İşleminiz Devam Ediyor.
Lütfen Bekleyiniz...
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Ticaret ve Sanayi Meslek Yüksekokulu
Bilişim Güvenliği Teknolojisi Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu Ders Adı Yıl Dönem Yarıyıl T+U+L Kredi AKTS
08120102 Sistem Analizi ve Tasarımı 1 Bahar 2 2+2+0 4 4
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Düzeyi Önlisans (TYYÇ: 5. Düzey / QF-EHEA: Kısa Düzey / EQF-LLL: 5. Düzey)
Dersin Dili Türkçe
Yöntem ve Teknikler -
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Ön Koşullar Dersin herhangi bir ön koşulu bulunmamaktadır. Tüm öğrencilere temel seviyeden başlanarak eğitim verilmektedir.
Dersin Koordinatörü -
Dersi Veren(ler) Öğr.Gör. Ayşe Merve BÜYÜKBAŞ
Yardımcı(lar) -
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı Oda No. E-Posta Adresi Dahili Görüşme Saatleri
Öğr.Gör. Ayşe Merve BÜYÜKBAŞ C-127 [email protected] 7436 Çarşamba
10:00-12:00
Dersin İçeriği
Bu ders; Sistem Kavramına Giriş, Bilgi Sistemleri ve İşletmeler, Sistem Geliştirme Yaşam Döngüsü (SDLC), Gereksinim Analizi ve Toplama Yöntemleri, Gereksinim Dokümantasyonu, Süreç Modelleme Temelleri, UML (Unified Modeling Language) Diyagramları I, Sistem Tasarımı: Genel Kavramlar, Veri Tabanı Tasarımı, Kullanıcı Arayüzü ve Rapor Tasarımı, Sistem Uygulama Aşaması, Sistem Testi ve Doğrulama, Sistem Bakımı ve Belgelenmesi, Dönem Projesi Sunumları ve Genel Değerlendirme konularını içermektedir.
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, öğrencilerin bilgi sistemlerinin analizini yapabilmelerini, gereksinim belirleyip sistem tasarımı ve veri tabanı planlaması yapabilmelerini, UML diyagramlarıyla süreçleri modelleyip güvenli, kullanıcı odaklı sistem çözümleri geliştirmelerini sağlamaktır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri X
Uzmanlık / Alan Dersleri X
Destek Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Program Yeterlilikleri Düzey
P1 Mesleği ile ilgili temel, güncel ve uygulamalı bilgilere sahip olur. 3
P3 Mesleği için güncel gelişmeleri ve uygulamaları takip eder, etkin şekilde kullanır. 3
P4 Mesleği ile ilgili bilişim teknolojilerini (yazılım, program, animasyon vb.) etkin kullanır. 3
P5 Mesleki problemleri ve konuları bağımsız olarak analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme ve çözüm önerisini sunabilme becerisine sahiptir. 4
P6 Bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yolu ile etkin biçimde sunabilir, anlaşılır biçimde ifade eder. 2
P9 Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahiptir. 2
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
No Öğrenme Çıktıları Prog. Yet. İlişkisi Ölçme Yöntemi **
Ö1 Öğrenilen bilgileri uygulamalı örneklerle gösterir. P.1.6 1,2,7
Ö2 Güncel yazılım araçlarını uygular. P.3.2 1,2,7
Ö3 Ofis ve yazılım araçlarını etkin biçimde kullanır. P.4.1 2,7
Ö4 Bir problemi analiz eder. P.5.1 2,7
Ö5 Topluluk önünde kendinden emin bir şekilde konuşur ve sunum yapar. P.6.2 5,7
Ö6 Veri toplama ve analizinde etik standartları takip eder. P.9.2 5,7
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta Konu
1 Sistem, alt sistem, bilgi sistemi, sistem türleri ve bileşenleri
2 Bilgi sistemlerinin iş süreçlerindeki rolü, organizasyon yapısına etkisi
3 SDLC aşamaları: analiz, tasarım, uygulama, test, bakım
4 Kullanıcı görüşmeleri, anketler, gözlem, doküman inceleme teknikleri
5 Gereksinim türleri (fonksiyonel / fonksiyonel olmayan), SRS (System Requirement Specification) hazırlama
6 İş akışı, süreç tanımı, DFD (Veri Akış Diyagramı), olay akış şemaları
7 Kullanım durumu (Use Case), sınıf (Class) ve nesne (Object) diyagramları
8 Vize Sınavı
9 Etkileşim, etkinlik, durum ve sıralama diyagramları; örnek modelleme uygulamaları
10 Sistem tasarımı ilkeleri, kullanıcı gereksinimlerinden teknik tasarıma geçiş
11 Varlık-ilişki (ER) diyagramları, normalizasyon, tablo ilişkileri
12 Kullanıcı merkezli arayüz tasarımı, form, rapor ve ekran akışı planlama
13 Tasarlanan sistemin kodlanması, veri tabanı bağlantısı, uygulama mantığı
14 Test türleri (birim, entegrasyon, sistem, kullanıcı testi), hata ayıklama
15 Final Sınavı
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar Dersin akademisyeninin paylaştığı notlar
Sistem Analizi ve Tasarımı, Berk Ayvaz, Oğuz Borat, Nobel Akademik Yayıncılık, ISBN: 978-625-417-545-9, 2025.
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı (%)
Devam - -
Laboratuvar - -
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj (Varsa) - -
Ödev - -
Sunum - -
Projeler - -
Seminer - -
Kısa sınav (Quiz) - -
Dinleme - -
Ara Sınavlar 1 40 (%)
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 60 (%)
Toplam 100 (%)
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik Sayı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Hafta Sayısı ve Saati 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) 14 2 28
Ara Sınav 1 16 16
Kısa Sınav 0 0 0
Ödev 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Proje 0 0 0
Atölye 0 0 0
Sunum/Seminer Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Dönem Sonu Sınavı 1 20 20
Diğer 0 0 0
Toplam İş Yükü: 120
Toplam Yük / 30 4
Dersin AKTS Kredisi: 4
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Öğrenme Çıktıları P1 P3 P4 P5 P6 P9
Ö1 Öğrenilen bilgileri uygulamalı örneklerle gösterir. - - - - - -
Ö2 Güncel yazılım araçlarını uygular. - - - - - -
Ö3 Ofis ve yazılım araçlarını etkin biçimde kullanır. - - - - - -
Ö4 Bir problemi analiz eder. - - - - - -
Ö5 Topluluk önünde kendinden emin bir şekilde konuşur ve sunum yapar. - - - - - -
Ö6 Veri toplama ve analizinde etik standartları takip eder. - - - - - -