Tıbbi Görüntüleme Teknikleri
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu
Tıbbi Görüntüleme Teknikleri Programı
Ders Bolognaları
Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu
Tıbbi Görüntüleme Teknikleri Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 99401008 | Evreni Keşfetmek | 1 | Güz | 1 | 2+0+0 | 3 | 3 |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Düzeyi | Önlisans (TYYÇ: 5. Düzey / QF-EHEA: Kısa Düzey / EQF-LLL: 5. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | - |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | Öğr.Gör. Ayşe ÇÖMÜ |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
| Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
|---|---|---|---|---|
| Öğr.Gör. Ayşe ÇÖMÜ | B-131 | [email protected] | 7724 |
Dersin İçeriği
Astronomi Sanatı ve Bilimi, Gökyüzü İzleme Faaliyetleri ve Kaynakları, Meteorlar ve Kuyruklu Yıldızlar ve Yapay Uydular, Dünya ve Ay, Yıldızlara Yolculuk, Samanyolu ve Ötesi, Kara Deliklere ve Kuasarlara Dalış
Dersin Amacı
Bu dersin amacı temel evren bilimini anlamada size yardımcı olmaktır. Pek çok farklı alanda eğitim gören geniş bir öğrenci topluluğuna karmaşık matematiğe başvurmadan geniş bir bakış açısıyla evrenin ne kadar şaşırtıcı ve muhteşem olduğunun fark ettirilmesi ve bilim insanlarının bu konuda neler yaptığını anlamaya teşvik etmektir.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | |
| Destek Dersleri | X |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P10 | Bireyin ilgi ve yetenekleri doğrultusunda farklı disiplinlerden elde edeceği bilgileri kişisel anlamda kullanabilme yetisine sahip olur. | 5 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Bireyin ilgi ve yetenekleri doğrultusunda farklı disiplinlerden elde edeceği bilgileri anlamlandırabilme | P.10.1 | 1 |
| Ö2 | Bireyin ilgi ve yetenekleri doğrultusunda farklı disiplinlerden elde edeceği bilgileri açıklayabilme | P.10.2 | 1 |
| Ö3 | Bireyin ilgi ve yetenekleri doğrultusunda farklı disiplinlerden elde edeceği bilgileri kendi alanında kullanabilme | P.10.3 | 1 |
| Ö4 | Bireyin ilgi ve yetenekleri doğrultusunda farklı disiplinlerden elde edeceği bilgileri kullanarak uygulama sonuçlarını analiz edebilme | P.10.4 | 1 |
| Ö5 | Bireyin ilgi ve yetenekleri doğrultusunda farklı disiplinlerden elde edeceği bilgileri ve kendi alanındaki bilgileri birleştirerek yeni bir yapı oluşturabilme | P.10.5 | 1 |
| Ö6 | Bireyin ilgi ve yetenekleri doğrultusunda farklı disiplinlerden elde edeceği bilgileri değerlendirebilme | P.10.6 | 1 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Dünyadan Görünüş, Gökküresi, Gökyüzünde Güneş'in Hareketi, Ay'ın Evreleri, Ay Tutulması, Güneş Tutulması |
| 2 | Gezegen Hareketlerinin Gözlemleri, Dönme, Astronomide Uzaklık Birimleri, Evrenin Ölçeği, Günümüzde Astronomi |
| 3 | Bilim ve Onun Bilme Yöntemleri, Yer Merkezli Sistemden Güneş Merkezli Sisteme, Antik Yunan Yer Merkezli Sistemi, Aristarkus'un Güneş Merkezli Modeli, Nikolas Kopernik ve Güneş Merkezli Model, Modellerin Karşılaştırılması |
| 4 | Tycho Brahe: Duyarlı Gözlemlerin Önemi, Johannes Kepler ve Gezegenlerin Hareket Yasaları, Kepler'in Katkısı |
| 5 | Galileo Galilei ve Teleskop, Isaac Newton'un Büyük Sentezi, Dairesel Hareket, Evrensel Kütleçekim Yasası, Newton Yasaları ve Kepler Yasaları |
| 6 | Yörüngeler ve Kütle Merkezi, Newton'un Ötesi, Genel Görelilik Teorisi, Kütle Çekim ve Einstein |
| 7 | Kelvin Sıcaklık Ölçeği, Işığın Dalga Doğası, Elektromanyetik Tayf, Gezegenlerin ve Yıldızların Rengi |
| 8 | Ara Sınav |
| 9 | Tayf Türleri, Bohr Atom Modeli, Doppler Etkisi, Işınımın Ters Kare |
| 10 | Kırılma ve Görüntü Oluşumu, Mercekli Teleskop, Aynalı Teleskop |
| 11 | Radyo Teleskoplar, Girişim ölçüm, Diğer Elektromanyetik Işınım Türlerinin Belirlenmesi |
| 12 | Yıldızlararası Madde ve Yıldız Oluşumu, Küçük Kütleli Yıldızların Yaşamları ve Ölümleri |
| 13 | Büyük Kütleli yıldızların Ölümü, Kara Delikler, Kara Deliklerin Özellikleri |
| 14 | Gökadaların Çeşitliliği, Hubble Sınıflaması, Gökadaları Ölçmek, Samanyolu Gökadası |
| 15 | Evrende Bir Merkez ve Kenar Arayışı, Genişleyen Evren, Büyük Patlama, Evrenin Geleceği |
| 16 | Final Sınavı |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Evreni Anlama Serüveni, Çeviri editörü: Doç. Dr. Tolga Güver, Nobel Akademik Yayıncılık, 2017. |
| Karaoğlu B., 2020. Üniversiteler için Fizik, Seçkin Yayınevi. Serway R.A., 2015. | |
| Bir Bakışta Evren, Çeviri Editörü: Mutlu Yıldız Prof. Dr. H. Hüseyin Öztürk, Nobel Yaşam, 2016 |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Laboratuvar | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Alan Çalışması | - | - |
| Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
| Ödev | - | - |
| Sunum | - | - |
| Projeler | - | - |
| Seminer | - | - |
| Kısa sınav (Quiz) | - | - |
| Dinleme | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 2 | 28 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 15 | 15 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 81 | ||
| Toplam Yük / 30 | 2,70 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P10 |
|---|---|---|
| Ö1 | Bireyin ilgi ve yetenekleri doğrultusunda farklı disiplinlerden elde edeceği bilgileri anlamlandırabilme | 5 |
| Ö2 | Bireyin ilgi ve yetenekleri doğrultusunda farklı disiplinlerden elde edeceği bilgileri açıklayabilme | 5 |
| Ö3 | Bireyin ilgi ve yetenekleri doğrultusunda farklı disiplinlerden elde edeceği bilgileri kendi alanında kullanabilme | 5 |
| Ö4 | Bireyin ilgi ve yetenekleri doğrultusunda farklı disiplinlerden elde edeceği bilgileri kullanarak uygulama sonuçlarını analiz edebilme | - |
| Ö5 | Bireyin ilgi ve yetenekleri doğrultusunda farklı disiplinlerden elde edeceği bilgileri ve kendi alanındaki bilgileri birleştirerek yeni bir yapı oluşturabilme | - |
| Ö6 | Bireyin ilgi ve yetenekleri doğrultusunda farklı disiplinlerden elde edeceği bilgileri değerlendirebilme | - |
