Sosyal Hizmet
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sosyal ve Beşeri Bilimler Fakültesi
Sosyal Hizmet Programı
Ders Bolognaları
Sosyal ve Beşeri Bilimler Fakültesi
Sosyal Hizmet Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
03050001 | Aile ve Çocuk Refahı | 3 | Güz | 5 | 3+0+0 | 5 | 5 |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
Dersin Dili | Türkçe |
Yöntem ve Teknikler | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
Ön Koşullar | Yoktur |
Dersin Koordinatörü | - |
Dersi Veren(ler) | - |
Yardımcı(lar) | - |
Dersin İçeriği
Bir sistem olarak aile, aile sisteminin fonksiyonel disfonksiyonel özellikleri, aile yaşam döngüsü, ailede iletişim, roller ve normlar, çocuğun korunması, çağdaş çocukluk anlayışı, çocuk hakları, çocuk refahı ve çocuğun iyi olma hali, çocuk koruma sistemi ve ilkeleri, çocuğun ve ailenin değerlendirilmesi, çocuk refahı alanında etik ilkeler, risk altındaki çocuklar; çocuk refahında güncel konular/sorunlar, çocuk ihmal ve istismarı aile ve çocuklarla sosyal hizmet uygulamaları, çocuk ve ailelere yönelik hizmetler.
Dersin Amacı
Aile ve çocuk refahı alanını kuramsal ve uygulama alanlarıyla birlikte tartışmak, aile sisteminin dinamiklerini (iletişim, etkileşim, roller vb.) ele almak; çocukluk tartışmalarını ve anlayışını, çocuğun korunmasını, iyi olma halini, çocuk ve ailelere yönelik hizmetleri politik, toplumsal, kültürel, ekonomik arka planıyla irdelemek.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri | X |
Uzmanlık / Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Program Yeterlilikleri | Düzey |
---|---|---|
P1 | Sosyokültürel çevre ve insan davranışı bilgisine sahiptir. | 5 |
P10 | Etik ve profesyonel davranış sergiler. | 5 |
P12 | Birey, aile, grup, örgüt ve topluluk düzeyinde sosyal hizmet müdahalelerini gerçekleştirir. | 4 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
---|---|---|---|
No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
Ö1 | İnsan ve sosyal çevre arasındaki ilişkinin önemini kavrama. | P.1.1 | 1 |
Ö2 | Müracaatçı sistemi ile yürüteceği çalışmayı ‘çevresi içinde birey'yaklaşımı ile temellendirme. | P.1.4 | 1 |
Ö3 | Mesleki terminolojiye hakim olma. | P.10.5 | 1 |
Ö4 | Müracaatçı sistemine (birey, aile, grup, örgüt ve topluluk) ulaşma ve bağlantı kurma. | P.12.1 | 1 |
Ö5 | Müracaatçı sisteminin psikososyal ve ekonomik ihtiyaç ve sorunlarına yönelik bütünsel bir değerlendirme yapma. | P.12.2 | 1 |
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 |
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta | Konu |
---|---|
1 | Tanışma- Dersin Amacı – Sosyal Hizmette Aile ve Çocuk Refahı Alanı |
2 | Aile: Tanım, Yapı, İşlev ve Sorumluluklar Çocuk, Çocuğun Korunması ve Güvenliği |
3 | Çocuk Refahı Alanı Çağdaş Çocukluk Anlayışı |
4 | Çocuğun ve ailenin iyi olma hali |
5 | Çocuk Koruma Sisteminin İlkeleri ve Bileşenleri -Çocuk Refahı Alanında Etik İlkeler |
6 | Çocuk ve Ailenin Değerlendirilmesi |
7 | Ailelerle Genelci Uygulama-Ailede İletişim-Sistem Olarak Aile, Ailede Normlar-Roller-Ailede Güç Dengesi |
8 | Ara Sınav |
9 | Aile Yaşam Döngüsü-Ailede Sorunlar |
10 | Zarar görebilirlik ve Risk altındaki Çocuklar Çocuk Refahı Alanında Ulusal ve Uluslararası Düzenlemeler |
11 | Türkiye'de Çocuk Koruma Sistemi Aile ve çocuklara Yönelik Hizmetler |
12 | Dünyada ve Türkiye'de Çocukların Durumu Dezavantajlı ve Risk Altındaki çocuklar Çocuk Yoksulluğu |
13 | Çocuk Yoksulluğu |
14 | Genel değerlendirme |
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar | Akbaş, E. ve Atasü Topçuoğlu, R. (2009). Modern Çocukluk Paradigmasının Oluşumu-Eleştirel Bir Değerlendirme. Toplum ve Sosyal Hizmet, 20 (1), 95-104. |
Balta, E. (2005). Evren Balta Makale (2005). Bitmeyen Çocukluk, Erken Yetişkinlik ve Yeni Kapitalizm. Birikim Dergisi, Sayı 192. http://www.birikimdergisi.com/sayi/192/bitmeyen-cocukluk-erken-yetiskinlik-ve-yeni-kapitalizm | |
