İmalat Yürütme Sistemleri Operatörlüğü
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Ticaret ve Sanayi Meslek Yüksekokulu
İmalat Yürütme Sistemleri Operatörlüğü Programı
Ders Bolognaları
Ticaret ve Sanayi Meslek Yüksekokulu
İmalat Yürütme Sistemleri Operatörlüğü Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 07820103 | Kestirimci Bakım Yönetimi | 1 | Bahar | 2 | 2+1+0 | 3 | 3 |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Düzeyi | Önlisans (TYYÇ: 5. Düzey / QF-EHEA: Kısa Düzey / EQF-LLL: 5. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | - |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. Mehmet AKSOY |
| Dersi Veren(ler) | Öğr.Gör. Hacer TAŞDÖĞEN |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
| Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
|---|---|---|---|---|
| Öğr.Gör. Hacer TAŞDÖĞEN | T-219 | [email protected] | 7409 | Çarşamba 10:00-12:00 |
Dersin İçeriği
Bu ders ile MES mimarisi ve bileşenleri anlatılacaktır. Üretim süreçlerini kolaylaştırmak için bir MES çerçevesi oluşturma yönünde öğrencilere bilgiler aktarılacaktır. MES'in üretim alanı ekipmanı, ağ altyapısı, veritabanı ve kullanıcı arayüzü ile nasıl etkileşime girdiği açıklanacaktır. MES ayarlarını ve parametrelerini iş kurallarına ve mantığına uyacak şekilde yapılandırma ve MES iş akışlarını, raporları, kontrol panellerini, uyarıları ve bildirimleri kullanıcıların ve paydaşların ihtiyaçlarına ve tercihlerine uyacak şekilde özelleştirebilme konusunda bilgiler sunulacaktır. Git, SVN veya Dropbox gibi yapılandırma araçları tanıtılacaktır. MES bileşenlerinin kusursuz entegrasyonunu sağlayan iletişim mimarisi açıklanacaktır. Ayrıca ISA-95, OPC UA ve MQTT gibi MES işlevselliğini yöneten standartlar ve protokoller hakkında genel bilgiler verilecektir. Bu kapsamda uygulamalar ve karşılaşılan zorluklara yönelik bilgiler verilecektir.
Dersin Amacı
Üretim verimlilik ve üretkenliğin artırmak için bakım sistemlerinin önemi ve uygulamaların kavratılması amaçlanmaktadır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | X |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | |
| Destek Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P12 | İmalat yürütme sistemlerini anlama, modelleme ve tasarlama becerisine sahiptir. | 5 |
| P14 | MES verilerini toplama, analiz etme ve yorumlama becerisine sahiptir. | 4 |
| P15 | Zeki üretim sistemlerini tanımlama ve tasarlama konusunda bilgi ve beceriye sahiptir. | 4 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Kestirimci bakım ile geleneksel bakım arasındaki farkı bilir. | P.12.3 | 1 |
| Ö2 | Kestirimci bakım sistemi kurabilecek beceriye sahip olur. | P.12.4 | 1,3 |
| Ö3 | Üretim ortamında makinalardan otomatik veri toplam ve gerçek zamanlı izleme becerisine sahip olur. | P.12.5 | 1,3 |
| Ö4 | Bakım performansını izleme becerisine sahip olur. | P.12.6 | 1,3 |
| Ö5 | Ekipman yaşam süresini hesaplayabilme ve tahmin edebilme becerisine sahip olur. | P.14.2 | 1,3 |
| Ö6 | MES yazılım ve donanım bileşenlerindeki sorunları teşhis etme ve çözüme kavuşturma becerisine sahip olur. | P.15.3 | 1,5 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Giriş ve Bakımla İlgili Temel Kavramlar |
| 2 | Bakım Planlamasının İşletme İçindeki Önemi ve Organizasyonu |
| 3 | Bakım Politikaları |
| 4 | Bakım Politikaları |
| 5 | Güvenilirlik |
| 6 | Güvenilirlik |
| 7 | Bakım Planlamasında Ekonomi |
| 8 | Bakım Planlamasında Ekonomi |
| 9 | Bakım Planlamasında Yöneylem Araştırması Teknikleri (Bekleme Hattı Modelleri) |
| 10 | Bakım Planlamasında Yöneylem Araştırması Teknikleri (Bekleme Hattı Modelleri) |
| 11 | Bakım Planlamasında Yöneylem Araştırması Teknikleri (Bekleme Hattı Modelleri) |
| 12 | Bakım Planlamasında Yöneylem Araştırması Teknikleri (Bakım Planlamasında Markov Zincirleri) |
| 13 | Bakım Planlamasında Yöneylem Araştırması Teknikleri (Bakım Planlamasında Markov Zincirleri) |
| 14 | Bakım Planlamasında Yöneylem Araştırması Teknikleri (Bakım Planlamasında Markov Zincirleri) |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Predictive Maintenance in Smart Factories ,Yazar: Hossein Dadras |
| Springer "Machine Learning for Predictive Maintenance" ,Yazar: Christoph Molnar |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Laboratuvar | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Ödev | 1 | 10 (%) |
| Sunum | - | - |
| Projeler | 1 | 10 (%) |
| Kısa sınav (Quiz) | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 30 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 50 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 1 | 5 | 5 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 1 | 7 | 7 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 12 | 12 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 90 | ||
| Toplam Yük / 30 | 3 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P12 | P14 | P15 |
|---|---|---|---|---|
| Ö1 | Kestirimci bakım ile geleneksel bakım arasındaki farkı bilir. | 5 | - | - |
| Ö2 | Kestirimci bakım sistemi kurabilecek beceriye sahip olur. | 5 | - | - |
| Ö3 | Üretim ortamında makinalardan otomatik veri toplam ve gerçek zamanlı izleme becerisine sahip olur. | 4 | - | - |
| Ö4 | Bakım performansını izleme becerisine sahip olur. | - | 4 | - |
| Ö5 | Ekipman yaşam süresini hesaplayabilme ve tahmin edebilme becerisine sahip olur. | - | 3 | - |
| Ö6 | MES yazılım ve donanım bileşenlerindeki sorunları teşhis etme ve çözüme kavuşturma becerisine sahip olur. | - | - | 4 |
