Sosyoloji
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sosyal ve Beşeri Bilimler Fakültesi
Sosyoloji Programı
Ders Bolognaları
Sosyal ve Beşeri Bilimler Fakültesi
Sosyoloji Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| SOS311 | Türkiye'nin Sosyo-Ekonomik Yapısı | 3 | Güz | 5 | 3+0+0 | 3 | 5 |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | Doç. Dr. Hatice BUDAK |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
| Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
|---|---|---|---|---|
| Doç. Dr. Hatice BUDAK | C-130 | [email protected] | 7538 | Perşembe 13:30 / 16:30 |
Dersin İçeriği
Ders, öğrencilerin içinde bulundukları sosyal, ekonomik ve kültürel şartların farkında olmalarının önemli olduğu düşüncesi üzerinde temellenmektedir. Ders kapsamında ağırlıklı olarak; Osmanlı İmparatorluğu'ndan Türkiye Cumhuriyeti'ne sosyal yapının değişimi; Cumhuriyet döneminde Türkiye'nin toplumsal yapısının gelişme özellikleri; Türk modernleşmesinin özgül şartları; Türkiye'nin sosyo-demografik nüfus dağılımı; Türkiye'de toplumsal sınıflar ve toplumsal tabakalaşma, Türkiye'nin ekonomik yapısı ele alınmaktadır.
Dersin Amacı
Dersin amacı; öğrencilerin günümüz Türkiye'sinin toplumsal, kültürel, sosyal ve ekonomik yapısını tarihsel bağlamı içinde kavramalarını ve böylece Türkiye'nin güncel toplumsal sorunlarını anlamalarını sağlamaktır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
| Destek Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P1 | Sosyolojik muhakeme yeteneği kazanmak ve toplumsal gerçekleri açığa çıkarmak ve yorumlayabilmek. | 4 |
| P6 | Toplumsal gelişmeleri anlayabilme, analiz etme ve çözüm önerileri sunabilme yetisi. | 4 |
| P9 | Bilgiyi eleştirel bir bakış açısıyla analiz edip kullanabilme ve toplumsal değerlere uygun hareket etme | 4 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Toplumsal olayları analiz etme ve farklı perspektiflerden değerlendirme. | P.1.4 | 1 |
| Ö2 | Toplumsal gelişmelerin temel sebeplerini ve etkilerini anlama. | P.6.2 | 1 |
| Ö3 | Toplumsal gelişmeleri araştırmalarda ve analizlerde etkili bir şekilde uygulama. | P.6.3 | 1 |
| Ö4 | Toplumsal gelişmeleri analiz etme ve olayların altında yatan nedenleri anlama. | P.6.4 | 1 |
| Ö5 | Toplumsal gelişmelerin olumlu ve olumsuz yönlerini değerlendirme. | P.6.5 | 1 |
| Ö6 | Toplumsal gelişmelerle ilgili yeni çözüm önerileri ve stratejiler geliştirme. | P.6.6 | 1 |
| Ö7 | Toplumsal değerleri değerlendirme ve bu değerlerin sürdürülebilirliği üzerindeki etkilerini değerlendirme. | P.9.5 | 1 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Tanışma, Ders içeriğinin öğrencilere tanıtılması |
| 2 | Toplumsal yapı kavramı ve toplumsal yapı kuramları |
| 3 | Osmanlı kimliği, Osmanlı toplumsal yapısının ana hatları |
| 4 | Türk modernleşme tecrübesi: Cumhuriyet Dönemi'nde devrimler, toplumsal hayata etkileri ve gündelik hayat (I) |
| 5 | Türk modernleşme deneyimi: Cumhuriyet Dönemi'nde devrimler, toplumsal yaşama etkileri ve gündelik hayat (II) |
| 6 | Türkiye'de aile yapısı ve toplumsal cinsiyet |
| 7 | Türkiye'de nüfus yapısı ve Türkiye'de nüfusun sosyo-ekonomik özellikleri ve toplumsal sınıflar |
| 8 | Ara sınav |
| 9 | Türkiye'de iktisat politikaları, ekonomik gelişme ve çalışma hayatı |
| 10 | Kırsal kalkınma, kırsal alanda hayat |
| 11 | Türkiye'de kentleşme: Türkiye'de iç göç, gecekondudan TOKİ'ye, dairelerden uydu kentlere hayat, kentsel dönüşüm |
| 12 | Toplumsal değişmenin aracı olarak Türkiye'de siyaset |
| 13 | Küreselleşme, ulus devletin çözülmesi, yenidünya düzeni ve bunların Türkiye'ye yansımaları |
| 14 | Popüler kültür ve bunun toplumsal yaşama yansımaları, dersin genel değerlendirmesi. |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Birsen, GÖKÇE, Türkiye'nin toplumsal yapısı, Savaş Yayınevi, İstanbul,1996 |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Ödev | - | - |
| Sunum | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 13 | 2 | 26 |
| Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 2 | 6 | 12 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 25 | 25 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 120 | ||
| Toplam Yük / 30 | 4 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P1 | P6 | P9 |
|---|---|---|---|---|
| Ö1 | Toplumsal olayları analiz etme ve farklı perspektiflerden değerlendirme. | 4 | - | - |
| Ö2 | Toplumsal gelişmelerin temel sebeplerini ve etkilerini anlama. | - | 4 | - |
| Ö3 | Toplumsal gelişmeleri araştırmalarda ve analizlerde etkili bir şekilde uygulama. | - | 4 | - |
| Ö4 | Toplumsal gelişmeleri analiz etme ve olayların altında yatan nedenleri anlama. | - | 4 | - |
| Ö5 | Toplumsal gelişmelerin olumlu ve olumsuz yönlerini değerlendirme. | - | 4 | - |
| Ö6 | Toplumsal gelişmelerle ilgili yeni çözüm önerileri ve stratejiler geliştirme. | - | 4 | - |
| Ö7 | Toplumsal değerleri değerlendirme ve bu değerlerin sürdürülebilirliği üzerindeki etkilerini değerlendirme. | - | - | 4 |
