Tarih
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sosyal ve Beşeri Bilimler Fakültesi
Tarih Programı
Ders Bolognaları
Sosyal ve Beşeri Bilimler Fakültesi
Tarih Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| TAR411 | Osmanlı Teşkilat Tarihi II | 4 | Güz | 7 | 3+0+0 | 4 | 4 |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | - |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | Prof. Dr. Yusuf KÜÇÜKDAĞ |
| Dersi Veren(ler) | Dr. Zekeriya BÜLBÜL |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
| Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
|---|---|---|---|---|
| Dr. Zekeriya BÜLBÜL | - | [email protected] |
Dersin İçeriği
Merkezi yönetim, Divan-ı Hümayun, Divan-ı Hümayun'un tarihî gelişimi, Divan-ı Hümayun üyeleri, Veziriazam, Kubbealtı Vezirleri, Kazasker, Defterdar, Nişancı, Reisülküttap. Divan-ı Hümayun kalemleri, Divan-ı Hümayun'un yetkileri, Divanı-ı Hümayun'un bürokratik işlemleri. Şeyhülislam. Osmanlılarda Taşra Teşkilatı.
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, Osmanlı Devleti'nin merkez ve taşra teşkilatlarının işleyişini öğrencilere öğretebilmektir.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | X |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
| Destek Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P1 | Tarih alanı ile ilgili teorik ve uygulamalı bilgileri öğrenme ve kullanma becerisine sahiptir. | 4 |
| P5 | Osmanlı, Selçuklu ve İslam tarihi ve kaynakları hakkında gerekli donanıma sahiptir ve bunların özelliklerini açıklayabilir. | 5 |
| P6 | Tarih alanında edinilen teorik ve uygulamalı bilgileri; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır, çözümler ve uygular. | 3 |
| P7 | Tarih metodolojisi bilgisiyle, eleştirel düşünme, yorumlama ve değerlendirebilme becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları ferdi veya ekip halinde yürütebilir. | 3 |
| P8 | Tarihle ilgili sosyal, siyasi, kültürel ve iktisadi olayları tanımlayabilir, analiz edebilir ve mukayeseli çalışmalar yapabilir. | 3 |
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Osmanlı Merkez Teşkilatı |
| 2 | Divan-ı Hümayun ve Divan-ı Hümayun'un Tarihî Gelişimi |
| 3 | Divan-ı Hümayun Üyeleri, Veziriazam, Kubbealtı Vezirleri, Kazasker, Defterdar, Nişancı, Reisülküttap |
| 4 | Divan-ı Hümayun Kalemleri, Divan-ı Hümayun'un Yetkileri, Divanı-ı Hümayun'un Bürokratik İşlemleri |
| 5 | Osmanlı Taşra Teşkilatı: Giriş, Eyalet İdaresi, Beylerbeyi ve Eyalet Divanı |
| 6 | Sancak İdaresi ve Sancak Beyi, Gelirleri, Giderleri |
| 7 | Merkez-Taşra İlişkileri ve Diğer Taşra Görevlileri |
| 8 | Osmanlı Toprak İdaresi |
| 9 | Mahalle ve Köy Yönetimi |
| 10 | 19. Yüzyıl ve Gülhane Hatt-ı Hümayunu ve Değişmeler |
| 11 | Osmanlı Nahiye Yönetimi ve Nahiye Meclisleri |
| 12 | Geleneksel Osmanlı Şehir Yönetiminden Modern Belediyeye |
| 13 | Osmanlı Vilayetlerinde Modern Belediyeler |
| 14 | Genel Değerlendirme |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Osmanlı Devlet Teşkilâtı ve Sosyal Yapı, Yusuf HALAÇOĞLU, TTK, Ankara 1991. |
| Osmanlı Müesseseleri Tarihi, Mehmet Ali ÜNAL, Fakülte Kitabevi, 2012. | |
| XVIII. Yüzyılda Osmanlı Kurumları ve Osmanlı Toplum Yaşantısı, Yücel ÖZKAYA, Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, Ankara 1985. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Ödev | - | - |
| Sunum | - | - |
| Seminer | - | - |
| Kısa sınav (Quiz) | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 2 | 5 | 10 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 16 | 16 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 120 | ||
| Toplam Yük / 30 | 4 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 | ||
