Sosyal Hizmet
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sosyal ve Beşeri Bilimler Fakültesi
Sosyal Hizmet Programı
Ders Bolognaları
Sosyal ve Beşeri Bilimler Fakültesi
Sosyal Hizmet Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
03061003 | Suçluluk ve Sosyal Hizmet | 3 | Güz | 5 | 3+0+0 | 4 | 4 |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
Dersin Dili | Türkçe |
Yöntem ve Teknikler | Düz anlatım Sınıf içi tartışma Örnek vaka sunumu Literatür tarama |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
Ön Koşullar | Yoktur. |
Dersin Koordinatörü | Prof. Dr. Kamil ALPTEKİN |
Dersi Veren(ler) | - |
Yardımcı(lar) | - |
Dersin İçeriği
Suç kavramı ve suçluluk kuramları, suça yönelen çocuk, genç ve yetişkinlerin hakları ve ihtiyaçları, suçluluğa yol açan yapıların analizi, müdahale stratejileri ve politikaları, ilgili mevzuatın analizi, önleyici sosyal hizmet stratejileri, denetimli serbestlik, Dünyada ve Türkiye'de denetimli serbestlik uygulamaları.
Dersin Amacı
Bu dersin temel amacı; bireyleri suça yönelten sebepleri ortaya koyarak, suçluların toplumsal uyum ve bütünleşmesini sağlamak için rehabilite edici sosyal hizmet müdahale yöntemlerinin öğrencilere öğretilmesidir.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri | |
Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
Destek Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Program Yeterlilikleri | Düzey |
---|---|---|
P1 | Sosyokültürel çevre ve insan davranışı bilgisine sahiptir. | 2 |
P2 | İnsani hizmet örgütlerinde çağdaş yönetim bilgisine sahiptir. | 1 |
P3 | Sosyal hizmet uygulamaları için farklılık ve çeşitlilik bilgisine sahiptir. | 2 |
P4 | Mesleki İlişki ve etkili iletişim kurma becerisine sahiptir. | 3 |
P8 | İnsan haklarını ve sosyal adalet anlayışını uygulamada gözetebilme becerisine sahiptir. | 4 |
P10 | Etik ve profesyonel davranış sergiler. | 2 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
---|---|---|---|
No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
Ö1 | İnsan ve sosyal çevre arasındaki ilişkinin önemini kavrama. | P.1.1 | 1 |
Ö2 | Müracaatçı sistemi ile yürüteceği çalışmayı ‘çevresi içinde birey'yaklaşımı ile temellendirme. | P.1.4 | 1 |
Ö3 | Toplumsal sorumluluk projelerini tasarlama ve bu projelerde görev alma. | P.2.3 | 1 |
Ö4 | Mesleğiyle ilgili görev, yetki ve sorumlulukları hiçbir müracaatçı grubu arasında ayrımcılık yapmadan yerine getirme. | P.3.1 | 1 |
Ö5 | Birey, aile, grup, örgüt, topluluk düzeyinde sosyal hizmet uygulamalarında ırkçılık ve baskı karşıtı tutum ve davranış sergileme. | P.3.5 | 1 |
Ö6 | Mesleki ilişki kurma ve mesleki ilişkiyi sürdürme. | P.4.1 | 1 |
Ö7 | Etkili iletişim bilgi ve becerilerine sahip olma. | P.4.2 | 1 |
Ö8 | Demokrasi, insan hakları ve sosyal adalet kavramlarının sosyal hizmet açısından öneminin farkında olma. | P.8.1 | 1 |
Ö9 | Hak temelli yaklaşımı toplumdaki farklı grupların psikososyal ihtiyaç ve sorunlarına odaklanan uygulamalara taşıma. | P.8.4 | 1 |
Ö10 | Sosyal hizmetlere gereksinim duyan müracaatçı sisteminin toplumdaki kaynaklara adil bir şekilde ulaşmasını sağlama. | P.8.5 | 1 |
Ö11 | Meslektaşları ve diğer profesyonellerle iş birliği ve eşgüdüm içinde çalışma. | P.9.1 | 1 |
Ö12 | Meslektaşları ve diğer profesyonellerle ortak hizmet geliştirme. | P.9.2 | 1 |
Ö13 | Sosyal hizmet uygulamalarında mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranma. | P.10.1 | 1 |
Ö14 | Mesleki terminolojiye hakim olma. | P.10.5 | 1 |
Ö15 | Sosyal politikaların sosyal hizmetlerin sunumunu ve sosyal hizmetlere erişimi nasıl etkilediğini değerlendirme. | P.11.2 | 1 |
Ö16 | Müracaatçı sistemine (birey, aile, grup, örgüt ve topluluk) ulaşma ve bağlantı kurma. | P.12.1 | 1 |
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 |
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta | Konu |
---|---|
1 | Genel tanışma, dersin içeriğinin açıklanması, suç kavramı üzerine sınıf içi tartışma |
2 | Suçluluk kuramları (I) |
