P.1.1 | 1 |
Ö2 | Endüstride kullanılan mekatronik sistemlerin ve robotların tasarımı, kurulumu ve bakımı konularında güncel teknolojilere hakimdir. | P.1.4 | 1 |
Ö3 | Endüstriyel standartlar ve yenilikçi uygulamalar hakkında bilgi sahibi olur | P.3.3 | 1 |
Ö4 | Yaratıcı ve yenilikçi çözümler üretir ve bu çözümleri uygular | P.3.5 | 1 |
Ö5 | Karmaşık mühendislik problemlerini ele alır ve yaratıcı çözümler üretir | P.3.6 | 1 |
Ö6 | Makine elemanlarını tanımlar ve kullanım alanlarını belirler | P.13.1 | 1 |
Ö7 | Makine elemanlarının dayanıklılığını hesaplar ve malzeme seçimi yapar | P.13.2 | 1 |
Ö8 | Mekanik sistemlerde kullanılan bağlantı elemanlarını tanımlar ve uygular | P.13.4 | 1 |
Ö9 | Mekanik sistemlerin montaj ve demontaj işlemlerini yapar | P.13.5 | 1 |
Ö10 | Mekanik sistemlerin üretim ve imalat süreçlerini anlar ve uygular | P.13.8 | 1 |
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 |
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta | Konu |
---|---|
1 | Üç boyutlu stres analizi. Toleranslar . |
2 | Statik tasarım kriteri; stres toplama (concentration), güvenlik faktörü, |
3 | Kırılgan malzemeler ve borular için hata teorileri. |
4 | Kırılgan malzemeler ve borular için hata teorileri. |
5 | Kaba ve bileşik stresler için yorulma tasarım kriteri |
6 | Şaftların tasarımı. Sürekli bağlantıların tasarımı; perçin bağlantıları, kaynak bağlantıları. |
7 | Sökülebilir bağlantı tasarımı, cıvatalı bağlantılar, vida gücü, anahtarlar, cıvata ve somunlar |
8 | Zemberek (yay) tasarımı. Sürtünme, aşınma ve yalanma; yalama sistemi. Taşıma tipi seçimi için kriter. |
9 | Çekme kayaçlarının tasarımı; Sürtünmesiz taşıma; Güç iletimi. Dili çark tasarımı ve çeşitleri; Birleştirme tasarımı, kavrama ve frenleme |
10 | Çekme kayaçlarının tasarımı; Sürtünmesiz taşıma; Güç iletimi. Dili çark tasarımı ve çeşitleri; Birleştirme tasarımı, kavrama ve frenleme |
11 | Sürücü kemer tasarımı; yassı kayılar, V-kayıları. Halat ve zincir çekii tasarımı. |
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar | Shigley's Mechanical Engineering Design R.G. Budynas, J. K. Nisbett 8th SI Edition |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
---|---|---|
Devam | - | - |
Laboratuvar | - | - |
Uygulama | 1 | 20 (%) |
Ödev | - | - |
Sunum | - | - |
Projeler | - | - |
Kısa sınav (Quiz) | - | - |
Ara Sınavlar | 1 | 30 (%) |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 50 (%) |
Toplam | 100 (%) |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 1 | 10 | 10 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Atölye | 0 | 0 | 0 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Dönem Sonu Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü: | 150 | ||
Toplam Yük / 30 | 5 | ||
Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Öğrenme Çıktıları | P1 | P3 | P13 |
---|---|---|---|---|
Ö1 | Mekanik, elektrik ve elektronik sistemlerin temel prensiplerini anlar. | 3 | - | - |
Ö2 | Endüstride kullanılan mekatronik sistemlerin ve robotların tasarımı, kurulumu ve bakımı konularında güncel teknolojilere hakimdir. | 2 | - | - |
Ö3 | Endüstriyel standartlar ve yenilikçi uygulamalar hakkında bilgi sahibi olur | - | 2 | - |
Ö4 | Yaratıcı ve yenilikçi çözümler üretir ve bu çözümleri uygular | - | 3 | - |
Ö5 | Karmaşık mühendislik problemlerini ele alır ve yaratıcı çözümler üretir | - | 2 | - |
Ö6 | Makine elemanlarını tanımlar ve kullanım alanlarını belirler | - | - | 4 |
Ö7 | Makine elemanlarının dayanıklılığını hesaplar ve malzeme seçimi yapar | - | - | 3 |
Ö8 | Mekanik sistemlerde kullanılan bağlantı elemanlarını tanımlar ve uygular | - | - | 4 |
Ö9 | Mekanik sistemlerin montaj ve demontaj işlemlerini yapar | - | - | 3 |
Ö10 | Mekanik sistemlerin üretim ve imalat süreçlerini anlar ve uygular | - | - | 3 |