İşleminiz Devam Ediyor.
Lütfen Bekleyiniz...
Program Yeterlilikleri
Program Yeterlilikleri (PÖÇ), programı başarı ile tamamlayan ve mezun olan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu program için tanımlanmış olan Program Yeterlilikleri aşağıda verilmektedir.

(Aşağıdaki sekmelere tıklayarak program yeterliliklerine Sıralı ve "Bilgi", "Beceri", "Yetkinlik" kategorileri altında Sınıflandırılmış olarak ulaşabilirsiniz.)
(Program Yeterlilikleri, kilit ve alt yeterlilikler olarak aşağıda sıralı olarak verilmektedir.)
(Kilit Program Yeterliliklerine (KPÖÇ) bağlı Alt Program Yeterliliklerini (APÖÇ) görüntülemek için + işaretine basınız.)
P1) Mesleği ile ilgili temel, güncel ve uygulamalı bilgilere sahip olur
P.1.1) Programlama temel kavramlarını bilir.
P.1.2) Algoritma türlerini bilir ve algoritma oluşturabilir.
P.1.3) Akış Diyagramını bilir ve Akış diyagramı ile program oluşturabilir.
P.1.4) İmalat yürütme sistemlerinin ne olduğunu anlar.
P.1.5) Geleneksel imalat sistemleri ile MES sistemlerinin farkını bilir.
P.1.6) İş süreçlerinin tasarlanması ve yönetilmesi becerisine sahip olur.
P.1.7) Süreç otomasyonu ile ilgili bilgi sahibi olur.
P.1.8) İmalat performans göstergelerini belirleme becerisine sahip olur.
P.1.9) İhtiyaca yönelik parça ve ürün tasarımı yapar.
P.1.10) Eklemeli imalat yöntemleri hakkında bilgi sahibi olur.
P.1.11) Polimer, metal ve kompozit malzemeler için uygun eklemeli imalat yöntemini seçebilir.
P.1.12) Bilgisayar temel elemanlarını bilir.
P.1.13) Veri analizi ile ilgili güncel teknikleri bilir.
P.1.14) Endüstriyel otomasyon sistemlerinin temel prensiplerini açıklar.
P.1.15) Temel elektrik kavramlarını tanımlar.
P.1.16) Temel elektronik kavramlarını tanımlar.
P.1.17) Teknik resim kurallarını, görünüş çıkarma ve ölçülendirme ilkelerini uygular.
P.1.18) Veri tiplerini, türlerini ve aralarındaki farkları bilir.
P.1.19) Veri yapılarını ve organizasyon süreçlerini kavrar.
P.1.20) Sensörlerin, aktüatörlerin ve kontrol sistemlerinin temel çalışma prensiplerini açıklar.
P.1.21) Manyetik, optik, sıcaklık, basınç ve konum algılayıcılarının uygulama alanlarını tanımlar.
P.1.22) Bilgisayar destekli imalatın (CAM) temel prensiplerini açıklar.
P.1.23) Kamera ve görüntü alma sistemlerini tanır.
P.1.24) IoT sistemlerinin mimarisini ve bileşenlerini açıklar.
P2) İş sağlığı ve güvenliği, çevre bilinci ve kalite süreçleri hakkında bilgi sahibi olur
P.2.1) Üretim sürecinde kalite kontrol ve ölçme-değerlendirme adımlarını uygular.
P.2.2) Kalite yönetim sisteminin alt yapısını oluşturur.
P.2.3) ISO 9001 kalite yönetim standardını yorumlayabilir ve uygulayabilir.
P3) Mesleği için güncel gelişmeleri ve uygulamaları takip eder, etkin şekilde kullanır
P.3.1) Veri tiplerini ve operatörleri bilir.
P.3.2) Giriş/Çıkış komutlarını bilir ve kullanabilir.
P.3.3) İmalat sistemlerinin kavramsal modelini oluşturabilir.
P.3.4) Sayısal kontrollü tezgâhların MES sistemleri ile ilişkisini açıklar.
P.3.5) İmalat sisteminin performansını ölçme becerisine sahip olur.
P.3.6) Kalite standartlarını uygular.
P.3.7) İstatistiksel kalite kontrol yöntemlerini uygular.
P.3.8) Kurumsal kalite kültürünü ve sürekli iyileştirme anlayışını benimser.
P.3.9) Eklemeli imalatın diğer üretim yöntemlerine göre avantaj ve dezavantajlarını öğrenir ve uygulayabilir.
P.3.10) Eklemeli imalat süreç parametrelerini değerlendirerek üretim kalitesini yorumlayabilir.
P.3.11) Eklemeli imalat teknolojilerinin endüstriyel uygulama alanlarını tanır ve örneklendirebilir.
P.3.12) İnternet kullanımını ve araştırma yapmayı bilir.
P.3.13) Basit elektrik ve elektronik devreleri tasarlar ve kurar.
P.3.14) Makine sistemlerinde kullanılan temel elektrik ve elektronik elemanları tanır.
P.3.15) Yalın üretim ve hizmet yönetimi kavramlarını ve ilkelerini anlar.
P.3.16) Uygun MES donanımlarını belirler.
P.3.17) Endüstride kullanılan sensör ve aktüatör tiplerini sınıflandırır ve uygun olanı seçer.
P.3.18) Pnömatik, hidrolik ve elektrik motoru tabanlı eyleyici sistemleri kurar ve çalıştırır.
P.3.19) SCADA programı ile uygulama yapabilir.
P.3.20) Görüntü işleme tekniklerinin temel prensiplerini açıklar.
P.3.21) Güncel kontrol teknolojilerini ve endüstriyel uygulamaları takip eder.
P4) Mesleği ile ilgili bilişim teknolojilerini (yazılım, program, animasyon vb.) etkin kullanır
P.4.1) Hata takibi yapabilir ve hata yakalama kodu yazabilir.
P.4.2) Dosyalama işlemlerini gerçekleştirebilir.
P.4.3) Süreç yazılım robotu tasarlama becerisine sahip olur.
P.4.4) Malzeme ve stok hareketlerini gerçek zamanlı izleme becerisine sahip olur.
P.4.5) Malzeme ve stok hareketleri ile MES uygulamasını hizalayacak beceriye sahip olur.
P.4.6) MES sistemlerinden hangi bilgilerin raporlanacağını bilir.
P.4.7) Laboratuvar ortamında bir MES uygulaması gerçekleştirir.
P.4.8) Teorik bilgileri uygulamaya dönüştürme becerisine sahip olur.
P.4.9) MES uygulamalarında elde edilen verileri analiz ederek sonuç çıkarabilir.
P.4.10) Uçtan uca MES projelerinin hazırlanması konusunda beceri sahibi olur.
P.4.11) Bilgisayar destekli tasarım (CAD) ve üretim (CAM) araçlarını kullanarak üretim sürecini planlar.
P.4.12) Yapay zekâ ve makine öğrenmesi temel kavramlarını bilir.
P.4.13) Makine öğrenmesi modelleme süreçlerini bilir.
P.4.14) Veri seti ön işleme süreçlerini bilir.
P.4.15) Veri tiplerini ve veri tipi dönüşümlerini yapabilir.
