Mekatronik
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Ticaret ve Sanayi Meslek Yüksekokulu
Mekatronik Programı
Ders Bolognaları
Ticaret ve Sanayi Meslek Yüksekokulu
Mekatronik Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 03731115 | Elektrik Motorları ve Sürücüleri | 2 | Güz | 3 | 2+0+2 | 5 | 5 |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Düzeyi | Önlisans (TYYÇ: 5. Düzey / QF-EHEA: Kısa Düzey / EQF-LLL: 5. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | - |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. Taha Fatih ATEŞ |
| Dersi Veren(ler) | Öğr.Gör.Dr. Yasin USLUGİL |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
| Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
|---|---|---|---|---|
| Öğr.Gör.Dr. Yasin USLUGİL | T-202 | [email protected] | 7328 |
Dersin İçeriği
Manyetizma, DC motorların yapısı çalışma prensibi, çeşitleri hız kontrol yöntemleri ve Asenkron motorların yapısı çalışma prensibihız kontrol yöntemleri
Dersin Amacı
DC ve Asenkron motorların çalışma prensiplerini hız kontrolunu kayıp-verim hesaplarını tork -hız ilişkilerini açıklamak ve deneysel uygulamalarını yapmak
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
| Destek Dersleri | X |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | X |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P1 | Mesleği ile İlgili Temel, Güncel ve Uygulamalı Bilgilere Sahip Olur | 3 |
| P3 | Mesleği için Güncel Gelişmeleri ve Uygulamaları Takip Eder, Etkin Şekilde Kullanır | 2 |
| P6 | Bilgi ve Beceriler Düzeyinde Düşüncelerini Yazılı ve Sözlü iletişim Yolu ile Etkin Biçimde Sunabilir, Anlaşılır Biçimde İfade Eder | 1 |
| P12 | Otomasyon Sistem Elemanlarını Tanımlar ve Programlar | 2 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Mekanik, elektrik ve elektronik sistemlerin temel prensiplerini anlar. | P.1.1 | 1,7 |
| Ö2 | Sensörlerin, aktüatörlerin ve kontrol sistemlerinin çalışma prensiplerini kavrar. | P.1.2 | 1,7 |
| Ö3 | Mekatronik sistemlerin tasarım ve analizine ilişkin temel bilgilere sahip olur. | P.1.3 | 1,7 |
| Ö4 | Mekatronik alanındaki son teknolojik gelişmeleri araştırır ve analiz eder | P.3.1 | 1,7 |
| Ö5 | Sensörler, aktüatörler, kontrol sistemleri gibi mekatronik bileşenleri belirler ve açıklar | P.11.2 | 1,7 |
| Ö6 | Mekatronik sistemlerde kullanılan temel elektronik bileşenleri belirler ve kullanır | P.11.6 | 1,7 |
| Ö7 | Elektrik motorlarını bilir, motor seçimi yapabilir | P.12.9 | 1,7 |
| Ö8 | Endüstriyel problemlere yönelik otomasyon ve kumanda teknikleri geliştirebilir | P.12.10 | 1,7 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Elektrik Motorlarının Parçaları ve Çalışma Prensipleri |
| 2 | DC Motorlarının Yapıları ve Çalıştırılmaları |
| 3 | DC Motorlarında Hız Ayarı ve Hız Kontrol Sürücüleri |
| 4 | AC Motorlarının Yapıları ve Çalıştırılmaları |
| 5 | AC Motorlarının Hız Karakteristiklerinin Belirlenmesi |
| 6 | Asenkron Motorun Parçaları ve Çalışma Prensibi, Asenkron Motora Yol Verme Yöntemleri, Asenkron Motorun karakteristikleri |
| 7 | Üç Fazlı Asenkron Motorların Yapıları ve Çeşitleri |
| 8 | Üç Fazlı Asenkron Motora Yol Verme Yöntemleri |
| 9 | Adım Motorları ve Sürücüleri |
| 10 | Fırçasız DA Motorları ve Sürücüleri |
| 11 | Relüktans Motorları ve Sürücüleri |
| 12 | Servo Motorların yapısı ve çalışması |
| 13 | Servo Motorların sürücü devreleri |
| 14 | Sürücü Kontrol Teknikleri, Skaler ve Vektörel Kontrol |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Elektrik Motorları ve Sürücüleri, Ali Özdemir |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Laboratuvar | - | - |
| Uygulama | 1 | 20 (%) |
| Ödev | - | - |
| Sunum | - | - |
| Projeler | - | - |
| Kısa sınav (Quiz) | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 30 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 50 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 2 | 28 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
| Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 1 | 10 | 10 |
| Laboratuvar | 14 | 2 | 28 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 20 | 20 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 150 | ||
| Toplam Yük / 30 | 5 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P1 | P3 | P11 | P12 |
|---|---|---|---|---|---|
| Ö1 | Mekanik, elektrik ve elektronik sistemlerin temel prensiplerini anlar. | 3 | - | - | - |
| Ö2 | Sensörlerin, aktüatörlerin ve kontrol sistemlerinin çalışma prensiplerini kavrar. | 3 | - | - | - |
| Ö3 | Mekatronik sistemlerin tasarım ve analizine ilişkin temel bilgilere sahip olur. | 2 | - | - | - |
| Ö4 | Mekatronik alanındaki son teknolojik gelişmeleri araştırır ve analiz eder | - | 2 | - | - |
| Ö5 | Sensörler, aktüatörler, kontrol sistemleri gibi mekatronik bileşenleri belirler ve açıklar | - | - | 4 | - |
| Ö6 | Mekatronik sistemlerde kullanılan temel elektronik bileşenleri belirler ve kullanır | - | - | - | - |
| Ö7 | Elektrik motorlarını bilir, motor seçimi yapabilir | - | - | - | 2 |
| Ö8 | Endüstriyel problemlere yönelik otomasyon ve kumanda teknikleri geliştirebilir | - | - | - | - |
