İşleminiz Devam Ediyor.
Lütfen Bekleyiniz...
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sosyal ve Beşeri Bilimler Fakültesi
Sosyal Hizmet Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu Ders Adı Yıl Dönem Yarıyıl T+U+L Kredi AKTS
03061003 Suçluluk ve Sosyal Hizmet 3 Güz 5 3+0+0 4 4
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Düzeyi Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey)
Dersin Dili Türkçe
Yöntem ve Teknikler Düz anlatım Sınıf içi tartışma Örnek vaka sunumu Literatür tarama
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Ön Koşullar Yoktur.
Dersin Koordinatörü Prof. Dr. Kamil ALPTEKİN
Dersi Veren(ler) -
Yardımcı(lar) -
Dersin İçeriği
Suç kavramı ve suçluluk kuramları, suça yönelen çocuk, genç ve yetişkinlerin hakları ve ihtiyaçları, suçluluğa yol açan yapıların analizi, müdahale stratejileri ve politikaları, ilgili mevzuatın analizi, önleyici sosyal hizmet stratejileri, denetimli serbestlik, Dünyada ve Türkiye'de denetimli serbestlik uygulamaları.
Dersin Amacı
Bu dersin temel amacı; bireyleri suça yönelten sebepleri ortaya koyarak, suçluların toplumsal uyum ve bütünleşmesini sağlamak için rehabilite edici sosyal hizmet müdahale yöntemlerinin öğrencilere öğretilmesidir.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri
Uzmanlık / Alan Dersleri X
Destek Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Program Yeterlilikleri Düzey
P1 Sosyokültürel çevre ve insan davranışı bilgisine sahiptir. 2
P2 İnsani hizmet örgütlerinde çağdaş yönetim bilgisine sahiptir. 1
P3 Sosyal hizmet uygulamaları için farklılık ve çeşitlilik bilgisine sahiptir. 2
P4 Mesleki İlişki ve etkili iletişim kurma becerisine sahiptir. 3
P8 İnsan haklarını ve sosyal adalet anlayışını uygulamada gözetebilme becerisine sahiptir. 4
P10 Etik ve profesyonel davranış sergiler. 2
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
No Öğrenme Çıktıları Prog. Yet. İlişkisi Ölçme Yöntemi **
Ö1 İnsan ve sosyal çevre arasındaki ilişkinin önemini kavrama. P.1.1 1
Ö2 Müracaatçı sistemi ile yürüteceği çalışmayı ‘çevresi içinde birey'yaklaşımı ile temellendirme. P.1.4 1
Ö3 Toplumsal sorumluluk projelerini tasarlama ve bu projelerde görev alma. P.2.3 1
Ö4 Mesleğiyle ilgili görev, yetki ve sorumlulukları hiçbir müracaatçı grubu arasında ayrımcılık yapmadan yerine getirme. P.3.1 1
Ö5 Birey, aile, grup, örgüt, topluluk düzeyinde sosyal hizmet uygulamalarında ırkçılık ve baskı karşıtı tutum ve davranış sergileme. P.3.5 1
Ö6 Mesleki ilişki kurma ve mesleki ilişkiyi sürdürme. P.4.1 1
Ö7 Etkili iletişim bilgi ve becerilerine sahip olma. P.4.2 1
Ö8 Demokrasi, insan hakları ve sosyal adalet kavramlarının sosyal hizmet açısından öneminin farkında olma. P.8.1 1
Ö9 Hak temelli yaklaşımı toplumdaki farklı grupların psikososyal ihtiyaç ve sorunlarına odaklanan uygulamalara taşıma. P.8.4 1
Ö10 Sosyal hizmetlere gereksinim duyan müracaatçı sisteminin toplumdaki kaynaklara adil bir şekilde ulaşmasını sağlama. P.8.5 1
Ö11 Meslektaşları ve diğer profesyonellerle iş birliği ve eşgüdüm içinde çalışma. P.9.1 1
Ö12 Meslektaşları ve diğer profesyonellerle ortak hizmet geliştirme. P.9.2 1
Ö13 Sosyal hizmet uygulamalarında mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranma. P.10.1 1
Ö14 Mesleki terminolojiye hakim olma. P.10.5 1
Ö15 Sosyal politikaların sosyal hizmetlerin sunumunu ve sosyal hizmetlere erişimi nasıl etkilediğini değerlendirme. P.11.2 1
Ö16 Müracaatçı sistemine (birey, aile, grup, örgüt ve topluluk) ulaşma ve bağlantı kurma. P.12.1 1
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta Konu
1 Genel tanışma, dersin içeriğinin açıklanması, suç kavramı üzerine sınıf içi tartışma
2 Suçluluk kuramları (I)