P.4.16) Problem çözme ve analiz tekniklerini kullanabilir.
P.4.17) Algoritma geliştirmeyi bilir ve algoritmaya uygun veri yapısı oluşturur.
P.4.18) PLC donanımını ve programlama dillerini kullanarak temel otomasyon uygulamaları geliştirir.
P.4.19) Ladder, ST, SFC ve CFC dillerinde PLC programları yazar ve uygular.
P.4.20) PLC ile sensör, aktüatör ve HMI sistemleri arasındaki bağlantıyı kurar.
P.4.21) CAD programlarının çalışma mantığını açıklar ve temel komutları kullanır.
P.4.22) 2B çizimleri 3B modellere dönüştürebilir.
P.4.23) 3B modelleme işlemlerinde temel düzenleme komutlarını uygular.
P.4.24) Montaj tasarımı yapar ve bileşenler arasındaki ilişkileri tanımlar.
P.4.25) Yalın teknikleri kullanarak işletme problemlerini çözebilir.
P.4.26) Zeki imalat kavramını, zeki imalat sistemini ve bu sistemin bileşenlerini bilir.
P.4.27) Veriyi modelleme ve analiz etme becerisine sahip olur.
P.4.28) Veri analizi için uygun teknolojik ve istatistiksel yaklaşımları seçebilir.
P.4.29) 3B modelleri CAM yazılımına aktarır ve işleme stratejilerini belirler.
P.4.30) Frezeleme, delme ve kesme işlemleri için uygun takım yollarını oluşturur.
P.4.31) CNC tezgâhları için işleme kodlarını (G ve M kodları) üretir ve uygular.
P.4.32) Görsel programlama ile SCADA uygulaması geliştirebilir.
P.4.33) Kontrol cihazlarını SCADA sistemiyle entegre edebilir.
P.4.34) Görüntü filtreleme ve analiz işlemlerini uygular.
P.4.35) Görüntü tabanlı kalite kontrol süreçlerinde uygun yazılım ve donanımı kullanır.
P.4.36) Bulut tabanlı izleme ve kontrol arayüzü oluşturur.
P.4.37) IoT sistemlerinde güvenlik ve veri bütünlüğünü sağlar.
P5) Mesleki problemleri ve konuları bağımsız olarak analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme ve çözüm önerisini sunabilme becerisine sahiptir
P.5.1) Tasarımın üretilebilirliğini değerlendirir ve uygun üretim yöntemini seçer.
P.5.2) Yapay zekâ ve makine öğrenmesinin diğer disiplinlerle ilişkisini açıklar.
P.5.3) Yapay zeka ve makine öğrenmesinin kullanım alanlarını bilir.
P.5.4) Makine öğrenme model seçimi yapabilir.
P.5.5) Karmaşık problemleri ele alır ve yaratıcı çözümler üretir.
P.5.6) Süreç kontrol sistemlerinde hata analizi yapar ve çözümler üretir.
P6) Bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yolu ile etkin biçimde sunabilir, anlaşılır biçimde ifade eder
P.6.1) 3B model ve montajları mühendislik standartlarına uygun şekilde sunar.
P.6.2) Bir yalın üretim projesini planlayabilir ve sunabilir.
P.6.3) Görüntü işleme sonuçlarını raporlar ve yorumlar.
P7) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alır
P.7.1) İmalat ve üretim sistemlerinin temel kavramlarını, bileşenlerini ve tarihsel gelişimini bilir.
P.7.2) İmalat sisteminin analiz edilmesi ve tasarlanması becerisine sahip olur.
P.7.3) MES sistemlerinde veri akışı ve iletişim süreçlerini analiz edebilir.
P.7.4) Üretim problemlerine farklı bakış açılarıyla çözüm geliştirebilir.
P.7.5) Güncel teknolojilerle desteklenen imalat sistemlerini tanıyarak güncel sorunlara farklı çözüm önerileri geliştirebilir.
P.7.6) Analiz sonuçlarını yorumlayarak karar süreçleri ile ilişkilendirir.
P.7.7) İmalat sürecinde takım, kesme parametreleri ve işleme zamanlarını optimize eder.
P.7.8) Bilgisayar destekli imalat yazılımlarını kullanarak parça üretimi ve simülasyonunu gerçekleştirir.
P8) Kariyer yönetimi ve yaşam boyu öğrenme konularında farkındalığa sahiptir
P9) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahiptir
P.9.1) Malzeme ve stok temin, taşıma, depolama ve kullanma politikalarını bilir.
P.9.2) MES üzerinden rapor tasarlama ve sunma becerisine sahip olur.
P.9.3) MES projelerinin yürütülmesi konusunda deneyim sahibi olur.
P.9.4) Tasarım revizyonu ve teknik dokümantasyon çalışmalarını gerçekleştirir.
P.9.5) Doğru akım ve alternatif akım motorlarının çalışma prensiplerini açıklar.
P.9.6) Verinin toplanması, ayıklanması, temizlenmesi ve dönüştürülmesi süreçlerini açıklar.
P.9.7) Sensörlerden elde edilen verileri yorumlayarak kontrol süreçlerinde kullanır.
P10) Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri takip eder ve meslektaşları ile iletişim kurar
P.10.1) İngilizce veya başka bir yabancı dilde teknik metinleri okur ve anlar.
P.10.2) Yabancı dilde etkili bir şekilde yazılı ve sözlü iletişim kurar.
P.10.3) Uluslararası konferanslarda ve etkinliklerde etkili bir şekilde iletişim kurar.
P.10.4) Yabancı dilde meslektaşlarıyla iş birliği yapar ve projelerde etkin bir şekilde katkı sağlar.
P.10.5) Farklı kültürlere ve dil gruplarına saygı gösterir ve kültürel farklılıkları anlar.
P11) İmalat operasyonlarını ve süreçlerini tanımlama ve tasarlama becerisine sahiptir.
P.11.1) Süreçlerin verimliliklerini otomatik olarak izleme becerisine sahip olur.
P.11.2) Stok maliyetlerini analiz edebilir ve maliyet optimizasyonu yapabilir.
P.11.3) Stok kontrol modellerini üretim planları ile ilişkilendirilebilir.
P.11.4) Tedarik zinciri ve stok yönetimi süreçlerini bütüncül olarak değerlendirebilir.
P.11.5) Veri toplama ve veri seti oluşturma süreçlerini bilir.
P.11.6) Otomasyon sistemlerinde hata ayıklama ve görselleştirme işlemlerini gerçekleştirir.
P.11.7) Endüstriyel otomasyon projelerinde modern yazılım ve haberleşme teknolojilerini kullanır.
P.11.8) Farklı imalat sistemlerini tanır.
P.11.9) Zeki imalat sisteminin çeşitli aşamalarında kullanılan zekileştirilmiş sistemleri tanır.
P.11.10) Endüstriyel otomasyon sistemlerinde sensör ve aktüatörleri entegre ederek çözüm geliştirir.
P.11.11) OPC Server bağlantısı kurabilir ve veri aktarımını yönetebilir.
P.11.12) Sensör verilerini bulut ortamına aktarır ve kaydeder.
