Bilişim Güvenliği Teknolojisi
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Ticaret ve Sanayi Meslek Yüksekokulu
Bilişim Güvenliği Teknolojisi Programı
Ders Bolognaları
Ticaret ve Sanayi Meslek Yüksekokulu
Bilişim Güvenliği Teknolojisi Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 08121104 | Dijital Sistemler | 1 | Bahar | 2 | 2+2+0 | 5 | 5 |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Düzeyi | Önlisans (TYYÇ: 5. Düzey / QF-EHEA: Kısa Düzey / EQF-LLL: 5. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | - |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | Dersin herhangi bir ön koşulu bulunmamaktadır. Tüm öğrencilere temel seviyeden başlanarak eğitim verilmektedir. |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | Öğr.Gör. Ayşe Merve BÜYÜKBAŞ |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
| Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
|---|---|---|---|---|
| Öğr.Gör. Ayşe Merve BÜYÜKBAŞ | C-127 | [email protected] | 7436 | Çarşamba 10:00-12:00 |
Dersin İçeriği
Bu ders; Sayısal sistemlere giriş, analog–dijital farkı, temel kavramlar, Sayı sistemleri (ikilik, sekizlik, onluk, onaltılık) ve dönüşümler, Aritmetik işlemler, 1'lerin ve 2'lerin tümleyeni, taşma kavramı, Boolean cebiri, mantık ifadelerinin sadeleştirilmesi, Temel lojik kapılar (AND, OR, NOT, NAND, NOR, XOR, XNOR), Kombinasyonel devreler: kod çözücü, kodlayıcı, çoğullayıcı, toplayıcı, Karnaugh haritaları ile sadeleştirme, devre tasarımı, Ardışıl devreler: Flip-flop türleri (SR, JK, D, T) ve uygulamaları, Sayaçlar (up/down), kaydediciler, zamanlayıcılar, Bellek elemanları: RAM, ROM, PROM, EEPROM, Analog–dijital ve dijital–analog dönüştürücüler (ADC/DAC), Mikrodenetleyicilerle dijital sistem örnekleri, Genel tekrar, proje ve uygulama sunumları konularını içermektedir.
Dersin Amacı
Bu dersin temel amacı; öğrencilere sayısal sistemlerin temel kavramlarını, yapı taşlarını ve çalışma prensiplerini öğrenmelerini sağlamak ve sayı sistemleri, aritmetik işlemler, Boolean cebiri, mantık kapıları ile kombinasyonel ve ardışıl devrelerin analiz ve tasarımını yapabilme becerisi kazandırmaktır. Ayrıca bellek elemanları, dönüştürücüler (ADC/DAC) ve mikrodenetleyici tabanlı dijital sistem örnekleri üzerinde uygulama yaparak sayısal elektronik bilgilerini gerçek sistem tasarımlarına aktarabilmeleri hedeflenmektedir.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | |
| Destek Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P4 | Mesleği ile ilgili bilişim teknolojilerini (yazılım, program, animasyon vb.) etkin kullanır. | 4 |
| P5 | Mesleki problemleri ve konuları bağımsız olarak analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme ve çözüm önerisini sunabilme becerisine sahiptir. | 3 |
| P7 | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | 3 |
| P9 | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahiptir. | 4 |
| P14 | Matematiksel hesaplamaları yapar. | 5 |
| P20 | Öğrencilerin bilgi teknolojilerini etkin ve verimli bir şekilde kullanarak akademik ve profesyonel hayatlarında karşılaştıkları problemleri çözme yetkinliği kazanmaları. | 4 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | İhtiyaç duyulan bilişim teknolojilerini araştırır, seçer ve uygun şekilde entegre eder. | P.4.5 | 2,7 |
| Ö2 | Bir problemi analiz eder. | P.5.1 | 1,2 |
| Ö3 | Mesleki problemleri çözmek için gerekli olan temel matematiksel işlemleri doğru bir şekilde gerçekleştirir. | P.14.1 | 1,2,7 |
| Ö4 | Takım çalışmasının önemini açıklar. | P.7.1 | 5 |
| Ö5 | Topluma ve çevreye duyarlı projeler geliştirir ve uygular. | P.9.5 | 2,7 |
| Ö6 | Bilgi teknolojileri ve bilgisayar sistemlerinin temel kavramlarını tanımlayabilme ve bu kavramlar arasındaki ilişkileri açıklayabilme. | P.20.1 | 1,2 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Sayısal sistemlere giriş, analog–dijital farkı, temel kavramlar |
| 2 | Sayı sistemleri (ikilik, sekizlik, onluk, onaltılık) ve dönüşümler |
| 3 | Aritmetik işlemler, 1'lerin ve 2'lerin tümleyeni, taşma kavramı |
| 4 | Boolean cebiri, mantık ifadelerinin sadeleştirilmesi |
| 5 | Temel lojik kapılar (AND, OR, NOT, NAND, NOR, XOR, XNOR) |
| 6 | Kombinasyonel devreler: kod çözücü, kodlayıcı, çoğullayıcı, toplayıcı |
| 7 | Karnaugh haritaları ile sadeleştirme, devre tasarımı |
| 8 | Vize Sınavı |
| 9 | Ardışıl devreler: Flip-flop türleri (SR, JK, D, T) ve uygulamaları |
| 10 | Sayaçlar (up/down), kaydediciler, zamanlayıcılar |
| 11 | Bellek elemanları: RAM, ROM, PROM, EEPROM |
| 12 | Analog–dijital ve dijital–analog dönüştürücüler (ADC/DAC) |
| 13 | Mikrodenetleyicilerle dijital sistem örnekleri |
| 14 | Genel tekrar, proje ve uygulama sunumları |
| 15 | Final Sınavı |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Dersin akademisyeninin paylaştığı notlar |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Laboratuvar | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Alan Çalışması | - | - |
| Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
| Ödev | - | - |
| Sunum | - | - |
| Projeler | - | - |
| Seminer | - | - |
| Kısa sınav (Quiz) | - | - |
| Dinleme | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 8 | 112 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 1 | 14 | 14 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 1 | 4 | 4 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 10 | 10 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 150 | ||
| Toplam Yük / 30 | 5 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P4 | P5 | P7 | P9 | P14 | P20 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Ö1 | İhtiyaç duyulan bilişim teknolojilerini araştırır, seçer ve uygun şekilde entegre eder. | - | - | - | - | - | - |
| Ö2 | Bir problemi analiz eder. | - | - | - | - | - | - |
| Ö3 | Takım çalışmasının önemini açıklar. | - | - | - | - | - | - |
| Ö4 | Topluma ve çevreye duyarlı projeler geliştirir ve uygular. | - | - | - | - | - | - |
| Ö5 | Mesleki problemleri çözmek için gerekli olan temel matematiksel işlemleri doğru bir şekilde gerçekleştirir. | - | - | - | - | - | - |
| Ö6 | Bilgi teknolojileri ve bilgisayar sistemlerinin temel kavramlarını tanımlayabilme ve bu kavramlar arasındaki ilişkileri açıklayabilme. | - | - | - | - | - | - |
