İşleminiz Devam Ediyor.
Lütfen Bekleyiniz...
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Ticaret ve Sanayi Meslek Yüksekokulu
İmalat Yürütme Sistemleri Operatörlüğü Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu Ders Adı Yıl Dönem Yarıyıl T+U+L Kredi AKTS
07821118 Yalın Üretim Teknolojileri 1 Bahar 2 2+2+0 5 5
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Düzeyi Önlisans (TYYÇ: 5. Düzey / QF-EHEA: Kısa Düzey / EQF-LLL: 5. Düzey)
Dersin Dili Türkçe
Yöntem ve Teknikler -
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Ön Koşullar -
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. Mehmet AKSOY
Dersi Veren(ler) Öğr.Gör. Hacer TAŞDÖĞEN
Yardımcı(lar) -
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı Oda No. E-Posta Adresi Dahili Görüşme Saatleri
Öğr.Gör. Hacer TAŞDÖĞEN T-219 [email protected] 7409 Çarşamba
10:00-12:00
Dersin İçeriği
Bu derste yalın yaklaşımın ve yalın düşüncenin temel ilkeleri, yalın üretimde yönetim anlayışı, değer akış haritalama, itme ve çekme sistemleri, sürekli akışın sağlanması, Kanban sistemi ve hesaplamaları, üretimin düzgünleştirilmesi, çok fonksiyonlu işgörenler ve hücresel yerleşim kavramları ele alınır. Ayrıca hazırlık sürelerinin düşürülmesi (SMED), esnek kaynak kullanımı, küçük-lot üretim, kaynakta kalite, Jidoka, Andon ve Poka-Yoke uygulamaları üzerinde durulur. Ders kapsamında toplam işgören katılımı, toplam üretken bakım (TPM), tedarikçi ilişkileri, JIT satın alma sistemi ve yalın üretim uygulama örnekleri incelenir.
Dersin Amacı
Öğrencilere yalın üretim ve ilgili konularda bilgilendirilmelerini sağlamak
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri
Uzmanlık / Alan Dersleri X
Destek Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Program Yeterlilikleri Düzey
P3 Mesleği için güncel gelişmeleri ve uygulamaları takip eder, etkin şekilde kullanır 3
P4 Mesleği ile ilgili bilişim teknolojilerini (yazılım, program, animasyon vb.) etkin kullanır 2
P6 Bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yolu ile etkin biçimde sunabilir, anlaşılır biçimde ifade eder 4
P12 İmalat yürütme sistemlerini anlama, modelleme ve tasarlama becerisine sahiptir. 4
P13 İmalat yürütme sistemlerini bütünleştirme, çalıştırma, izleme ve raporlama becerisine sahiptir. 5
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
No Öğrenme Çıktıları Prog. Yet. İlişkisi Ölçme Yöntemi **
Ö1 Yalın üretim ve hizmet yönetimi kavramlarını ve ilkelerini anlar. P.3.15 1
Ö2 Yalın teknikleri kullanarak işletme problemlerini çözebilir. P.4.25 1
Ö3 Bir yalın üretim projesini planlayabilir ve sunabilir. P.6.2 1,3
Ö4 Değer akış haritalama ve süreç iyileştirme uygulamalarını gerçekleştirebilir. P.12.13 1
Ö5 İsraf türlerini analiz eder ve ortadan kaldırmak için uygun yöntemleri uygular. P.12.14 1
Ö6 Yalın üretim kültürünü benimser ve ekip çalışmasına dayalı sürekli iyileştirmeye katkı sağlar. P.13.14
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta Konu
1 Yalın yaklaşım, Yalın düşüncenin ilkeleri
2 Yalın üretimde yönetim
3 Değer akış haritalama (mevcut durum)
4 Değer akış haritalama (gelecek durum)
5 İtme ve çekme sistemleri
6 Sürekli akış için çalışmalar
7 Kanban sistemi
8 Kanban hesaplamaları
9 Üretimin düzgünleştirilmesi, Çok fonksiyonlu işgörenler, Hücresel yerleşim
10 Hazırlık sürelerinin düşürülmesi (SMED), Esnek kaynaklar, Küçük-lot üretim, Kaynakta kalite, Jidoka, Andon, Poka Yoke
11 Toplam işgören katılımı, Toplam üretken bakım (TPM)
12 Tedarikçi ilişkileri
13 JIT satın alma sistemi
14 Uygulama örnekleri ve genel değerlendirme
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar Womack, J. P., Jones, D. T., & Roos, D. (1990). The Machine That Changed the World: The Story of Lean Production. Harper Perennial, New York.
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı (%)
Devam - -
Laboratuvar - -
Uygulama - -
Ödev 1 15 (%)
Sunum - -
Projeler - -
Kısa sınav (Quiz) - -
Ara Sınavlar 1 35 (%)
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 50 (%)
Toplam 100 (%)
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik Sayı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Hafta Sayısı ve Saati 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) 14 3 42
Ara Sınav 1 15 15
Kısa Sınav 0 0 0
Ödev 1 10 10
Uygulama 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Proje 0 0 0
Atölye 0 0 0
Sunum/Seminer Hazırlama 1 10 10
Alan Çalışması 0 0 0
Dönem Sonu Sınavı 1 15 15
Diğer 0 0 0
Toplam İş Yükü: 148
Toplam Yük / 30 4,93
Dersin AKTS Kredisi: 5
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Öğrenme Çıktıları P3 P4 P6 P12 P13
Ö1 Yalın üretim ve hizmet yönetimi kavramlarını ve ilkelerini anlar. 3 - - - -
Ö2 Yalın teknikleri kullanarak işletme problemlerini çözebilir. - 2 - - -
Ö3 Bir yalın üretim projesini planlayabilir ve sunabilir. - - 4 - -
Ö4 Değer akış haritalama ve süreç iyileştirme uygulamalarını gerçekleştirebilir. - - - 4 -
Ö5 İsraf türlerini analiz eder ve ortadan kaldırmak için uygun yöntemleri uygular. - - - 4 -
Ö6 Yalın üretim kültürünü benimser ve ekip çalışmasına dayalı sürekli iyileştirmeye katkı sağlar. - - - - 5