P.11.13) Açık ve kapalı çevrim kontrol prensiplerini açıklar.
P12) İmalat yürütme sistemlerini anlama, modelleme ve tasarlama becerisine sahiptir.
P.12.1) MES bileşenlerini ve uygulama gerekçelerini bilir.
P.12.2) MES mimarisini doğru bir şekilde kavrayabilir.
P.12.3) Kestirimci bakım ile geleneksel bakım arasındaki farkı bilir.
P.12.4) Kestirimci bakım sistemi kurabilecek beceriye sahip olur.
P.12.5) Üretim ortamında makinalardan otomatik veri toplam ve gerçek zamanlı izleme becerisine sahip olur.
P.12.6) Bakım performansını izleme becerisine sahip olur.
P.12.7) Performans göstergesi modelleme becerisine sahip olur.
P.12.8) Gerçek zamanlı performans izleme becerisine sahip olur.
P.12.9) Gerçek zamanlı raporlar oluşturup üretimi izleme becerisine sahip olur.
P.12.10) Laboratuvar ortamında bir MES sistemini izleme ve iyileştirme becerisine sahip olur.
P.12.11) MES sistemlerinin canlıya alınması konusunda beceri sahibi olur.
P.12.12) Elektrik ve elektronik bileşenler arasındaki ilişkiyi analiz eder.
P.12.13) Değer akış haritalama ve süreç iyileştirme uygulamalarını gerçekleştirebilir.
P.12.14) İsraf türlerini analiz eder ve ortadan kaldırmak için uygun yöntemleri uygular.
P.12.15) PID kontrol parametrelerini belirler ve uygular.
P13) İmalat yürütme sistemlerini bütünleştirme, çalıştırma, izleme ve raporlama becerisine sahiptir.
P.13.1) Bilgisayarların imalat sistemlerinde ne amaçla ve hangi düzeylerde kullanıldığını bilir.
P.13.2) Uçtan uca imalat sisteminde veri ve malzeme akışını planlama becerisine sahiptir.
P.13.3) Farklı üretim sistemleri için uygun yerleşim ve otomasyon düzeyini belirler.
P.13.4) Üretim performans göstergelerini hesaplar ve yorumlar.
P.13.5) İşletmelerin imkân ve süreçlerine uygun MES sistemini özelleştirebilir.
P.13.6) MES sistemlerinin üretim süreçlerine katkısını değerlendirebilir.
P.13.7) MES süreçlerinin otomasyonunu sağlama becerisine sahip olur.
P.13.8) Robotik sistemlerin sensör, aktüatör ve yazılım entegrasyonunu gerçekleştirebilir.
P.13.9) Üretim sistemlerinde üretilen raporların bütünleştirilmesi konusunda bilgi sahibi olur.
P.13.10) Laboratuvar ortamında MES uygulamalarını değerlendirme becerisine sahip olur.
P.13.11) Laboratuvar çalışmalarında iş güvenliği kurallarına uygun şekilde çalışır.
P.13.12) MES projelerini stratejik hedeflerle ilişkilendirebilir.
P.13.13) Üretim sürecinde kullanılan verileri analiz eder ve sürekli iyileştirme için öneriler geliştirir.
P.13.14) Yalın üretim kültürünü benimser ve ekip çalışmasına dayalı sürekli iyileştirmeye katkı sağlar.
P.13.15) SCADA uygulamalarında alarm yönetimi ve veri kaydı işlemlerini gerçekleştirebilir.
P.13.16) SCADA arayüzlerini tasarlayarak cihaz kontrolünü gerçekleştirebilir.
P.13.17) Hatalı ürün tespiti için görsel verileri değerlendirir.
P.13.18) IoT ve bulut teknolojilerini entegre ederek üretim süreçlerini optimize eder.
P.13.19) Sensör ve aktüatörlerle kontrol döngüsü oluşturur.
P14) MES verilerini toplama, analiz etme ve yorumlama becerisine sahiptir.
P.14.1) Üretim metriklerini hesaplayabilir.
P.14.2) Ekipman yaşam süresini hesaplayabilme ve tahmin edebilme becerisine sahip olur.
P.14.3) İmalat sistemlerinde veri akışı ve süreç ilişkilerini analiz edebilir.
P.14.4) Bilgi sistemlerini tasarlama ve uygulama sürecini bütüncül olarak değerlendirebilir.
P.14.5) Uygun raporlama araçlarını seçebilme becerisine sahip olur.
P.14.6) MES projelerinin performansını değerlendirme ve iyileştirme becerisine sahip olur.
P.14.7) MES, ERP ve PCS gibi sistemlerin zeki imalat sistemleriyle entegrasyonunu açıklar.
P.14.8) MES yazılım ve donanımlarını bütünleştirir.
P.14.9) İşletmeye özelleştirilmiş MES sisteminin donanım altyapısını kurar.
P.14.10) Dijital izlenebilirlik ve Endüstri 4.0 uygulamalarında MES altyapısını etkin biçimde kullanır.
P.14.11) Sistem kararlılığını değerlendirir ve gerekli ayarlamaları yapar.
P15) Zeki üretim sistemlerini tanımlama ve tasarlama konusunda bilgi ve beceriye sahiptir.
P.15.1) Esnek ve otomatik üretim sistemlerinin MES ile bütünleşmesini açıklar.
P.15.2) MES sistemlerinin entegrasyonunu sağlayan iletişim mimarilerini tasarlayabilir.
P.15.3) MES yazılım ve donanım bileşenlerindeki sorunları teşhis etme ve çözüme kavuşturma becerisine sahip olur.
P.15.4) Raporlama sürecinde elde edilen verileri analiz ederek sonuç ve öneriler geliştirebilir.
P.15.5) MES proje planlarını ve çizelgelerini oluşturabilir.
P.15.6) Zeki imalat sistemlerinde veri analizi, tahmin ve optimizasyon süreçlerini değerlendirebilir.
P.15.7) IoT ve ilgili sensörleri kurar.
P.15.8) IoT tabanlı üretim sistemlerinde veri iletişimi ve güvenliğini sağlar.
P.15.9) Veri iletim protokollerini (MQTT, CoAP vb.) uygular.
