Mekatronik
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Ticaret ve Sanayi Meslek Yüksekokulu
Mekatronik Programı
Ders Bolognaları
Ticaret ve Sanayi Meslek Yüksekokulu
Mekatronik Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
03731113 | Elektronik Sensörler | 2 | Güz | 3 | 2+0+2 | 5 | 5 |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Düzeyi | Önlisans (TYYÇ: 5. Düzey / QF-EHEA: Kısa Düzey / EQF-LLL: 5. Düzey) |
Dersin Dili | Türkçe |
Yöntem ve Teknikler | - |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
Ön Koşullar | - |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. Taha Fatih ATEŞ |
Dersi Veren(ler) | Öğr.Gör. Yasin USLUGİL |
Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
---|---|---|---|---|
Öğr.Gör. Yasin USLUGİL | T-202 | [email protected] | 7328 |
Dersin İçeriği
Algılayıcı ve eyleyicilerin temel prensipleri, transdüserler, sensörlerin enerji kaynakları ve sensörlerin malzeme özellikleri, algılayıcıların sınıflandırılması, yakınlık, açısal yer değişim, döngü ölçüm algılayıcıları, kuvvet ve tork ölçüm algılayıcıları, basınç algılayıcıları, ivmeölçer, sıcaklık ve nem algılayıcıları, Işık algılama ve bütünleyici metal oksit yarı iletken görüntüleme algılayıcıları, eyleyiciler, eyleyicilerin sınıflandırılması, elektrik makinaları. DC motorları, fırçalı ve fırçasız motorlar, pizoelektrik eyleyiciler, akışkan sistemler ve hidrolik eyleyiciler, pnömatik eyleyiciler.
Dersin Amacı
Elektronik sensörlerin temel prensiplerinin ve kullanılan malzemelerin tanıtılması, yeni algılayıcı ve eyleyici teknolojilerinin uygulama ihtiyaçlarının incelenmesi, devrelerde kullanabilme bilgi ve becerilerinin kazandırılması, algılayıcı ve eyleyicilerin kontrol sisteminde kullanım amaç ve yerinin kavranması
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri | |
Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
Destek Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Program Yeterlilikleri | Düzey |
---|---|---|
P1 | Mesleği ile İlgili Temel, Güncel ve Uygulamalı Bilgilere Sahip Olur | 3 |
P3 | Mesleği için Güncel Gelişmeleri ve Uygulamaları Takip Eder, Etkin Şekilde Kullanır | 3 |
P11 | Mekatronik ile İlgili Temel Kavramları Tanımlar ve Uygular | 4 |
P12 | Otomasyon Sistem Elemanlarını Tanımlar ve Programlar | 4 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
---|---|---|---|
No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
Ö1 | Sensörlerin, aktüatörlerin ve kontrol sistemlerinin çalışma prensiplerini kavrar. | P.1.2 | 1,4 |
Ö2 | Endüstride kullanılan mekatronik sistemlerin ve robotların tasarımı, kurulumu ve bakımı konularında güncel teknolojilere hakimdir. | P.1.4 | 1,4 |
Ö3 | Mekatronik alanındaki son teknolojik gelişmeleri araştırır ve analiz eder | P.3.1 | 1,4 |
Ö4 | Endüstriyel projelerde ve staj deneyimlerinde güncel teknolojileri etkin bir şekilde kullanır | P.3.4 | 1,4 |
Ö5 | Mekatronik alanındaki temel kavramları açıklar ve tanımlar | P.11.1 | 1,4 |
Ö6 | Sensörler, aktüatörler, kontrol sistemleri gibi mekatronik bileşenleri belirler ve açıklar | P.11.2 | 1,4 |
Ö7 | Mekatronik projelerde kullanılan yazılım ve donanım bileşenlerini tanımlar | P.11.5 | 1,4 |
