Sosyal Hizmet
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sosyal ve Beşeri Bilimler Fakültesi
Sosyal Hizmet Programı
Ders Bolognaları
Sosyal ve Beşeri Bilimler Fakültesi
Sosyal Hizmet Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
03041005 | Problem Çözme ve Arabuluculuk | 2 | Güz | 3 | 2+0+0 | 4 | 4 |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
Dersin Dili | Türkçe |
Yöntem ve Teknikler | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
Ön Koşullar | Yoktur |
Dersin Koordinatörü | Prof. Dr. Kamil ALPTEKİN |
Dersi Veren(ler) | - |
Yardımcı(lar) | - |
Dersin İçeriği
Problem odaklı yaklaşım, problem çözme yaklaşımının temel özellikleri, problem çözmenin aşamaları, problem çözmeye dayalı vaka analizleri, bir kavram olarak arabuluculuk, arabuluculuk yönteminin temel aşamaları, arabuluculuk uygulama örnekleri
Dersin Amacı
Öğrencinin, sağlıklı iletişim türlerini öğrenmesini ve benimsemesini, İletişim çatışmalarını önleyici yaklaşımlar hakkında bilgi sahibi olmasını Çatışmanın nedenlerini (kişisel ve kültürel) sağlıklı bir şekilde analiz ederek Etkin çatışma yöntemi olan arabuluculuk yöntemini uygulama çabası içinde olmasını sağlayabilmektir.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri | |
Uzmanlık / Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Program Yeterlilikleri | Düzey |
---|---|---|
P3 | Sosyal hizmet uygulamaları için farklılık ve çeşitlilik bilgisine sahiptir. | 4 |
P4 | Mesleki İlişki ve etkili iletişim kurma becerisine sahiptir. | 5 |
P5 | Eleştirel düşünebilme becerisine sahiptir. | 5 |
P7 | Bireysel ve mesleki gelişim için bilgi ve teknolojilerindeki yenilikleri kullanma becerisine sahiptir. | 3 |
P8 | İnsan haklarını ve sosyal adalet anlayışını uygulamada gözetebilme becerisine sahiptir. | 4 |
P9 | Meslektaşları ve diğer profesyonellerle birlikte çalışır. | 5 |
P10 | Etik ve profesyonel davranış sergiler. | 5 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
---|---|---|---|
No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
Ö1 | Mesleğiyle ilgili görev, yetki ve sorumlulukları hiçbir müracaatçı grubu arasında ayrımcılık yapmadan yerine getirme. | P.3.1 | 1 |
Ö2 | Etkili iletişim bilgi ve becerilerine sahip olma. | P.4.2 | 1 |
Ö3 | Alanındaki sorunları ve uygulamaları eleştirel bakış açısıyla değerlendirme. | P.5.1 | 1 |
Ö4 | Sosyal hizmet alanlarında toplumun ve dünyanın gündemindeki olayları/gelişmeleri izleme. | P.7.7 | 1 |
Ö5 | Demokrasi, insan hakları ve sosyal adalet kavramlarının sosyal hizmet açısından öneminin farkında olma. | P.8.1 | 1 |
Ö6 | Meslektaşları ve diğer profesyonellerle iş birliği ve eşgüdüm içinde çalışma. | P.9.1 | 1 |
Ö7 | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alma. | P.9.4 | 1 |
Ö8 | Kişisel ve profesyonel değerler arasında doğacak çatışmaların üstesinden gelme. | P.10.3 | 1 |
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 |
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta | Konu |
---|---|
1 | Dersin genel çerçevesi ve dersin işleniş yöntemi hakkında bilgilendirme. Arabuluculuk nedir? |
2 | Arabulucu mekanizma nedir? Geçmişteki işlevi nasıldır? İletişim nedir? Temel özellikleri nelerdir? |
3 | Temel iletişim türleri ve özellikleri a. Dil iletişimi: konuşma dili ile, Yazı dili ile b. Sözsüz: jest, mimik(= beden dili) ile, semboller ile |
4 | İletişim modelleri: Tek yönlü iletişim (Lineer Model), Çift yönlü iletişim (Interactional Model), Karşılıklı etkileşim (TA= Transactional Model) |
5 | İletişim çatışmaları nedir? Türleri nelerdir? Kişi-içi, Kişilerarası, Örgüt-içi, Örgütler arası, Toplumlar arası |
6 | İletişim çatışmalarının Analizi: Graf analizi |
7 | Ara Sınav |
8 | İletişim çatışmalarının analizi: Transactional analiz |
9 | İletişim çatışmalarının analizi: RET analizi (Rational-Emotive Therapy=Akılcı-Duygusal Terapi) |
10 | İletişim çatışmalarında bireysel etmenler ve ikincil kazançlar |
11 | İletişim çatışmalarında ortaya konan tepki türleri, nedenleri ve temel kişilik özellikleri |
12 | Geleceğin çatışma çözme yöntemi: Arabuluculuk; Nedir? Temel özellikleri nelerdir? |
13 | Arabuluculuk yönteminin temel aşamaları |
14 | Arabuluculuk yönteminin kullanıldığı alanlar ve etkinlik nedenleri, Arabuluculuk eğitiminin eğitim sistemindeki yeri ve önemi. |
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar | Cüceloğlu, D. (2002). Yeniden İnsan İnsana. İstanbul: Remzi Kitabevi. |
Cüceloğlu, D. (2009). İnsan ve Davranışı. Psikolojinin Temel Kavramları. İstanbul: Remzi Kitabevi. | |
Dökmen, Ü. (2008). İletişim Çatışmaları ve Empati. İstanbul: Sistem Yayıncılık. | |
Özerk, H. (2011). İletişim Çatışmaları ve Arabuluculuk. Ders notları. Düzce Üniversitesi. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
---|---|---|
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
Ödev | - | - |
Sunum | - | - |
Projeler | - | - |
Kısa sınav (Quiz) | - | - |
Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
Toplam | 100 (%) |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Hafta Sayısı ve Saati | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Atölye | 0 | 0 | 0 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Dönem Sonu Sınavı | 0 | 0 | 0 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü: | 0 | ||
Toplam Yük / 30 | 0 | ||
Dersin AKTS Kredisi: | 0 |
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Öğrenme Çıktıları | P3 | P4 | P5 | P7 | P8 | P9 | P10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ö1 | Mesleğiyle ilgili görev, yetki ve sorumlulukları hiçbir müracaatçı grubu arasında ayrımcılık yapmadan yerine getirme. | 4 | - | - | - | - | - | - |
Ö2 | Etkili iletişim bilgi ve becerilerine sahip olma. | - | 5 | - | - | - | - | - |
Ö3 | Alanındaki sorunları ve uygulamaları eleştirel bakış açısıyla değerlendirme. | - | - | 5 | - | - | - | - |
Ö4 | Sosyal hizmet alanlarında toplumun ve dünyanın gündemindeki olayları/gelişmeleri izleme. | - | - | - | 3 | - | - | - |
Ö5 | Demokrasi, insan hakları ve sosyal adalet kavramlarının sosyal hizmet açısından öneminin farkında olma. | - | - | - | - | 4 | - | - |
Ö6 | Meslektaşları ve diğer profesyonellerle iş birliği ve eşgüdüm içinde çalışma. | - | - | - | - | - | 5 | - |
Ö7 | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alma. | - | - | - | - | - | 5 | - |
Ö8 | Kişisel ve profesyonel değerler arasında doğacak çatışmaların üstesinden gelme. | - | - | - | - | - | - | 5 |