Bilgisayar Programcılığı
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Ticaret ve Sanayi Meslek Yüksekokulu
Bilgisayar Programcılığı Programı
Ders Bolognaları
Ticaret ve Sanayi Meslek Yüksekokulu
Bilgisayar Programcılığı Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 03831196 | Yöneylem Araştırması | 2 | Güz | 3 | 2+1+0 | 5 | 5 |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Düzeyi | Önlisans (TYYÇ: 5. Düzey / QF-EHEA: Kısa Düzey / EQF-LLL: 5. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | - |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. Özlem AKARÇAY PERVİN |
| Dersi Veren(ler) | Öğr.Gör. Özlem AKARÇAY PERVİN |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
| Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
|---|---|---|---|---|
| Öğr.Gör. Özlem AKARÇAY PERVİN | TSMYO-T213 | [email protected] | 7916 |
Dersin İçeriği
Karar verme sayısal yöntemler giriş; Formülasyonu ve doğrusal programlama grafik yönteminde; Doğrusal programlama uygulamaları; Duyarlılık analizi grafik çözüm; Simplex yöntemini doğrusal programlama; Simplex yöntemini özel durumda; İkilik ve duyarlılık analizi doğrusal programlama; Doğrusal programlama ulaşım modelleri; Atama modelinde doğrusal programlama; teori ve çözüm yordam tamsayı doğrusal programlama
Dersin Amacı
Genel Metodoloji ve çözüm yordamı modelleme ve karar vermek için kavram Yöneylem araştırması ve yönetim politika ve bu bilgilerini kullanarak etkinlikleri bulmak için yapım.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | X |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
| Destek Dersleri | X |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | X |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P4 | Mesleği ile ilgili bilişim teknolojilerini (yazılım, program, animasyon vb.) etkin kullanır. | 4 |
| P8 | Kariyer yönetimi ve yaşam boyu öğrenme konularında farkındalığa sahiptir. | 4 |
| P5 | Mesleki problemleri ve konuları bağımsız olarak analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme ve çözüm önerisini sunabilme becerisine sahiptir. | 5 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Güncel matematiksel modelleme ve optimizasyon yöntemlerine uygun yazılımları kullanabilme | P.4.2 | 1 |
| Ö2 | Sorunların çözümü için gerekli yetileri belirler ve yöntem geliştirir. | P.8.1 | 1 |
| Ö3 | Sorunların çözümünde geliştirilen yöntemleri etkin ve verimli bir şekilde uygular. | P.8.2 | 1 |
| Ö4 | Sorunların tespiti için etkin araştırma ve çözüm tekniklerini bilir. | P.8.3 | 1 |
| Ö5 | Matematiksel problemlere çözüm geliştirebilir | P.5.6 | 1 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Karar verme sayısal yöntemler giriş; İşlem araştırma ve bilim ve sanat; Araştırma modeli kavramı ve karar verme; Yöneylem araştırması çalışma adımları |
| 2 | Formülasyonu ve doğrusal programlama grafik yönteminde; Matematiksel bir model inşaatı; Bir basit ve grafik olarak çözüm bulma ve grafik çözüm yordamı doğrusal programlama modeli formüle |
| 3 | Özel sorunlar oluşturmak yoluyla satırlarındaki grafik çözüm yordamda; Doğrusal programlama uygulamaları ve sorun formülasyonları; Üretim planlama; Ürün karması seçimi; Personel atama; Portföy seçimi ve diğer doğrusal programlama uygulamaları |
| 4 | Duyarlılık analizi grafik çözüm; Sağ taraftaki değer için duyarlılık analizi; Çözüm sağ değiştirmek için; Amaç fonksiyonu katsayıları değişikliği |
| 5 | Cebirsel çözüm içinde doğrusal programlama (Simplex yöntemi); Standart şeklinde bir doğrusal programlama ve temel çözüm; Temel çözüm belirleme |
| 6 | Simplex yöntemini ve Hesaplamalı Simplex algoritması ayrıntılarını giriş; Yapay başlangıç çözüm; M-teknik; İki aşamalı tekniği |
| 7 | Simplex yöntemini uygulamalarda özel sorunlar; Dejenerasyon; Alternatif en uygun çözüm; Sınırlanmış çözüm ve olanaksız çözüm |
| 8 | İkilik ve duyarlılık analizi doğrusal programlama; Çift sorunun açıklaması; Optimal çözümler ilkel ve ikili arasındaki ilişki; İkilik ekonomik açıklaması |
| 9 | Çift Simplex yöntemi; Çift ilkel hesaplamalar; Duyarlılık analizi; Fizibilite etkileyen değişiklikleri; Optimum etkileyen değişiklikler |
| 10 | Çift Simplex yöntemi; Çift ilkel hesaplamalar; Duyarlılık analizi; Fizibilite etkileyen değişiklikleri; Optimum etkileyen değişiklikler |
| 11 | Doğrusal programlama modelinde ulaşım; Ulaşım modeli açıklaması; Ulaşım modeli Doğrusal Model olarak formüle; Ulaşım algoritma açıklaması; Başlangıç çözüm yöntemlerini belirlemek |
| 12 | Ulaşım modeli ve açıklayan yöntemi, çarpanları Simplex yöntemi ile en uygun çözümü; Atama sorunu ve atama modeli açıklaması; Atama modeli çözüm; Aktarma modeli |
| 13 | Ulaşım modeli ve açıklayan yöntemi, çarpanları Simplex yöntemi ile en uygun çözümü; Atama sorunu ve atama modeli açıklaması; Atama modeli çözüm; Aktarma modeli |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Operations Research: Applications and Algorithms, WINSTON W.L, (2004) |
| Yöneylem Araştırması, Hamdy TAHA, 6. Basımdan çeviri, Literatür Yayıncılık | |
| Yöneylem Araştırmasına Giriş Cilt 1 Gerald J. Lieberman ve Frederick S. Hillier | 14 Ekim 2019 |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Laboratuvar | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Alan Çalışması | - | - |
| Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
| Ödev | - | - |
| Sunum | - | - |
| Projeler | - | - |
| Seminer | - | - |
| Kısa sınav (Quiz) | - | - |
| Dinleme | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 14 | 1 | 14 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 20 | 20 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 142 | ||
| Toplam Yük / 30 | 4,73 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P4 | P5 | P8 |
|---|---|---|---|---|
| Ö1 | Güncel matematiksel modelleme ve optimizasyon yöntemlerine uygun yazılımları kullanabilme | 4 | - | - |
| Ö2 | Matematiksel problemlere çözüm geliştirebilir | - | 5 | - |
| Ö3 | Sorunların çözümü için gerekli yetileri belirler ve yöntem geliştirir. | - | - | 3 |
| Ö4 | Sorunların çözümünde geliştirilen yöntemleri etkin ve verimli bir şekilde uygular. | - | - | - |
| Ö5 | Sorunların tespiti için etkin araştırma ve çözüm tekniklerini bilir. | - | - | - |