Ö8 | Mekatronik sistemlerde kullanılan temel elektronik bileşenleri belirler ve kullanır | P.11.6 | 1,4 |
Ö9 | Otomasyon sistemlerinde kullanılan sensör, aktüatör ve kontrol elemanlarını belirler | P.12.1 | 1,4 |
Ö10 | Otomasyon sistemleri ile ilgili yenilikleri ve teknolojik gelişmeleri takip eder | P.12.8 | 1,4 |
Ö11 | Endüstriyel problemlere yönelik otomasyon ve kumanda teknikleri geliştirebilir | P.12.10 | 1,4 |
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 |
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta | Konu |
---|---|
1 | Giriş, sensör, eyleyici ve temel kavramlar |
2 | Algılayıcı Tipleri ve Seçimi, Algılayıcıların Sınıflandırılması, Süreç Kontrolü, Algılayıcı Parametreleri. Eyleyicilerin Sınıflandırılması ve Seçimi |
3 | Manyetik Algılayıcılar |
4 | Manyetik Algılayıcılar |
5 | Sıcaklık Algılayıcıları |
6 | Sıcaklık Algılayıcıları |
7 | Optik Algılayıcılar |
8 | Optik Algılayıcılar |
9 | Hareket, Hız, Konum Algılayıcıları |
10 | Kuvvet, Tork, Basınç Algılayıcıları |
11 | Endüktif, Kapasitif Algılayıcılar |
12 | Hidrolik, Pnömatik sistemler ve eyleyiciler |
13 | Elektrik Motorları ve Eyleyiciler |
14 | Elektrik Motorları ve Eyleyiciler |
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar | Sensors and Transducers, Ian Sinclair |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
---|---|---|
Devam | - | - |
Laboratuvar | - | - |
Uygulama | 1 | 20 (%) |
Ödev | - | - |
Sunum | - | - |
Projeler | - | - |
Kısa sınav (Quiz) | - | - |
Ara Sınavlar | 1 | 30 (%) |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 50 (%) |
Toplam | 100 (%) |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 1 | 8 | 8 |
Laboratuvar | 14 | 2 | 28 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Atölye | 0 | 0 | 0 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Dönem Sonu Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü: | 151 | ||
Toplam Yük / 30 | 5,03 | ||
Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Öğrenme Çıktıları | P1 | P3 | P11 | P12 |
---|---|---|---|---|---|
Ö1 | Sensörlerin, aktüatörlerin ve kontrol sistemlerinin çalışma prensiplerini kavrar. | 4 | - | - | - |
Ö2 | Endüstride kullanılan mekatronik sistemlerin ve robotların tasarımı, kurulumu ve bakımı konularında güncel teknolojilere hakimdir. | 3 | - | - | - |
Ö3 | Mekatronik alanındaki son teknolojik gelişmeleri araştırır ve analiz eder | - | 3 | - | - |
Ö4 | Endüstriyel projelerde ve staj deneyimlerinde güncel teknolojileri etkin bir şekilde kullanır | - | 3 | - | - |
Ö5 | Mekatronik alanındaki temel kavramları açıklar ve tanımlar | - | - | 4 | - |
Ö6 | Sensörler, aktüatörler, kontrol sistemleri gibi mekatronik bileşenleri belirler ve açıklar | - | - | 4 | - |
Ö7 | Mekatronik projelerde kullanılan yazılım ve donanım bileşenlerini tanımlar | - | - | 3 | - |
Ö8 | Mekatronik sistemlerde kullanılan temel elektronik bileşenleri belirler ve kullanır | - | - | 4 | - |
Ö9 | Otomasyon sistemlerinde kullanılan sensör, aktüatör ve kontrol elemanlarını belirler | - | - | - | 5 |
Ö10 | Otomasyon sistemleri ile ilgili yenilikleri ve teknolojik gelişmeleri takip eder | - | - | - | 3 |
Ö11 | Endüstriyel problemlere yönelik otomasyon ve kumanda teknikleri geliştirebilir | - | - | - | 3 |