Bilişim Güvenliği Teknolojisi
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Ticaret ve Sanayi Meslek Yüksekokulu
Bilişim Güvenliği Teknolojisi Programı
Ders Bolognaları
Ticaret ve Sanayi Meslek Yüksekokulu
Bilişim Güvenliği Teknolojisi Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 08131112 | Sayısal Elektronik | 2 | Güz | 3 | 2+2+0 | 5 | 5 |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Düzeyi | Önlisans (TYYÇ: 5. Düzey / QF-EHEA: Kısa Düzey / EQF-LLL: 5. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | - |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | Dersin herhangi bir ön koşulu bulunmamaktadır. Tüm öğrencilere temel seviyeden başlanarak eğitim verilmektedir. |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | Öğr.Gör. Ayşe Merve BÜYÜKBAŞ |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
| Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
|---|---|---|---|---|
| Öğr.Gör. Ayşe Merve BÜYÜKBAŞ | C-127 | [email protected] | 7436 | Çarşamba 10:00-12:00 |
Dersin İçeriği
Bu ders; Elektroniğe giriş, yarı iletkenlerin temelleri, diyot ve transistör yapısı, Lojik gerilim seviyeleri, TTL ve CMOS lojik ailesi farkları, Temel lojik kapıların (AND, OR, NOT) transistor düzeyinde incelenmesi, Lojik devrelerin elektriksel özellikleri, gürültü bağışıklığı, TTL ve CMOS devrelerde gecikme, fan-in/fan-out kavramları, Flip-flop devrelerinin transistör temelli çalışması, Zamanlama diyagramları, saat darbesi (clock pulse) ve tetikleme, Lojik devrelerin güç tüketimi ve hız analizi, Monostable, bistable, astable multivibratörler, TTL/CMOS bellek yapıları ve devre uygulamaları, ADC/DAC devrelerinin elektronik tasarımı konularını içermektedir.
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, öğrencilerin sayısal elektronik devrelerin temel prensiplerini öğrenmelerini, lojik kapı devrelerinin çalışma mantığını kavramalarını ve kombinasyonel ile ardışıl devrelerin analizini yapabilmelerini sağlamaktır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | |
| Destek Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P1 | Mesleği ile ilgili temel, güncel ve uygulamalı bilgilere sahip olur. | 2 |
| P3 | Mesleği için güncel gelişmeleri ve uygulamaları takip eder, etkin şekilde kullanır. | 3 |
| P5 | Mesleki problemleri ve konuları bağımsız olarak analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme ve çözüm önerisini sunabilme becerisine sahiptir. | 4 |
| P6 | Bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yolu ile etkin biçimde sunabilir, anlaşılır biçimde ifade eder. | 3 |
| P7 | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | 3 |
| P14 | Matematiksel hesaplamaları yapar. | 5 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Öğrenilen bilgileri uygulamalı örneklerle gösterir. | P.1.6 | 1,2 |
| Ö2 | Karmaşık problemleri ele alır ve yaratıcı çözümler üretir. | P.3.3 | 1,2 |
| Ö3 | Mesleki problemleri çözmek için gerekli olan temel matematiksel işlemleri doğru bir şekilde gerçekleştirir. | P.14.1 | 1,2 |
| Ö4 | Uygun çözüm alternatiflerini üretir. | P.5.3 | 1,2 |
| Ö5 | Alternatif çözüm yollarını değerlendirir ve en uygun olanını seçer. | P.5.4 | 1,2 |
| Ö6 | Alanında karşılaşılan teknik parametreleri ve ölçümleri içeren formülleri kullanır ve hesaplar. | P.14.4 | 1,2 |
| Ö7 | Topluluk önünde kendinden emin bir şekilde konuşur ve sunum yapar. | P.6.2 | 5 |
| Ö8 | Proje veya görev kapsamında verilen sorumlulukları zamanında ve beklenen kalitede yerine getirir. | P.7.4 | 1,7 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Elektroniğe giriş, yarı iletkenlerin temelleri, diyot ve transistör yapısı |
| 2 | Lojik gerilim seviyeleri, TTL ve CMOS lojik ailesi farkları |
| 3 | Temel lojik kapıların (AND, OR, NOT) transistor düzeyinde incelenmesi |
| 4 | Lojik devrelerin elektriksel özellikleri, gürültü bağışıklığı |
| 5 | TTL ve CMOS devrelerde gecikme, fan-in/fan-out kavramları |
| 6 | Flip-flop devrelerinin transistör temelli çalışması |
| 7 | Zamanlama diyagramları, saat darbesi (clock pulse) ve tetikleme |
| 8 | Vize Sınavı |
| 9 | Lojik devrelerin güç tüketimi ve hız analizi |
| 10 | Monostable, bistable, astable multivibratörler |
| 11 | TTL/CMOS bellek yapıları ve devre uygulamaları |
| 12 | ADC/DAC devrelerinin elektronik tasarımı |
| 13 | Sayısal devrelerin PCB (baskı devre) tasarımına giriş |
| 14 | Genel tekrar, laboratuvar uygulamaları ve değerlendirme |
| 15 | Final Sınavı |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Dersin akademisyeninin paylaştığı notlar |
| Sayısal Elektronik, Ege Üniversitesi Ege Meslek Yüksekokulu, Yrd. Doç. Dr. Mustafa Engin, Yrd. Doç. Dr. Dilşad Engin, İzmir, 2015. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Laboratuvar | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Alan Çalışması | - | - |
| Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
| Ödev | - | - |
| Sunum | - | - |
| Projeler | - | - |
| Seminer | - | - |
| Kısa sınav (Quiz) | - | - |
| Dinleme | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 8 | 112 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 1 | 14 | 14 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 1 | 4 | 4 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 10 | 10 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 150 | ||
| Toplam Yük / 30 | 5 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P1 | P3 | P5 | P6 | P7 | P14 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Ö1 | Öğrenilen bilgileri uygulamalı örneklerle gösterir. | - | - | - | - | - | - |
| Ö2 | Karmaşık problemleri ele alır ve yaratıcı çözümler üretir. | - | - | - | - | - | - |
| Ö3 | Uygun çözüm alternatiflerini üretir. | - | - | - | - | - | - |
| Ö4 | Alternatif çözüm yollarını değerlendirir ve en uygun olanını seçer. | - | - | - | - | - | - |
| Ö5 | Topluluk önünde kendinden emin bir şekilde konuşur ve sunum yapar. | - | - | - | - | - | - |
| Ö6 | Proje veya görev kapsamında verilen sorumlulukları zamanında ve beklenen kalitede yerine getirir. | - | - | - | - | - | - |
| Ö7 | Mesleki problemleri çözmek için gerekli olan temel matematiksel işlemleri doğru bir şekilde gerçekleştirir. | - | - | - | - | - | - |
| Ö8 | Alanında karşılaşılan teknik parametreleri ve ölçümleri içeren formülleri kullanır ve hesaplar. | - | - | - | - | - | - |