3 Suçluluğa yol açan yapıların sosyolojik analiz
4 Edebiyatta suçluluk olgusu: örnek okumalar
5 Sinemada suçluluk olgusu: film gösterimi
6 Suça yönelen çocuk kimdir, ihtiyaçları ve hakları nelerdir? Sınıf içi tartışma
7 Suça yönelen genç ve yetişkinlerin hakları ve ihtiyaçları nelerdir? Sınıf içi tartışma
8 Ara Sınav
9 Suçluluğu önleme: müdahale stratejiler
10 Sosyal hizmet ve suçluluk alanı: Suçluların savunması, rehabilitasyonu ve önleyici sosyal hizmet stratejileri, uygulama örnekleri (I)
11 Sosyal hizmet ve suçluluk alanı: Suçluların savunması, rehabilitasyonu ve önleyici sosyal hizmet stratejileri, uygulama örnekleri (II)
12 Suçluluk alanı ile ilgili sosyal hizmet mevzuatı ve sosyal politikaların değerlendirilmesi
13 Denetimli serbestlik nedir? Denetimli serbestlik mevzuatı ve örnek uygulamalar (I)
14 Denetimli serbestlik nedir? Denetimli serbestlik mevzuatı ve örnek uygulamalar (II)
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar Bu derste materyal olarak; öğretim elemanı tarafından hazırlanan ders notları, makaleler, olgu sunumları ve konularına göre hazırlanmış slaytlar kullanılacaktır.
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı (%)
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj (Varsa) - -
Ödev - -
Sunum - -
Projeler - -
Kısa sınav (Quiz) - -
Ara Sınavlar 1 40 (%)
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 60 (%)
Toplam 100 (%)
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik Sayı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Hafta Sayısı ve Saati 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) 3 8 24
Ara Sınav 1 15 15
Kısa Sınav 0 0 0
Ödev 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Proje 0 0 0
Atölye 0 0 0
Sunum/Seminer Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Dönem Sonu Sınavı 1 25 25
Diğer 0 0 0
Toplam İş Yükü: 120
Toplam Yük / 30 4
Dersin AKTS Kredisi: 4
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Öğrenme Çıktıları P1 P2 P3 P4 P8 P9 P10 P11 P12
Ö1 İnsan ve sosyal çevre arasındaki ilişkinin önemini kavrama. 4 - - - 2 - - 1 -
Ö2 Müracaatçı sistemi ile yürüteceği çalışmayı ‘çevresi içinde birey'yaklaşımı ile temellendirme. 4 - - - - - - - -
Ö3 Toplumsal sorumluluk projelerini tasarlama ve bu projelerde görev alma. - 4 - - - 2 - - -
Ö4 Mesleğiyle ilgili görev, yetki ve sorumlulukları hiçbir müracaatçı grubu arasında ayrımcılık yapmadan yerine getirme. - - 4 - - - - - -
Ö5 Birey, aile, grup, örgüt, topluluk düzeyinde sosyal hizmet uygulamalarında ırkçılık ve baskı karşıtı tutum ve davranış sergileme. 1 - 4 - - - - - -
Ö6 Mesleki ilişki kurma ve mesleki ilişkiyi sürdürme. - - - 4 1 - - - -
Ö7 Etkili iletişim bilgi ve becerilerine sahip olma. - - - 4 - - - - 1
Ö8 Demokrasi, insan hakları ve sosyal adalet kavramlarının sosyal hizmet açısından öneminin farkında olma. - - - - 4 - 2 - -
Ö9 Hak temelli yaklaşımı toplumdaki farklı grupların psikososyal ihtiyaç ve sorunlarına odaklanan uygulamalara taşıma. - - - - 4 - - - -
Ö10 Sosyal hizmetlere gereksinim duyan müracaatçı sisteminin toplumdaki kaynaklara adil bir şekilde ulaşmasını sağlama. - - 2 - 4 - - - -
Ö11 Meslektaşları ve diğer profesyonellerle iş birliği ve eşgüdüm içinde çalışma. 1 - - - - 4 - - -
Ö12 Meslektaşları ve diğer profesyonellerle ortak hizmet geliştirme. - - - - - 4 - - 1
Ö13 Sosyal hizmet uygulamalarında mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranma. - - 2 - - - 4 - -
Ö14 Mesleki terminolojiye hakim olma. 1 - - - - - 4 - -
Ö15 Sosyal politikaların sosyal hizmetlerin sunumunu ve sosyal hizmetlere erişimi nasıl etkilediğini değerlendirme. - - - - - - - 4 -
Ö16 Müracaatçı sistemine (birey, aile, grup, örgüt ve topluluk) ulaşma ve bağlantı kurma. - - - - - - - - 5