P16) Bireyin genel kültürüne katkı sağlayan alan dışı en az iki farklı ders arasında bağlantı kurarak ifade edebilme
P.16.1) Farklı disiplinler arasındaki farkı bulabilme
P.16.2) Yaşam boyu öğrenme kavramını yorumlayabilme
P.16.3) Sanat ve tasarım konusunda ulusal ve uluslararası değerler arasında karşılaştırma yapabilme
P.16.4) Farklı disiplinlerle işbirliğini organize edebilme
P.16.5) Yaşam boyu öğrenme ile ilgili konuları açıklayabilme
P.16.6) Güncel yaklaşımları yenilikçi uygulamaları tasarlayabilme
P17) Bir yabancı dili Avrupa Dil Portfolyosu A1-A1+ seviyesi genel düzeyinde kullanır
P.17.1) Gündelik hayata yönelik basit düzeydeki temel ifadeleri kullanabilme
P.17.2) Dinleme ve okuma metinlerinde geçen, sık kullanılan ifade ve cümleleri kavrayabilme
P.17.3) Sosyal ortamlarda kendini tanıtabilme, kişisel bilgiler ile ilgili soru sorabilme ve cevap verebilme
P.17.4) Kendi geçmişini, yakın çevresini ve olayları basit düzeyde yazılı ve sözlü olarak ifade edebilme
P.17.5) Günlük hayatta karşılaşılan basit formları doldurabilme, kısa ve basit notlar oluşturabilme
P.17.6) Kısa ve basit düzeydeki metinleri okuyabilme, ilan ve afiş gibi yazılı metinlerdeki basit içerikleri kavrayabilme
P18) Osmanlı'dan Türkiye Cumhuriyet'e gelen süreci genel hatlarıyla açıklayabilme ve dünya tarihi içerisindeki konumunu tespit edebilme
P.18.1) Ana hatlarıyla Osmanlı'nın siyasi ve toplum yapısını ifade edebilme
P.18.2) Millî Mücadele döneminin motivasyon unsurlarını açıklayabilme
P.18.3) Türkiye Cumhuriyeti'nin kuruluş sürecini farklı perspektiflerle aktarabilme
P.18.4) Türkiye'nin siyasi, sosyokültürel ve sosyoekonomik yapısının temel saiklerini anlayabilme
P.18.5) Türkiye'nin kuruluş süreci ve dünya tarihi içindeki konumunu çözümleyerek geniş bir perspektif sunabilme
P.18.6) Türkiye'nin kuruluş sürecinin ve konumunun tarihi ve sosyal etkilerini özetleyebilme
P19) Milletimizin ait olduğu medeniyeti tanımak ve meslek ahlakıyla hareket edebilmek ve sosyal sorumluluk bilincine sahip olmak
P.19.1) Meslek ahlakı ve sosyal sorumluluk bilincinin temel prensiplerine sahip olabilme
P.19.2) Meslek ahlakının ve sosyal sorumluluğun önemini hayata yansıtabilme
P.19.3) Çalışma hayatında meslek ahlakı ilkelerine ve sosyal sorumluluk bilincine uygun hareket edebilme
P.19.4) Alandaki meslek ahlakı kavramının ve sosyal sorumluluğun icabını ihtimamlı şekilde inceleyebilme
P.19.5) Karşılayacağı problemler için meslek ahlakına uygun stratejiler üretebilme
P.19.6) Eşyaya teslim olmayan bir ahlak ile sosyal sorumluluğun etki ve sonuçlarını değerlendirebilme
P20) Türk dilinin yazılı ve sözlü anlatım biçimlerinde meydana gelebilecek anlatım bozukluklarının tespiti, giderilmesi ve doğru cümleler ile anlamlı konuşma metinlerinin üretimi ve bilimsel araştırma yöntemleri konularında yetkinleşebilme
P.20.1) Anlam ve anlatım bozukluklarını açıklayabilme
P.20.2) Yazım kurallarını, noktalama işaretlerini ve sözlü anlatım sorunlarını ayırt edebilme
P.20.3) Söyleyiş ve sesletim sorunlarını gidererek dilde doğru ve anlamlı konular özgün örneklendirme yapabilme
P.20.4) Türk dilinde imlâ ve noktalama işaretlerini sınıflandırabilme
P.20.5) Türk dilinin yazılı, sözlü ve tartışmaya dayalı anlatım türlerinde imlâ ve noktalama işaretlerini doğru bir şekilde kategorize edebilme
P.20.6) Bilimsel araştırma yöntemleri (konunun seçilmesi, sınırlandırılması ve ilgili kaynakların taranması) konusunda bilgi sahibi olabilmek, araştırma sonuçlarının yazıya geçirilmesi konusunda fikir sahibi olabilmek ve doğru kaynağı seçebilme
P21) Sağlıklı ve güvenli bir çalışma ortamı oluşturmak için karşılaşılan sorunlarının çözümünde İSG ile ilgili bilgiler ile uygun yöntem ve araçları seçer ve kullanır
P.21.1) İş sağlığı ve güvenliği kavramını bütün olarak açıklayabilme
P.21.2) İş ile insan sağlığı arasındaki etkileşimleri kavrayabilme
P.21.3) İş ve sağlık İlişkilerinde işyeri ortamı faktörlerini tanımlayabilme
P.21.4) İş ile ilgili hastalıkların neler olduğunu, nasıl ortaya çıktığını ve etkilerini bilme
P.21.5) İş ile ilgili hastalıklar ve meslek hastalıklarını önlemek için alınacak tedbirleri açıklayabilme
P.21.6) Çalışma ortamlarındaki risk etmenlerini belirleyip analiz ederek alınacak önlemleri açıklayabilme
P.21.7) Kaza oluşum teorilerini kavrayabilme ve risk değerlendirmesi standartlarını açıklayabilme
P.21.8) İş sağlığı ve güvenliği ile ilgili mevzuat ve hukuksal sorumlulukları bilme
P22) Öğrencilerin bilgi teknolojilerini etkin ve verimli bir şekilde kullanarak akademik ve profesyonel hayatlarında karşılaştıkları problemleri çözme yetkinliği kazanmaları
P.22.1) Bilgi teknolojileri ve bilgisayar sistemlerinin temel kavramlarını tanımlayabilme ve bu kavramlar arasındaki ilişkileri açıklayabilme
P.22.2) Temel yazılım uygulamalarını (örneğin sunum yazılımı vb.) etkin bir şekilde kullanabilme ve bu araçlarla profesyonel belgeler hazırlayabilme
P.22.3) İnternet ve web teknolojilerini kullanarak bilgi arama, bilgiye erişme ve bilgiyi güvenli bir şekilde paylaşma becerisi geliştirebilme
P.22.4) Veri güvenliği, etik ve gizlilik konularında bilinçli olma ve bu ilkeleri uygulayabilme
P.22.5) Bilgisayar programlama ve algoritma mantığını temel seviyede kavrayarak basit programlar yazabilme
P.22.6) Bilgi teknolojilerinin farklı disiplinlerdeki uygulamalarını anlama ve bu teknolojilerin potansiyel etkilerini değerlendirebilme
(Program Yeterlilikleri, Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi (TYYÇ) düzey tanımlayıcıları için kullanılmış olan sınıflandırmaya (bilgi, beceri ve yetkinlikler) göre kilit ve alt yeterlilikleri olarak aşağıda verilmektedir.)
(Kilit Program Yeterliliklerine (KPÖÇ) bağlı Alt Program Yeterliliklerini (APÖÇ) görüntülemek için + işaretine basınız.)
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
P1) Mesleği ile ilgili temel, güncel ve uygulamalı bilgilere sahip olur
P.1.1) Programlama temel kavramlarını bilir.
P.1.2) Algoritma türlerini bilir ve algoritma oluşturabilir.
P.1.3) Akış Diyagramını bilir ve Akış diyagramı ile program oluşturabilir.
P.1.4) İmalat yürütme sistemlerinin ne olduğunu anlar.
P.1.5) Geleneksel imalat sistemleri ile MES sistemlerinin farkını bilir.
P.1.6) İş süreçlerinin tasarlanması ve yönetilmesi becerisine sahip olur.
