İmalat Yürütme Sistemleri Operatörlüğü
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Ticaret ve Sanayi Meslek Yüksekokulu
İmalat Yürütme Sistemleri Operatörlüğü Programı
Ders Bolognaları
Ticaret ve Sanayi Meslek Yüksekokulu
İmalat Yürütme Sistemleri Operatörlüğü Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 07821118 | Yalın Üretim Teknolojileri | 1 | Bahar | 2 | 2+2+0 | 5 | 5 |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Düzeyi | Önlisans (TYYÇ: 5. Düzey / QF-EHEA: Kısa Düzey / EQF-LLL: 5. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | - |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. Mehmet AKSOY |
| Dersi Veren(ler) | Öğr.Gör. Hacer TAŞDÖĞEN |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
| Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
|---|---|---|---|---|
| Öğr.Gör. Hacer TAŞDÖĞEN | T-219 | [email protected] | 7409 | Çarşamba 10:00-12:00 |
Dersin İçeriği
Bu derste yalın yaklaşımın ve yalın düşüncenin temel ilkeleri, yalın üretimde yönetim anlayışı, değer akış haritalama, itme ve çekme sistemleri, sürekli akışın sağlanması, Kanban sistemi ve hesaplamaları, üretimin düzgünleştirilmesi, çok fonksiyonlu işgörenler ve hücresel yerleşim kavramları ele alınır. Ayrıca hazırlık sürelerinin düşürülmesi (SMED), esnek kaynak kullanımı, küçük-lot üretim, kaynakta kalite, Jidoka, Andon ve Poka-Yoke uygulamaları üzerinde durulur. Ders kapsamında toplam işgören katılımı, toplam üretken bakım (TPM), tedarikçi ilişkileri, JIT satın alma sistemi ve yalın üretim uygulama örnekleri incelenir.
Dersin Amacı
Öğrencilere yalın üretim ve ilgili konularda bilgilendirilmelerini sağlamak
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
| Destek Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P3 | Mesleği için güncel gelişmeleri ve uygulamaları takip eder, etkin şekilde kullanır | 3 |
| P4 | Mesleği ile ilgili bilişim teknolojilerini (yazılım, program, animasyon vb.) etkin kullanır | 2 |
| P6 | Bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yolu ile etkin biçimde sunabilir, anlaşılır biçimde ifade eder | 4 |
| P12 | İmalat yürütme sistemlerini anlama, modelleme ve tasarlama becerisine sahiptir. | 4 |
| P13 | İmalat yürütme sistemlerini bütünleştirme, çalıştırma, izleme ve raporlama becerisine sahiptir. | 5 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Yalın üretim ve hizmet yönetimi kavramlarını ve ilkelerini anlar. | P.3.15 | 1 |
| Ö2 | Yalın teknikleri kullanarak işletme problemlerini çözebilir. | P.4.25 | 1 |
| Ö3 | Bir yalın üretim projesini planlayabilir ve sunabilir. | P.6.2 | 1,3 |
| Ö4 | Değer akış haritalama ve süreç iyileştirme uygulamalarını gerçekleştirebilir. | P.12.13 | 1 |
| Ö5 | İsraf türlerini analiz eder ve ortadan kaldırmak için uygun yöntemleri uygular. | P.12.14 | 1 |
| Ö6 | Yalın üretim kültürünü benimser ve ekip çalışmasına dayalı sürekli iyileştirmeye katkı sağlar. | P.13.14 | |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Yalın yaklaşım, Yalın düşüncenin ilkeleri |
| 2 | Yalın üretimde yönetim |
| 3 | Değer akış haritalama (mevcut durum) |
| 4 | Değer akış haritalama (gelecek durum) |
| 5 | İtme ve çekme sistemleri |
| 6 | Sürekli akış için çalışmalar |
| 7 | Kanban sistemi |
| 8 | Kanban hesaplamaları |
| 9 | Üretimin düzgünleştirilmesi, Çok fonksiyonlu işgörenler, Hücresel yerleşim |
| 10 | Hazırlık sürelerinin düşürülmesi (SMED), Esnek kaynaklar, Küçük-lot üretim, Kaynakta kalite, Jidoka, Andon, Poka Yoke |
| 11 | Toplam işgören katılımı, Toplam üretken bakım (TPM) |
| 12 | Tedarikçi ilişkileri |
| 13 | JIT satın alma sistemi |
| 14 | Uygulama örnekleri ve genel değerlendirme |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Womack, J. P., Jones, D. T., & Roos, D. (1990). The Machine That Changed the World: The Story of Lean Production. Harper Perennial, New York. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Laboratuvar | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Ödev | 1 | 15 (%) |
| Sunum | - | - |
| Projeler | - | - |
| Kısa sınav (Quiz) | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 35 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 50 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 4 | 56 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
| Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 1 | 10 | 10 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 1 | 10 | 10 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 15 | 15 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 148 | ||
| Toplam Yük / 30 | 4,93 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P3 | P4 | P6 | P12 | P13 |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Ö1 | Yalın üretim ve hizmet yönetimi kavramlarını ve ilkelerini anlar. | 3 | - | - | - | - |
| Ö2 | Yalın teknikleri kullanarak işletme problemlerini çözebilir. | - | 2 | - | - | - |
| Ö3 | Bir yalın üretim projesini planlayabilir ve sunabilir. | - | - | 4 | - | - |
| Ö4 | Değer akış haritalama ve süreç iyileştirme uygulamalarını gerçekleştirebilir. | - | - | - | 4 | - |
| Ö5 | İsraf türlerini analiz eder ve ortadan kaldırmak için uygun yöntemleri uygular. | - | - | - | 4 | - |
| Ö6 | Yalın üretim kültürünü benimser ve ekip çalışmasına dayalı sürekli iyileştirmeye katkı sağlar. | - | - | - | - | 5 |