3 | Suçluluğa yol açan yapıların sosyolojik analiz |
4 | Edebiyatta suçluluk olgusu: örnek okumalar |
5 | Sinemada suçluluk olgusu: film gösterimi |
6 | Suça yönelen çocuk kimdir, ihtiyaçları ve hakları nelerdir? Sınıf içi tartışma |
7 | Suça yönelen genç ve yetişkinlerin hakları ve ihtiyaçları nelerdir? Sınıf içi tartışma |
8 | Ara Sınav |
9 | Suçluluğu önleme: müdahale stratejiler |
10 | Sosyal hizmet ve suçluluk alanı: Suçluların savunması, rehabilitasyonu ve önleyici sosyal hizmet stratejileri, uygulama örnekleri (I) |
11 | Sosyal hizmet ve suçluluk alanı: Suçluların savunması, rehabilitasyonu ve önleyici sosyal hizmet stratejileri, uygulama örnekleri (II) |
12 | Suçluluk alanı ile ilgili sosyal hizmet mevzuatı ve sosyal politikaların değerlendirilmesi |
13 | Denetimli serbestlik nedir? Denetimli serbestlik mevzuatı ve örnek uygulamalar (I) |
14 | Denetimli serbestlik nedir? Denetimli serbestlik mevzuatı ve örnek uygulamalar (II) |
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar | Bu derste materyal olarak; öğretim elemanı tarafından hazırlanan ders notları, makaleler, olgu sunumları ve konularına göre hazırlanmış slaytlar kullanılacaktır. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
---|---|---|
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
Ödev | - | - |
Sunum | - | - |
Projeler | - | - |
Kısa sınav (Quiz) | - | - |
Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
Toplam | 100 (%) |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 3 | 8 | 24 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Atölye | 0 | 0 | 0 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Dönem Sonu Sınavı | 1 | 25 | 25 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü: | 120 | ||
Toplam Yük / 30 | 4 | ||
Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Öğrenme Çıktıları | P1 | P2 | P3 | P4 | P8 | P9 | P10 | P11 | P12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ö1 | İnsan ve sosyal çevre arasındaki ilişkinin önemini kavrama. | 4 | - | - | - | 2 | - | - | 1 | - |
Ö2 | Müracaatçı sistemi ile yürüteceği çalışmayı ‘çevresi içinde birey'yaklaşımı ile temellendirme. | 4 | - | - | - | - | - | - | - | - |
Ö3 | Toplumsal sorumluluk projelerini tasarlama ve bu projelerde görev alma. | - | 4 | - | - | - | 2 | - | - | - |
Ö4 | Mesleğiyle ilgili görev, yetki ve sorumlulukları hiçbir müracaatçı grubu arasında ayrımcılık yapmadan yerine getirme. | - | - | 4 | - | - | - | - | - | - |
Ö5 | Birey, aile, grup, örgüt, topluluk düzeyinde sosyal hizmet uygulamalarında ırkçılık ve baskı karşıtı tutum ve davranış sergileme. | 1 | - | 4 | - | - | - | - | - | - |
Ö6 | Mesleki ilişki kurma ve mesleki ilişkiyi sürdürme. | - | - | - | 4 | 1 | - | - | - | - |
Ö7 | Etkili iletişim bilgi ve becerilerine sahip olma. | - | - | - | 4 | - | - | - | - | 1 |
Ö8 | Demokrasi, insan hakları ve sosyal adalet kavramlarının sosyal hizmet açısından öneminin farkında olma. | - | - | - | - | 4 | - | 2 | - | - |
Ö9 | Hak temelli yaklaşımı toplumdaki farklı grupların psikososyal ihtiyaç ve sorunlarına odaklanan uygulamalara taşıma. | - | - | - | - | 4 | - | - | - | - |
Ö10 | Sosyal hizmetlere gereksinim duyan müracaatçı sisteminin toplumdaki kaynaklara adil bir şekilde ulaşmasını sağlama. | - | - | 2 | - | 4 | - | - | - | - |
Ö11 | Meslektaşları ve diğer profesyonellerle iş birliği ve eşgüdüm içinde çalışma. | 1 | - | - | - | - | 4 | - | - | - |
Ö12 | Meslektaşları ve diğer profesyonellerle ortak hizmet geliştirme. | - | - | - | - | - | 4 | - | - | 1 |
Ö13 | Sosyal hizmet uygulamalarında mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranma. | - | - | 2 | - | - | - | 4 | - | - |
Ö14 | Mesleki terminolojiye hakim olma. | 1 | - | - | - | - | - | 4 | - | - |
Ö15 | Sosyal politikaların sosyal hizmetlerin sunumunu ve sosyal hizmetlere erişimi nasıl etkilediğini değerlendirme. | - | - | - | - | - | - | - | 4 | - |
Ö16 | Müracaatçı sistemine (birey, aile, grup, örgüt ve topluluk) ulaşma ve bağlantı kurma. | - | - | - | - | - | - | - | - | 5 |