P.1.7) Süreç otomasyonu ile ilgili bilgi sahibi olur.
P.1.8) İmalat performans göstergelerini belirleme becerisine sahip olur.
P.1.9) İhtiyaca yönelik parça ve ürün tasarımı yapar.
P.1.10) Eklemeli imalat yöntemleri hakkında bilgi sahibi olur.
P.1.11) Polimer, metal ve kompozit malzemeler için uygun eklemeli imalat yöntemini seçebilir.
P.1.12) Bilgisayar temel elemanlarını bilir.
P.1.13) Veri analizi ile ilgili güncel teknikleri bilir.
P.1.14) Endüstriyel otomasyon sistemlerinin temel prensiplerini açıklar.
P.1.15) Temel elektrik kavramlarını tanımlar.
P.1.16) Temel elektronik kavramlarını tanımlar.
P.1.17) Teknik resim kurallarını, görünüş çıkarma ve ölçülendirme ilkelerini uygular.
P.1.18) Veri tiplerini, türlerini ve aralarındaki farkları bilir.
P.1.19) Veri yapılarını ve organizasyon süreçlerini kavrar.
P.1.20) Sensörlerin, aktüatörlerin ve kontrol sistemlerinin temel çalışma prensiplerini açıklar.
P.1.21) Manyetik, optik, sıcaklık, basınç ve konum algılayıcılarının uygulama alanlarını tanımlar.
P.1.22) Bilgisayar destekli imalatın (CAM) temel prensiplerini açıklar.
P.1.23) Kamera ve görüntü alma sistemlerini tanır.
P.1.24) IoT sistemlerinin mimarisini ve bileşenlerini açıklar.
P2) İş sağlığı ve güvenliği, çevre bilinci ve kalite süreçleri hakkında bilgi sahibi olur
P.2.1) Üretim sürecinde kalite kontrol ve ölçme-değerlendirme adımlarını uygular.
P.2.2) Kalite yönetim sisteminin alt yapısını oluşturur.
P.2.3) ISO 9001 kalite yönetim standardını yorumlayabilir ve uygulayabilir.
P11) İmalat operasyonlarını ve süreçlerini tanımlama ve tasarlama becerisine sahiptir.
P.11.1) Süreçlerin verimliliklerini otomatik olarak izleme becerisine sahip olur.
P.11.2) Stok maliyetlerini analiz edebilir ve maliyet optimizasyonu yapabilir.
P.11.3) Stok kontrol modellerini üretim planları ile ilişkilendirilebilir.
P.11.4) Tedarik zinciri ve stok yönetimi süreçlerini bütüncül olarak değerlendirebilir.
P.11.5) Veri toplama ve veri seti oluşturma süreçlerini bilir.
P.11.6) Otomasyon sistemlerinde hata ayıklama ve görselleştirme işlemlerini gerçekleştirir.
P.11.7) Endüstriyel otomasyon projelerinde modern yazılım ve haberleşme teknolojilerini kullanır.
P.11.8) Farklı imalat sistemlerini tanır.
P.11.9) Zeki imalat sisteminin çeşitli aşamalarında kullanılan zekileştirilmiş sistemleri tanır.
P.11.10) Endüstriyel otomasyon sistemlerinde sensör ve aktüatörleri entegre ederek çözüm geliştirir.
P.11.11) OPC Server bağlantısı kurabilir ve veri aktarımını yönetebilir.
P.11.12) Sensör verilerini bulut ortamına aktarır ve kaydeder.
P.11.13) Açık ve kapalı çevrim kontrol prensiplerini açıklar.
P13) İmalat yürütme sistemlerini bütünleştirme, çalıştırma, izleme ve raporlama becerisine sahiptir.
P.13.1) Bilgisayarların imalat sistemlerinde ne amaçla ve hangi düzeylerde kullanıldığını bilir.
P.13.2) Uçtan uca imalat sisteminde veri ve malzeme akışını planlama becerisine sahiptir.
P.13.3) Farklı üretim sistemleri için uygun yerleşim ve otomasyon düzeyini belirler.
P.13.4) Üretim performans göstergelerini hesaplar ve yorumlar.
P.13.5) İşletmelerin imkân ve süreçlerine uygun MES sistemini özelleştirebilir.
P.13.6) MES sistemlerinin üretim süreçlerine katkısını değerlendirebilir.
P.13.7) MES süreçlerinin otomasyonunu sağlama becerisine sahip olur.
P.13.8) Robotik sistemlerin sensör, aktüatör ve yazılım entegrasyonunu gerçekleştirebilir.
P.13.9) Üretim sistemlerinde üretilen raporların bütünleştirilmesi konusunda bilgi sahibi olur.
P.13.10) Laboratuvar ortamında MES uygulamalarını değerlendirme becerisine sahip olur.
P.13.11) Laboratuvar çalışmalarında iş güvenliği kurallarına uygun şekilde çalışır.
P.13.12) MES projelerini stratejik hedeflerle ilişkilendirebilir.
P.13.13) Üretim sürecinde kullanılan verileri analiz eder ve sürekli iyileştirme için öneriler geliştirir.
P.13.14) Yalın üretim kültürünü benimser ve ekip çalışmasına dayalı sürekli iyileştirmeye katkı sağlar.
P.13.15) SCADA uygulamalarında alarm yönetimi ve veri kaydı işlemlerini gerçekleştirebilir.
P.13.16) SCADA arayüzlerini tasarlayarak cihaz kontrolünü gerçekleştirebilir.
P.13.17) Hatalı ürün tespiti için görsel verileri değerlendirir.
P.13.18) IoT ve bulut teknolojilerini entegre ederek üretim süreçlerini optimize eder.
P.13.19) Sensör ve aktüatörlerle kontrol döngüsü oluşturur.
P15) Zeki üretim sistemlerini tanımlama ve tasarlama konusunda bilgi ve beceriye sahiptir.
P.15.1) Esnek ve otomatik üretim sistemlerinin MES ile bütünleşmesini açıklar.
P.15.2) MES sistemlerinin entegrasyonunu sağlayan iletişim mimarilerini tasarlayabilir.
P.15.3) MES yazılım ve donanım bileşenlerindeki sorunları teşhis etme ve çözüme kavuşturma becerisine sahip olur.
P.15.4) Raporlama sürecinde elde edilen verileri analiz ederek sonuç ve öneriler geliştirebilir.
P.15.5) MES proje planlarını ve çizelgelerini oluşturabilir.
P.15.6) Zeki imalat sistemlerinde veri analizi, tahmin ve optimizasyon süreçlerini değerlendirebilir.
P.15.7) IoT ve ilgili sensörleri kurar.
P.15.8) IoT tabanlı üretim sistemlerinde veri iletişimi ve güvenliğini sağlar.
P.15.9) Veri iletim protokollerini (MQTT, CoAP vb.) uygular.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
P3) Mesleği için güncel gelişmeleri ve uygulamaları takip eder, etkin şekilde kullanır
P.3.1) Veri tiplerini ve operatörleri bilir.
P.3.2) Giriş/Çıkış komutlarını bilir ve kullanabilir.
P.3.3) İmalat sistemlerinin kavramsal modelini oluşturabilir.
