Sosyoloji
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sosyal ve Beşeri Bilimler Fakültesi
Sosyoloji Programı
Ders Bolognaları
Sosyal ve Beşeri Bilimler Fakültesi
Sosyoloji Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
SOS431 | Osmanlı Toplum Yapısı | 4 | Güz | 7 | 3+0+0 | 3 | 4 |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
Dersin Dili | Türkçe |
Yöntem ve Teknikler | - |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
Ön Koşullar | - |
Dersin Koordinatörü | - |
Dersi Veren(ler) | Arş.Gör. Berkay ÇETİN |
Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
---|---|---|---|---|
Arş.Gör. Berkay ÇETİN | C-131 | [email protected] | 7541 | Cuma 14:00-15:00 |
Dersin İçeriği
Osmanlı toplumunun ekonomik, sosyal, idari yapısı kısaca, temel kurumlarını ve uygulamaları tanıtmak ve bunların ne zaman, neden ve nasıl değiştiğini açıklamak
Dersin Amacı
Çağdaş Türkiye'nin toplumsal yapısını ve sorunlarını anlayabilmek için, devraldığımız Osmanlı toplum yapısını bilmek gerektiğinden hareketle, önceleyen yapımıza ait özellikleri vermek; Osmanlı toplumunun yapısal özelliklerinin etkilerini çözümleyebilmek
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri | |
Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
Destek Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Program Yeterlilikleri | Düzey |
---|---|---|
P1 | Sosyolojik muhakeme yeteneği kazanmak ve toplumsal gerçekleri açığa çıkarmak ve yorumlayabilmek. | 4 |
P2 | Sosyoloji bilimine ait kavramlar, teoriler, yöntemler ve saha uygulaması hakkında bilgi sahibi olup, bunları araştırma sürecinde, proje geliştirmede etkili kullanabilme. | 1 |
P3 | Sosyolojiyi diğer disiplinlerle ilişkilendirebilme ve bu disiplinlerle çalışabilme becerisi. | 4 |
P5 | Güncel sosyolojik kavramlara, dönemsel değişimlere ve saha bilgisine hakim olmak. | 3 |
P6 | Toplumsal gelişmeleri anlayabilme, analiz etme ve çözüm önerileri sunabilme yetisi. | 2 |
P7 | Sosyoloji disiplininin tarihini ve öncülerini yakından değerlendirme becerisi. | 2 |
P9 | Bilgiyi eleştirel bir bakış açısıyla analiz edip kullanabilme ve toplumsal değerlere uygun hareket etme | 2 |
P10 | Bireyin genel kültürüne katkı sağlayan alan dışı en az iki farklı ders arasında bağlantı kurarak ifade edebilme. | 2 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
---|---|---|---|
No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
Ö1 | Temel sosyolojik kavramları ve teorileri hatırlama. | P.1.1 | 1 |
Ö2 | Sosyolojik muhakemenin temel ilkelerini anlama. | P.1.2 | 1 |
Ö3 | Toplumsal olayları analiz etme ve farklı perspektiflerden değerlendirme. | P.1.4 | 1 |
Ö4 | Sosyoloji bilimine ait kavramları ve teorileri analiz etme. | P.2.4 | 1 |
Ö5 | Sosyoloji ile diğer disiplinler arasındaki temel benzerlikleri ve farkları anlama. | P.3.2 | 1 |
Ö6 | Güncel sosyolojik kavramları ve dönemsel değişimleri hatırlama. | P.5.1 | 1 |
Ö7 | Güncel sosyolojik kavramları ve dönemsel değişimleri anlama. | P.5.2 | 1 |
Ö8 | Temel toplumsal gelişmeleri ve olayları hatırlama. | P.6.1 | 1 |
Ö9 | Toplumsal gelişmelerin temel sebeplerini ve etkilerini anlama. | P.6.2 | 1 |
Ö10 | Sosyoloji disiplininin temel tarihî olaylarını ve önemli figürleri hatırlama. | P.7.1 | 1 |
Ö11 | Sosyoloji disiplininin evrimini anlama ve temel dönemleri ayırt etme. | P.7.2 | 1 |
Ö12 | Temel bilgileri ve verileri hatırlama. | P.9.1 | 1 |
Ö13 | Bilgilerin ve verilerin toplumsal bağlamda nasıl anlamlı hale geldiğini anlama. | P.9.2 | 1 |
Ö14 | Farklı disiplinler arasındaki farkı bulabilme. | P.10.1 | 1 |
Ö15 | Farklı disiplinlerle işbirliğini organize edebilme. | P.10.4 | 1 |
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 |
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta | Konu |
---|---|
