Bilgisayar Programcılığı
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Ticaret ve Sanayi Meslek Yüksekokulu
Bilgisayar Programcılığı Programı
Ders Bolognaları
Ticaret ve Sanayi Meslek Yüksekokulu
Bilgisayar Programcılığı Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 03841194 | Sanallaştırma Teknikleri | 2 | Bahar | 4 | 2+1+0 | 5 | 5 |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Düzeyi | Önlisans (TYYÇ: 5. Düzey / QF-EHEA: Kısa Düzey / EQF-LLL: 5. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | 1. Teorik Anlatım: Konular ders kapsamında teorik olarak anlatılır. Öğrenciler programlamanın temel kavramlarını ve algoritmaların mantığını kavrayabilmeleri için konu anlatımları dinler. 2. Uygulamalı Çalışmalar: Öğrenciler, teorik olarak anlatılan konuların uygulamasını yapmak için ders eğitmeni mentorlüğünde çeşitli örneklerle çalışmalar gerçekleştirir. Kazanımlar elde edilmeye çalışılır. 3. Adım Adım Çözümleme: Karşılaşılan problemler adım adım çözülerek her adımın nasıl işlediği açıklanır. Bu yöntemle öğrencilerin konulara daha hakim olması sağlanır. 4.Gerçek Hayat Örnekleri: Konuların daha iyi anlaşılması için gerçek hayattan örnekler ve problem senaryoları sunulur. Böylece öğrenciler öğrendiklerini pratikte nasıl kullanacağını görür. 5. Laboratuvar Föyleri ve Quizler: Haftalık laboratuvar föyleri ve sınav öncesi quizler ile öğrencilerin ilerlemesi değerlendirilir, konuların anlaşılıp anlaşılmadığı takip edilir. |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | Dersin herhangi bir ön koşulu bulunmamaktadır. Tüm öğrencilere temel seviyeden başlanarak eğitim verilmektedir. |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | Öğr.Gör. Uğur POLAT |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
| Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
|---|---|---|---|---|
| Öğr.Gör. Uğur POLAT | TSMYO-T213 | [email protected] | 7860 | Pazartesi 15.00-16.00 |
Dersin İçeriği
1. Sanallaştırma Nedir? Temel Kavramlar ve Tarihçe
2. Sanallaştırma Mimarileri ve Bileşenleri
3. Donanım Destekli Sanallaştırma
4. Sanal Makine Yönetimi ve Hipervizör Kullanımı
5. Konteyner Teknolojilerine Giriş
6. Docker ile Konteyner Uygulamaları
7. Kubernetes ile Konteyner Orkestrasyonu
8. Sanallaştırma Yönetim Araçları ve Orkestrasyon Çözümleri
9. Bulut Bilişim ve Sanallaştırma İlişkisi
10. Sanallaştırma Güvenliği
11. Performans İzleme ve Optimizasyon Teknikleri
12. Dönem Projesi Sunumları ve Değerlendirme
2. Sanallaştırma Mimarileri ve Bileşenleri
3. Donanım Destekli Sanallaştırma
4. Sanal Makine Yönetimi ve Hipervizör Kullanımı
5. Konteyner Teknolojilerine Giriş
6. Docker ile Konteyner Uygulamaları
7. Kubernetes ile Konteyner Orkestrasyonu
8. Sanallaştırma Yönetim Araçları ve Orkestrasyon Çözümleri
9. Bulut Bilişim ve Sanallaştırma İlişkisi
10. Sanallaştırma Güvenliği
11. Performans İzleme ve Optimizasyon Teknikleri
12. Dönem Projesi Sunumları ve Değerlendirme
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, öğrencilere sanallaştırma teknolojilerinin temel prensiplerini, yöntemlerini ve uygulamalarını öğretmektir. Ders kapsamında, öğrenciler sanallaştırma kavramını, farklı sanallaştırma türlerini ve kullanım alanlarını öğrenecek; donanım, işletim sistemi ve uygulama seviyesinde sanallaştırmanın nasıl çalıştığını inceleyeceklerdir.
Öğrenciler, sanal makineler, hipervizörler, konteyner teknolojileri gibi sanallaştırma araçlarını uygulamalı olarak deneyimleyecek; fiziksel kaynakların sanal ortamlarda nasıl verimli bir şekilde yönetildiğini öğreneceklerdir. Dersin sonunda, öğrenciler sanallaştırma teknolojilerini analiz edebilecek, sanallaştırılmış ortamlar kurarak sistemlerin yönetimini yapabilecek ve bulut bilişim ortamlarında sanallaştırma teknolojilerini uygulayabilecek becerilere sahip olacaklardır. Bu ders ayrıca, sanallaştırmanın avantajları, güvenlik önlemleri ve performans yönetimi gibi konulara dair bilgi kazandırmayı hedefler.