P.3.4) Sayısal kontrollü tezgâhların MES sistemleri ile ilişkisini açıklar.
P.3.5) İmalat sisteminin performansını ölçme becerisine sahip olur.
P.3.6) Kalite standartlarını uygular.
P.3.7) İstatistiksel kalite kontrol yöntemlerini uygular.
P.3.8) Kurumsal kalite kültürünü ve sürekli iyileştirme anlayışını benimser.
P.3.9) Eklemeli imalatın diğer üretim yöntemlerine göre avantaj ve dezavantajlarını öğrenir ve uygulayabilir.
P.3.10) Eklemeli imalat süreç parametrelerini değerlendirerek üretim kalitesini yorumlayabilir.
P.3.11) Eklemeli imalat teknolojilerinin endüstriyel uygulama alanlarını tanır ve örneklendirebilir.
P.3.12) İnternet kullanımını ve araştırma yapmayı bilir.
P.3.13) Basit elektrik ve elektronik devreleri tasarlar ve kurar.
P.3.14) Makine sistemlerinde kullanılan temel elektrik ve elektronik elemanları tanır.
P.3.15) Yalın üretim ve hizmet yönetimi kavramlarını ve ilkelerini anlar.
P.3.16) Uygun MES donanımlarını belirler.
P.3.17) Endüstride kullanılan sensör ve aktüatör tiplerini sınıflandırır ve uygun olanı seçer.
P.3.18) Pnömatik, hidrolik ve elektrik motoru tabanlı eyleyici sistemleri kurar ve çalıştırır.
P.3.19) SCADA programı ile uygulama yapabilir.
P.3.20) Görüntü işleme tekniklerinin temel prensiplerini açıklar.
P.3.21) Güncel kontrol teknolojilerini ve endüstriyel uygulamaları takip eder.
P4) Mesleği ile ilgili bilişim teknolojilerini (yazılım, program, animasyon vb.) etkin kullanır
P.4.1) Hata takibi yapabilir ve hata yakalama kodu yazabilir.
P.4.2) Dosyalama işlemlerini gerçekleştirebilir.
P.4.3) Süreç yazılım robotu tasarlama becerisine sahip olur.
P.4.4) Malzeme ve stok hareketlerini gerçek zamanlı izleme becerisine sahip olur.
P.4.5) Malzeme ve stok hareketleri ile MES uygulamasını hizalayacak beceriye sahip olur.
P.4.6) MES sistemlerinden hangi bilgilerin raporlanacağını bilir.
P.4.7) Laboratuvar ortamında bir MES uygulaması gerçekleştirir.
P.4.8) Teorik bilgileri uygulamaya dönüştürme becerisine sahip olur.
P.4.9) MES uygulamalarında elde edilen verileri analiz ederek sonuç çıkarabilir.
P.4.10) Uçtan uca MES projelerinin hazırlanması konusunda beceri sahibi olur.
P.4.11) Bilgisayar destekli tasarım (CAD) ve üretim (CAM) araçlarını kullanarak üretim sürecini planlar.
P.4.12) Yapay zekâ ve makine öğrenmesi temel kavramlarını bilir.
P.4.13) Makine öğrenmesi modelleme süreçlerini bilir.
P.4.14) Veri seti ön işleme süreçlerini bilir.
P.4.15) Veri tiplerini ve veri tipi dönüşümlerini yapabilir.
P.4.16) Problem çözme ve analiz tekniklerini kullanabilir.
P.4.17) Algoritma geliştirmeyi bilir ve algoritmaya uygun veri yapısı oluşturur.
P.4.18) PLC donanımını ve programlama dillerini kullanarak temel otomasyon uygulamaları geliştirir.
P.4.19) Ladder, ST, SFC ve CFC dillerinde PLC programları yazar ve uygular.
P.4.20) PLC ile sensör, aktüatör ve HMI sistemleri arasındaki bağlantıyı kurar.
P.4.21) CAD programlarının çalışma mantığını açıklar ve temel komutları kullanır.
P.4.22) 2B çizimleri 3B modellere dönüştürebilir.
P.4.23) 3B modelleme işlemlerinde temel düzenleme komutlarını uygular.
P.4.24) Montaj tasarımı yapar ve bileşenler arasındaki ilişkileri tanımlar.
P.4.25) Yalın teknikleri kullanarak işletme problemlerini çözebilir.
P.4.26) Zeki imalat kavramını, zeki imalat sistemini ve bu sistemin bileşenlerini bilir.
P.4.27) Veriyi modelleme ve analiz etme becerisine sahip olur.
P.4.28) Veri analizi için uygun teknolojik ve istatistiksel yaklaşımları seçebilir.
P.4.29) 3B modelleri CAM yazılımına aktarır ve işleme stratejilerini belirler.
P.4.30) Frezeleme, delme ve kesme işlemleri için uygun takım yollarını oluşturur.
P.4.31) CNC tezgâhları için işleme kodlarını (G ve M kodları) üretir ve uygular.
P.4.32) Görsel programlama ile SCADA uygulaması geliştirebilir.
P.4.33) Kontrol cihazlarını SCADA sistemiyle entegre edebilir.
P.4.34) Görüntü filtreleme ve analiz işlemlerini uygular.
P.4.35) Görüntü tabanlı kalite kontrol süreçlerinde uygun yazılım ve donanımı kullanır.
P.4.36) Bulut tabanlı izleme ve kontrol arayüzü oluşturur.
P.4.37) IoT sistemlerinde güvenlik ve veri bütünlüğünü sağlar.
P5) Mesleki problemleri ve konuları bağımsız olarak analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme ve çözüm önerisini sunabilme becerisine sahiptir
P.5.1) Tasarımın üretilebilirliğini değerlendirir ve uygun üretim yöntemini seçer.
P.5.2) Yapay zekâ ve makine öğrenmesinin diğer disiplinlerle ilişkisini açıklar.
P.5.3) Yapay zeka ve makine öğrenmesinin kullanım alanlarını bilir.
P.5.4) Makine öğrenme model seçimi yapabilir.
P.5.5) Karmaşık problemleri ele alır ve yaratıcı çözümler üretir.
P.5.6) Süreç kontrol sistemlerinde hata analizi yapar ve çözümler üretir.
P11) İmalat operasyonlarını ve süreçlerini tanımlama ve tasarlama becerisine sahiptir.
P.11.1) Süreçlerin verimliliklerini otomatik olarak izleme becerisine sahip olur.
P.11.2) Stok maliyetlerini analiz edebilir ve maliyet optimizasyonu yapabilir.
P.11.3) Stok kontrol modellerini üretim planları ile ilişkilendirilebilir.
P.11.4) Tedarik zinciri ve stok yönetimi süreçlerini bütüncül olarak değerlendirebilir.
P.11.5) Veri toplama ve veri seti oluşturma süreçlerini bilir.
P.11.6) Otomasyon sistemlerinde hata ayıklama ve görselleştirme işlemlerini gerçekleştirir.
P.11.7) Endüstriyel otomasyon projelerinde modern yazılım ve haberleşme teknolojilerini kullanır.
P.11.8) Farklı imalat sistemlerini tanır.
