İşleminiz Devam Ediyor.
Lütfen Bekleyiniz...
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Ticaret ve Sanayi Meslek Yüksekokulu
İmalat Yürütme Sistemleri Operatörlüğü Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu Ders Adı Yıl Dönem Yarıyıl T+U+L Kredi AKTS
07820103 Kestirimci Bakım Yönetimi 1 Bahar 2 2+1+0 3 3
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Düzeyi Önlisans (TYYÇ: 5. Düzey / QF-EHEA: Kısa Düzey / EQF-LLL: 5. Düzey)
Dersin Dili Türkçe
Yöntem ve Teknikler -
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Ön Koşullar -
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. Mehmet AKSOY
Dersi Veren(ler) Öğr.Gör. Hacer TAŞDÖĞEN
Yardımcı(lar) -
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı Oda No. E-Posta Adresi Dahili Görüşme Saatleri
Öğr.Gör. Hacer TAŞDÖĞEN T-219 [email protected] 7409 Çarşamba
10:00-12:00
Dersin İçeriği
Bu ders ile MES mimarisi ve bileşenleri anlatılacaktır. Üretim süreçlerini kolaylaştırmak için bir MES çerçevesi oluşturma yönünde öğrencilere bilgiler aktarılacaktır. MES'in üretim alanı ekipmanı, ağ altyapısı, veritabanı ve kullanıcı arayüzü ile nasıl etkileşime girdiği açıklanacaktır. MES ayarlarını ve parametrelerini iş kurallarına ve mantığına uyacak şekilde yapılandırma ve MES iş akışlarını, raporları, kontrol panellerini, uyarıları ve bildirimleri kullanıcıların ve paydaşların ihtiyaçlarına ve tercihlerine uyacak şekilde özelleştirebilme konusunda bilgiler sunulacaktır. Git, SVN veya Dropbox gibi yapılandırma araçları tanıtılacaktır. MES bileşenlerinin kusursuz entegrasyonunu sağlayan iletişim mimarisi açıklanacaktır. Ayrıca ISA-95, OPC UA ve MQTT gibi MES işlevselliğini yöneten standartlar ve protokoller hakkında genel bilgiler verilecektir. Bu kapsamda uygulamalar ve karşılaşılan zorluklara yönelik bilgiler verilecektir.
Dersin Amacı
Üretim verimlilik ve üretkenliğin artırmak için bakım sistemlerinin önemi ve uygulamaların kavratılması amaçlanmaktadır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri X
Uzmanlık / Alan Dersleri
Destek Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Program Yeterlilikleri Düzey
P12 İmalat yürütme sistemlerini anlama, modelleme ve tasarlama becerisine sahiptir. 5
P14 MES verilerini toplama, analiz etme ve yorumlama becerisine sahiptir. 4
P15 Zeki üretim sistemlerini tanımlama ve tasarlama konusunda bilgi ve beceriye sahiptir. 4
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
No Öğrenme Çıktıları Prog. Yet. İlişkisi Ölçme Yöntemi **
Ö1 Kestirimci bakım ile geleneksel bakım arasındaki farkı bilir. P.12.3 1
Ö2 Kestirimci bakım sistemi kurabilecek beceriye sahip olur. P.12.4 1,3
Ö3 Üretim ortamında makinalardan otomatik veri toplam ve gerçek zamanlı izleme becerisine sahip olur. P.12.5 1,3
Ö4 Bakım performansını izleme becerisine sahip olur. P.12.6 1,3
Ö5 Ekipman yaşam süresini hesaplayabilme ve tahmin edebilme becerisine sahip olur. P.14.2 1,3
Ö6 MES yazılım ve donanım bileşenlerindeki sorunları teşhis etme ve çözüme kavuşturma becerisine sahip olur. P.15.3 1,5
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta Konu
1 Giriş ve Bakımla İlgili Temel Kavramlar
2 Bakım Planlamasının İşletme İçindeki Önemi ve Organizasyonu
3 Bakım Politikaları
4 Bakım Politikaları
5 Güvenilirlik
6 Güvenilirlik
7 Bakım Planlamasında Ekonomi
8 Bakım Planlamasında Ekonomi
9 Bakım Planlamasında Yöneylem Araştırması Teknikleri (Bekleme Hattı Modelleri)
10 Bakım Planlamasında Yöneylem Araştırması Teknikleri (Bekleme Hattı Modelleri)
11 Bakım Planlamasında Yöneylem Araştırması Teknikleri (Bekleme Hattı Modelleri)
12 Bakım Planlamasında Yöneylem Araştırması Teknikleri (Bakım Planlamasında Markov Zincirleri)
13 Bakım Planlamasında Yöneylem Araştırması Teknikleri (Bakım Planlamasında Markov Zincirleri)
14 Bakım Planlamasında Yöneylem Araştırması Teknikleri (Bakım Planlamasında Markov Zincirleri)
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar Predictive Maintenance in Smart Factories ,Yazar: Hossein Dadras
Springer "Machine Learning for Predictive Maintenance" ,Yazar: Christoph Molnar
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı (%)
Devam - -
Laboratuvar - -
Uygulama - -
Ödev 1 10 (%)
Sunum - -
Projeler 1 10 (%)
Kısa sınav (Quiz) - -
Ara Sınavlar 1 30 (%)
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 50 (%)
Toplam 100 (%)
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik Sayı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Hafta Sayısı ve Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) 14 1 14
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 0 0 0
Ödev 1 5 5
Uygulama 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Proje 0 0 0
Atölye 0 0 0
Sunum/Seminer Hazırlama 1 7 7
Alan Çalışması 0 0 0
Dönem Sonu Sınavı 1 12 12
Diğer 0 0 0
Toplam İş Yükü: 90
Toplam Yük / 30 3
Dersin AKTS Kredisi: 3
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Öğrenme Çıktıları P12 P14 P15
Ö1 Kestirimci bakım ile geleneksel bakım arasındaki farkı bilir. 5 - -
Ö2 Kestirimci bakım sistemi kurabilecek beceriye sahip olur. 5 - -
Ö3 Üretim ortamında makinalardan otomatik veri toplam ve gerçek zamanlı izleme becerisine sahip olur. 4 - -
Ö4 Bakım performansını izleme becerisine sahip olur. - 4 -
Ö5 Ekipman yaşam süresini hesaplayabilme ve tahmin edebilme becerisine sahip olur. - 3 -
Ö6 MES yazılım ve donanım bileşenlerindeki sorunları teşhis etme ve çözüme kavuşturma becerisine sahip olur. - - 4