Bilişim Güvenliği Teknolojisi
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Ticaret ve Sanayi Meslek Yüksekokulu
Bilişim Güvenliği Teknolojisi Programı
Ders Bolognaları
Ticaret ve Sanayi Meslek Yüksekokulu
Bilişim Güvenliği Teknolojisi Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 08121102 | Bilgisayarda Güncel Teknolojiler | 1 | Bahar | 2 | 2+2+0 | 5 | 5 |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Düzeyi | Önlisans (TYYÇ: 5. Düzey / QF-EHEA: Kısa Düzey / EQF-LLL: 5. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | 1. Teorik Anlatım: Konular ders kapsamında teorik olarak anlatılır. Öğrenciler programlamanın temel kavramlarını ve algoritmaların mantığını kavrayabilmeleri için konu anlatımları dinler. 2. Uygulamalı Çalışmalar: Öğrenciler, teorik olarak anlatılan konuların uygulamasını yapmak için ders eğitmeni mentorlüğünde çeşitli örneklerle çalışmalar gerçekleştirir. Kazanımlar elde edilmeye çalışılır. 3. Adım Adım Çözümleme: Karşılaşılan problemler adım adım çözülerek her adımın nasıl işlediği açıklanır. Bu yöntemle öğrencilerin konulara daha hakim olması sağlanır. 4.Gerçek Hayat Örnekleri: Konuların daha iyi anlaşılması için gerçek hayattan örnekler ve problem senaryoları sunulur. Böylece öğrenciler öğrendiklerini pratikte nasıl kullanacağını görür. |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | Dersin herhangi bir ön koşulu bulunmamaktadır. Tüm öğrencilere temel seviyeden başlanarak eğitim verilmektedir. |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | Öğr.Gör. Ayşe Merve BÜYÜKBAŞ |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
| Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
|---|---|---|---|---|
| Öğr.Gör. Ayşe Merve BÜYÜKBAŞ | C-127 | [email protected] | 7436 | Çarşamba 10:00-12:00 |
Dersin İçeriği
Bu ders; Dersin tanıtımı, bilgisayar teknolojilerinin tarihsel gelişimi ve günümüz eğilimleri, Donanım ve yazılım alanındaki son gelişmeler, Yapay zekâ (AI) ve makine öğrenmesi temelleri, Derin öğrenme, doğal dil işleme (NLP) ve görüntü işleme uygulamaları, Büyük veri (Big Data) ve veri analitiği teknolojileri, Bulut bilişim (Cloud Computing) ve sanallaştırma teknolojileri, Nesnelerin İnterneti (IoT) kavramı, sensör teknolojileri ve uygulama alanları, Siber güvenlik, veri gizliliği ve etik ilkeler, Blok zinciri (Blockchain) teknolojisi ve kripto paralar, Artırılmış gerçeklik (AR), sanal gerçeklik (VR) ve karma gerçeklik uygulamaları, 5G, kuantum bilişim ve yeni nesil iletişim teknolojileri, Güncel yazılım geliştirme trendleri (yapay zekâ destekli araçlar, düşük kod platformları vb.), Geleceğin teknolojileri, mesleki ve toplumsal etkiler, genel değerlendirme konularını içermektedir.
