Bilişim Güvenliği Teknolojisi
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Ticaret ve Sanayi Meslek Yüksekokulu
Bilişim Güvenliği Teknolojisi Programı
Ders Bolognaları
Ticaret ve Sanayi Meslek Yüksekokulu
Bilişim Güvenliği Teknolojisi Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 08131116 | Kriptoloji | 2 | Güz | 3 | 2+2+0 | 5 | 5 |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Düzeyi | Önlisans (TYYÇ: 5. Düzey / QF-EHEA: Kısa Düzey / EQF-LLL: 5. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | - |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | Öğr.Gör. Ayşe Merve BÜYÜKBAŞ |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
| Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
|---|---|---|---|---|
| Öğr.Gör. Ayşe Merve BÜYÜKBAŞ | C-127 | [email protected] | 7436 | Çarşamba 10:00-12:00 |
Dersin İçeriği
Bu ders; Kriptolojiye Giriş, Temel Kavramlar ve Güvenlik İlkeleri, Klasik Şifreleme Yöntemlerine Giriş, Klasik Şifreleme Uygulamaları, Modern Kriptolojinin Temelleri, Simetrik Anahtarlı Şifreleme Algoritmaları, Asimetrik Anahtarlı Şifreleme Algoritmaları, Sayısal İmzalar ve Kimlik Doğrulama, Hash Fonksiyonları Uygulamaları, Sertifika ve Anahtar Yönetim Sistemleri, Kriptoanaliz (Şifre Çözme Yöntemleri), Güncel Kriptografi Uygulamaları ve Genel Değerlendirme konularını içermektedir.
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, öğrencilerin bilgi güvenliğinin temel kavramlarını anlamalarını, verilerin gizliliğini, bütünlüğünü ve doğruluğunu korumak için kullanılan temel kriptografi yöntemlerini öğrenmelerini sağlamaktır. Öğrenciler, şifreleme ve şifre çözme tekniklerinin mantığını kavrayarak basit algoritmaları uygulayabilecek, anahtar yönetimi, dijital imza ve kimlik doğrulama gibi kavramları öğrenecektir.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | X |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | |
| Destek Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P1 | Mesleği ile ilgili temel, güncel ve uygulamalı bilgilere sahip olur. | 3 |
| P3 | Mesleği için güncel gelişmeleri ve uygulamaları takip eder, etkin şekilde kullanır. | 3 |
| P4 | Mesleği ile ilgili bilişim teknolojilerini (yazılım, program, animasyon vb.) etkin kullanır. | 3 |
| P5 | Mesleki problemleri ve konuları bağımsız olarak analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme ve çözüm önerisini sunabilme becerisine sahiptir. | 5 |
| P6 | Bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yolu ile etkin biçimde sunabilir, anlaşılır biçimde ifade eder. | 4 |
| P7 | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | 2 |
| P14 | Matematiksel hesaplamaları yapar. | 5 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Bilgisayar ve güvenliği hakkında bilgi sahibidir. | P.1.2 | 1 |
| Ö2 | Güncel güvenlik trendlerini analiz eder. | P.1.5 | 1,2 |
| Ö3 | Karmaşık problemleri ele alır ve yaratıcı çözümler üretir. | P.3.3 | 1,4,7 |
| Ö4 | Algoritma geliştirmeyi bilir ve algoritmaya uygun veri yapısı oluşturur. | P.4.3 | 1,4,7 |
| Ö5 | Mesleki problemleri çözmek için gerekli olan temel matematiksel işlemleri doğru bir şekilde gerçekleştirir. | P.14.1 | 1,4,7 |
| Ö6 | Uygun çözüm alternatiflerini üretir. | P.5.3 | 1,5 |
| Ö7 | Alternatif çözüm yollarını değerlendirir ve en uygun olanını seçer. | P.5.4 | 1,5 |
| Ö8 | Mesleki terminolojiyi doğru kullanır. | P.6.4 | 1,2 |
| Ö9 | Proje veya görev kapsamında verilen sorumlulukları zamanında ve beklenen kalitede yerine getirir. | P.7.4 | 1,2,5 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Kriptolojinin tanımı, tarihçesi, temel kavramlar (şifreleme, şifre çözme, anahtar, gizlilik, bütünlük). Günlük hayatta şifrelemenin kullanıldığı alanlar. |
| 2 | Bilgi güvenliği kavramı, CIA üçlüsü (Confidentiality, Integrity, Availability), kimlik doğrulama, yetkilendirme, dijital iz. |
| 3 | Basit yer değiştirme (substitution) ve kaydırma (transposition) yöntemleri, Sezar şifresi, Atbash, ROT13 örnekleri. |
| 4 | Vigenère şifresi, Playfair şifresi, Hill şifresi. Kodlama ve çözme örnekleri |
| 5 | Simetrik ve asimetrik şifreleme farkları, anahtar yönetimi kavramı, güvenlik gereksinimleri. |
| 6 | DES, Triple DES ve AES algoritmalarının genel çalışma mantığı, blok şifreleme kavramı. |
| 7 | RSA, Diffie-Hellman ve ElGamal sistemlerinin çalışma mantığı, genel formüller ve örnek uygulamalar. |
| 8 | Vize Sınavı |
| 9 | Sayısal imza mantığı, özetleme (hash) fonksiyonları (MD5, SHA) ve doğrulama süreçleri |
| 10 | Mesaj özetleme, parola saklama ve veri bütünlüğü kontrolü |
| 11 | Dijital sertifikalar, açık anahtar altyapısı (PKI), sertifika otoriteleri ve kullanım alanları |
| 12 | Şifre kırma türleri (brute force, frekans analizi), zayıf algoritmalar ve güvenli şifreleme |
| 13 | SSL/TLS, e-Devlet, e-imza, mobil güvenlik ve veri gizleme (steganografi) örnekleri |
| 14 | Genel Değerlendirme ve Tekrar |
| 15 | Final Sınavı |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Dersin akademisyeninin paylaştığı notlar |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Laboratuvar | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Alan Çalışması | - | - |
| Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
| Ödev | - | - |
| Sunum | - | - |
| Projeler | - | - |
| Seminer | - | - |
| Kısa sınav (Quiz) | - | - |
| Dinleme | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 8 | 112 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 1 | 14 | 14 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 1 | 4 | 4 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 10 | 10 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 150 | ||
| Toplam Yük / 30 | 5 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P1 | P3 | P4 | P5 | P6 | P7 | P14 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Ö1 | Bilgisayar ve güvenliği hakkında bilgi sahibidir. | - | - | - | - | - | - | - |
| Ö2 | Güncel güvenlik trendlerini analiz eder. | - | - | - | - | - | - | - |
| Ö3 | Karmaşık problemleri ele alır ve yaratıcı çözümler üretir. | - | - | - | - | - | - | - |
| Ö4 | Algoritma geliştirmeyi bilir ve algoritmaya uygun veri yapısı oluşturur. | - | - | - | - | - | - | - |
| Ö5 | Uygun çözüm alternatiflerini üretir. | - | - | - | - | - | - | - |
| Ö6 | Alternatif çözüm yollarını değerlendirir ve en uygun olanını seçer. | - | - | - | - | - | - | - |
| Ö7 | Mesleki terminolojiyi doğru kullanır. | - | - | - | - | - | - | - |
| Ö8 | Proje veya görev kapsamında verilen sorumlulukları zamanında ve beklenen kalitede yerine getirir. | - | - | - | - | - | - | - |
| Ö9 | Mesleki problemleri çözmek için gerekli olan temel matematiksel işlemleri doğru bir şekilde gerçekleştirir. | - | - | - | - | - | - | - |
