İşleminiz Devam Ediyor.
Lütfen Bekleyiniz...
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Ticaret ve Sanayi Meslek Yüksekokulu
Bilişim Güvenliği Teknolojisi Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu Ders Adı Yıl Dönem Yarıyıl T+U+L Kredi AKTS
08121104 Dijital Sistemler 1 Bahar 2 2+2+0 5 5
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Düzeyi Önlisans (TYYÇ: 5. Düzey / QF-EHEA: Kısa Düzey / EQF-LLL: 5. Düzey)
Dersin Dili Türkçe
Yöntem ve Teknikler -
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Ön Koşullar Dersin herhangi bir ön koşulu bulunmamaktadır. Tüm öğrencilere temel seviyeden başlanarak eğitim verilmektedir.
Dersin Koordinatörü -
Dersi Veren(ler) Öğr.Gör. Ayşe Merve BÜYÜKBAŞ
Yardımcı(lar) -
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı Oda No. E-Posta Adresi Dahili Görüşme Saatleri
Öğr.Gör. Ayşe Merve BÜYÜKBAŞ C-127 [email protected] 7436 Çarşamba
10:00-12:00
Dersin İçeriği
Bu ders; Sayısal sistemlere giriş, analog–dijital farkı, temel kavramlar, Sayı sistemleri (ikilik, sekizlik, onluk, onaltılık) ve dönüşümler, Aritmetik işlemler, 1'lerin ve 2'lerin tümleyeni, taşma kavramı, Boolean cebiri, mantık ifadelerinin sadeleştirilmesi, Temel lojik kapılar (AND, OR, NOT, NAND, NOR, XOR, XNOR), Kombinasyonel devreler: kod çözücü, kodlayıcı, çoğullayıcı, toplayıcı, Karnaugh haritaları ile sadeleştirme, devre tasarımı, Ardışıl devreler: Flip-flop türleri (SR, JK, D, T) ve uygulamaları, Sayaçlar (up/down), kaydediciler, zamanlayıcılar, Bellek elemanları: RAM, ROM, PROM, EEPROM, Analog–dijital ve dijital–analog dönüştürücüler (ADC/DAC), Mikrodenetleyicilerle dijital sistem örnekleri, Genel tekrar, proje ve uygulama sunumları konularını içermektedir.
Dersin Amacı
Bu dersin temel amacı; öğrencilere sayısal sistemlerin temel kavramlarını, yapı taşlarını ve çalışma prensiplerini öğrenmelerini sağlamak ve sayı sistemleri, aritmetik işlemler, Boolean cebiri, mantık kapıları ile kombinasyonel ve ardışıl devrelerin analiz ve tasarımını yapabilme becerisi kazandırmaktır. Ayrıca bellek elemanları, dönüştürücüler (ADC/DAC) ve mikrodenetleyici tabanlı dijital sistem örnekleri üzerinde uygulama yaparak sayısal elektronik bilgilerini gerçek sistem tasarımlarına aktarabilmeleri hedeflenmektedir.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri
Uzmanlık / Alan Dersleri
Destek Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Program Yeterlilikleri Düzey
P4 Mesleği ile ilgili bilişim teknolojilerini (yazılım, program, animasyon vb.) etkin kullanır. 4
P5 Mesleki problemleri ve konuları bağımsız olarak analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme ve çözüm önerisini sunabilme becerisine sahiptir. 3
P7 Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alır. 3
P9 Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahiptir. 4
P14 Matematiksel hesaplamaları yapar. 5
P20 Öğrencilerin bilgi teknolojilerini etkin ve verimli bir şekilde kullanarak akademik ve profesyonel hayatlarında karşılaştıkları problemleri çözme yetkinliği kazanmaları. 4
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
No Öğrenme Çıktıları Prog. Yet. İlişkisi Ölçme Yöntemi **
Ö1 İhtiyaç duyulan bilişim teknolojilerini araştırır, seçer ve uygun şekilde entegre eder. P.4.5 2,7
Ö2 Bir problemi analiz eder. P.5.1 1,2
Ö3 Mesleki problemleri çözmek için gerekli olan temel matematiksel işlemleri doğru bir şekilde gerçekleştirir. P.14.1 1,2,7
Ö4 Takım çalışmasının önemini açıklar. P.7.1 5
Ö5 Topluma ve çevreye duyarlı projeler geliştirir ve uygular. P.9.5 2,7
Ö6 Bilgi teknolojileri ve bilgisayar sistemlerinin temel kavramlarını tanımlayabilme ve bu kavramlar arasındaki ilişkileri açıklayabilme. P.20.1 1,2
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta Konu
1 Sayısal sistemlere giriş, analog–dijital farkı, temel kavramlar
2 Sayı sistemleri (ikilik, sekizlik, onluk, onaltılık) ve dönüşümler
3 Aritmetik işlemler, 1'lerin ve 2'lerin tümleyeni, taşma kavramı
4 Boolean cebiri, mantık ifadelerinin sadeleştirilmesi
5 Temel lojik kapılar (AND, OR, NOT, NAND, NOR, XOR, XNOR)
6 Kombinasyonel devreler: kod çözücü, kodlayıcı, çoğullayıcı, toplayıcı
7 Karnaugh haritaları ile sadeleştirme, devre tasarımı
8 Vize Sınavı
9 Ardışıl devreler: Flip-flop türleri (SR, JK, D, T) ve uygulamaları
10 Sayaçlar (up/down), kaydediciler, zamanlayıcılar
11 Bellek elemanları: RAM, ROM, PROM, EEPROM
12 Analog–dijital ve dijital–analog dönüştürücüler (ADC/DAC)
13 Mikrodenetleyicilerle dijital sistem örnekleri
14 Genel tekrar, proje ve uygulama sunumları
15 Final Sınavı
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar Dersin akademisyeninin paylaştığı notlar
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı (%)
Devam - -
Laboratuvar - -
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj (Varsa) - -
Ödev - -
Sunum - -
Projeler - -
Seminer - -
Kısa sınav (Quiz) - -
Dinleme - -
Ara Sınavlar 1 40 (%)
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 60 (%)
Toplam 100 (%)
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik Sayı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Hafta Sayısı ve Saati 14 8 112
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) 1 14 14
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 0 0 0
Ödev 0 0 0
Uygulama 1 4 4
Laboratuvar 0 0 0
Proje 0 0 0
Atölye 0 0 0
Sunum/Seminer Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Dönem Sonu Sınavı 1 10 10
Diğer 0 0 0
Toplam İş Yükü: 150
Toplam Yük / 30 5
Dersin AKTS Kredisi: 5
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Öğrenme Çıktıları P4 P5 P7 P9 P14 P20
Ö1 İhtiyaç duyulan bilişim teknolojilerini araştırır, seçer ve uygun şekilde entegre eder. - - - - - -
Ö2 Bir problemi analiz eder. - - - - - -
Ö3 Takım çalışmasının önemini açıklar. - - - - - -
Ö4 Topluma ve çevreye duyarlı projeler geliştirir ve uygular. - - - - - -
Ö5 Mesleki problemleri çözmek için gerekli olan temel matematiksel işlemleri doğru bir şekilde gerçekleştirir. - - - - - -
Ö6 Bilgi teknolojileri ve bilgisayar sistemlerinin temel kavramlarını tanımlayabilme ve bu kavramlar arasındaki ilişkileri açıklayabilme. - - - - - -