Mekatronik
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Ticaret ve Sanayi Meslek Yüksekokulu
Mekatronik Programı
Ders Bolognaları
Ticaret ve Sanayi Meslek Yüksekokulu
Mekatronik Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 03731111 | Kontrol ve Kumanda Sistemleri | 2 | Güz | 3 | 2+0+2 | 5 | 5 |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Düzeyi | Önlisans (TYYÇ: 5. Düzey / QF-EHEA: Kısa Düzey / EQF-LLL: 5. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | - |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. Taha Fatih ATEŞ |
| Dersi Veren(ler) | Öğr.Gör. Özdemir ALKAN |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
| Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
|---|---|---|---|---|
| Öğr.Gör. Özdemir ALKAN | - | [email protected] |
Dersin İçeriği
Kontrol Sistemlerine Giriş Temel Kavramlar ve Tanımlar Denetim Sistemleri ve Çeşitleri Geri Besleme ve Çeşitleri Transfer Fonksiyonu ve Özellikleri Geri Beslemeli Sistemlerde Kararlılık Blok Diyagramların İndirgenmesi DC Motor Hız ve Pozisyon Kontrolü P Kontrol (Oransal Kontrol) PI Kontrol (Oransal-Integral Kontrol) PD Kontrol (Oransal-Türevsel Kontrol) PID Kontrol (Oransal-Integral-Türevsel Kontrol) Bulanık Mantıkla Kontrol (Fuzzy Logic)
Dersin Amacı
Devre ve sistem kavramlarını vermek. Fiziksel sistemlerin modellerinin elde edilmesini öğretmek. Fiziksel sistemlerin transfer fonksiyonlarını bulmak. Kararlılık kavramını ve kriterlerini öğretmek. Blok diyagramın indirgenme yöntemlerini öğretmek. Verilen lineer bir sistemin matematik modelini elde edip, bu modelden yararlanarak sistem davranışını ve kararlılığını incelemeyi öğretmek.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | X |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
| Destek Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P1 | Mesleği ile İlgili Temel, Güncel ve Uygulamalı Bilgilere Sahip Olur | 4 |
| P3 | Mesleği için Güncel Gelişmeleri ve Uygulamaları Takip Eder, Etkin Şekilde Kullanır | 5 |
| P4 | Mesleği ile İlgili Bilişim Teknolojilerini (Yazılım, Program, Animasyon Vb.) Etkin Kullanır | 5 |
| P5 | Mesleki Problemleri ve Konuları Bağımsız Olarak Analitik ve Eleştirel Bir Yaklaşımla Değerlendirme ve Çözüm Önerisini Sunabilme Becerisine Sahiptir | 2 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Endüstride kullanılan mekatronik sistemlerin ve robotların tasarımı, kurulumu ve bakımı konularında güncel teknolojilere hakimdir. | P.1.4 | 1,4 |
| Ö2 | Mekatronik alanındaki son teknolojik gelişmeleri araştırır ve analiz eder | P.3.1 | 1,4 |
| Ö3 | Endüstriyel trendleri takip eder ve bunları uygulamalarında kullanır | P.3.2 | 1,4 |
| Ö4 | Alternatif çözüm yollarını değerlendirir ve en uygun olanını seçer | P.5.2 | 1,4 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Açık Çevrim Denetim Sistemi |
| 2 | Açık Çevrim Denetim Sisteminin Uygulanması |
| 3 | Açık Çevrim Denetim Sisteminin Uygulanması |
| 4 | Doğru Akım Motorunun Açık Çevrim Denetim Sistemi İle Kontrol Edilmesi |
| 5 | Kapalı Çevrim Denetim Sistemi, Geri Besleme |
| 6 | Kapalı Çevrim Denetim Sistemi |
| 7 | Kapalı Çevrim Denetim Sistemlerinde Basit Matematiksel Model Oluşturmak |
| 8 | Kapalı Çevrim Denetim Sistemlerinde Basit Matematiksel Model Oluşturmak |
| 9 | Sistemlerin basit kararlılık analizleri |
| 10 | Oransal Denetim Sistemi |
| 11 | Oransal-İntegral Denetim Sistemi |
| 12 | Oransal-Türev Denetim Sistemi |
| 13 | Oransal-İntegral-Türev Denetim Sistemi |
| 14 | Oransal-İntegral-Türev Denetim Sistemi ve Uygulama örnekleri |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Benjamin C. Kuo, ""Otomatik Kontrol Sistemleri"", Prentice-Hall. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Laboratuvar | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Ödev | - | - |
| Sunum | - | - |
| Projeler | - | - |
| Kısa sınav (Quiz) | 1 | 15 (%) |
| Ara Sınavlar | 1 | 30 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 55 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 2 | 28 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
| Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
| Kısa Sınav | 1 | 20 | 20 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 14 | 2 | 28 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 25 | 25 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 149 | ||
| Toplam Yük / 30 | 4,97 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P1 | P3 | P5 |
|---|---|---|---|---|
| Ö1 | Endüstride kullanılan mekatronik sistemlerin ve robotların tasarımı, kurulumu ve bakımı konularında güncel teknolojilere hakimdir. | 5 | - | - |
| Ö2 | Mekatronik alanındaki son teknolojik gelişmeleri araştırır ve analiz eder | - | 4 | - |
| Ö3 | Endüstriyel trendleri takip eder ve bunları uygulamalarında kullanır | - | - | - |
| Ö4 | Alternatif çözüm yollarını değerlendirir ve en uygun olanını seçer | - | - | 2 |
