İmalat Yürütme Sistemleri Operatörlüğü
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Ticaret ve Sanayi Meslek Yüksekokulu
İmalat Yürütme Sistemleri Operatörlüğü Programı
Ders Bolognaları
Ticaret ve Sanayi Meslek Yüksekokulu
İmalat Yürütme Sistemleri Operatörlüğü Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 07821112 | Kalite Güvence ve Sistem Standartları | 1 | Bahar | 2 | 2+2+0 | 5 | 5 |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Düzeyi | Önlisans (TYYÇ: 5. Düzey / QF-EHEA: Kısa Düzey / EQF-LLL: 5. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | - |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. Mehmet AKSOY |
| Dersi Veren(ler) | Öğr.Gör. Hacer TAŞDÖĞEN |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
| Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
|---|---|---|---|---|
| Öğr.Gör. Hacer TAŞDÖĞEN | T-219 | [email protected] | 7409 | Çarşamba 10:00-12:00 |
Dersin İçeriği
Bu derste kalite kavramının tanımları, tarihsel gelişimi ve kalite yönetimi anlayışının evrimi incelenir. İstatistiksel kalite kontrol yöntemleri, toplam kalite kontrol ve kalite güvence sistemleri ele alınır. ISO 9001:2000 standardı ve dokümantasyon yapısı tanıtılır. Toplam kalite yönetimi felsefesi, sürekli iyileştirme ilkesi ve çeşitli problem çözme teknikleri (sebep-sonuç diyagramı, kayıt formları, histogram, Pareto analizi, serpme diyagramı, kutu gösterimi) uygulamalı olarak öğretilir. Dersin sonunda standardizasyon kavramı ve kalite yönetimi uygulama örnekleri değerlendirilir.
Dersin Amacı
Standardizasyonun tarihi gelişimi, ilgili kuruluşlar ve çalışmaları, kalite, kalite kontrol, toplam kalite yönetimi, sorun çözme yöntemleri, yeni kalite araçları, kalite güvence sistemleri ve mesleğe göre standartları konuları ders içeriğini oluşturmaktadır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
| Destek Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P2 | İş sağlığı ve güvenliği, çevre bilinci ve kalite süreçleri hakkında bilgi sahibi olur | 5 |
| P3 | Mesleği için güncel gelişmeleri ve uygulamaları takip eder, etkin şekilde kullanır | 4 |
| P4 | Mesleği ile ilgili bilişim teknolojilerini (yazılım, program, animasyon vb.) etkin kullanır | 3 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Kalite yönetim sisteminin alt yapısını oluşturur. | P.2.2 | 1 |
| Ö2 | ISO 9001 kalite yönetim standardını yorumlayabilir ve uygulayabilir. | P.2.3 | 1,3 |
| Ö3 | Kalite standartlarını uygular. | P.3.6 | 1 |
| Ö4 | İstatistiksel kalite kontrol yöntemlerini uygular. | P.3.7 | 1 |
| Ö5 | Kurumsal kalite kültürünü ve sürekli iyileştirme anlayışını benimser. | P.3.8 | 1 |
| Ö6 | Problem çözme ve analiz tekniklerini kullanabilir. | P.4.16 | 1 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Kalitenin tanımları ve kalitenin evrimi |
| 2 | Kalite kavramının tarihsel gelişimi ve öncü isimler (Deming, Juran, Crosby) |
| 3 | İstatistiksel kalite kontrolün temelleri |
| 4 | İstatistiksel kalite kontrol araçları ve uygulamaları |
| 5 | Toplam kalite kontrol anlayışı |
| 6 | Kalite güvence sistemi ve uygulama alanları |
| 7 | ISO 9001:2000 standardı ve kalite yönetim sistemi dokümantasyonu |
| 8 | Toplam kalite yönetimi (TKY) ve sürekli iyileştirme (Kaizen) |
| 9 | Problem çözme teknikleri: Sebep-sonuç diyagramları (Balık kılçığı) |
| 10 | Problem çözme teknikleri: Kayıt formları, histogram uygulamaları |
| 11 | Problem çözme teknikleri: Pareto analizi |
| 12 | Problem çözme teknikleri: Serpme diyagramı, kutu gösterimi |
| 13 | Standardizasyon, kalite standartlarının önemi ve uygulama alanları |
| 14 | Kalite yönetimi uygulama örnekleri ve genel değerlendirme |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Toplam Kalite Yönetimi ve ISO 9000 Kalite Güvencesi Sistemi. Dora Yayıncılık, Bursa. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Laboratuvar | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Ödev | 1 | 15 (%) |
| Sunum | - | - |
| Projeler | - | - |
| Kısa sınav (Quiz) | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 35 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 50 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 4 | 56 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 1 | 15 | 15 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 1 | 15 | 15 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 12 | 12 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 150 | ||
| Toplam Yük / 30 | 5 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P2 | P3 | P4 |
|---|---|---|---|---|
| Ö1 | Kalite yönetim sisteminin alt yapısını oluşturur. | 4 | - | - |
| Ö2 | ISO 9001 kalite yönetim standardını yorumlayabilir ve uygulayabilir. | 5 | - | - |
| Ö3 | Kalite standartlarını uygular. | - | 4 | - |
| Ö4 | İstatistiksel kalite kontrol yöntemlerini uygular. | - | 3 | - |
| Ö5 | Kurumsal kalite kültürünü ve sürekli iyileştirme anlayışını benimser. | - | 4 | - |
| Ö6 | Problem çözme ve analiz tekniklerini kullanabilir. | - | - | 3 |
