Tarih
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sosyal ve Beşeri Bilimler Fakültesi
Tarih Programı
Ders Bolognaları
Sosyal ve Beşeri Bilimler Fakültesi
Tarih Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| TAR402 | Osmanlı Tarihi V | 4 | Bahar | 8 | 3+0+0 | 4 | 4 |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | - |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | Prof. Dr. Yusuf KÜÇÜKDAĞ |
| Dersi Veren(ler) | Doç. Dr. İbrahim YILMAZ |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
| Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
|---|---|---|---|---|
| Doç. Dr. İbrahim YILMAZ | - | [email protected] |
Dersin İçeriği
1798-1802 Osmanlı- Fransız Savaşı, Fransa'nın Mısır Seferinden sonra Osmanlı- İngiliz, Osmanlı- Fransız ilişkileri, 1806-1812 Osmanlı-Rus, İngiliz Savaşı (Bükreş Anlaşması), 1821-1823 Osmanlı-İran Savaşı, 1828-1829 Osmanlı- Rus Savaşı (Edirne Anlaşması), Cezayir'in İşgali, Mehmet Ali Paşa İsyanı ve Mısır Sorunu, Boğazlar Sorunu 1841 Londra Boğazlar Anlaşması, Kırım Harbi ve Paris Anlaşması, Sırp, Mora, Karadağ, Eflak- Boğdan ayaklanmaları, Cidde-Suriye Olayları, Girit İsyanı, 1877-1878 Osmanlı- Rus Savaşı (Ayastefanos ve Berlin antlaşmaları), Kıbrıs'ın İngiltere'ye Geçişi, Bosna-Hersek, Tunus'un işgali, 1897 Osmanlı-Yunan savaşı, Doğu Rumeli Sorunu, Makedonya Sorunu. Balkan harbi, I. Dünya savaşı.
Dersin Amacı
Osmanlı Devleti'nin yıkılma sürecini ve sosyal, siyasal, kültürel yenileşmelerini değerlendirmek.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | X |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
| Destek Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P1 | Tarih alanı ile ilgili teorik ve uygulamalı bilgileri öğrenme ve kullanma becerisine sahiptir. | 5 |
| P4 | Milli ve manevi kültür değerleri hakkında gerekli bilgiye sahiptir ve alanıyla ilgili başkalarını bilinçlendirebilme yetisini haizdir. | 2 |
| P5 | Osmanlı, Selçuklu ve İslam tarihi ve kaynakları hakkında gerekli donanıma sahiptir ve bunların özelliklerini açıklayabilir. | 5 |
| P6 | Tarih alanında edinilen teorik ve uygulamalı bilgileri; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır, çözümler ve uygular. | 3 |
| P7 | Tarih metodolojisi bilgisiyle, eleştirel düşünme, yorumlama ve değerlendirebilme becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları ferdi veya ekip halinde yürütebilir. | 3 |
| P8 | Tarihle ilgili sosyal, siyasi, kültürel ve iktisadi olayları tanımlayabilir, analiz edebilir ve mukayeseli çalışmalar yapabilir. | 3 |
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | III. Selim Dönemi (1789-1807) |
| 2 | III. Selim Dönemi Islahat Hareketleri (Nizam-ı Cedit) |
| 3 | IV. Mustafa Dönemi (1807-1808) |
| 4 | II. Mahmud Dönemi (1808-1839) |
| 5 | Milliyetçilik Fikirlerinin Osmanlı İmparatorluğunda Yayılması ve Sırp İsyanı |
| 6 | Yunan İsyanı |
| 7 | Mısır Valisi Mehmet Ali Paşanın İsyanı |
| 8 | II. Mahmut Dönemi Islahat Hareketleri |
| 9 | 1839 Tanzimat Fermanın İlanı |
| 10 | I. Abdülmecid Dönemi (1839-1861) |
| 11 | Kırım Savaşı ve 1856 Islahat Fermanı |
| 12 | I. Abdülaziz Dönemi (1861-1876) |
| 13 | II. Abdülhamid Dönemi (1876-1908) |
| 14 | VI. Mehmed Vahdettin Dönemi (1918-1922) |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Osmanlı Tarihi VI. (Islâhat Fermam Devri), Enver Ziya KARAL, TTK, Ankara 1954. |
| Osmanlı Tarihi VII (Abdülaziz Devri), Enver Ziya KARAL, TTK, Ankara 1956. | |
| Osmanlı Tarihi VIII (Birinci Meşrutiyet ve İstibdat Devirleri), Enver Ziya KARAL, TTK, Ankara 1962. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Ödev | - | - |
| Sunum | - | - |
| Seminer | - | - |
| Kısa sınav (Quiz) | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 2 | 5 | 10 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 16 | 16 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 120 | ||
| Toplam Yük / 30 | 4 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 | ||
