Sosyoloji
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sosyal ve Beşeri Bilimler Fakültesi
Sosyoloji Programı
Ders Bolognaları
Sosyal ve Beşeri Bilimler Fakültesi
Sosyoloji Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
SOS232 | Sosyoloji Tarihi II | 2 | Bahar | 4 | 3+0+0 | 3 | 5 |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
Dersin Dili | Türkçe |
Yöntem ve Teknikler | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
Ön Koşullar | - |
Dersin Koordinatörü | - |
Dersi Veren(ler) | Doç. Dr. Hatice BUDAK |
Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
---|---|---|---|---|
Doç. Dr. Hatice BUDAK | C-130 | [email protected] | 7538 | Perşembe 13:30 / 16:30 |
Dersin İçeriği
Sosyolojinin kurumsallaşma süreci, bu süreçte rol oynayan kurucu isimler, klasik sosyolojinin temel kavram ve kuramları ile terimlerin orijinal (Fransızca, Almanca, İngilizce) ifadeleri konularını içermektedir.
Dersin Amacı
Sosyolojinin yeni bir akademik disiplin olarak kurumsallaşması, bu sürece damgasını vuran isimler ile bunların geliştirdiği kuramlar hakkında bilgi vermek, sosyolojideki temel dikotomiler hakkında bilgi vermek
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri | X |
Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
Destek Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Program Yeterlilikleri | Düzey |
---|---|---|
P1 | Sosyolojik muhakeme yeteneği kazanmak ve toplumsal gerçekleri açığa çıkarmak ve yorumlayabilmek. | 3 |
P2 | Sosyoloji bilimine ait kavramlar, teoriler, yöntemler ve saha uygulaması hakkında bilgi sahibi olup, bunları araştırma sürecinde, proje geliştirmede etkili kullanabilme. | 3 |
P6 | Toplumsal gelişmeleri anlayabilme, analiz etme ve çözüm önerileri sunabilme yetisi. | 4 |
P7 | Sosyoloji disiplininin tarihini ve öncülerini yakından değerlendirme becerisi. | 5 |
P9 | Bilgiyi eleştirel bir bakış açısıyla analiz edip kullanabilme ve toplumsal değerlere uygun hareket etme | 4 |
P10 | Bireyin genel kültürüne katkı sağlayan alan dışı en az iki farklı ders arasında bağlantı kurarak ifade edebilme. | 4 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
---|---|---|---|
No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
Ö1 | Toplumsal olayları analiz etme ve farklı perspektiflerden değerlendirme. | P.1.4 | 1 |
Ö2 | Sosyoloji bilimine ait kavramları ve teorileri analiz etme. | P.2.4 | 1 |
Ö3 | Toplumsal gelişmeleri analiz etme ve olayların altında yatan nedenleri anlama. | P.6.4 | 1 |
Ö4 | Toplumsal gelişmelerin olumlu ve olumsuz yönlerini değerlendirme. | P.6.5 | 1 |
Ö5 | Öncü sosyologların düşüncelerini güncel sosyolojik sorunlarla ilişkilendirme. | P.7.3 | 1 |
Ö6 | Öncü sosyologların eserlerini eleştirel bir bakış açısıyla analiz etme. | P.7.4 | 1 |
Ö7 | Sosyoloji disiplininin tarihini ve öncülerini değerlendirme. | P.7.5 | 1 |
Ö8 | Sosyoloji disiplini tarihindeki önemli olaylardan ve öncülerden yola çıkarak yeni bakış açıları oluşturma. | P.7.6 | 1 |
Ö9 | Bilgilerin ve verilerin toplumsal bağlamda nasıl anlamlı hale geldiğini anlama. | P.9.2 | 1 |
Ö10 | Bilgi ve verileri derinlemesine analiz etme, çelişkileri ve tutarsızlıkları tanımlama. | P.9.4 | 1 |
Ö11 | Yaşam boyu öğrenme kavramını yorumlayabilme. | P.10.2 | 1 |
Ö12 | Güncel yaklaşımları yenilikçi uygulamaları tasarlayabilme. | P.10.6 | 1 |
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 |
