İmalat Yürütme Sistemleri Operatörlüğü
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Ticaret ve Sanayi Meslek Yüksekokulu
İmalat Yürütme Sistemleri Operatörlüğü Programı
Ders Bolognaları
Ticaret ve Sanayi Meslek Yüksekokulu
İmalat Yürütme Sistemleri Operatörlüğü Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 07820101 | MES Sistem Mimarisi ve Yapılandırma | 1 | Bahar | 2 | 2+2+0 | 6 | 6 |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Düzeyi | Önlisans (TYYÇ: 5. Düzey / QF-EHEA: Kısa Düzey / EQF-LLL: 5. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | - |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. Mehmet AKSOY |
| Dersi Veren(ler) | Öğr.Gör. Hacer TAŞDÖĞEN |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
| Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
|---|---|---|---|---|
| Öğr.Gör. Hacer TAŞDÖĞEN | T-219 | [email protected] | 7409 | Çarşamba 10:00-12:00 |
Dersin İçeriği
Bu ders ile MES mimarisi ve bileşenleri anlatılacaktır. Üretim süreçlerini kolaylaştırmak için bir MES çerçevesi oluşturma yönünde öğrencilere bilgiler aktarılacaktır. MES'in üretim alanı ekipmanı, ağ altyapısı, veritabanı ve kullanıcı arayüzü ile nasıl etkileşime girdiği açıklanacaktır. MES ayarlarını ve parametrelerini iş kurallarına ve mantığına uyacak şekilde yapılandırma ve MES iş akışlarını, raporları, kontrol panellerini, uyarıları ve bildirimleri kullanıcıların ve paydaşların ihtiyaçlarına ve tercihlerine uyacak şekilde özelleştirebilme konusunda bilgiler sunulacaktır. Git, SVN veya Dropbox gibi yapılandırma araçları tanıtılacaktır. MES bileşenlerinin kusursuz entegrasyonunu sağlayan iletişim mimarisi açıklanacaktır. Ayrıca ISA-95, OPC UA ve MQTT gibi MES işlevselliğini yöneten standartlar ve protokoller hakkında genel bilgiler verilecektir. Bu kapsamda uygulamalar ve karşılaşılan zorluklara yönelik bilgiler verilecektir.
Dersin Amacı
Üretim süreçlerini kolaylaştırmak için bir MES çerçevesi oluşturma yönünde öğrencilere bilgi kazandırılması amaçlanmaktadır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | X |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | |
| Destek Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P7 | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alır | 4 |
| P12 | İmalat yürütme sistemlerini anlama, modelleme ve tasarlama becerisine sahiptir. | 5 |
| P13 | İmalat yürütme sistemlerini bütünleştirme, çalıştırma, izleme ve raporlama becerisine sahiptir. | 4 |
| P15 | Zeki üretim sistemlerini tanımlama ve tasarlama konusunda bilgi ve beceriye sahiptir. | 4 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | MES sistemlerinde veri akışı ve iletişim süreçlerini analiz edebilir. | P.7.3 | 1 |
| Ö2 | MES bileşenlerini ve uygulama gerekçelerini bilir. | P.12.1 | 1 |
| Ö3 | MES mimarisini doğru bir şekilde kavrayabilir. | P.12.2 | 1 |
| Ö4 | İşletmelerin imkân ve süreçlerine uygun MES sistemini özelleştirebilir. | P.13.5 | 1 |
| Ö5 | MES sistemlerinin üretim süreçlerine katkısını değerlendirebilir. | P.13.6 | 1 |
| Ö6 | MES sistemlerinin entegrasyonunu sağlayan iletişim mimarilerini tasarlayabilir. | P.15.2 | 1 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | İmalat Sistemlerine Genel Bakış |
| 2 | İmalat Sistemlerine Genel Bakış |
| 3 | Üretim Alanı Ekipmanları |
| 4 | Ağ altyapısı, veritabanı ve kullanıcı arayüzleri hakkında bilgi |
| 5 | İşletmelerin imkânları ve süreçlerine uygun |
| 6 | Ap, Oracle, Microsoft entegrasyon |
| 7 | Montaj hatları |
| 8 | Transfer hatları |
| 9 | ISA-95, OPC UA ve MQTT MES işlevselliğini yöneten protokoller |
| 10 | ISA-95, OPC UA ve MQTT MES işlevselliğini yöneten protokoller |
| 11 | İmalat yürütme sistemi parametreleri |
| 12 | Git veya Dropbox yapılandırma araçları |
| 13 | SVN yapılandırma araçları |
| 14 | Genel konu tekrarı |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Manufacturing Execution Systems – An Operations Management Approach – Matthias Eversheim |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Laboratuvar | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Ödev | 1 | 10 (%) |
| Sunum | - | - |
| Projeler | - | - |
| Kısa sınav (Quiz) | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 50 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 4 | 56 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
| Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 1 | 12 | 12 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 1 | 10 | 10 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 15 | 15 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 178 | ||
| Toplam Yük / 30 | 5,93 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P7 | P12 | P13 | P15 |
|---|---|---|---|---|---|
| Ö1 | MES sistemlerinde veri akışı ve iletişim süreçlerini analiz edebilir. | 4 | - | - | - |
| Ö2 | MES bileşenlerini ve uygulama gerekçelerini bilir. | - | 4 | - | - |
| Ö3 | MES mimarisini doğru bir şekilde kavrayabilir. | - | 5 | - | - |
| Ö4 | İşletmelerin imkân ve süreçlerine uygun MES sistemini özelleştirebilir. | - | - | 3 | - |
| Ö5 | MES sistemlerinin üretim süreçlerine katkısını değerlendirebilir. | - | - | 4 | - |
| Ö6 | MES sistemlerinin entegrasyonunu sağlayan iletişim mimarilerini tasarlayabilir. | - | - | - | 4 |