Öğrenciler, sanal makineler, hipervizörler, konteyner teknolojileri gibi sanallaştırma araçlarını uygulamalı olarak deneyimleyecek; fiziksel kaynakların sanal ortamlarda nasıl verimli bir şekilde yönetildiğini öğreneceklerdir. Dersin sonunda, öğrenciler sanallaştırma teknolojilerini analiz edebilecek, sanallaştırılmış ortamlar kurarak sistemlerin yönetimini yapabilecek ve bulut bilişim ortamlarında sanallaştırma teknolojilerini uygulayabilecek becerilere sahip olacaklardır. Bu ders ayrıca, sanallaştırmanın avantajları, güvenlik önlemleri ve performans yönetimi gibi konulara dair bilgi kazandırmayı hedefler.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
| Destek Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | X |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P4 | Mesleği ile ilgili bilişim teknolojilerini (yazılım, program, animasyon vb.) etkin kullanır. | 5 |
| P1 | Mesleği ile ilgili temel, güncel ve uygulamalı bilgilere sahip olur. | 5 |
| P3 | Mesleği için güncel gelişmeleri ve uygulamaları takip eder, etkin şekilde kullanır. | 4 |
| P6 | Bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yolu ile etkin biçimde sunabilir, anlaşılır biçimde ifade eder. | 3 |
| P7 | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | 3 |
| P11 | Algoritma ve veri yapılarını oluşturur ve matematiksel hesapları yapar. | 4 |
| P14 | Yazılımları test eder ve hataları giderir. | 5 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Algoritma geliştirmeyi bilir ve algoritmaya uygun veri yapısı oluşturur. | P.4.1 | 1,6,7 |
| Ö2 | Güncel yazılım dilleri hakkında bilgi sahibi olur. | P.4.5 | 1,6,7 |
| Ö3 | Bilgisayar temel elemanlarını bilir. | P.1.1 | 1,6,7 |
| Ö4 | İnternet kullanımını ve araştırma yapmayı bilir. | P.1.2 | 1,6,7 |
| Ö5 | Mesleği ile ilgili temel matematiksel çözümlemeleri yapabilir. | P.1.3 | 1,6,7 |
| Ö6 | Algoritma geliştirmeyi bilir ve algoritmaya uygun veri yapısı oluşturur. | P.11.1 | 1,6,7 |
| Ö7 | Güncel Bilişim Teknolojileri platformlarını bilir ve kullanır. | P.11.2 | 1,6,7 |
| Ö8 | Güncel programlama dilleri hakkında bilgi sahibidir. | P.11.3 | 1,6,7 |
| Ö9 | Dijital Sistemler alanında bilgi sahibidir. | P.11.7 | 1,6,7 |
| Ö10 | Yazılımları test eder ve hataları giderir. | P.14.1 | 1,6,7 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Sanallaştırma Nedir? Temel Kavramlar ve Tarihçe |
| 2 | Sanallaştırma Mimarileri ve Bileşenleri |
| 3 | Donanım Destekli Sanallaştırma |
| 4 | Sanal Makine Yönetimi ve Hipervizör Kullanımı |
| 5 | Konteyner Teknolojilerine Giriş |
| 6 | Docker ile Konteyner Uygulamaları |
| 7 | Sınav Öncesi Quiz ve Genel Tekrar |
| 8 | Ara Sınav |
| 9 | Kubernetes ile Konteyner Orkestrasyonu |
| 10 | Sanallaştırma Yönetim Araçları ve Orkestrasyon Çözümleri |
| 11 | Bulut Bilişim ve Sanallaştırma İlişkisi |
| 12 | Sanallaştırma Güvenliği |
| 13 | Performans İzleme ve Optimizasyon Teknikleri |
| 14 | Dönem Projesi Sunumları ve Değerlendirme |
| 15 | Sınav Öncesi Quiz ve Genel Tekrar |
| 16 | Final Sınavı |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Abraham Silberschatz, Greg Gagne ve Peter B. Galvin, "Operating System Concepts", 9th Edition |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Laboratuvar | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Alan Çalışması | - | - |
| Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
| Ödev | - | - |
| Sunum | - | - |
| Projeler | 1 | 20 (%) |
| Seminer | - | - |
| Kısa sınav (Quiz) | 2 | 10 (%) |
| Dinleme | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 30 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 40 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 16 | 4 | 64 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
| Ara Sınav | 1 | 12 | 12 |
| Kısa Sınav | 2 | 2 | 4 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 1 | 24 | 24 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 1 | 2 | 2 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 16 | 16 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 150 | ||
| Toplam Yük / 30 | 5 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P1 | P4 | P11 | P14 |
|---|---|---|---|---|---|
| Ö1 | Bilgisayar temel elemanlarını bilir. | 5 | - | - | - |
| Ö2 | İnternet kullanımını ve araştırma yapmayı bilir. | 4 | - | - | - |
| Ö3 | Mesleği ile ilgili temel matematiksel çözümlemeleri yapabilir. | 4 | - | - | - |
| Ö4 | Algoritma geliştirmeyi bilir ve algoritmaya uygun veri yapısı oluşturur. | - | 5 | - | - |
| Ö5 | Güncel yazılım dilleri hakkında bilgi sahibi olur. | - | 5 | - | - |
| Ö6 | Algoritma geliştirmeyi bilir ve algoritmaya uygun veri yapısı oluşturur. | - | - | 5 | - |
| Ö7 | Güncel Bilişim Teknolojileri platformlarını bilir ve kullanır. | - | - | 5 | - |
| Ö8 | Güncel programlama dilleri hakkında bilgi sahibidir. | - | - | 5 | - |
| Ö9 | Dijital Sistemler alanında bilgi sahibidir. | - | - | 4 | - |
| Ö10 | Yazılımları test eder ve hataları giderir. | - | - | - | 5 |