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta | Konu |
---|---|
1 | Emile Durkheim: Biyografik Giriş, Durkheim`ın Metodolojisi. |
2 | Durkheim Sosyolojisine ve Eserlerine Genel Bakış: Birey - Toplum İlişkisi. Geleneksel ve Modern: ""Toplumsal İşbölümü"", ""Mekanik ve Organik Dayanışma"" Bir Baskı ve Yaptırım Unsuru Olarak ""Kolektif Bilinç"". |
3 | Sosyal Bir Görüngü Olarak ""İntihar"" ""Normal"" ve ""Patolojik"" Kategorileri. |
4 | Durkheim`in Din Kuramı: ""Dini Hayatın İptidai Biçimleri"" Bir Kurucu Metin Olarak ""Sosyolojik Yöntemin Kuralları"" |
5 | Pareto: Entellektüel Biyografisi ve toplum düşüncesi: İktisattan sosyolojiye `denge` fikri |
6 | Pareto: Seçkinler Kuramı ve Seçkinlerin Dolaşımı |
7 | Ara sınav |
8 | Max Weber: Biyografik Bir Giriş, Weber`in Metodolojisi |
9 | Weber`de Bilim Kuramı, Tarih ve Sosyoloji ""Ekonomi ve Toplum"" ""İdeal Tip"" Kavramı ""Aksiyolojik Yansızlık"" Meselesi |
10 | Din Sosyolojisinde Bir Kurucu Metin: ""Protestan Ahlakı ve Kapitalizmin Ruhu"" |
11 | Weber`de Otorite ve Meşruluğun Kaynağı Otorite ve Meşruluk Tipleri |
12 | Simmel: Formel Sosyoloji |
13 | Simmel`in modern toplum değerlendirmesi: Organik toplumdan rasyonel topluma... |
14 | Mead: Sembolik etkileşimcilik |
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar | Lewis A. Coser, Sosyolojik Düşüncenin Ustaları, çev. Himmet Hülür, Serhat Toker, İbrahim Mazman, Ankara, De Ki Basım Yayım, 2008. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
---|---|---|
Devam | - | - |
Uygulama | - | - |
Ödev | - | - |
Sunum | - | - |
Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
Toplam | 100 (%) |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 13 | 2 | 26 |
Ara Sınav | 1 | 25 | 25 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 3 | 9 | 27 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Atölye | 0 | 0 | 0 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Dönem Sonu Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü: | 150 | ||
Toplam Yük / 30 | 5 | ||
Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Öğrenme Çıktıları | P1 | P2 | P6 | P7 | P9 | P10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ö1 | Toplumsal olayları analiz etme ve farklı perspektiflerden değerlendirme. | 3 | - | - | - | - | - |
Ö2 | Sosyoloji bilimine ait kavramları ve teorileri analiz etme. | - | 3 | - | - | - | - |
Ö3 | Toplumsal gelişmeleri analiz etme ve olayların altında yatan nedenleri anlama. | - | - | 4 | - | - | - |
Ö4 | Toplumsal gelişmelerin olumlu ve olumsuz yönlerini değerlendirme. | - | - | 4 | - | - | - |
Ö5 | Öncü sosyologların düşüncelerini güncel sosyolojik sorunlarla ilişkilendirme. | - | - | - | 5 | - | - |
Ö6 | Öncü sosyologların eserlerini eleştirel bir bakış açısıyla analiz etme. | - | - | - | 5 | - | - |
Ö7 | Sosyoloji disiplininin tarihini ve öncülerini değerlendirme. | - | - | - | 5 | - | - |
Ö8 | Sosyoloji disiplini tarihindeki önemli olaylardan ve öncülerden yola çıkarak yeni bakış açıları oluşturma. | - | - | - | 5 | - | - |
Ö9 | Bilgilerin ve verilerin toplumsal bağlamda nasıl anlamlı hale geldiğini anlama. | - | - | - | - | 4 | - |
Ö10 | Bilgi ve verileri derinlemesine analiz etme, çelişkileri ve tutarsızlıkları tanımlama. | - | - | - | - | 4 | - |
Ö11 | Yaşam boyu öğrenme kavramını yorumlayabilme. | - | - | - | - | - | 4 |
Ö12 | Güncel yaklaşımları yenilikçi uygulamaları tasarlayabilme. | - | - | - | - | - | 4 |