İşleminiz Devam Ediyor.
Lütfen Bekleyiniz...
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sosyal ve Beşeri Bilimler Fakültesi
Sosyal Hizmet Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu Ders Adı Yıl Dönem Yarıyıl T+U+L Kredi AKTS
03040002 Birey Odaklı Sosyal Hizmet 2 Bahar 4 3+0+0 5 5
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Düzeyi Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey)
Dersin Dili Türkçe
Yöntem ve Teknikler -
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Ön Koşullar -
Dersin Koordinatörü -
Dersi Veren(ler) -
Yardımcı(lar) -
Dersin İçeriği
Sosyal hizmette mikro (bireylerle) çalışma becerileri ve genelci müdahale modeli; mesleki ilişki kurma; sözlü ve sözsüz iletişimden yararlanma; sosyal hizmet uzmanı/müracaatçı ilişkisinde temel unsurlar; müracaatçılarla görüşmede temel prensipler ve görüşme teknikleri; bireye yönelik genelci müdahalenin yapılandırılması: mikro uygulamada planlı değişme süreci, başlangıç ve değerlendirme aşaması (problem ve ihtiyaçları tanımlama- problem türleri- problem üzerinde çalışma, güçleri tanımlama, ev ve çevre ziyareti), bilgi toplama ve değerlendirme, mikro uygulamada planlama ve uygulama (amaç, hedef ve eylem adımlarını belirleme, sözleşme/anlaşma yapma), son değerlendirme, sonlandırma ve izleme aşamaları.
Dersin Amacı
Sosyal hizmet öğrencilerine mikro düzeyde sosyal hizmet müdahalesi olarak bireylerle sosyal hizmet uygulamasının esasını oluşturan bilgi, beceri ve değer temelini kazandırmaktır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri X
Uzmanlık / Alan Dersleri
Destek Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri X
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Program Yeterlilikleri Düzey
P1 Sosyokültürel çevre ve insan davranışı bilgisine sahiptir. 3
P3 Sosyal hizmet uygulamaları için farklılık ve çeşitlilik bilgisine sahiptir. 3
P4 Mesleki İlişki ve etkili iletişim kurma becerisine sahiptir. 5
P5 Eleştirel düşünebilme becerisine sahiptir. 3
P7 Bireysel ve mesleki gelişim için bilgi ve teknolojilerindeki yenilikleri kullanma becerisine sahiptir. 2
P8 İnsan haklarını ve sosyal adalet anlayışını uygulamada gözetebilme becerisine sahiptir. 2
P10 Etik ve profesyonel davranış sergiler. 5
P12 Birey, aile, grup, örgüt ve topluluk düzeyinde sosyal hizmet müdahalelerini gerçekleştirir. 5
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
No Öğrenme Çıktıları Prog. Yet. İlişkisi Ölçme Yöntemi **
Ö1 İnsan ve sosyal çevre arasındaki ilişkinin önemini kavrama. P.1.1 1,2,3
Ö2 Müracaatçı sistemi ile yürüteceği çalışmayı ‘çevresi içinde birey'yaklaşımı ile temellendirme. P.1.4 1,2,7
Ö3 Mesleğiyle ilgili görev, yetki ve sorumlulukları hiçbir müracaatçı grubu arasında ayrımcılık yapmadan yerine getirme. P.3.1 1,2
Ö4 Mesleki uygulamalarda kültürel benzerlik ve farklılıkları gözetme. P.3.2 1,3,7
Ö5 Birey, aile, grup, örgüt, topluluk düzeyinde sosyal hizmet uygulamalarında ırkçılık ve baskı karşıtı tutum ve davranış sergileme. P.3.5 1,2,3
Ö6 Mesleki ilişki kurma ve mesleki ilişkiyi sürdürme. P.4.1 1,2,7
Ö7 Etkili iletişim bilgi ve becerilerine sahip olma. P.4.2 1,2,7
Ö8 Sosyal hizmet alanındaki güncel bilgilere ulaşma, bu bilgileri değerlendirme ve kendi alanında kullanma. P.7.5 2
Ö9 Gelişmelere açık olma ve yaşam boyu öğrenmeyi benimseme. P.7.6 3
Ö10 Birey ve toplumsal sistemler düzeyinde insan haklarını savunma. P.8.2 1
Ö11 Hak temelli yaklaşımı toplumdaki farklı grupların psikososyal ihtiyaç ve sorunlarına odaklanan uygulamalara taşıma. P.8.4 1,2,3
Ö12 Sosyal hizmet uygulamalarında mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranma. P.10.1 1,2,7