1 | Osmanlı'nın kuruluş ve gelişim süreci |
2 | Osmanlı'da toprak işletim sistemi:Toprak mülkiyeti, tımar sisteminin temel nitelikleri, veriliş esasları ve uygulamadaki denetim mekanizmaları |
3 | Osmanlı'da sınıfsal yapı ve kul sistemi:Osmanlı'da var olan sınıflar ve özellikleri kul sisteminin önemi sınıfsal yapıda oluşan değişmeler, ayanların ortaya çıkışı, Tanzimat sonrası yeni ya da farklılaşan sınıflar |
4 | Osmanlı toplum yapısına ilişkin tartışmalar:Osmanlı'daki üretim biçimi ile Batı feodalizminin karşılaştırılması |
5 | Osmanlı toplum yapısına ilişkin tartışmalar:ATÜT ile Osmanlı üretim tarzının karşılaştırılması, Osmanlı'nın Doğu toplumlarından farklı özellikleri |
6 | Osmanlı'da kapitalistleş(eme)me sorunu:Osmanlı'nın kapitalistleşememesinin nedenleri ve sonuçları |
7 | Sosyo-ekonomik yapıdaki değişmeler:Klasik sistemin değişmesi bu değişmenin nedenleri ve ortaya çıkardığı sonuçlar |
8 | Ara sınav |
9 | Yenileşme çabaları:Yenileşme adına ordu, eğitim gibi kurumlarda ya da idari kuruluşlarda yapılanlar ve yeni bir ekonomik faaliyet olarak Tanzimat dönemi sanayileşme çabaları ve tüm bunların sonuçları |
10 | 19. yüzyılda Osmanlı'daki düşünce akımları:Osmanlıcılık, İslamcılık, Milliyetçilik, Türkçülük ve Batıcılık gibi son dönem Osmanlı'da görülen düşünce akımları |
11 | Osmanlı devletinde bürokrasi |
12 | Osmanlının çöküş nedenleri |
13 | Osmanlının birikimi |
14 | Osmanlı tarihini doğru anlamak |
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar | Orhan Türkdoğan, 2015 Türk Toplum Yapısı, Konya: Çizgi Kitabevi |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
---|---|---|
Devam | 14 | 70 (%) |
Uygulama | - | - |
Ödev | - | - |
Sunum | - | - |
Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
Toplam | 170 (%) |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Ara Sınav | 1 | 14 | 14 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Atölye | 0 | 0 | 0 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Dönem Sonu Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü: | 128 | ||
Toplam Yük / 30 | 4,27 | ||
Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Öğrenme Çıktıları | P1 | P2 | P3 | P5 | P6 | P7 | P9 | P10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ö1 | Temel sosyolojik kavramları ve teorileri hatırlama. | 4 | - | - | - | - | - | - | - |
Ö2 | Sosyolojik muhakemenin temel ilkelerini anlama. | 5 | - | - | - | - | - | - | - |
Ö3 | Toplumsal olayları analiz etme ve farklı perspektiflerden değerlendirme. | 3 | - | - | - | - | - | - | - |
Ö4 | Sosyoloji bilimine ait kavramları ve teorileri analiz etme. | - | 2 | - | - | - | - | - | - |
Ö5 | Sosyoloji ile diğer disiplinler arasındaki temel benzerlikleri ve farkları anlama. | - | - | - | - | - | - | - | - |
Ö6 | Güncel sosyolojik kavramları ve dönemsel değişimleri hatırlama. | - | - | - | - | - | - | - | - |
Ö7 | Güncel sosyolojik kavramları ve dönemsel değişimleri anlama. | - | - | - | - | - | - | - | - |
Ö8 | Temel toplumsal gelişmeleri ve olayları hatırlama. | - | - | - | - | - | - | - | - |
Ö9 | Toplumsal gelişmelerin temel sebeplerini ve etkilerini anlama. | - | - | - | - | - | - | - | - |
Ö10 | Sosyoloji disiplininin temel tarihî olaylarını ve önemli figürleri hatırlama. | - | - | - | - | - | - | - | - |
Ö11 | Sosyoloji disiplininin evrimini anlama ve temel dönemleri ayırt etme. | - | - | - | - | - | - | - | - |
Ö12 | Temel bilgileri ve verileri hatırlama. | - | - | - | - | - | - | - | - |
Ö13 | Bilgilerin ve verilerin toplumsal bağlamda nasıl anlamlı hale geldiğini anlama. | - | - | - | - | - | - | - | - |
Ö14 | Farklı disiplinler arasındaki farkı bulabilme. | - | - | - | - | - | - | - | - |
Ö15 | Farklı disiplinlerle işbirliğini organize edebilme. | - | - | - | - | - | - | - | - |