İşleminiz Devam Ediyor.
Lütfen Bekleyiniz...
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Ticaret ve Sanayi Meslek Yüksekokulu
Bilişim Güvenliği Teknolojisi Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu Ders Adı Yıl Dönem Yarıyıl T+U+L Kredi AKTS
08131115 İnsan Bilgisayar Etkileşimi 2 Güz 3 2+2+0 5 5
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Düzeyi Önlisans (TYYÇ: 5. Düzey / QF-EHEA: Kısa Düzey / EQF-LLL: 5. Düzey)
Dersin Dili Türkçe
Yöntem ve Teknikler -
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Ön Koşullar -
Dersin Koordinatörü -
Dersi Veren(ler) Öğr.Gör. Ayşe Merve BÜYÜKBAŞ
Yardımcı(lar) -
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı Oda No. E-Posta Adresi Dahili Görüşme Saatleri
Öğr.Gör. Ayşe Merve BÜYÜKBAŞ C-127 [email protected] 7436 Çarşamba
10:00-12:00
Dersin İçeriği
Bu ders; Ders Tanıtımı ve Giriş, İnsan Faktörleri ve Bilişsel Süreçler, Bilgisayar Sistemleriyle Etkileşim, Kullanıcı Merkezli Tasarım İlkeleri, Arayüz Tasarımı (UI) Temelleri, Kullanıcı Deneyimi (UX) ve Kullanılabilirlik, Form, Navigasyon ve Etkileşim Tasarımı, Prototipleme ve Wireframe Oluşturma, Erişilebilirlik ve Kullanıcı Çeşitliliği, Kullanıcı Testleri ve Geri Bildirim, İnsan Hataları ve Güvenlik İlişkisi, Mobil Arayüz ve Web Arayüz Tasarımı, Proje Sunumu ve Genel Değerlendirme konularını içermektedir.
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, öğrencilerin kullanıcı merkezli sistem tasarımı yaklaşımını öğrenmeleri, bilgisayar ve diğer dijital sistemlerle etkileşimde kullanıcı deneyimi (UX), arayüz tasarımı (UI) ve erişilebilirlik ilkelerini kavramalarını sağlamaktır. Ayrıca, insan hatalarının güvenlik açıklarına yol açabileceği bilişsel süreçleri anlamak ve kullanıcı dostu, güvenli arayüzler tasarlama bilinci kazandırmaktır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri
Uzmanlık / Alan Dersleri
Destek Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Program Yeterlilikleri Düzey
P1 Mesleği ile ilgili temel, güncel ve uygulamalı bilgilere sahip olur. 3
P3 Mesleği için güncel gelişmeleri ve uygulamaları takip eder, etkin şekilde kullanır. 3
P4 Mesleği ile ilgili bilişim teknolojilerini (yazılım, program, animasyon vb.) etkin kullanır. 3
P5 Mesleki problemleri ve konuları bağımsız olarak analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme ve çözüm önerisini sunabilme becerisine sahiptir. 5
P6 Bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yolu ile etkin biçimde sunabilir, anlaşılır biçimde ifade eder. 4
P9 Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahiptir. 4
P20 Öğrencilerin bilgi teknolojilerini etkin ve verimli bir şekilde kullanarak akademik ve profesyonel hayatlarında karşılaştıkları problemleri çözme yetkinliği kazanmaları. 5
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
No Öğrenme Çıktıları Prog. Yet. İlişkisi Ölçme Yöntemi **
Ö1 Öğrenilen bilgileri uygulamalı örneklerle gösterir. P.1.6 2,7
Ö2 Alanındaki yenilikleri ve gelişmeleri düzenli olarak takip eder ve mesleki gelişimine uygular. P.3.1 1,2
Ö3 İhtiyaç duyulan bilişim teknolojilerini araştırır, seçer ve uygun şekilde entegre eder. P.4.5 1,5,7
Ö4 Problemin neden-sonuç ilişkisini kurar. P.5.2 1,5
Ö5 Topluluk önünde kendinden emin bir şekilde konuşur ve sunum yapar. P.6.2 2,5
Ö6 Bilimsel araştırma yöntemlerini uygular ve sonuçlarını objektif bir şekilde değerlendirir. P.9.3 1,5
Ö7 Bilgi teknolojilerinin farklı disiplinlerdeki uygulamalarını anlama ve bu teknolojilerin potansiyel etkilerini değerlendirebilme. P.20.6 1,7
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta Konu
1 İnsan Bilgisayar Etkileşimi (HCI) kavramı, tarihçesi ve günlük hayattan örnekler
2 İnsan algısı, dikkat, bellek, tepki süresi, ergonomi
3 Girdi/çıktı cihazları, dokunmatik sistemler, sesli komutlar
4 Kullanıcı analizi, gereksinim belirleme, hedef kitle tanımlama
5 Renk, simge, menü tasarımı, okunabilirlik, görsel hiyerarşi
6 UX kavramı, memnuniyet ölçütleri, kullanıcı davranışı
7 Menü sistemleri, gezinme yapıları, hatasız etkileşim örnekleri
8 Vize Sınavı
9 Düşük ve yüksek seviye prototipler, araçlar (Figma, Balsamiq)
10 Engelli kullanıcılar, yaş, kültür ve cihaz farklılıkları
11 Kullanıcı test süreci, gözlem, anket ve hataların tespiti
12 Kullanıcı hatalarının siber güvenlikteki rolü, kimlik doğrulama hataları ve phishing arayüzleri
13 Duyarlı (responsive) tasarım, dokunmatik etkileşim prensipleri
14 Öğrencilerin arayüz tasarımlarını sunması, geri bildirim ve değerlendirme
15 Final Sınavı
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar Dersin akademisyeninin paylaştığı notlar
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı (%)
Devam - -
Laboratuvar - -
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj (Varsa) - -
Ödev - -
Sunum - -
Projeler - -
Seminer - -
Kısa sınav (Quiz) - -
Dinleme - -
Ara Sınavlar 1 40 (%)
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 60 (%)
Toplam 100 (%)
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik Sayı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Hafta Sayısı ve Saati 14 8 112
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) 1 14 14
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 0 0 0
Ödev 0 0 0
Uygulama 1 4 4
Laboratuvar 0 0 0
Proje 0 0 0
Atölye 0 0 0
Sunum/Seminer Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Dönem Sonu Sınavı 1 10 10
Diğer 0 0 0
Toplam İş Yükü: 150
Toplam Yük / 30 5
Dersin AKTS Kredisi: 5
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Öğrenme Çıktıları P1 P3 P4 P5 P6 P9 P20
Ö1 Öğrenilen bilgileri uygulamalı örneklerle gösterir. - - - - - - -
Ö2 Alanındaki yenilikleri ve gelişmeleri düzenli olarak takip eder ve mesleki gelişimine uygular. - - - - - - -
Ö3 İhtiyaç duyulan bilişim teknolojilerini araştırır, seçer ve uygun şekilde entegre eder. - - - - - - -
Ö4 Problemin neden-sonuç ilişkisini kurar. - - - - - - -
Ö5 Topluluk önünde kendinden emin bir şekilde konuşur ve sunum yapar. - - - - - - -
Ö6 Bilimsel araştırma yöntemlerini uygular ve sonuçlarını objektif bir şekilde değerlendirir. - - - - - - -
Ö7 Bilgi teknolojilerinin farklı disiplinlerdeki uygulamalarını anlama ve bu teknolojilerin potansiyel etkilerini değerlendirebilme. - - - - - - -