Mekatronik
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Ticaret ve Sanayi Meslek Yüksekokulu
Mekatronik Programı
Ders Bolognaları
Ticaret ve Sanayi Meslek Yüksekokulu
Mekatronik Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 03720107 | Bilgisayar Destekli Tasarım ve İmalat | 1 | Bahar | 2 | 2+0+2 | 6 | 6 |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Düzeyi | Önlisans (TYYÇ: 5. Düzey / QF-EHEA: Kısa Düzey / EQF-LLL: 5. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | - |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. Taha Fatih ATEŞ |
| Dersi Veren(ler) | Öğr.Gör. Ayten Benay SEÇME |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
| Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
|---|---|---|---|---|
| Öğr.Gör. Ayten Benay SEÇME | T-202 | [email protected] | 7936 | Perşembe 11:00 |
Dersin İçeriği
Bilgisayar destekli takım tezgahları dersini başarıyla tamamlayan bir öğrenci, endüstriyel üretim süreçlerinde önemli bir donanıma sahip olur. Bu ders sayesinde öğrenciler, bilgisayar destekli tasarım ve üretim yazılımlarını etkin bir şekilde kullanarak parça ve ürün tasarlayabilir, CNC tezgahları gibi otomatik üretim ekipmanlarını programlayabilir ve işletebilirler. Ayrıca, tasarım ve üretim süreçlerini entegre etme becerisi kazanarak verimliliği artırabilir ve takım tezgahlarının işleyişi ve bakımı konusunda bilgi sahibi olurlar. Bu yetenekler, öğrencilerin endüstriyel üretim ortamlarında teknik problemleri çözme becerisi geliştirmelerini ve iş sağlığı ve güvenliği konularında bilinçlenmelerini sağlar.
Dersin Amacı
Bilgisayar destekli üretim alanında çalışmayı düşünen öğrencilerine gerekli temel ve ileri seviye bilgileri kazandırmak. Öğrenci bu derste CAD-CAM ve DNC kavramlarını öğrenir. CNC torna ve Freze tezgahları için seri üretime uygun, işlem planlanması, takım seçimi, bağlama kalıbını tasarlayarak parça proğramını yazmak ana hedeflerdendir. Bilgisayar destekli üretim (CAM) alanında ticari bir yazılım kullanarak takım yollarını oluşturmak bu dersin diğer hedefleri arasındadır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | X |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | |
| Destek Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P1 | Mesleği ile İlgili Temel, Güncel ve Uygulamalı Bilgilere Sahip Olur | 3 |
| P4 | Mesleği ile İlgili Bilişim Teknolojilerini (Yazılım, Program, Animasyon Vb.) Etkin Kullanır | 5 |
| P7 | Alanı ile İlgili Uygulamalarda Karşılaşılan ve Öngörülemeyen Karmaşık Sorunları Çözmek için Ekip Üyesi Olarak Sorumluluk Alır | 1 |
| P13 | Makine Elemanlarını Tanır, Matematiksel Hesaplamaları Yapar ve Mekanik Sistemleri Tasarlar | 2 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Mekanik, elektrik ve elektronik sistemlerin temel prensiplerini anlar. | P.1.1 | 1,7 |
| Ö2 | Bilişim teknolojilerini mekatronik sistemlerin tasarımı ve simülasyonunda kullanır | P.4.1 | 1,7 |
| Ö3 | Bilgisayar destekli tasarım (CAD) ve üretim (CAM) araçlarını kullanarak mekatronik projeler geliştirir | P.4.3 | 1,7 |
| Ö4 | Makine elemanlarını tanımlar ve kullanım alanlarını belirler | P.13.1 | 1,2 |
| Ö5 | Mekanik sistemlerde kullanılan bağlantı elemanlarını tanımlar ve uygular | P.13.4 | 1,2 |
| Ö6 | Mekanik sistemlerin montaj ve demontaj işlemlerini yapar | P.13.5 | 1,2 |
| Ö7 | Mekanik sistemlerin üretim ve imalat süreçlerini anlar ve uygular | P.13.8 | 1,2 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | 3 boyutlu tasarım programında tasarım ve teknik resme dönüştürme |
| 2 | Montaj ara yüzünün tanıtılması ve uygulamaya giriş |
| 3 | Parça tasarımı ve montaj uygulamaları |
| 4 | Örnek parça tasarımı ve montaj uygulaması |
| 5 | Montaj uygulamasının yapılması |
| 6 | Örnek Montaj uygulaması |
| 7 | Örnek montaj uygulaması |
| 8 | İmalat yöntemleri tanıtımı ve imalata giriş |
| 9 | İmalat programına giriş ve programın tanıtımı |
| 10 | İmalat programına giriş ve programın tanıtımı |
| 11 | 3 eksen frezelemenin programda gösterilmesi |
| 12 | Yüzey frezeleme, yanal frezeleme, havuz boşaltma komutlarının programda tanıtılması ve uygulaması |
| 13 | Yüzey frezeleme, yanal frezeleme, havuz boşaltma komutlarının programda gösterilmesi |
| 14 | İmalat programında örnek uygulama |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | CNC Proğramlama ve Endüstriyel Uygulamalar. 5. Baskı. Ahmet CAN |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Laboratuvar | - | - |
| Uygulama | 1 | 20 (%) |
| Ödev | - | - |
| Sunum | - | - |
| Projeler | - | - |
| Kısa sınav (Quiz) | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 30 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 50 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
| Ara Sınav | 1 | 22 | 22 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 1 | 20 | 20 |
| Laboratuvar | 14 | 2 | 28 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 26 | 26 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 180 | ||
| Toplam Yük / 30 | 6 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P1 | P4 | P13 |
|---|---|---|---|---|
| Ö1 | Mekanik, elektrik ve elektronik sistemlerin temel prensiplerini anlar. | 3 | - | - |
| Ö2 | Bilişim teknolojilerini mekatronik sistemlerin tasarımı ve simülasyonunda kullanır | - | 4 | - |
| Ö3 | Bilgisayar destekli tasarım (CAD) ve üretim (CAM) araçlarını kullanarak mekatronik projeler geliştirir | - | 5 | - |
| Ö4 | Makine elemanlarını tanımlar ve kullanım alanlarını belirler | - | - | 3 |
| Ö5 | Mekanik sistemlerde kullanılan bağlantı elemanlarını tanımlar ve uygular | - | - | 3 |
| Ö6 | Mekanik sistemlerin montaj ve demontaj işlemlerini yapar | - | - | 3 |
| Ö7 | Mekanik sistemlerin üretim ve imalat süreçlerini anlar ve uygular | - | - | 2 |