Baykara Acar, Y. (2012). Çocuk Mağdurlar, Viktimoloji. Atatürk Üniversitesi Açık Öğretim Fakültesi, Polis Akademisi s. 2-18. | |
BMMYK Çocuğun Yüksek Yararını Belirleme Rehberi -UNHCR Guidelines on Determining the Best Interests of the Child (2008). United Nations High Commissioner for Refugees, Switzerland, http://www.unhcr.org/4566b16b2.pdf | |
Boyd Webb, N. (2017). Çocuklarla Sosyal Hizmet Uygulaması, Çeviri Editörü: Ercüment Erbay, Nika Yayınevi - 54 1. Baskı Eylül 2017, ANKARA | |
Butler, I. Social Work with Children and Families. Jessica Kingsley Publishers, Philadelphia, PA,USA,2004. | |
Collins, D., Jordan, Cathelen and Coleman, Heather (2007). An Introduction to Family DSocial Work. Second Edition. Thomson Brooks/cole, USA | |
Demir Gürkal, A. (2013). Sosyolojinin İhmal Edilen Kategorisi Çocuklar Üzerinden Çocukluk Sosyolojisine ve Sosyolojiye Bakmak", İş, Güç" Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi, Ekim/October, 15, (4): 1-26 Doı: 10.4026/1303-2860.2013.0234.x | |
Hümanist Büro, Türkiye'de Çocuk Koruma Sistemi, Özet Bilgi, http://humanistburo.org/dosyalar/humdosya/Turkiyede%20Cocuk%20Koruma%20Sistemi%20-%20Ozet%20Bilgi%20(Humanist%20Buro).pdf | |
İnce, T. & Yurdakök, K. (2014). Munchausen by prosxy endromu; ağır bir çocuk istismarı formu, Türkiye Çocuk Hastalıkları Dergisi. 8(3):165-170. | |
Kağıtçıbaşı, Ç., & Ataca, B. (2017). Çocuğun değeri ve aile değişimi: Türkiye'den otuz yıllık bir portre. Sosyoloji Dergisi, 35, 77-101. | |
Karataş, K. & Baykara Acar, Y. (2011). Aile Destek Hizmetlerinde Kalite Standardı Geliştirme. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 7(26):9-32. | |
Kırımsoy, E., Baykara Acar, Y. ve Diğerleri (2013). Çocuk Adalet Sistemi Çalışanları Eğitim Programı, Sosyal Çalışma Görevlileri için Eğitim Kitabı. Adalet Bakanlığı, Türkiye Adalet Akademisi, Hakimler ve Savcılar Yüksek Kurulu, Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı, UNICEF Türkiye. Ankara. | |
Koşar G. N. Sosyal Hizmetlerde Aile ve Çocuk Refahı Alanı. 2. Baskı. İstanbul: 1992. | |
Müderrisoğlu, S., Uyan Semerci, P., Yakut Çakar, B., Karatay, A., & Akkan, B.E. (2013). Çocuk Refahı Belgesi. Kalkınma Bakanlığı ve UNICEF Türkiye Temsilciliği. http://www.sck.gov.tr/oecd/%C3%87ocuk%20Refah%C4%B1%20Belgesi.pdf | |
Uyan Semerci, P. & Erdoğan, E. (2011). Türkiye'de Çocukların Gözünden Çocuğun İyi Olma Hali Alanlarının ve Göstergelerinin Tanımlanması ve Değerlendirilmesi, UNICEF, http://www. unicef. org. tr/files/bilgimerkezi/doc. CWB% 20Indicators% 20through% 20the% 20Eyes% 20of% 20the% 20Children. | |
Uyan Semerci, P. ve Diğerleri (2012). Eşitsiz Bir Toplumda Çocukluk: Çocuğun "İyi Olma Hali"ni Anlamak, İstanbul Örneği, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, Birinci Baskı, İstanbul. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
---|---|---|
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
Ödev | - | - |
Sunum | - | - |
Projeler | - | - |
Kısa sınav (Quiz) | - | - |
Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
Toplam | 100 (%) |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Atölye | 0 | 0 | 0 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Dönem Sonu Sınavı | 1 | 25 | 25 |
Diğer | 1 | 25 | 25 |
Toplam İş Yükü: | 154 | ||
Toplam Yük / 30 | 5,13 | ||
Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Öğrenme Çıktıları | P1 | P10 | P12 |
---|---|---|---|---|
Ö1 | İnsan ve sosyal çevre arasındaki ilişkinin önemini kavrama. | 5 | - | - |
Ö2 | Müracaatçı sistemi ile yürüteceği çalışmayı ‘çevresi içinde birey'yaklaşımı ile temellendirme. | 5 | - | - |
Ö3 | Mesleki terminolojiye hakim olma. | - | 5 | - |
Ö4 | Müracaatçı sistemine (birey, aile, grup, örgüt ve topluluk) ulaşma ve bağlantı kurma. | - | - | 4 |
Ö5 | Müracaatçı sisteminin psikososyal ve ekonomik ihtiyaç ve sorunlarına yönelik bütünsel bir değerlendirme yapma. | - | - | 4 |