Ö13 Uygulamalarda etik karar alma. P.10.2 1,2,7
Ö14 Kişisel ve profesyonel değerler arasında doğacak çatışmaların üstesinden gelme. P.10.3 1
Ö15 Çalıştığı kurumun hizmet politikalarına ve bağlı olduğu mevzuata uygun hareket etme. P.10.4 1,2
Ö16 Mesleki yargı ve davranışta bulunmaya rehberlik edecek süpervizyonu ve konsültasyonu kullanma. P.10.6 1,2,7
Ö17 Sosyal hizmet müdahalesine rehberlik eden çağdaş bakış açılarını, kuramsal yaklaşımları ve modelleri kullanma. P.10.7 1,2,3
Ö18 Müracaatçı sistemine (birey, aile, grup, örgüt ve topluluk) ulaşma ve bağlantı kurma. P.12.1 1,7
Ö19 Müracaatçı sisteminin psikososyal ve ekonomik ihtiyaç ve sorunlarına yönelik bütünsel bir değerlendirme yapma. P.12.2 1,7
Ö20 Sosyal hizmet müdahalesini müracaatçı sistemi ile birlikte planlama ve uygulama. P.12.3 1,7
Ö21 Müracaatçı sisteminin ihtiyaç ve sorunlarıyla ilişkili kaynakları tespit etme, kaynaklarla bağlantı kurma ve bu kaynakları harekete geçirme. P.12.4 1,7
Ö22 Sosyal hizmet müdahalesini sonlandırma ve müdahalenin etkililiğini değerlendirme. P.12.5 1,7
Ö23 Sosyal hizmet müdahalesini izleme. P.12.6 1,7
Ö24 Sosyal hizmet müdahale sürecini kayıt altına alma. P.12.7 1,7
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta Konu
1 Tanışma, Ders Hakkında Bilgi ve Görüş Alışverişi Sosyal Hizmette Mikro Beceriler ve Genelci Müdahale Modeli
2 Sosyal Hizmet Uygulamasında Farklılık Eleştirel ve Yansıtıcı Düşünme
3 Bireylerle Çalışma: Genelci Müdahale Modeli ve Beceriler- Görüşme Becerileri Sosyal Hizmet Uzmanı/Müracaatçı İlişkisinin Başlatılması
4 Sözlü ve Sözsüz Davranışlar, Empati Sıcaklık ve Samimiyet, Görüşmeye Başlama- Amaç ve Rolün Açıklanması Müracaatçının Anksiyetesini Azaltma- Güven ve Yeterliliği Geliştirme- Görüşmede Sessizlik-Gönüllü Olmayan Müracaatçılar
5 Görüşmelerde Soru Sorma, Yüzleştirme, Doğrudan ve Dolaylı Sorular Sorma Müracaatçının Güçlerine Vurgu Yapma
6 Mikro Uygulama Perspektifinde Başlangıç ve Değerlendirme Aşaması: Problem ve Konuları Tanımlama- Problem Türleri
7 Problemleri Öncelik Sırasına Göre Sıralama- Müracaatçının Güçlerini ve Sınırlarını Tanımlama- Bilgi Toplama-Ev ve Çevre Ziyareti
8 Ara Sınav
9 Planlama Aşaması, Amaç Belirleme ve Anlaşma Yapma
10 Mikro Uygulamada Değerlendirme-Sonlandırma ve İzleme Aşaması
11 Mikro Düzeyde Sosyal Hizmet Uzmanının Rolleri
12 Mikro Düzeyde Kayıt Tutma ve Raporlaştırma, Sosyal İnceleme Raporu ve Diğer Raporlar
13 Mikro Düzeyde Kayıt Tutma ve Raporlaştırma, Sosyal İnceleme Raporu ve Diğer Raporlar
14 Genel Tartışma ve Değerlendirme
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar Boyd Webb, N. (2017). Çocuklarla Sosyal Hizmet Uygulaması, Çeviri Editörü: Ercüment Erbay, Nika Yayınevi – 54, 1. Baskı Eylül 2017, ANKARA
Butler, I. Social Work with Children and Families. Jessica Kingsley Publishers, Philadelphia, PA,USA,2004.
Dökmen, Üstün. (1994). İletişim Çatışmaları ve Empati. İstanbul: Sistem Yayıncılık ve Mat. Sanayi Ticaret AŞ.
Kadushin, Alfred ve Goldie Kadushin (2015). Sosyal Hizmet Görüşme Teknikleri, 1. Baskı, Çeviri Editörleri: Özlem Karakuş ve Yalçın Özdemir, Ankara: Nika Yayınevi.
Kirst-Ashman, Karen K. ve Hull, Grafton H. (2018). Understanding Generalist Practice. Eighth Edition, Cengage Learning. Boston.
Shefor ,B.W. ve Horejsi, C.R.(2002). Sosyal Hizmet uygulaması İçin Teknikler ve Rehberler. Altıncı Baskı. Boston: Pearson Education.
Sosyal politika ve kamu bileşenleriyle sosyal hizmet. (2013). H. Acar, N. Negiz, E.Akman (yayına hazırlayanlar). Ankara: Maya Akademi Yayın Dağıtım Eğitim ve Danışmanlık.