Dersin Amacı
Bilişimde Güncel Teknolojiler dersi, öğrencilere bilişim alanındaki son yenilikleri ve gelişmeleri tanıtarak, teknoloji dünyasında hızla değişen trendleri anlamalarını sağlamayı amaçlamaktadır. Bu ders kapsamında öğrenciler; bulut bilişim, yapay zeka, büyük veri, nesnelerin interneti (IoT), blockchain, siber güvenlik ve 5G gibi güncel teknolojileri keşfedecek, bu teknolojilerin iş dünyası, toplumsal yapı ve gelecekteki potansiyel etkilerini analiz edeceklerdir. Ders sonunda öğrenciler, bilişimdeki en yeni gelişmelere hakim olacak, bu teknolojilerin temel prensiplerini kavrayacak ve yenilikçi projeler geliştirmek için gerekli olan bilgi altyapısına sahip olacaklardır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | X |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | |
| Destek Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P1 | Mesleği ile ilgili temel, güncel ve uygulamalı bilgilere sahip olur. | 5 |
| P3 | Mesleği için güncel gelişmeleri ve uygulamaları takip eder, etkin şekilde kullanır. | 4 |
| P6 | Bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yolu ile etkin biçimde sunabilir, anlaşılır biçimde ifade eder. | 3 |
| P12 | Ağ, internet güvenliği ve siber tehditlere karşı korunma tekniklerini açıklar ve uygular. | 2 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Bilişim güvenliği temel kavramlarını tanımlar. | P.1.1 | 1,2 |
| Ö2 | Bilgisayar ve güvenliği hakkında bilgi sahibidir. | P.1.2 | 1,2,7 |
| Ö3 | Alanındaki yenilikleri ve gelişmeleri düzenli olarak takip eder ve mesleki gelişimine uygular. | P.3.1 | 1,2,7 |
| Ö4 | Güncel siber tehditler hakkında bilgi sahibidir. | P.3.4 | 1,2 |
| Ö5 | Ağ ve internet güvenliğinin temel kavramlarını tanımlar ve işlevlerini açıklar. | P.12.1 | 1,2 |
| Ö6 | Topluluk önünde kendinden emin bir şekilde konuşur ve sunum yapar. | P.6.2 | 2,5 |
| Ö7 | Mesleki terminolojiyi doğru kullanır. | P.6.4 | 1,2 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Dersin tanıtımı, bilgisayar teknolojilerinin tarihsel gelişimi ve günümüz eğilimleri |
| 2 | Donanım ve yazılım alanındaki son gelişmeler, Yapay zekâ (AI) ve makine öğrenmesi temelleri |
| 3 | Derin öğrenme |
| 4 | Doğal dil işleme (NLP) ve görüntü işleme uygulamaları |
| 5 | Büyük veri (Big Data) ve veri analitiği teknolojileri |
| 6 | Bulut bilişim (Cloud Computing) ve sanallaştırma teknolojileri |
| 7 | Nesnelerin İnterneti (IoT) kavramı, sensör teknolojileri ve uygulama alanları |
| 8 | Vize Sınavı |
| 9 | Siber güvenlik, veri gizliliği ve etik ilkeler |
| 10 | Blok zinciri (Blockchain) teknolojisi ve kripto paralar |
| 11 | Artırılmış gerçeklik (AR), sanal gerçeklik (VR) ve karma gerçeklik uygulamaları |
| 12 | 5G, kuantum bilişim ve yeni nesil iletişim teknolojileri |
| 13 | Güncel yazılım geliştirme trendleri (yapay zekâ destekli araçlar, düşük kod platformları vb.) |
| 14 | Geleceğin teknolojileri, mesleki ve toplumsal etkiler, genel değerlendirme |
| 15 | Final Sınavı |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Dersin akademisyenin paylaştığı notlar |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Laboratuvar | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Alan Çalışması | - | - |
| Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
| Ödev | - | - |
| Sunum | - | - |
| Projeler | - | - |
| Seminer | - | - |
| Kısa sınav (Quiz) | - | - |
| Dinleme | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 8 | 112 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınav | 1 | 14 | 14 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 14 | 1 | 14 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 10 | 10 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 150 | ||
| Toplam Yük / 30 | 5 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P1 | P3 | P6 | P12 |
|---|---|---|---|---|---|
| Ö1 | Bilişim güvenliği temel kavramlarını tanımlar. | - | - | - | - |
| Ö2 | Bilgisayar ve güvenliği hakkında bilgi sahibidir. | - | - | - | - |
| Ö3 | Alanındaki yenilikleri ve gelişmeleri düzenli olarak takip eder ve mesleki gelişimine uygular. | - | - | - | - |
| Ö4 | Güncel siber tehditler hakkında bilgi sahibidir. | - | - | - | - |
| Ö5 | Topluluk önünde kendinden emin bir şekilde konuşur ve sunum yapar. | - | - | - | - |
| Ö6 | Mesleki terminolojiyi doğru kullanır. | - | - | - | - |
| Ö7 | Ağ ve internet güvenliğinin temel kavramlarını tanımlar ve işlevlerini açıklar. | - | - | - | - |
