Tarih
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sosyal ve Beşeri Bilimler Fakültesi
Tarih Programı
Ders Bolognaları
Sosyal ve Beşeri Bilimler Fakültesi
Tarih Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| TAR441 | Osmanlı Tarihinin Arşiv Kaynakları ve Tarih Yazıcılığı I | 4 | Güz | 7 | 3+0+0 | 4 | 4 |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | - |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | Prof. Dr. Caner ARABACI |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin İçeriği
Başbakanlık Osmanlı Arşivi ve Tapu Kadastro Kuyud-ı Kadime Arşivi tanıtılacak, örnek belgeler verilecek. 1300-1700 yılları arası Osmanlı tarih yazıcılığı ve tarihçilerin eserleri incelenecek.
Dersin Amacı
Öğrencilerin Osmanlı arşivlerini rahatlıkla okuyabilmelerini sağlamak ve Osmanlı tarih yazıcılığını kavratmak.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | X |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
| Destek Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P1 | Tarih alanı ile ilgili teorik ve uygulamalı bilgileri öğrenme ve kullanma becerisine sahiptir. | 4 |
| P2 | Tarih alanı ile ilgili bilimsel yayınlara ulaşabilme ve Osmanlı arşiv kaynaklarını en üst düzeyde okuyup kullanabilme bilgi ve becerisine sahiptir. | 5 |
| P5 | Osmanlı, Selçuklu ve İslam tarihi ve kaynakları hakkında gerekli donanıma sahiptir ve bunların özelliklerini açıklayabilir. | 5 |
| P10 | Tarihî kaynakları inceleyebilecek düzeyde dilleri kullanabilme beceresine sahiptir. | 4 |
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Osmanlı Arşivleri ve Osmanlı Dönemine Ait Belge Bulunduran Diğer Resmi ve Özel Kurum Arşivleri Hakkında Bilgi Verilmesi |
| 2 | Aklâm-I Site (Altı Çeşit Yazı) ile Osmanlılar Tarafından Kullanılan Diğer Yazı Çeşitleri Divanî, Divanî Kırması, Rika, Talik, Siyakat, vs. Tanıtılması ve Şekil Özellikleri Hakkında Bilgi Verilmesi |
| 3 | Örnek Metinler |
| 4 | Padişahların Bizzat Yazdığı Belgeler veya Onlar Adına Yazılan Belgeler ve Çeşitleri Hakkında Bilgi Verilmesi |
| 5 | Örnek Metinler |
| 6 | Hatt-ı Hümayunlar ve Hatt-ı Hümayun Örneklerinin Okutulması |
| 7 | İrade-i Seniyye ve İrade-i Seniyye Örneklerinin Okutulması |
| 8 | Name-i Hümayun Örneklerinin Okutulması |
| 9 | Ahidnâme-i Hümayun ve Muahede Örneklerinin Okutulması |
| 10 | Sebeb-i Tahrir Hükmü Örneklerinin Okutulması |
| 11 | Osmanlı Tarih Yazıcılığı (I) (1300-1400) |
| 12 | Osmanlı Tarih Yazıcılığı (II) (1400-1500) |
| 13 | Osmanlı Tarih Yazıcılığı (III) (1500-1600) |
| 14 | Osmanlı Tarih Yazıcılığı (IV) (1600-1700) |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Osmanlı Tarihi Nasıl İncelenir? Kaynaklara Giriş, Suraiya FAROQHİ, Tarih Vakfı Yayınları, İstanbul 2009. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Ödev | - | - |
| Sunum | - | - |
| Seminer | - | - |
| Kısa sınav (Quiz) | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 2 | 5 | 10 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 16 | 16 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 120 | ||
| Toplam Yük / 30 | 4 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 | ||
