İşleminiz Devam Ediyor.
Lütfen Bekleyiniz...
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sosyal ve Beşeri Bilimler Fakültesi
Sosyal Hizmet Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu Ders Adı Yıl Dönem Yarıyıl T+U+L Kredi AKTS
03061007 Göç ve Sosyal Hizmet 3 Güz 5 3+0+0 4 4
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Düzeyi Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey)
Dersin Dili Türkçe
Yöntem ve Teknikler -
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Ön Koşullar -
Dersin Koordinatörü -
Dersi Veren(ler) -
Yardımcı(lar) -
Dersin İçeriği
Göç kavramları (iç göç, uluslararası göç, zorunlu göç, düzensiz göç, göçmen, mülteci, sığınmacı vb.), ulus aşırı toplumsal alanlar, sığınma ve iltica süreçleri, göçmenlerin karşılaştığı hukuki, siyasal, iktisadi, kültürel ve psikososyal sorunlar, göç kuramları, göç politikaları, göçmen ve sığınmacılarla sosyal hizmet uygulamaları.
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, öğrencilerin göç, sığınmacılık, mültecilik, geçici koruma olgularını kuramsal olarak kavramalarını, göç kuramlarını, göçün ulusal ve küresel etkilerini yorumlamalarını sağlamak ve sosyal hizmet uzmanları olarak bu uygulama alanına hazırlamaktır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri
Uzmanlık / Alan Dersleri
Destek Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta Konu
1 Tanışma, dersin genel işlenişi ile ilgili tartışma, göç olgusuna giriş
2 Göç, göç türleri, Türkiye'de göç süreçleri, iç göçün dinamikleri, kentleşme, kentleşme sorunları ve kentlileşme
3 Göçmen statüleri ve kavramları, Türkiye'ye gerçekleştirilen düzenli ve düzensiz göç hareketlilikleri ve Türkiye'den gerçekleştirilen göçler
4 Türkiye'de göç yönetimi, Türkiye'de göç politikasının gelişimi, ulusal ve uluslararası düzenlemeler
5 Göç kuramları, göç kuramlarının Suriyeliler ve diğer göçmenler bağlamında değerlendirilmesi
6 Göçmen refahı alanında sosyal hizmet mesleğinin önemi, göçmenlerle sosyal hizmet uygulamalarında gerekli beceriler, esas alınan kuram ve yaklaşımlar
7 Ara Sınav
8 Göçmenlerle sosyal hizmet uygulamasında kültürel yetkinliğin önemi ve bazı teknikler (kültürogram, ekoharitalama, genogram, kavramsal çerçeveleme)
9 Göçmenlerin yeniden toplumsallaşması, gettolaşma, sosyal dışlanma, ekonomik alandan dışlanma, ayrımcılık, uyum sorunları, şiddet, temel hizmetlerden yararlanamama ve diğer sosyal riskler (Fırsatlar ve tehditler bağlamında geçici koruma altındaki Suriyeliler örneği üzerinden bir değerlendirme)
10 Düzensiz göçmenlik ve yaşanan sorunlar
11 Göç ve aile, Göç ve yoksulluk ilişkisi, Göçün kadınlaşması, sosyal dışlanma
12 Göç ve çocuk refahı, erken yaşta evlilik, çocuk işçiliği, sokak çocuğu olgusu, göç ve suç ilişkisi, okul sosyal hizmeti
13 Sosyal uyum, çokkültürlülük ve birlikte yaşama modelleri
14 Dünyada ve Türkiye'de sosyal refah devletinin ve sosyal hizmet mesleğinin geleceğine dair tartışmalar, dersin genel değerlendirmesi
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar Akarçay Ulutaş, D., Ustabaşı Gündüz, D. Boz, A. N. (2019). Türkiye'deki Sosyal Hizmet Eğitiminde Kültürel Yetkinliğin İncelenmesi, Academic Researches in Social Sciences and Humanities (içinde). Edt: Mehmet Dalkılıç (s. 10-31), Ankara: Gece Akademi.
Alptekin, K., Akarçay Ulutaş, D., Ustabaşı Gündüz, D., Akın Altıncı, E. (2018) Suriyelilerin Hukuki Statüleri İle Kayıt Ve Kimlik İşlemleri Üzerine Genel Bir Değerlendirme. İstanbul Aydın Üniversitesi Sosyal Hizmet Kongresi: Mülteciler ve Sosyal Hizmet, İstanbul.
Alptekin, K., Akarçay Ulutaş, D., Ustabaşı Gündüz, D. (2017) Konya'da Yaşayan Suriyeliler: Güncel Sorunlar ve Çözüm Önerileri Çalıştayı Sonuç Raporu, KTO Karatay Üniversitesi, Konya.
Alptekin, K., Akarçay Ulutaş, D., Ustabaşı Gündüz, D. (2018) Suriyeli Çocukların Eğitim Durumu Çalıştayı Sonuç Raporu, KTO Karatay Üniversitesi, Konya.
Alptekin, K., Ulutaş Akarçay, D., Ustabaşı Gündüz, D. (2018) Konya'da geçici koruma altında yaşayan Suriyeliler üzerine bir çalışma. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 18 (40/2), 87-114.
Gencer, T. E., Güzel, B. (Ed.) (2021). Göç-Göçmenlerle Çalışma ve Sosyal Hizmet. Ankara: Nobel Yayınevi.
Genç, Y., Ustabaşı Gündüz, D. & Çöpoğlu, M. (2019). Göç ve kalkınma ilişkisi. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 7(18), 479-498.
Ihlamur-Öner, G., Öner, A. Ş. (2015). Küreselleşme Çağında Göç-Kavramlar, Tartışmalar. İstanbul: İletişim.
Işık, O., & Pınarcıoğlu, M. M. (2012). Nöbetleşe yoksulluk: Gecekondulaşma ve kent yoksulları: Sultanbeyli örneği. İletişim Yayınları.
Özer, İ. (2004). Kentleşme, Kentlileşme Ve Kentsel Değişme. Ekin Kitabevi.
Özgür, Ö. (2014). Çokkültürcü Sosyal Çalışma. Ankara: SABEV.
Türkdoğan, O. (2015). Gecekondu ve İnsan: İstanbul Varoş Kültürü. Çizgi Kitabevi.
Ustabaşı Gündüz, D., Sağlam. E. (2020). Öteki mekânlarda sosyal sorunlar: bir literatür taraması, OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 16(29), 2142-2178.
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı (%)
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj (Varsa) - -
Ödev - -
Sunum - -
Projeler - -
Kısa sınav (Quiz) - -
Ara Sınavlar - -
Yarıyıl Sonu Sınavı - -
Toplam 0 (%)
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik Sayı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Hafta Sayısı ve Saati 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) 0 0 0
Ara Sınav 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Ödev 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Proje 0 0 0
Atölye 0 0 0
Sunum/Seminer Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Dönem Sonu Sınavı 0 0 0
Diğer 0 0 0
Toplam İş Yükü: 0
Toplam Yük / 30 0
Dersin AKTS Kredisi: 0