İmalat Yürütme Sistemleri Operatörlüğü
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Ticaret ve Sanayi Meslek Yüksekokulu
İmalat Yürütme Sistemleri Operatörlüğü Programı
Ders Bolognaları
Ticaret ve Sanayi Meslek Yüksekokulu
İmalat Yürütme Sistemleri Operatörlüğü Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 07831115 | Bilgisayar Destekli Üretim | 2 | Güz | 3 | 2+2+0 | 5 | 5 |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Düzeyi | Önlisans (TYYÇ: 5. Düzey / QF-EHEA: Kısa Düzey / EQF-LLL: 5. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | - |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. Mehmet AKSOY |
| Dersi Veren(ler) | Öğr.Gör. Hacer TAŞDÖĞEN |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
| Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
|---|---|---|---|---|
| Öğr.Gör. Hacer TAŞDÖĞEN | T-219 | [email protected] | 7409 | Çarşamba 10:00-12:00 |
Dersin İçeriği
Bilgisayar destekli takım tezgahları dersini başarıyla tamamlayan bir öğrenci, endüstriyel üretim süreçlerinde önemli bir donanıma sahip olur. Bu ders sayesinde öğrenciler, bilgisayar destekli tasarım ve üretim yazılımlarını etkin bir şekilde kullanarak parça ve ürün tasarlayabilir, CNC tezgâhları gibi otomatik üretim ekipmanlarını programlayabilir ve işletebilirler. Ayrıca, tasarım ve üretim süreçlerini entegre etme becerisi kazanarak verimliliği artırabilir ve takım tezgâhlarının işleyişi ile bakımı konusunda bilgi sahibi olurlar. Bu yetenekler, öğrencilerin endüstriyel üretim ortamlarında teknik problemleri çözme becerilerini geliştirmelerini ve iş sağlığı ile güvenliği konularında bilinçlenmelerini sağlar.
Dersin Amacı
Bilgisayar destekli üretim alanında çalışmayı düşünen öğrencilerine gerekli temel ve ileri seviye bilgileri kazandırmak. Öğrenci bu derste CAD-CAM ve DNC kavramlarını öğrenir. CNC torna ve Freze tezgahları için seri üretime uygun, işlem planlanması, takım seçimi, bağlama kalıbını tasarlayarak parça proğramını yazmak ana hedeflerdendir. Bilgisayar destekli üretim (CAM) alanında ticari bir yazılım kullanarak takım yollarını oluşturmak bu dersin diğer hedefleri arasındadır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
| Destek Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P1 | Mesleği ile ilgili temel, güncel ve uygulamalı bilgilere sahip olur | 4 |
| P4 | Mesleği ile ilgili bilişim teknolojilerini (yazılım, program, animasyon vb.) etkin kullanır | 5 |
| P7 | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alır | 3 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Bilgisayar destekli imalatın (CAM) temel prensiplerini açıklar. | P.1.22 | 4,7 |
| Ö2 | 3B modelleri CAM yazılımına aktarır ve işleme stratejilerini belirler. | P.4.29 | 4,7 |
| Ö3 | Frezeleme, delme ve kesme işlemleri için uygun takım yollarını oluşturur. | P.4.30 | 4,7 |
| Ö4 | CNC tezgâhları için işleme kodlarını (G ve M kodları) üretir ve uygular. | P.4.31 | 4,7 |
| Ö5 | İmalat sürecinde takım, kesme parametreleri ve işleme zamanlarını optimize eder. | P.7.7 | 4,7 |
| Ö6 | Bilgisayar destekli imalat yazılımlarını kullanarak parça üretimi ve simülasyonunu gerçekleştirir. | P.7.8 | 4,7 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | CAM teknolojilerine giriş ve temel kavramlar |
| 2 | CAD ve CAM ilişkisi, veri aktarımı |
| 3 | 2,5 eksenli frezeleme stratejileri |
| 4 | Takım yollarının oluşturulması mantığı |
| 5 | 2 eksenli işlemlerde takım yolu oluşturma |
| 6 | 2,5 eksenli frezeleme stratejileri |
| 7 | 3 eksenli işleme kavramı ve uygulama adımları |
| 8 | Takım kütüphanesi oluşturma ve takım seçimi |
| 9 | İmalat programına giriş ve programın tanıtımı |
| 10 | İmalat programı arayüzü ve komut yapısı |
| 11 | 3 eksen frezeleme işleminin programda gösterilmesi |
| 12 | Yüzey frezeleme, yanal frezeleme, havuz boşaltma komutlarının tanıtımı ve uygulaması |
| 13 | Yüzey frezeleme, yanal frezeleme, havuz boşaltma komutlarının programda gösterilmesi |
| 14 | İmalat programında örnek uygulama ve genel değerlendirme |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | CNC Proğramlama ve Endüstriyel Uygulamalar. 5. Baskı. Ahmet CAN |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Laboratuvar | - | - |
| Uygulama | 1 | 15 (%) |
| Ödev | - | - |
| Sunum | - | - |
| Projeler | - | - |
| Kısa sınav (Quiz) | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 35 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 50 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 4 | 56 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
| Ara Sınav | 1 | 12 | 12 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 3 | 4 | 12 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 14 | 14 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 150 | ||
| Toplam Yük / 30 | 5 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P1 | P4 | P7 |
|---|---|---|---|---|
| Ö1 | Bilgisayar destekli imalatın (CAM) temel prensiplerini açıklar. | 4 | - | - |
| Ö2 | 3B modelleri CAM yazılımına aktarır ve işleme stratejilerini belirler. | - | 5 | - |
| Ö3 | Frezeleme, delme ve kesme işlemleri için uygun takım yollarını oluşturur. | - | 4 | - |
| Ö4 | CNC tezgâhları için işleme kodlarını (G ve M kodları) üretir ve uygular. | - | 4 | - |
| Ö5 | İmalat sürecinde takım, kesme parametreleri ve işleme zamanlarını optimize eder. | - | - | 4 |
| Ö6 | Bilgisayar destekli imalat yazılımlarını kullanarak parça üretimi ve simülasyonunu gerçekleştirir. | - | - | 4 |
