Sosyal Hizmet
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sosyal ve Beşeri Bilimler Fakültesi
Sosyal Hizmet Programı
Ders Bolognaları
Sosyal ve Beşeri Bilimler Fakültesi
Sosyal Hizmet Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| SH241 | Sosyal Hizmet Müdahalesi | 2 | Güz | 3 | 2+0+0 | 3 | 3 |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | - Anlatım - Vaka Analizi - Rol Canlandırma - Grup Çalışmaları - Tartışma - Görsel-İşitsel Materyal Kullanımı |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | Prof. Dr. Kamil ALPTEKİN |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
| Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
|---|---|---|---|---|
| Prof. Dr. Kamil ALPTEKİN | C-223 | [email protected] | 7460 | Salı 10:00 |
Dersin İçeriği
Sosyal hizmet müdahalesinin kuramsal temelleri, müdahale sürecinin aşamaları, birey-aile-grup-toplum düzeyinde müdahale yöntemleri, sosyal hizmette kullanılan teknikler (mülakat, danışmanlık, grup çalışması, toplum geliştirme), müdahalede etik konular, vaka analizleri ve rol canlandırma uygulamaları.
Dersin Amacı
Bu dersin amacı; öğrencilerin birey, aile, grup ve toplum düzeyinde sosyal hizmet müdahalelerini kuramsal ve uygulamalı çerçevede öğrenmelerini, sosyal sorunlara müdahale becerilerini geliştirmelerini ve sosyal hizmet değerleri, ilkeleri ve etik standartlar doğrultusunda profesyonel karar alma süreçlerini kavramalarını sağlamaktır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | X |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | |
| Destek Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P1 | Sosyokültürel çevre ve insan davranışı bilgisine sahiptir. | 4 |
| P4 | Mesleki İlişki ve etkili iletişim kurma becerisine sahiptir. | 3 |
| P9 | Meslektaşları ve diğer profesyonellerle birlikte çalışır. | 3 |
| P11 | Sosyal politikaları takip eder ve ilgilenir. | 2 |
| P12 | Birey, aile, grup, örgüt ve topluluk düzeyinde sosyal hizmet müdahalelerini gerçekleştirir. | 5 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | İnsan ve sosyal çevre arasındaki ilişkinin önemini kavrama. | P.1.1 | 1 |
| Ö2 | Uygulamalarda etik karar alma. | P.10.2 | 1 |
| Ö3 | Tarihsel, sosyal, etnik, kültürel, ekonomik, kurumsal, çevresel ve küresel etkilerin sosyal politikaları biçimlendirdiğinin farkında olma. | P.11.1 | 1 |
| Ö4 | Müracaatçı sistemine (birey, aile, grup, örgüt ve topluluk) ulaşma ve bağlantı kurma. | P.12.1 | 1 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Giriş: Sosyal hizmet müdahalesinin tanımı, kapsamı ve önemi |
| 2 | Müdahale Süreci I: Değerlendirme ve veri toplama teknikleri |
| 3 | Müdahale Süreci II: Planlama ve hedef belirleme |
| 4 | Müdahale Süreci III: Uygulama ve izleme |
| 5 | Müdahale Süreci IV: Sonlandırma ve değerlendirme |
| 6 | Birey Düzeyinde Müdahale Modelleri (ekolojik yaklaşım, görev odaklı yaklaşım) |
| 7 | Aile Düzeyinde Müdahale Modelleri (aile danışmanlığı, sistem yaklaşımı) |
| 8 | Ara Sınav / Vaka Analizi |
| 9 | Grup Düzeyinde Müdahale Modelleri (grup dinamikleri, grup çalışması teknikleri) |
| 10 | Toplum Düzeyinde Müdahale Modelleri (toplum geliştirme, savunuculuk, sosyal hareketler) |
| 11 | Kriz Müdahalesi ve Dayanıklılık |
| 12 | Sosyal Politika ve Kurumlarla İşbirliği |
| 13 | Etik İkilemler ve Profesyonel Karar Alma |
| 14 | Vaka Sunumları ve Rol Canlandırmalar |
| 15 | Genel Değerlendirme ve Kapanış |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Hepworth, D. H., Rooney, R. H., Rooney, G. D., Strom-Gottfried, K. (2017). Direct Social Work Practice: Theory and Skills. |
| Sheafor, B. W., & Horejsi, C. R. (2014). Techniques and Guidelines for Social Work Practice. | |
| Demirbilek, S. (Ed.). (2018). Sosyal Hizmet Kuram ve Yöntemleri. | |
| Payne, M. (2020). Modern Social Work Theory. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Uygulama | - | - |
| Alan Çalışması | - | - |
| Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
| Ödev | - | - |
| Sunum | - | - |
| Projeler | - | - |
| Kısa sınav (Quiz) | - | - |
| Ara Sınavlar | - | - |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | - | - |
| Toplam | 0 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 2 | 28 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 1 | 10 | 10 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 15 | 15 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 91 | ||
| Toplam Yük / 30 | 3,03 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P1 | P10 | P11 | P12 |
|---|---|---|---|---|---|
| Ö1 | İnsan ve sosyal çevre arasındaki ilişkinin önemini kavrama. | 3 | 3 | - | 3 |
| Ö2 | Uygulamalarda etik karar alma. | 3 | - | 4 | 3 |
| Ö3 | Tarihsel, sosyal, etnik, kültürel, ekonomik, kurumsal, çevresel ve küresel etkilerin sosyal politikaları biçimlendirdiğinin farkında olma. | - | 3 | - | - |
| Ö4 | Müracaatçı sistemine (birey, aile, grup, örgüt ve topluluk) ulaşma ve bağlantı kurma. | 4 | 5 | - | 4 |
