Sosyal Hizmet
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sosyal ve Beşeri Bilimler Fakültesi
Sosyal Hizmet Programı
Ders Bolognaları
Sosyal ve Beşeri Bilimler Fakültesi
Sosyal Hizmet Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| SH431 | Bitirme Projesi | 4 | Güz | 7 | 2+0+0 | 3 | 3 |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | - Sunumlar ve seminerler - Poster çalışmaları - Grup tartışmaları - Vaka analizi - Proje tabanlı öğrenme - Uygulama alanı deneyimleriyle bütünleştirme |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | Yoktur |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | Doç. Dr. Demet AKARÇAY ULUTAŞ |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
| Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
|---|---|---|---|---|
| Doç. Dr. Demet AKARÇAY ULUTAŞ | C-223 | [email protected] | 7460 |
Dersin İçeriği
Ders kapsamında; sosyal hizmet uygulamasının gerekleri, meslek elemanının rol ve sorumlulukları, sosyal incelemenin dinamikleri, mesleki ilkeler ve etik karar verme süreçleri ele alınır. Ayrıca vaka yönetimi, danışma becerileri, risk haritalama, proje hazırlama ve raporlama teknikleri üzerinde durulur. Öğrenciler, blok uygulama kapsamında çalıştıkları alanlardan hareketle Covid-19 pandemisi bağlamında sosyal hizmetin rol ve işlevlerine dair poster sunum hazırlarlar.
Dersin Amacı
Bu dersin amacı; öğrencilerin sosyal hizmet lisans eğitiminde kazandıkları kuramsal ve uygulamalı bilgileri bütünleştirerek özgün bir proje ya da seminer çalışması hazırlamalarını sağlamaktır. Öğrenciler, sosyal hizmetin farklı uygulama alanlarına dair analiz, raporlama ve sunum becerilerini geliştirecek; mesleki değerler, ilkeler ve etik çerçevede araştırma ve uygulama deneyimi kazanacaklardır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
| Destek Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P1 | Sosyokültürel çevre ve insan davranışı bilgisine sahiptir. | 5 |
| P4 | Mesleki İlişki ve etkili iletişim kurma becerisine sahiptir. | 4 |
| P6 | Alanına özgü bilimsel araştırma yapma becerisine sahiptir. | 5 |
| P10 | Etik ve profesyonel davranış sergiler. | 5 |
| P12 | Birey, aile, grup, örgüt ve topluluk düzeyinde sosyal hizmet müdahalelerini gerçekleştirir. | 5 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Müracaatçı sistemi ile yürüteceği çalışmayı ‘çevresi içinde birey'yaklaşımı ile temellendirme. | P.1.4 | 1 |
| Ö2 | Etkili iletişim bilgi ve becerilerine sahip olma. | P.4.2 | 5 |
| Ö3 | Sosyal hizmetler alanında yaptığı araştırmanın raporunu yazma. | P.6.3 | 1 |
| Ö4 | Sosyal hizmet uygulamalarında mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranma. | P.10.1 | 1 |
| Ö5 | Müracaatçı sistemine (birey, aile, grup, örgüt ve topluluk) ulaşma ve bağlantı kurma. | P.12.1 | 1 |
| Ö6 | Müracaatçı sisteminin psikososyal ve ekonomik ihtiyaç ve sorunlarına yönelik bütünsel bir değerlendirme yapma. | P.12.2 | 1 |
| Ö7 | Temel yazılım uygulamalarını (örneğin sunum yazılımı vb.) etkin bir şekilde kullanabilme ve bu araçlarla profesyonel belgeler hazırlayabilme. | P.19.2 | 1 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Sosyal hizmet uygulamasının gerekleri |
| 2 | Sosyal hizmet uygulamasında rol ve sorumluluklar |
| 3 | Sosyal incelemenin dinamikleri |
| 4 | SH mesleğinin ilkeleri |
| 5 | Etik karar verme, rapor yazma teknikleri |
| 6 | Vaka yönetimi ve danışma becerileri |
| 7 | Risk haritası ve alan çalışması, proje çalışmasının gerekleri |
| 8 | Vize haftası |
| 9 | Aile, Çalışma ve SH İl Müdürlüğü, Engellilerle SH, yaşlılarla SH sunumları |
| 10 | ŞÖNİM'e ilişkin sunumlar |
| 11 | Bağımlılıkla ilişkili sunumlar |
| 12 | SED, koruyucu aile, evlat edinme modellerine ilişkin sunumlar |
| 13 | Denetimli serbestlik, suça sürüklenen çocuk sunumları |
| 14 | Tıbbi sosyal hizmet sunumları ve genel tartışma |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Payne, M. (2020). Modern Social Work Theory. |
| Hepworth, D. H., Rooney, R. H., Rooney, G. D. (2017). Direct Social Work Practice: Theory and Skills. | |
| Demirbilek, S. (Ed.). (2018). Sosyal Hizmet Kuram ve Yöntemleri. | |
| SHUDER Yayınları – Sosyal Hizmet Uygulamalarına İlişkin Araştırmalar. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Uygulama | - | - |
| Alan Çalışması | - | - |
| Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
| Ödev | - | - |
| Sunum | 1 | 40 (%) |
| Projeler | - | - |
| Kısa sınav (Quiz) | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 20 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 40 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 2 | 28 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
| Ara Sınav | 1 | 9 | 9 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 1 | 10 | 10 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 15 | 15 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 90 | ||
| Toplam Yük / 30 | 3 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P1 | P4 | P6 | P10 | P12 | P19 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Ö1 | Müracaatçı sistemi ile yürüteceği çalışmayı ‘çevresi içinde birey'yaklaşımı ile temellendirme. | 5 | - | - | - | - | - |
| Ö2 | Etkili iletişim bilgi ve becerilerine sahip olma. | - | 4 | - | - | - | - |
| Ö3 | Sosyal hizmetler alanında yaptığı araştırmanın raporunu yazma. | - | - | 5 | - | - | - |
| Ö4 | Sosyal hizmet uygulamalarında mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranma. | - | - | - | 5 | - | - |
| Ö5 | Müracaatçı sistemine (birey, aile, grup, örgüt ve topluluk) ulaşma ve bağlantı kurma. | - | - | - | - | 5 | - |
| Ö6 | Müracaatçı sisteminin psikososyal ve ekonomik ihtiyaç ve sorunlarına yönelik bütünsel bir değerlendirme yapma. | - | - | - | - | - | 5 |
| Ö7 | Temel yazılım uygulamalarını (örneğin sunum yazılımı vb.) etkin bir şekilde kullanabilme ve bu araçlarla profesyonel belgeler hazırlayabilme. | - | - | - | - | - | 3 |