P.11.9) Zeki imalat sisteminin çeşitli aşamalarında kullanılan zekileştirilmiş sistemleri tanır.
P.11.10) Endüstriyel otomasyon sistemlerinde sensör ve aktüatörleri entegre ederek çözüm geliştirir.
P.11.11) OPC Server bağlantısı kurabilir ve veri aktarımını yönetebilir.
P.11.12) Sensör verilerini bulut ortamına aktarır ve kaydeder.
P.11.13) Açık ve kapalı çevrim kontrol prensiplerini açıklar.
P12) İmalat yürütme sistemlerini anlama, modelleme ve tasarlama becerisine sahiptir.
P.12.1) MES bileşenlerini ve uygulama gerekçelerini bilir.
P.12.2) MES mimarisini doğru bir şekilde kavrayabilir.
P.12.3) Kestirimci bakım ile geleneksel bakım arasındaki farkı bilir.
P.12.4) Kestirimci bakım sistemi kurabilecek beceriye sahip olur.
P.12.5) Üretim ortamında makinalardan otomatik veri toplam ve gerçek zamanlı izleme becerisine sahip olur.
P.12.6) Bakım performansını izleme becerisine sahip olur.
P.12.7) Performans göstergesi modelleme becerisine sahip olur.
P.12.8) Gerçek zamanlı performans izleme becerisine sahip olur.
P.12.9) Gerçek zamanlı raporlar oluşturup üretimi izleme becerisine sahip olur.
P.12.10) Laboratuvar ortamında bir MES sistemini izleme ve iyileştirme becerisine sahip olur.
P.12.11) MES sistemlerinin canlıya alınması konusunda beceri sahibi olur.
P.12.12) Elektrik ve elektronik bileşenler arasındaki ilişkiyi analiz eder.
P.12.13) Değer akış haritalama ve süreç iyileştirme uygulamalarını gerçekleştirebilir.
P.12.14) İsraf türlerini analiz eder ve ortadan kaldırmak için uygun yöntemleri uygular.
P.12.15) PID kontrol parametrelerini belirler ve uygular.
P14) MES verilerini toplama, analiz etme ve yorumlama becerisine sahiptir.
P.14.1) Üretim metriklerini hesaplayabilir.
P.14.2) Ekipman yaşam süresini hesaplayabilme ve tahmin edebilme becerisine sahip olur.
P.14.3) İmalat sistemlerinde veri akışı ve süreç ilişkilerini analiz edebilir.
P.14.4) Bilgi sistemlerini tasarlama ve uygulama sürecini bütüncül olarak değerlendirebilir.
P.14.5) Uygun raporlama araçlarını seçebilme becerisine sahip olur.
P.14.6) MES projelerinin performansını değerlendirme ve iyileştirme becerisine sahip olur.
P.14.7) MES, ERP ve PCS gibi sistemlerin zeki imalat sistemleriyle entegrasyonunu açıklar.
P.14.8) MES yazılım ve donanımlarını bütünleştirir.
P.14.9) İşletmeye özelleştirilmiş MES sisteminin donanım altyapısını kurar.
P.14.10) Dijital izlenebilirlik ve Endüstri 4.0 uygulamalarında MES altyapısını etkin biçimde kullanır.
P.14.11) Sistem kararlılığını değerlendirir ve gerekli ayarlamaları yapar.
P15) Zeki üretim sistemlerini tanımlama ve tasarlama konusunda bilgi ve beceriye sahiptir.
P.15.1) Esnek ve otomatik üretim sistemlerinin MES ile bütünleşmesini açıklar.
P.15.2) MES sistemlerinin entegrasyonunu sağlayan iletişim mimarilerini tasarlayabilir.
P.15.3) MES yazılım ve donanım bileşenlerindeki sorunları teşhis etme ve çözüme kavuşturma becerisine sahip olur.
P.15.4) Raporlama sürecinde elde edilen verileri analiz ederek sonuç ve öneriler geliştirebilir.
P.15.5) MES proje planlarını ve çizelgelerini oluşturabilir.
P.15.6) Zeki imalat sistemlerinde veri analizi, tahmin ve optimizasyon süreçlerini değerlendirebilir.
P.15.7) IoT ve ilgili sensörleri kurar.
P.15.8) IoT tabanlı üretim sistemlerinde veri iletişimi ve güvenliğini sağlar.
P.15.9) Veri iletim protokollerini (MQTT, CoAP vb.) uygular.
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
P6) Bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yolu ile etkin biçimde sunabilir, anlaşılır biçimde ifade eder
P.6.1) 3B model ve montajları mühendislik standartlarına uygun şekilde sunar.
P.6.2) Bir yalın üretim projesini planlayabilir ve sunabilir.
P.6.3) Görüntü işleme sonuçlarını raporlar ve yorumlar.
P7) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alır
P.7.1) İmalat ve üretim sistemlerinin temel kavramlarını, bileşenlerini ve tarihsel gelişimini bilir.
P.7.2) İmalat sisteminin analiz edilmesi ve tasarlanması becerisine sahip olur.
P.7.3) MES sistemlerinde veri akışı ve iletişim süreçlerini analiz edebilir.
P.7.4) Üretim problemlerine farklı bakış açılarıyla çözüm geliştirebilir.
P.7.5) Güncel teknolojilerle desteklenen imalat sistemlerini tanıyarak güncel sorunlara farklı çözüm önerileri geliştirebilir.
P.7.6) Analiz sonuçlarını yorumlayarak karar süreçleri ile ilişkilendirir.
P.7.7) İmalat sürecinde takım, kesme parametreleri ve işleme zamanlarını optimize eder.
P.7.8) Bilgisayar destekli imalat yazılımlarını kullanarak parça üretimi ve simülasyonunu gerçekleştirir.
P8) Kariyer yönetimi ve yaşam boyu öğrenme konularında farkındalığa sahiptir
P9) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahiptir
P.9.1) Malzeme ve stok temin, taşıma, depolama ve kullanma politikalarını bilir.
P.9.2) MES üzerinden rapor tasarlama ve sunma becerisine sahip olur.
P.9.3) MES projelerinin yürütülmesi konusunda deneyim sahibi olur.
P.9.4) Tasarım revizyonu ve teknik dokümantasyon çalışmalarını gerçekleştirir.
P.9.5) Doğru akım ve alternatif akım motorlarının çalışma prensiplerini açıklar.
P.9.6) Verinin toplanması, ayıklanması, temizlenmesi ve dönüştürülmesi süreçlerini açıklar.
P.9.7) Sensörlerden elde edilen verileri yorumlayarak kontrol süreçlerinde kullanır.
P10) Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri takip eder ve meslektaşları ile iletişim kurar
P.10.1) İngilizce veya başka bir yabancı dilde teknik metinleri okur ve anlar.
P.10.2) Yabancı dilde etkili bir şekilde yazılı ve sözlü iletişim kurar.
P.10.3) Uluslararası konferanslarda ve etkinliklerde etkili bir şekilde iletişim kurar.
P.10.4) Yabancı dilde meslektaşlarıyla iş birliği yapar ve projelerde etkin bir şekilde katkı sağlar.
P.10.5) Farklı kültürlere ve dil gruplarına saygı gösterir ve kültürel farklılıkları anlar.
