Sosyoloji
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sosyal ve Beşeri Bilimler Fakültesi
Sosyoloji Programı
Ders Bolognaları
Sosyal ve Beşeri Bilimler Fakültesi
Sosyoloji Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
SOS311 | Türkiye'nin Sosyo-Ekonomik Yapısı | 3 | Güz | 5 | 3+0+0 | 3 | 5 |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
Dersin Dili | Türkçe |
Yöntem ve Teknikler | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
Ön Koşullar | - |
Dersin Koordinatörü | - |
Dersi Veren(ler) | Doç. Dr. Hatice BUDAK |
Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
---|---|---|---|---|
Doç. Dr. Hatice BUDAK | C-130 | [email protected] | 7538 | Perşembe 13:30 / 16:30 |
Dersin İçeriği
Ders, öğrencilerin içinde bulundukları sosyal, ekonomik ve kültürel şartların farkında olmalarının önemli olduğu düşüncesi üzerinde temellenmektedir. Ders kapsamında ağırlıklı olarak; Osmanlı İmparatorluğu'ndan Türkiye Cumhuriyeti'ne sosyal yapının değişimi; Cumhuriyet döneminde Türkiye'nin toplumsal yapısının gelişme özellikleri; Türk modernleşmesinin özgül şartları; Türkiye'nin sosyo-demografik nüfus dağılımı; Türkiye'de toplumsal sınıflar ve toplumsal tabakalaşma, Türkiye'nin ekonomik yapısı ele alınmaktadır.
Dersin Amacı
Dersin amacı; öğrencilerin günümüz Türkiye'sinin toplumsal, kültürel, sosyal ve ekonomik yapısını tarihsel bağlamı içinde kavramalarını ve böylece Türkiye'nin güncel toplumsal sorunlarını anlamalarını sağlamaktır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri | |
Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
Destek Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Program Yeterlilikleri | Düzey |
---|---|---|
P1 | Sosyolojik muhakeme yeteneği kazanmak ve toplumsal gerçekleri açığa çıkarmak ve yorumlayabilmek. | 4 |
P6 | Toplumsal gelişmeleri anlayabilme, analiz etme ve çözüm önerileri sunabilme yetisi. | 4 |
P9 | Bilgiyi eleştirel bir bakış açısıyla analiz edip kullanabilme ve toplumsal değerlere uygun hareket etme | 4 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
---|---|---|---|
No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
Ö1 | Toplumsal olayları analiz etme ve farklı perspektiflerden değerlendirme. | P.1.4 | 1 |
Ö2 | Toplumsal gelişmelerin temel sebeplerini ve etkilerini anlama. | P.6.2 | 1 |
Ö3 | Toplumsal gelişmeleri araştırmalarda ve analizlerde etkili bir şekilde uygulama. | P.6.3 | 1 |
Ö4 | Toplumsal gelişmeleri analiz etme ve olayların altında yatan nedenleri anlama. | P.6.4 | 1 |
Ö5 | Toplumsal gelişmelerin olumlu ve olumsuz yönlerini değerlendirme. | P.6.5 | 1 |
Ö6 | Toplumsal gelişmelerle ilgili yeni çözüm önerileri ve stratejiler geliştirme. | P.6.6 | 1 |
Ö7 | Toplumsal değerleri değerlendirme ve bu değerlerin sürdürülebilirliği üzerindeki etkilerini değerlendirme. | P.9.5 | 1 |
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 |
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta | Konu |
---|---|
1 | Tanışma, Ders içeriğinin öğrencilere tanıtılması |
2 | Toplumsal yapı kavramı ve toplumsal yapı kuramları |
3 | Osmanlı kimliği, Osmanlı toplumsal yapısının ana hatları |
4 | Türk modernleşme tecrübesi: Cumhuriyet Dönemi'nde devrimler, toplumsal hayata etkileri ve gündelik hayat (I) |
5 | Türk modernleşme deneyimi: Cumhuriyet Dönemi'nde devrimler, toplumsal yaşama etkileri ve gündelik hayat (II) |
6 | Türkiye'de aile yapısı ve toplumsal cinsiyet |
7 | Türkiye'de nüfus yapısı ve Türkiye'de nüfusun sosyo-ekonomik özellikleri ve toplumsal sınıflar |
8 | Ara sınav |
9 | Türkiye'de iktisat politikaları, ekonomik gelişme ve çalışma hayatı |
10 | Kırsal kalkınma, kırsal alanda hayat |
11 | Türkiye'de kentleşme: Türkiye'de iç göç, gecekondudan TOKİ'ye, dairelerden uydu kentlere hayat, kentsel dönüşüm |
12 | Toplumsal değişmenin aracı olarak Türkiye'de siyaset |
13 | Küreselleşme, ulus devletin çözülmesi, yenidünya düzeni ve bunların Türkiye'ye yansımaları |
14 | Popüler kültür ve bunun toplumsal yaşama yansımaları, dersin genel değerlendirmesi. |
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar | Birsen, GÖKÇE, Türkiye'nin toplumsal yapısı, Savaş Yayınevi, İstanbul,1996 |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
---|---|---|
Devam | - | - |
Uygulama | - | - |
Ödev | - | - |
Sunum | - | - |
Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
Toplam | 100 (%) |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 13 | 2 | 26 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 2 | 6 | 12 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Atölye | 0 | 0 | 0 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Dönem Sonu Sınavı | 1 | 25 | 25 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü: | 120 | ||
Toplam Yük / 30 | 4 | ||
Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Öğrenme Çıktıları | P1 | P6 | P9 |
---|---|---|---|---|
Ö1 | Toplumsal olayları analiz etme ve farklı perspektiflerden değerlendirme. | 4 | - | - |
Ö2 | Toplumsal gelişmelerin temel sebeplerini ve etkilerini anlama. | - | 4 | - |
Ö3 | Toplumsal gelişmeleri araştırmalarda ve analizlerde etkili bir şekilde uygulama. | - | 4 | - |
Ö4 | Toplumsal gelişmeleri analiz etme ve olayların altında yatan nedenleri anlama. | - | 4 | - |
Ö5 | Toplumsal gelişmelerin olumlu ve olumsuz yönlerini değerlendirme. | - | 4 | - |
Ö6 | Toplumsal gelişmelerle ilgili yeni çözüm önerileri ve stratejiler geliştirme. | - | 4 | - |
Ö7 | Toplumsal değerleri değerlendirme ve bu değerlerin sürdürülebilirliği üzerindeki etkilerini değerlendirme. | - | - | 4 |