Sosyal Hizmet
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sosyal ve Beşeri Bilimler Fakültesi
Sosyal Hizmet Programı
Ders Bolognaları
Sosyal ve Beşeri Bilimler Fakültesi
Sosyal Hizmet Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 03020001 | Sosyal Hizmetin Temelleri | 1 | Bahar | 2 | 3+0+0 | 6 | 6 |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | - |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | Prof. Dr. Kamil ALPTEKİN |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
| Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
|---|---|---|---|---|
| Prof. Dr. Kamil ALPTEKİN | - | [email protected] |
Dersin İçeriği
Bir bilim ve meslek olarak sosyal hizmetin tanımı, kuramsal ve felsefi temelleri; sosyal hizmetin amacı ve odağı. Sosyal hizmetin diğer bilimlere göre ayırt edici özellikleri ve fonksiyonları; sosyal hizmetin bilgi, beceri ve değer temeli, sosyal hizmet müdahale yöntemleri, sosyal hizmette çağdaş kuramlara bakış, genelci sosyal hizmet yaklaşımı
Dersin Amacı
Bu dersin amacı; öğrencilerin bir disiplin ve meslek olarak sosyal hizmetin felsefesi, değerleri, bilgi temeli, işlevleri, sosyal hizmet uzmanlarının rol ve fonksiyonlarını tanımalarını sağlamaktır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | X |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | |
| Destek Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P1 | Sosyokültürel çevre ve insan davranışı bilgisine sahiptir. | 3 |
| P3 | Sosyal hizmet uygulamaları için farklılık ve çeşitlilik bilgisine sahiptir. | 3 |
| P5 | Eleştirel düşünebilme becerisine sahiptir. | 4 |
| P7 | Bireysel ve mesleki gelişim için bilgi ve teknolojilerindeki yenilikleri kullanma becerisine sahiptir. | 2 |
| P8 | İnsan haklarını ve sosyal adalet anlayışını uygulamada gözetebilme becerisine sahiptir. | 3 |
| P10 | Etik ve profesyonel davranış sergiler. | 3 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | İnsan ve sosyal çevre arasındaki ilişkinin önemini kavrama. | P.1.1 | 1 |
| Ö2 | Mesleki uygulamalarda kültürel benzerlik ve farklılıkları gözetme. | P.3.2 | 2 |
| Ö3 | Alanındaki sorunları ve uygulamaları eleştirel bakış açısıyla değerlendirme. | P.5.1 | 2 |
| Ö4 | Sosyal hizmet alanlarında toplumun ve dünyanın gündemindeki olayları/gelişmeleri izleme. | P.7.7 | 1,3 |
| Ö5 | Demokrasi, insan hakları ve sosyal adalet kavramlarının sosyal hizmet açısından öneminin farkında olma. | P.8.1 | 1,2,3 |
| Ö6 | Mesleki terminolojiye hakim olma. | P.10.5 | 1 |
| Ö7 | Sosyal hizmet müdahalesine rehberlik eden çağdaş bakış açılarını, kuramsal yaklaşımları ve modelleri kullanma. | P.10.7 | 1 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Tanışma, dersin işlenişi hakkında bilgilendirme, kavramlara yeniden bakış: sosyal hizmetler, sosyal hizmet, sosyal refah ve sosyal yardım |
| 2 | Sosyal hizmet tanımları, sosyal hizmetin odağı, amacı, hedefi ve ayırt edici özellikleri |
| 3 | Sosyal hizmetin mesleki temelleri: sistematik teori, otorite, toplum yaptırımı, mesleki ahlak ve meslek kültürü |
| 4 | Sosyal hizmetin (eklektik) bilgi temeli |
| 5 | Sosyal hizmette etik ilkeler ve değerler |
| 6 | Sosyal hizmetin beceri temeli |
| 7 | Ara Sınav |
| 8 | Sosyal hizmette mesleki işlevler ve mesleki roller |
| 9 | Sosyal hizmet müdahalesi ve müdahale yöntemleri |
| 10 | Sosyal hizmet uygulama alanları ve uygulama esasları |
| 11 | Sosyal hizmet eğitimi ve eğitimde genelci sosyal hizmet yaklaşımı |
| 12 | Sosyal hizmette kritik konular (kültürel çeşitlilik, toplumsal cinsiyet, dışlanma, baskı karşıtı uygulamalar, yönetişim) (I) |
| 13 | Sosyal hizmette kritik konular (kültürel çeşitlilik, toplumsal cinsiyet, dışlanma, baskı karşıtı uygulamalar, yönetişim) (II) |
| 14 | Dünyada ve Türkiye'de sosyal hizmetin genel görüntüsü ve yapısal sorunları |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Alptekin, K. (2012). Sosyal hizmetin temelleri dersi için hazırlanmış ders notları. Konya: KTO Karatay Üniversitesi, İİBF Sosyal Hizmet Bölümü. |
| Çengelci E. (1996). Cumhuriyet Türkiye'sinde sosyal hizmetlerin örgütlenmesi. Ankara: Şafak Matbaacılık Ltd. Şti. | |
| Duyan, V. (2010). Sosyal hizmet: temelleri, yaklaşımları, müdahale yöntemleri. Ankara: Sosyal Hizmet Uzmanları Genel Merkezi, Yayın No: 16. | |
| Kongar, E. (1972). Sosyal çalışmaya giriş. Ankara: Sosyal Bilimler Derneği Yayınları. | |
| Kut, S. (1988). Sosyal hizmet mesleği nitelikleri, temel unsurları, müdahale yöntemleri. Ankara. | |
| Zastrow, C. (2013). Sosyal hizmete giriş. A. Aykara ve diğerleri (çevirenler). Ankara: Nika Yayınevi. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Uygulama | - | - |
| Alan Çalışması | - | - |
| Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
| Ödev | - | - |
| Sunum | - | - |
| Projeler | - | - |
| Kısa sınav (Quiz) | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
| Ara Sınav | 1 | 14 | 14 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 3 | 8 | 24 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 1 | 10 | 10 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 20 | 20 |
| Diğer | 2 | 8 | 16 |
| Toplam İş Yükü: | 168 | ||
| Toplam Yük / 30 | 5,60 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P1 | P3 | P5 | P7 | P8 | P10 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Ö1 | İnsan ve sosyal çevre arasındaki ilişkinin önemini kavrama. | 5 | 2 | - | 2 | - | - |
| Ö2 | Mesleki uygulamalarda kültürel benzerlik ve farklılıkları gözetme. | 4 | 5 | 2 | - | - | 3 |
| Ö3 | Alanındaki sorunları ve uygulamaları eleştirel bakış açısıyla değerlendirme. | - | 2 | 5 | 2 | 1 | - |
| Ö4 | Sosyal hizmet alanlarında toplumun ve dünyanın gündemindeki olayları/gelişmeleri izleme. | 1 | 2 | 2 | 4 | 3 | - |
| Ö5 | Demokrasi, insan hakları ve sosyal adalet kavramlarının sosyal hizmet açısından öneminin farkında olma. | - | 2 | 2 | 1 | 5 | 2 |
| Ö6 | Mesleki terminolojiye hakim olma. | 2 | 1 | - | 2 | 2 | - |
| Ö7 | Sosyal hizmet müdahalesine rehberlik eden çağdaş bakış açılarını, kuramsal yaklaşımları ve modelleri kullanma. | 3 | 4 | 2 | 5 | 2 | - |