Zastrow, C. (2013). Sosyal hizmete giriş. A. Aykara ve diğerleri (çevirenler). Ankara: Nika Yayınevi.
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı (%)
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj (Varsa) - -
Ödev - -
Sunum - -
Projeler - -
Kısa sınav (Quiz) - -
Ara Sınavlar 1 40 (%)
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 40 (%)
Toplam 80 (%)
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik Sayı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Hafta Sayısı ve Saati 3 14 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) 2 14 28
Ara Sınav 1 13 13
Kısa Sınav 0 0 0
Ödev 1 13 13
Uygulama 3 6 18
Laboratuvar 0 0 0
Proje 0 0 0
Atölye 0 0 0
Sunum/Seminer Hazırlama 1 9 9
Alan Çalışması 0 0 0
Dönem Sonu Sınavı 1 16 16
Diğer 2 6 12
Toplam İş Yükü: 151
Toplam Yük / 30 5,03
Dersin AKTS Kredisi: 5
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Öğrenme Çıktıları P1 P3 P4 P7 P8 P10 P12
Ö1 İnsan ve sosyal çevre arasındaki ilişkinin önemini kavrama. 5 2 1 1 - - 3
Ö2 Müracaatçı sistemi ile yürüteceği çalışmayı ‘çevresi içinde birey'yaklaşımı ile temellendirme. 4 3 2 - - 2 3
Ö3 Mesleğiyle ilgili görev, yetki ve sorumlulukları hiçbir müracaatçı grubu arasında ayrımcılık yapmadan yerine getirme. 2 4 2 - 3 5 3
Ö4 Mesleki uygulamalarda kültürel benzerlik ve farklılıkları gözetme. 3 2 2 - 2 3 3
Ö5 Birey, aile, grup, örgüt, topluluk düzeyinde sosyal hizmet uygulamalarında ırkçılık ve baskı karşıtı tutum ve davranış sergileme. 2 2 3 3 4 4 4
Ö6 Mesleki ilişki kurma ve mesleki ilişkiyi sürdürme. 2 2 5 - - 4 5
Ö7 Etkili iletişim bilgi ve becerilerine sahip olma. 2 1 5 - - 4 5
Ö8 Sosyal hizmet alanındaki güncel bilgilere ulaşma, bu bilgileri değerlendirme ve kendi alanında kullanma. 2 - - 5 - - -
Ö9 Gelişmelere açık olma ve yaşam boyu öğrenmeyi benimseme. - - 2 4 - - -
Ö10 Birey ve toplumsal sistemler düzeyinde insan haklarını savunma. - - - - - - -
Ö11 Hak temelli yaklaşımı toplumdaki farklı grupların psikososyal ihtiyaç ve sorunlarına odaklanan uygulamalara taşıma. - 2 - 1 5 4 4
Ö12 Sosyal hizmet uygulamalarında mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranma. - 3 4 - 3 5 5
Ö13 Uygulamalarda etik karar alma. 1 1 3 - 3 5 5
Ö14 Kişisel ve profesyonel değerler arasında doğacak çatışmaların üstesinden gelme. 2 2 3 - 1 5 3
Ö15 Çalıştığı kurumun hizmet politikalarına ve bağlı olduğu mevzuata uygun hareket etme. - 1 - 1 2 3 -
Ö16 Mesleki yargı ve davranışta bulunmaya rehberlik edecek süpervizyonu ve konsültasyonu kullanma. - 3 4 1 2 4 3
Ö17 Sosyal hizmet müdahalesine rehberlik eden çağdaş bakış açılarını, kuramsal yaklaşımları ve modelleri kullanma. 3 3 - 4 2 2 1
Ö18 Müracaatçı sistemine (birey, aile, grup, örgüt ve topluluk) ulaşma ve bağlantı kurma. 2 4 5 2 3 4 5
Ö19 Müracaatçı sisteminin psikososyal ve ekonomik ihtiyaç ve sorunlarına yönelik bütünsel bir değerlendirme yapma. 4 5 3 2 3 - 5
Ö20 Sosyal hizmet müdahalesini müracaatçı sistemi ile birlikte planlama ve uygulama. 4 5 5 3 4 5 5
Ö21 Müracaatçı sisteminin ihtiyaç ve sorunlarıyla ilişkili kaynakları tespit etme, kaynaklarla bağlantı kurma ve bu kaynakları harekete geçirme. 2 4 5 3 4 4 5
Ö22 Sosyal hizmet müdahalesini sonlandırma ve müdahalenin etkililiğini değerlendirme. 3 4 5 1 - 2 4
Ö23 Sosyal hizmet müdahalesini izleme. 3 4 5 3 - 3 4
Ö24 Sosyal hizmet müdahale sürecini kayıt altına alma. 3 5 2 4 - - 5