Sosyal Hizmet
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sosyal ve Beşeri Bilimler Fakültesi
Sosyal Hizmet Programı
Ders Bolognaları
Sosyal ve Beşeri Bilimler Fakültesi
Sosyal Hizmet Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 03050004 | Sosyal Hizmet Etiği | 3 | Güz | 5 | 2+0+0 | 3 | 3 |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | - |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | - |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin İçeriği
Etik ve ahlak kavramları temelinde ilişkili diğer kavramların (güç, etik ikilem, etik görecelilik gibi) tanımlanması, etiğin felsefi temelleri; sosyal hizmet uygulamasında etiğin anlamı ve önemi; sosyal hizmette değer tartışmaları; değer-etik ilişkisi, sosyal hizmet için geliştirilen ulusal ve uluslararası etik standartlar; sosyal hizmet uygulamalarında karşılaşılan etik ikilemler ve çözüm yolları; etik karar verebilme stratejilerine ilişki konular dersin içeriğini oluşturmaktadır. Dersin ilerleyen bölümlerinde ötanazi, kürtaj, cinsiyet eşitsizliği, cinsel yönelim farklılığı, kültürel görecelilik gibi sosyal sorunlarla bütünleştiğinde etik ikilem oluşturabilen olgular üzerine tartışmalar yürütülmektedir
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, sosyal hizmet uygulamalarının yürütülmesinde ve sosyal hizmet mesleğinin özünde temel yeri olan mesleğin kendine özgü etik ilke, sorumlulukların ve değerlerin felsefi ve teorik arka planıyla birlikte sunulmasıdır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | |
| Destek Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Dersin tanıtımı, etik eğitiminin amacı |
| 2 | Kavramsal çerçeve (etik, ahlak, etik farkındalık, güç, güçlendirme, kültür, ayrımcılık, etik ikilem, önyargı) |
| 3 | Etik ve ahlak teorileri (Gert'in ortak ahlak teorisi, Jonsen'in etik modeli, deontolojik, teleolojik teoriler) |
| 4 | Etik ve ahlak teorileri (erdem etiği, Kant ahlakı, feminist etik, Levinas, ilişkisel etik) |
| 5 | Meslek etiğinin kapsamı |
| 6 | Mesleki etik kodlar (NASW, CSWE, IFSW, IASSW, CASW, BASW) |
| 7 | Ara Sınav |
| 8 | Aydınlatılmış onam, bakım yönetiminde etik bakış açısı |
| 9 | Kültürel çatışma, çokkültürlü sosyal hizmet, farklılıklar çalışma |
| 10 | Etik ikilemlerin çözümünde mesleki beceriler (iletişim, empati, mesleki ilişkinin sınırları, etik karar vermenin önemi) |
| 11 | Etik karar verme modelleri (ahlaki imgelem, Fleck-Henderson, Haynes, Congress) |
| 12 | Etik ikilem vaka tartışmaları ve çözüm yolu modeli (Loewenberg ve Dolgoff etik ilkeleri, Gooaverts 7 aşamalı plan, Gallagher'in etik çerçevesi) |
| 13 | Etiğin diğer disiplinlerle ilişkisi (Psikoloji, Sosyoloji, Hukuk, Tıp, Ekonomi vb.) |
| 14 | Araştırmada raporlama süreci ve örgütsel etik kültür, dersin değerlendirilmesi |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Banks, S. (2001). Ethics and Values in social work Pp.9-22. |
| Aslan, Ş., Akarçay- Ulutaş, D. (2021). Evrensel Değerler Bağlamında Etik. Eğitim Kitabevi. | |
| Buz, S., & Akçay, S. (2015). Sosyal hizmet araştırmasında etik. Toplum ve Sosyal Hizmet,26(1), 149-162 | |
| Çifci, E. G., & Gönen, E. (2011). Sosyal hizmet uygulamalarında etik karar verme süreci. Toplum ve Sosyal Hizmet, 22(2), 149-160 | |
| Sosyal Hizmet Mesleğinin Etik İlkeleri ve Sorumlulukları SHU Derneği Yay. (2003) | |
| Şahin, F. (2009). Sosyal Hizmette Kendi Kaderini Tayin Hakkı, Aile ve Toplum, Ekim-Kasım-Aralık, pp.87-97. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Uygulama | - | - |
| Alan Çalışması | - | - |
| Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
| Ödev | - | - |
| Sunum | - | - |
| Projeler | - | - |
| Kısa sınav (Quiz) | - | - |
| Ara Sınavlar | - | - |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | - | - |
| Toplam | 0 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 0 | 0 | 0 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 0 | 0 | 0 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 0 | ||
| Toplam Yük / 30 | 0 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 0 | ||
