Bilişim Güvenliği Teknolojisi
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Ticaret ve Sanayi Meslek Yüksekokulu
Bilişim Güvenliği Teknolojisi Programı
Ders Bolognaları
Ticaret ve Sanayi Meslek Yüksekokulu
Bilişim Güvenliği Teknolojisi Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 08120102 | Sistem Analizi ve Tasarımı | 1 | Bahar | 2 | 2+2+0 | 4 | 4 |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Düzeyi | Önlisans (TYYÇ: 5. Düzey / QF-EHEA: Kısa Düzey / EQF-LLL: 5. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | - |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | Dersin herhangi bir ön koşulu bulunmamaktadır. Tüm öğrencilere temel seviyeden başlanarak eğitim verilmektedir. |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | Öğr.Gör. Ayşe Merve BÜYÜKBAŞ |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
| Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
|---|---|---|---|---|
| Öğr.Gör. Ayşe Merve BÜYÜKBAŞ | C-127 | [email protected] | 7436 | Çarşamba 10:00-12:00 |
Dersin İçeriği
Bu ders; Sistem Kavramına Giriş, Bilgi Sistemleri ve İşletmeler, Sistem Geliştirme Yaşam Döngüsü (SDLC), Gereksinim Analizi ve Toplama Yöntemleri, Gereksinim Dokümantasyonu, Süreç Modelleme Temelleri, UML (Unified Modeling Language) Diyagramları I, Sistem Tasarımı: Genel Kavramlar, Veri Tabanı Tasarımı, Kullanıcı Arayüzü ve Rapor Tasarımı, Sistem Uygulama Aşaması, Sistem Testi ve Doğrulama, Sistem Bakımı ve Belgelenmesi, Dönem Projesi Sunumları ve Genel Değerlendirme konularını içermektedir.
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, öğrencilerin bilgi sistemlerinin analizini yapabilmelerini, gereksinim belirleyip sistem tasarımı ve veri tabanı planlaması yapabilmelerini, UML diyagramlarıyla süreçleri modelleyip güvenli, kullanıcı odaklı sistem çözümleri geliştirmelerini sağlamaktır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | X |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
| Destek Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P1 | Mesleği ile ilgili temel, güncel ve uygulamalı bilgilere sahip olur. | 3 |
| P3 | Mesleği için güncel gelişmeleri ve uygulamaları takip eder, etkin şekilde kullanır. | 3 |
| P4 | Mesleği ile ilgili bilişim teknolojilerini (yazılım, program, animasyon vb.) etkin kullanır. | 3 |
| P5 | Mesleki problemleri ve konuları bağımsız olarak analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme ve çözüm önerisini sunabilme becerisine sahiptir. | 4 |
| P6 | Bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yolu ile etkin biçimde sunabilir, anlaşılır biçimde ifade eder. | 2 |
| P9 | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahiptir. | 2 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Öğrenilen bilgileri uygulamalı örneklerle gösterir. | P.1.6 | 1,2,7 |
| Ö2 | Güncel yazılım araçlarını uygular. | P.3.2 | 1,2,7 |
| Ö3 | Ofis ve yazılım araçlarını etkin biçimde kullanır. | P.4.1 | 2,7 |
| Ö4 | Bir problemi analiz eder. | P.5.1 | 2,7 |
| Ö5 | Topluluk önünde kendinden emin bir şekilde konuşur ve sunum yapar. | P.6.2 | 5,7 |
| Ö6 | Veri toplama ve analizinde etik standartları takip eder. | P.9.2 | 5,7 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Sistem, alt sistem, bilgi sistemi, sistem türleri ve bileşenleri |
| 2 | Bilgi sistemlerinin iş süreçlerindeki rolü, organizasyon yapısına etkisi |
| 3 | SDLC aşamaları: analiz, tasarım, uygulama, test, bakım |
| 4 | Kullanıcı görüşmeleri, anketler, gözlem, doküman inceleme teknikleri |
| 5 | Gereksinim türleri (fonksiyonel / fonksiyonel olmayan), SRS (System Requirement Specification) hazırlama |
| 6 | İş akışı, süreç tanımı, DFD (Veri Akış Diyagramı), olay akış şemaları |
| 7 | Kullanım durumu (Use Case), sınıf (Class) ve nesne (Object) diyagramları |
| 8 | Vize Sınavı |
| 9 | Etkileşim, etkinlik, durum ve sıralama diyagramları; örnek modelleme uygulamaları |
| 10 | Sistem tasarımı ilkeleri, kullanıcı gereksinimlerinden teknik tasarıma geçiş |
| 11 | Varlık-ilişki (ER) diyagramları, normalizasyon, tablo ilişkileri |
| 12 | Kullanıcı merkezli arayüz tasarımı, form, rapor ve ekran akışı planlama |
| 13 | Tasarlanan sistemin kodlanması, veri tabanı bağlantısı, uygulama mantığı |
| 14 | Test türleri (birim, entegrasyon, sistem, kullanıcı testi), hata ayıklama |
| 15 | Final Sınavı |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Dersin akademisyeninin paylaştığı notlar |
| Sistem Analizi ve Tasarımı, Berk Ayvaz, Oğuz Borat, Nobel Akademik Yayıncılık, ISBN: 978-625-417-545-9, 2025. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Laboratuvar | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Alan Çalışması | - | - |
| Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
| Ödev | - | - |
| Sunum | - | - |
| Projeler | - | - |
| Seminer | - | - |
| Kısa sınav (Quiz) | - | - |
| Dinleme | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 4 | 56 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
| Ara Sınav | 1 | 16 | 16 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 20 | 20 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 120 | ||
| Toplam Yük / 30 | 4 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P1 | P3 | P4 | P5 | P6 | P9 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Ö1 | Öğrenilen bilgileri uygulamalı örneklerle gösterir. | - | - | - | - | - | - |
| Ö2 | Güncel yazılım araçlarını uygular. | - | - | - | - | - | - |
| Ö3 | Ofis ve yazılım araçlarını etkin biçimde kullanır. | - | - | - | - | - | - |
| Ö4 | Bir problemi analiz eder. | - | - | - | - | - | - |
| Ö5 | Topluluk önünde kendinden emin bir şekilde konuşur ve sunum yapar. | - | - | - | - | - | - |
| Ö6 | Veri toplama ve analizinde etik standartları takip eder. | - | - | - | - | - | - |