P16) Bireyin genel kültürüne katkı sağlayan alan dışı en az iki farklı ders arasında bağlantı kurarak ifade edebilme
P.16.1) Farklı disiplinler arasındaki farkı bulabilme
P.16.2) Yaşam boyu öğrenme kavramını yorumlayabilme
P.16.3) Sanat ve tasarım konusunda ulusal ve uluslararası değerler arasında karşılaştırma yapabilme
P.16.4) Farklı disiplinlerle işbirliğini organize edebilme
P.16.5) Yaşam boyu öğrenme ile ilgili konuları açıklayabilme
P.16.6) Güncel yaklaşımları yenilikçi uygulamaları tasarlayabilme
P17) Bir yabancı dili Avrupa Dil Portfolyosu A1-A1+ seviyesi genel düzeyinde kullanır
P.17.1) Gündelik hayata yönelik basit düzeydeki temel ifadeleri kullanabilme
P.17.2) Dinleme ve okuma metinlerinde geçen, sık kullanılan ifade ve cümleleri kavrayabilme
P.17.3) Sosyal ortamlarda kendini tanıtabilme, kişisel bilgiler ile ilgili soru sorabilme ve cevap verebilme
P.17.4) Kendi geçmişini, yakın çevresini ve olayları basit düzeyde yazılı ve sözlü olarak ifade edebilme
P.17.5) Günlük hayatta karşılaşılan basit formları doldurabilme, kısa ve basit notlar oluşturabilme
P.17.6) Kısa ve basit düzeydeki metinleri okuyabilme, ilan ve afiş gibi yazılı metinlerdeki basit içerikleri kavrayabilme
P18) Osmanlı'dan Türkiye Cumhuriyet'e gelen süreci genel hatlarıyla açıklayabilme ve dünya tarihi içerisindeki konumunu tespit edebilme
P.18.1) Ana hatlarıyla Osmanlı'nın siyasi ve toplum yapısını ifade edebilme
P.18.2) Millî Mücadele döneminin motivasyon unsurlarını açıklayabilme
P.18.3) Türkiye Cumhuriyeti'nin kuruluş sürecini farklı perspektiflerle aktarabilme
P.18.4) Türkiye'nin siyasi, sosyokültürel ve sosyoekonomik yapısının temel saiklerini anlayabilme
P.18.5) Türkiye'nin kuruluş süreci ve dünya tarihi içindeki konumunu çözümleyerek geniş bir perspektif sunabilme
P.18.6) Türkiye'nin kuruluş sürecinin ve konumunun tarihi ve sosyal etkilerini özetleyebilme
P19) Milletimizin ait olduğu medeniyeti tanımak ve meslek ahlakıyla hareket edebilmek ve sosyal sorumluluk bilincine sahip olmak
P.19.1) Meslek ahlakı ve sosyal sorumluluk bilincinin temel prensiplerine sahip olabilme
P.19.2) Meslek ahlakının ve sosyal sorumluluğun önemini hayata yansıtabilme
P.19.3) Çalışma hayatında meslek ahlakı ilkelerine ve sosyal sorumluluk bilincine uygun hareket edebilme
P.19.4) Alandaki meslek ahlakı kavramının ve sosyal sorumluluğun icabını ihtimamlı şekilde inceleyebilme
P.19.5) Karşılayacağı problemler için meslek ahlakına uygun stratejiler üretebilme
P.19.6) Eşyaya teslim olmayan bir ahlak ile sosyal sorumluluğun etki ve sonuçlarını değerlendirebilme
P20) Türk dilinin yazılı ve sözlü anlatım biçimlerinde meydana gelebilecek anlatım bozukluklarının tespiti, giderilmesi ve doğru cümleler ile anlamlı konuşma metinlerinin üretimi ve bilimsel araştırma yöntemleri konularında yetkinleşebilme
P.20.1) Anlam ve anlatım bozukluklarını açıklayabilme
P.20.2) Yazım kurallarını, noktalama işaretlerini ve sözlü anlatım sorunlarını ayırt edebilme
P.20.3) Söyleyiş ve sesletim sorunlarını gidererek dilde doğru ve anlamlı konular özgün örneklendirme yapabilme
P.20.4) Türk dilinde imlâ ve noktalama işaretlerini sınıflandırabilme
P.20.5) Türk dilinin yazılı, sözlü ve tartışmaya dayalı anlatım türlerinde imlâ ve noktalama işaretlerini doğru bir şekilde kategorize edebilme
P.20.6) Bilimsel araştırma yöntemleri (konunun seçilmesi, sınırlandırılması ve ilgili kaynakların taranması) konusunda bilgi sahibi olabilmek, araştırma sonuçlarının yazıya geçirilmesi konusunda fikir sahibi olabilmek ve doğru kaynağı seçebilme
P21) Sağlıklı ve güvenli bir çalışma ortamı oluşturmak için karşılaşılan sorunlarının çözümünde İSG ile ilgili bilgiler ile uygun yöntem ve araçları seçer ve kullanır
P.21.1) İş sağlığı ve güvenliği kavramını bütün olarak açıklayabilme
P.21.2) İş ile insan sağlığı arasındaki etkileşimleri kavrayabilme
P.21.3) İş ve sağlık İlişkilerinde işyeri ortamı faktörlerini tanımlayabilme
P.21.4) İş ile ilgili hastalıkların neler olduğunu, nasıl ortaya çıktığını ve etkilerini bilme
P.21.5) İş ile ilgili hastalıklar ve meslek hastalıklarını önlemek için alınacak tedbirleri açıklayabilme
P.21.6) Çalışma ortamlarındaki risk etmenlerini belirleyip analiz ederek alınacak önlemleri açıklayabilme
P.21.7) Kaza oluşum teorilerini kavrayabilme ve risk değerlendirmesi standartlarını açıklayabilme
P.21.8) İş sağlığı ve güvenliği ile ilgili mevzuat ve hukuksal sorumlulukları bilme
P22) Öğrencilerin bilgi teknolojilerini etkin ve verimli bir şekilde kullanarak akademik ve profesyonel hayatlarında karşılaştıkları problemleri çözme yetkinliği kazanmaları
P.22.1) Bilgi teknolojileri ve bilgisayar sistemlerinin temel kavramlarını tanımlayabilme ve bu kavramlar arasındaki ilişkileri açıklayabilme
P.22.2) Temel yazılım uygulamalarını (örneğin sunum yazılımı vb.) etkin bir şekilde kullanabilme ve bu araçlarla profesyonel belgeler hazırlayabilme
P.22.3) İnternet ve web teknolojilerini kullanarak bilgi arama, bilgiye erişme ve bilgiyi güvenli bir şekilde paylaşma becerisi geliştirebilme
P.22.4) Veri güvenliği, etik ve gizlilik konularında bilinçli olma ve bu ilkeleri uygulayabilme
P.22.5) Bilgisayar programlama ve algoritma mantığını temel seviyede kavrayarak basit programlar yazabilme
P.22.6) Bilgi teknolojilerinin farklı disiplinlerdeki uygulamalarını anlama ve bu teknolojilerin potansiyel etkilerini değerlendirebilme