İşleminiz Devam Ediyor.
Lütfen Bekleyiniz...
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sosyal ve Beşeri Bilimler Fakültesi
Sosyoloji Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu Ders Adı Yıl Dönem Yarıyıl T+U+L Kredi AKTS
SOS311 Türkiye'nin Sosyo-Ekonomik Yapısı 3 Güz 5 3+0+0 3 5
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Düzeyi Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey)
Dersin Dili Türkçe
Yöntem ve Teknikler Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Ön Koşullar -
Dersin Koordinatörü -
Dersi Veren(ler) Doç. Dr. Hatice BUDAK
Yardımcı(lar) -
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı Oda No. E-Posta Adresi Dahili Görüşme Saatleri
Doç. Dr. Hatice BUDAK C-130 [email protected] 7538 Perşembe
13:30 / 16:30
Dersin İçeriği
Ders, öğrencilerin içinde bulundukları sosyal, ekonomik ve kültürel şartların farkında olmalarının önemli olduğu düşüncesi üzerinde temellenmektedir. Ders kapsamında ağırlıklı olarak; Osmanlı İmparatorluğu'ndan Türkiye Cumhuriyeti'ne sosyal yapının değişimi; Cumhuriyet döneminde Türkiye'nin toplumsal yapısının gelişme özellikleri; Türk modernleşmesinin özgül şartları; Türkiye'nin sosyo-demografik nüfus dağılımı; Türkiye'de toplumsal sınıflar ve toplumsal tabakalaşma, Türkiye'nin ekonomik yapısı ele alınmaktadır.
Dersin Amacı
Dersin amacı; öğrencilerin günümüz Türkiye'sinin toplumsal, kültürel, sosyal ve ekonomik yapısını tarihsel bağlamı içinde kavramalarını ve böylece Türkiye'nin güncel toplumsal sorunlarını anlamalarını sağlamaktır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri
Uzmanlık / Alan Dersleri X
Destek Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Program Yeterlilikleri Düzey
P1 Sosyolojik muhakeme yeteneği kazanmak ve toplumsal gerçekleri açığa çıkarmak ve yorumlayabilmek. 4
P6 Toplumsal gelişmeleri anlayabilme, analiz etme ve çözüm önerileri sunabilme yetisi. 4
P9 Bilgiyi eleştirel bir bakış açısıyla analiz edip kullanabilme ve toplumsal değerlere uygun hareket etme 4
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
No Öğrenme Çıktıları Prog. Yet. İlişkisi Ölçme Yöntemi **
Ö1 Toplumsal olayları analiz etme ve farklı perspektiflerden değerlendirme. P.1.4 1
Ö2 Toplumsal gelişmelerin temel sebeplerini ve etkilerini anlama. P.6.2 1
Ö3 Toplumsal gelişmeleri araştırmalarda ve analizlerde etkili bir şekilde uygulama. P.6.3 1
Ö4 Toplumsal gelişmeleri analiz etme ve olayların altında yatan nedenleri anlama. P.6.4 1
Ö5 Toplumsal gelişmelerin olumlu ve olumsuz yönlerini değerlendirme. P.6.5 1
Ö6 Toplumsal gelişmelerle ilgili yeni çözüm önerileri ve stratejiler geliştirme. P.6.6 1
Ö7 Toplumsal değerleri değerlendirme ve bu değerlerin sürdürülebilirliği üzerindeki etkilerini değerlendirme. P.9.5 1
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta Konu
1 Tanışma, Ders içeriğinin öğrencilere tanıtılması
2 Toplumsal yapı kavramı ve toplumsal yapı kuramları
3 Osmanlı kimliği, Osmanlı toplumsal yapısının ana hatları
4 Türk modernleşme tecrübesi: Cumhuriyet Dönemi'nde devrimler, toplumsal hayata etkileri ve gündelik hayat (I)
5 Türk modernleşme deneyimi: Cumhuriyet Dönemi'nde devrimler, toplumsal yaşama etkileri ve gündelik hayat (II)
6 Türkiye'de aile yapısı ve toplumsal cinsiyet
7 Türkiye'de nüfus yapısı ve Türkiye'de nüfusun sosyo-ekonomik özellikleri ve toplumsal sınıflar
8 Ara sınav
9 Türkiye'de iktisat politikaları, ekonomik gelişme ve çalışma hayatı
10 Kırsal kalkınma, kırsal alanda hayat
11 Türkiye'de kentleşme: Türkiye'de iç göç, gecekondudan TOKİ'ye, dairelerden uydu kentlere hayat, kentsel dönüşüm
12 Toplumsal değişmenin aracı olarak Türkiye'de siyaset
13 Küreselleşme, ulus devletin çözülmesi, yenidünya düzeni ve bunların Türkiye'ye yansımaları
14 Popüler kültür ve bunun toplumsal yaşama yansımaları, dersin genel değerlendirmesi.
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar Birsen, GÖKÇE, Türkiye'nin toplumsal yapısı, Savaş Yayınevi, İstanbul,1996
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı (%)
Devam - -
Uygulama - -
Ödev - -
Sunum - -
Ara Sınavlar 1 40 (%)
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 60 (%)
Toplam 100 (%)
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik Sayı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Hafta Sayısı ve Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) 13 2 26
Ara Sınav 1 15 15
Kısa Sınav 0 0 0
Ödev 2 6 12
Uygulama 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Proje 0 0 0
Atölye 0 0 0
Sunum/Seminer Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Dönem Sonu Sınavı 1 25 25
Diğer 0 0 0
Toplam İş Yükü: 120
Toplam Yük / 30 4
Dersin AKTS Kredisi: 4
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Öğrenme Çıktıları P1 P6 P9
Ö1 Toplumsal olayları analiz etme ve farklı perspektiflerden değerlendirme. 4 - -
Ö2 Toplumsal gelişmelerin temel sebeplerini ve etkilerini anlama. - 4 -
Ö3 Toplumsal gelişmeleri araştırmalarda ve analizlerde etkili bir şekilde uygulama. - 4 -
Ö4 Toplumsal gelişmeleri analiz etme ve olayların altında yatan nedenleri anlama. - 4 -
Ö5 Toplumsal gelişmelerin olumlu ve olumsuz yönlerini değerlendirme. - 4 -
Ö6 Toplumsal gelişmelerle ilgili yeni çözüm önerileri ve stratejiler geliştirme. - 4 -
Ö7 Toplumsal değerleri değerlendirme ve bu değerlerin sürdürülebilirliği üzerindeki etkilerini değerlendirme. - - 4