Bilişim Güvenliği Teknolojisi
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Ticaret ve Sanayi Meslek Yüksekokulu
Bilişim Güvenliği Teknolojisi Programı
Ders Bolognaları
Ticaret ve Sanayi Meslek Yüksekokulu
Bilişim Güvenliği Teknolojisi Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 08131115 | İnsan Bilgisayar Etkileşimi | 2 | Güz | 3 | 2+2+0 | 5 | 5 |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Düzeyi | Önlisans (TYYÇ: 5. Düzey / QF-EHEA: Kısa Düzey / EQF-LLL: 5. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | - |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | Öğr.Gör. Ayşe Merve BÜYÜKBAŞ |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
| Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
|---|---|---|---|---|
| Öğr.Gör. Ayşe Merve BÜYÜKBAŞ | C-127 | [email protected] | 7436 | Çarşamba 10:00-12:00 |
Dersin İçeriği
Bu ders; Ders Tanıtımı ve Giriş, İnsan Faktörleri ve Bilişsel Süreçler, Bilgisayar Sistemleriyle Etkileşim, Kullanıcı Merkezli Tasarım İlkeleri, Arayüz Tasarımı (UI) Temelleri, Kullanıcı Deneyimi (UX) ve Kullanılabilirlik, Form, Navigasyon ve Etkileşim Tasarımı, Prototipleme ve Wireframe Oluşturma, Erişilebilirlik ve Kullanıcı Çeşitliliği, Kullanıcı Testleri ve Geri Bildirim, İnsan Hataları ve Güvenlik İlişkisi, Mobil Arayüz ve Web Arayüz Tasarımı, Proje Sunumu ve Genel Değerlendirme konularını içermektedir.
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, öğrencilerin kullanıcı merkezli sistem tasarımı yaklaşımını öğrenmeleri, bilgisayar ve diğer dijital sistemlerle etkileşimde kullanıcı deneyimi (UX), arayüz tasarımı (UI) ve erişilebilirlik ilkelerini kavramalarını sağlamaktır. Ayrıca, insan hatalarının güvenlik açıklarına yol açabileceği bilişsel süreçleri anlamak ve kullanıcı dostu, güvenli arayüzler tasarlama bilinci kazandırmaktır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | |
| Destek Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P1 | Mesleği ile ilgili temel, güncel ve uygulamalı bilgilere sahip olur. | 3 |
| P3 | Mesleği için güncel gelişmeleri ve uygulamaları takip eder, etkin şekilde kullanır. | 3 |
| P4 | Mesleği ile ilgili bilişim teknolojilerini (yazılım, program, animasyon vb.) etkin kullanır. | 3 |
| P5 | Mesleki problemleri ve konuları bağımsız olarak analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme ve çözüm önerisini sunabilme becerisine sahiptir. | 5 |
| P6 | Bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yolu ile etkin biçimde sunabilir, anlaşılır biçimde ifade eder. | 4 |
| P9 | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahiptir. | 4 |
| P20 | Öğrencilerin bilgi teknolojilerini etkin ve verimli bir şekilde kullanarak akademik ve profesyonel hayatlarında karşılaştıkları problemleri çözme yetkinliği kazanmaları. | 5 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Öğrenilen bilgileri uygulamalı örneklerle gösterir. | P.1.6 | 2,7 |
| Ö2 | Alanındaki yenilikleri ve gelişmeleri düzenli olarak takip eder ve mesleki gelişimine uygular. | P.3.1 | 1,2 |
| Ö3 | İhtiyaç duyulan bilişim teknolojilerini araştırır, seçer ve uygun şekilde entegre eder. | P.4.5 | 1,5,7 |
| Ö4 | Problemin neden-sonuç ilişkisini kurar. | P.5.2 | 1,5 |
| Ö5 | Topluluk önünde kendinden emin bir şekilde konuşur ve sunum yapar. | P.6.2 | 2,5 |
| Ö6 | Bilimsel araştırma yöntemlerini uygular ve sonuçlarını objektif bir şekilde değerlendirir. | P.9.3 | 1,5 |
| Ö7 | Bilgi teknolojilerinin farklı disiplinlerdeki uygulamalarını anlama ve bu teknolojilerin potansiyel etkilerini değerlendirebilme. | P.20.6 | 1,7 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | İnsan Bilgisayar Etkileşimi (HCI) kavramı, tarihçesi ve günlük hayattan örnekler |
| 2 | İnsan algısı, dikkat, bellek, tepki süresi, ergonomi |
| 3 | Girdi/çıktı cihazları, dokunmatik sistemler, sesli komutlar |
| 4 | Kullanıcı analizi, gereksinim belirleme, hedef kitle tanımlama |
| 5 | Renk, simge, menü tasarımı, okunabilirlik, görsel hiyerarşi |
| 6 | UX kavramı, memnuniyet ölçütleri, kullanıcı davranışı |
| 7 | Menü sistemleri, gezinme yapıları, hatasız etkileşim örnekleri |
| 8 | Vize Sınavı |
| 9 | Düşük ve yüksek seviye prototipler, araçlar (Figma, Balsamiq) |
| 10 | Engelli kullanıcılar, yaş, kültür ve cihaz farklılıkları |
| 11 | Kullanıcı test süreci, gözlem, anket ve hataların tespiti |
| 12 | Kullanıcı hatalarının siber güvenlikteki rolü, kimlik doğrulama hataları ve phishing arayüzleri |
| 13 | Duyarlı (responsive) tasarım, dokunmatik etkileşim prensipleri |
| 14 | Öğrencilerin arayüz tasarımlarını sunması, geri bildirim ve değerlendirme |
| 15 | Final Sınavı |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Dersin akademisyeninin paylaştığı notlar |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Laboratuvar | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Alan Çalışması | - | - |
| Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
| Ödev | - | - |
| Sunum | - | - |
| Projeler | - | - |
| Seminer | - | - |
| Kısa sınav (Quiz) | - | - |
| Dinleme | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 8 | 112 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 1 | 14 | 14 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 1 | 4 | 4 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 10 | 10 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 150 | ||
| Toplam Yük / 30 | 5 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P1 | P3 | P4 | P5 | P6 | P9 | P20 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Ö1 | Öğrenilen bilgileri uygulamalı örneklerle gösterir. | - | - | - | - | - | - | - |
| Ö2 | Alanındaki yenilikleri ve gelişmeleri düzenli olarak takip eder ve mesleki gelişimine uygular. | - | - | - | - | - | - | - |
| Ö3 | İhtiyaç duyulan bilişim teknolojilerini araştırır, seçer ve uygun şekilde entegre eder. | - | - | - | - | - | - | - |
| Ö4 | Problemin neden-sonuç ilişkisini kurar. | - | - | - | - | - | - | - |
| Ö5 | Topluluk önünde kendinden emin bir şekilde konuşur ve sunum yapar. | - | - | - | - | - | - | - |
| Ö6 | Bilimsel araştırma yöntemlerini uygular ve sonuçlarını objektif bir şekilde değerlendirir. | - | - | - | - | - | - | - |
| Ö7 | Bilgi teknolojilerinin farklı disiplinlerdeki uygulamalarını anlama ve bu teknolojilerin potansiyel etkilerini değerlendirebilme. | - | - | - | - | - | - | - |
